1945
metų liepos 28 dieną rūke virš Manheteno pasiklydęs bombonešis, skrisdamas
daugiau kaip 300 kilometrų per valandą greičiu, atsitrenkė į tuomet aukščiausią
pasaulio pastatą - „Empire State Building". Tačiau dangoraižis nesugriuvo,
o gelbėtojai jau po kelių minučių traukė iš liepsnojančių jo aukštų žmones.
Šiuo atveju stebina ne tik pati katastrofa, bet ir gelbėtojų operatyvumas bei
profesionalumas.
Bedfordo
karinė bazė. Masačiusetsas. 1945 metų liepos 28 diena. 8 vai. 55 min. Rytas
išaušo šaltas ir nemalonus. Tiršti debesys neleido prasiskverbti saulei,
protarpiais dulkė lietus. Prieš du su puse mėnesio Europoje baigėsi karas,
netrukus turėjo kapituliuoti ir Japonija. 27 metų papulkininkis Williamas
F.Smithas jaunesnysis, panašus į Holivudo vaizduojamus bebaimius karo lakūnus,
ruošėsi įprastam skrydžiui dviejų variklių lėktuvu B-25, priklausiusiu 457-
ajai bombonešių eskadrilei.
Iš
Alabamos kūęs Smithas buvo patyręs karo lakūnas ir užėmė aukštą padėtį. 1942
metais jis baigė elitinę \fest Pointo karo akademiją. Virš Vokietijos teritorijos,
kaip „skraidančios tvirtovės“ pilotas Smithas atliko per 100 kovinių skrydžių.
1945 metų birželį, Europoje praleidęs 18 mėnesių, Smithas grįžo į Jungtines
Valstijas. Tą ūkanotą rytą kartu su juo bombonešiu B-25 turėjo skristi dar du
žmonės - seržantas Christopheris S.Domitrovitchius, taip pat patyręs lakūnas,
ir Bedfordo karinės bazės mechanikas Albertas G.Pema.
Tiksliai
pagal grafiką - be 5 minučių 9 valandą B-25 atsiplėšė nuo žemės. Smitho
negąsdino meteorologų informacija, kad rytinę pakrantę gaubia rūkas ir žemai
plaukia tiršti debesys.
Manhetenas,
Niujorkas. 9 vaL 45 mm. „Empire State BuS- ding" - tai 200 000 kvadratinių
metrų ploto, 381 metro aukščio dangoraižis. Vien plieninės jo konstrukcijos
svėre 55 tūkstančius tonų. Šis 1931 metų gegužės 1 dieną atidarytas 102 aukštų
pastatas ir 1945-aisiais tebebuvo aukščiausias pasaulyje.
Pirmaisiais
metais niujorkiečiai jį vadino „Empty State Building", t.y. tuščiu
pastatu, nes ekonominės krizės metais nedaug buvo turtingų kompanijų, galinčių
nuomotis patalpas tokiame brangiame dangoraižyje. Padėtis ėmė kastis tik n
pasaulinio karo metais. Ibomet pastate įsikūrė radijo stotis NBC, daugybė
organizacijų, susikūrusių Jungtinėms. Valstijoms įstojus į karą, išsinuomojo
jame patalpas.
Įprastą
darbo dieną dangoraižyje paprastai būdavo iki 15 000 žmonių, bet tą rytą jų
buvo ne daugiau kaip 1500. Dėl karo dauguma niujorkiečių šeštadieniais
nedirbo. Dangoraižio viršūnė skendėjo debesyse ir rūke, matomumas siekė vos
kelis metrus, todėl beveik buvo tuščios ir turistams skirtos apžvalgos
aikštelės, įrengtos 86 ir 102-ajame aukštuose. Kai oras būdavo gražus, savaitgaliais
į jas pakildavo apie 10 tūkstančių žmonių.
Williamo F.Smith |
„La
Guardia“ oro uostas. Niujorkas. 9 val. 45 min. Tą dieną oro uosto dispečerių
pamainos viršininku dirbo Vietotas Bardenas. Netikėtai jis gavo radiogramą iš
papulkininkio Williamo F.Smitho, kurio lėktuvas buvo 22 kilometrai į pietus.
Pilotas norėjo sužinoti, kokios oro sąlygos virš Niuarko oro uosto. Bardenas
nustebo - Niuarkas buvo maždaug 25 kilometrai į pietvakarius nuo „La Guardia“,
todėl Smithas jau turėjo jį pasiekti.
Po
kelių minučių „La Guardia“ dispečeriai išvydo bombonešį savo ekranuose.
Bardenas pamanė, kad Smithas nori leistis, ir padavė jam įprastą informaciją
apie nusileidimo taką, vėjo kryptį ir stiprumą. Bet lakūnas atsakė norįs
skristi į Niuarką.
Dispečeriai
kreipėsi į Oro erdvės kontrolę. Ten niekas karinio lėktuvo nelaukė, nors B-25,
laikydamasis nustatytų taisyklių, jau skrido žemesniu oro koridoriumi. Oro
erdvės kontrolės darbuotojai pranešė, kad debesys virš Niuarko plaukia labai
žemai - 180 metrų aukštyje, todėl Smithas turi leistis „La Guardia“ oro uoste.
B-25
buvo karo lėktuvas, todėl civilinių skrydžių dispečeriai nutupdyti bombonešį
galėjo tik gavę instrukcijas iš Karinių skrydžių kontrolės tarnybos. Kol jos bus
gautos, B-25 turėjo sukti aštuoniukes „laukiamojoje erdvėje“ į pietryčius nuo
Niujorko.
Bardeno
nuostabai, kariniai dispečeriai pareiškė, kad civilių turima informacija apie
oro sąlygas klaidinga. Ties Niuarku oras pakenčiamas - debesys maždaug 300
metrų aukštyje, matomumas -apie 3 kilometrus. „La Guardia“ dispečeriai perdavė
Smithui iš kariškių gautą informaciją, bet, suabejoję jos tikslumu, pasiūlė
bombonešio pilotui pačiam nuspręsti, ar leisis čia, ar skris į Niuarką.
„La
Guardia“ oro uostas yra netoli upės Kvinso rajone. Smithui tereikėjo padaryti
nedidelį posūkį rytų kryptimi, kad per Brukliną ir Steiteno salą pasiektų
Niuarką. Jis turėjo skristi virš vandens.
Berdenas
davė leidimą skristi , į Niuarką, įspėdamas Smithą, kad dėl blogo matomumo jam
geriau leistis; „La Guardia“. Dispečeriai dar pridūrė:. „Del rūko mes nematome
„Empire State Building“ viršūnės“.
Manhetenas.
Niujorkas. 9 vai. 48 min. Radijo stoties WOR sporto komentatoriui Stanley Lomaxas
sėdėjo savo automobilyje, kai pasigirdo lėktuvo variklių gausmas. Po akimirkos
jis pamatė B-25, skrendantį tarp miesto pastatų. „Kvaily, kilk į viršų! Į viršų!“
- Šaukė jis iš rūko išnirusiam lėktuvui, aiškiai pasiklydusiam tarp
dangoraižių.Taip pat sureagavo ir daugybė kitų niujorkiečių, išvydusių
neregėtą vaizdą.
Civilinių
skrydžių taisyklės griežtai reglamentuoja skraidymą virš tirštai gyvenamų
teritorijų. Būtina skristi minimaliai saugiame 300 metrų aukštyje, kad, sugedus
kuriam nors varikliui, lėktuvas spėtų pasiekti atvirą plotą arba vandenį. Virš
Manheteno minimalus leidžiamas aukštis buvo dvigubi didesnis - 600 metrų. Bet
jo privalėjo laikytis tik keleiviniai lėmivai, kariškiams tai tebuvo
rekomendacija.
Niujorkiečiai
pamatė lėktuvą tada, kai jis išniro iš debesų į šiaurę nuo 42-osios gatvės,
t.y. nuo upės. Smithas skrido 300 metrų aukštyje, darydamas 15 laipsnių posūkį.
Tarp dangoraižių laviruojantis bombonešis priminė musę, patekusią į
voratinklį. Atrodė, kad nepraleidžiantis progos pasigirti savo kariniais
žygdarbiais Europoje Smithas visiškai sutriko atsidūręs virš Niujorko centro.
Lėktuvas
skrido į šiaurės vakarus 300-400 kilometrų per valandą greičiu. Paskutinę
akimirką Smithas išvengė susidūrimo su Centrinio pašto pastatu. Paskui vos
neatsitrenkė į dangoraižį Penktojoje aveniu. Virš miesto žiro kibirkštys.
Įstaigose, parduotuvėse ir gatvėse suakmenėję žmonės žiūrėjo į viršų.
Tą
dieną 39-osios gatvės dangoraižio 17-ajame aukšte dirbęs Eddie Greenbergas
staiga viršuje už kokių 60 metrų išvydo lėktuvą. Paskui išgirdo galingą sprogimą.
„O Dieve, pataikė į „Empire State Building“!“ - sušuko jis.
„Empire
State Building“. 9 val. 49 min. Neaišku, ar Williamas F.Smithas buvo gyvas, kai
11 tonų sveriantis bombonešis rėžėsi į pastatą tarp 78 ir 79-ojo dangoraižio
aukštų. Jis nukrito iš 280 metrų aukščio 34-ojoje gatvėje, išmušęs sienoje
maždaug 5,5x6 metrų skylę. Smūgis į gabalus suplėšė lėktuvo sparnus, o
fiuzeliažas, kirtęs pastatą, pramušė pietinę sieną. Visa, kas liko iš lėktuvo,
ir dangoraižio langų stiklai pažiro 33-iojoje gatvėje. Po smūgio pasigirdo
sprogimas, po kurio apie 3000 litrų degančio aviacinio benzino išsiliejo į 79-
ojo aukšto kabinetus, apipylė Šiaurinę dangoraižio sieną ir aptėškė net
86-ajame aukšte buvusią apžvalgos aikštelę. Gigantiškas pastatas du kartus
susiūbavo. Pro miglą kurį laiką švietė didžiulių ugnies liežuvių laižoma jo
viršūnė, paskui pradingo rūke ir tirštuose juoduose dūmuose. Degančio benzino
srovė iš 79-ojo aukšto laiptais pasiekė 75-ąjį. Viskas, kas pasitaikė jos
kelyje, iškart užsiliepsnojo.
Williamas
F.Smithas, antrasis pilotas Christopheris S.Domiterovichius ir Albertas G.Pema
neturėjo nė mažiausios galimybės išsigelbėti. Jei po smūgio jie ir būtų likę
gyvi, būtų sudegę tame liepsnojančiame pragare. Iš lėktuvo išmestus Smitho ir
Domiterovitechiaus kūnus gelbėtojai rado 79-ajame aukšte.
„The
New York Times“ reporteris fotografavo
stovėdamas ant bedugnės krašto.
|
Būtent
tame aukšte tą dieną vyko Nacionalinės katalikų bendruomenės konferencija. Tei
organizacija rinko humanitarinę pagalbą karo nuniokota Europai. Skirtingai nei
žmonės gatvėje tame aukšte niekas nematė artėjančio lėktuvo, kol jis neįlėkė
kaip pragaro monstras į pastatą.
Katalikų
bendruomenės nario Paulo Dearingo smarkiai sumaitotas kūnas buvo rastas ant 72-ojo
aukšto siauros atbrailos. Mat iki to aukšto dangoraižio apatinė dalis buvo
platesnė už viršutinę. Būtent dėl to Dearingas nenukrito į gatvę, o lėkė žemyn
7 aukštus. Neaišku, ar sprogimo banga ji išmetė per langą, ar jis pats,
apimtas panikos, kai užsidegė drabužiai, per jį iššoko. Į tuos klausimus
neliko kam atsakyti. Bet jo kūnas nesudegė. Dearingas buvo pirmoji auka, kurią
policijai pavyko identifikuoti. Liepsna jau siautėjo beveik visame kabinete,
kai jame buvusi 37 metų Catherine O'Connor atsigavo po smūgio. Atsipeikėjusi
ji pamatė, kad vieno iš jos kolegų 47 metų Josepho Fountaino drabužiai
liepsnoja, nors jis pats dar laikosi ant kojų. Catherine ėmė šaukti: Joe,
einam, einam!“ Kažkaip nusimetęs degančius drabužius jis kartu su Catherine
ir dar dviem moterimis pasiekė nedideli kabinetą pietinėje pastato pusėje. Toliau
eiti jie negalėjo dėl tirštų dūmų. Visi keturi ėmė melstis.
Taip
visi žmonės, tuo metu buvę dangoraižio 75-102-ajame aukštuose, pateko į mirtiną
pavojų. Dauguma jų nesuprato kas vyksta. Vienas vyras, 25 metus gyvenęs
Kinijoje, nutarė, kad prasidėjo žemės drebėjimas. Kiti pamanė, kad koks japonų
lakūnas kamikadzė sugalvojo rėžtis į pastatą.
Labiausiai
nepasisekė tiems, kurie tuo metu kėlėsi liftais. Vienas bombonešio variklis ir
kai kurios jo dalys pataikė į septintojo lifto šachtą, nuplėšė kabiną ir kartu
su ja iš 300 metrų aukščio krito į patį šachtos dugną dangoraižio rūsyje. 20 metų liftininkė Betty
Lou Oliver kaip tik tuo momentu buvo sustabdžiusi liftą 75-ajame aukšte ir
atidariusi keleiviams jo duris. Iškart iš liepsnojančios šachtos į vidų
įsiveržė degantis benzinas. Sprogimo banga išmetė moterį iš kabinos į
koridorių.
Kruviną,
sužeistą, apimtą isterijos ir nesuvokiančią, kas vyksta, Betty Lou pastebėjo
dvi kompanijos „Air Cargo Transport“ darbuotojos Barbara Brown ir Fenny
Skepko. Moterys ją vilkte nuvilko į savo kabinetą ir suteikė pirmąją pagalbą.
Paskui jos nutarė nugabenti Betty Lou į apačią, kad ją nuvežtų į ligoninę.
Šeštajame
lifte dirbo kita jauna liftininkė. Ji pajuto sprogimą, bet liko nesužalota.
Barbara Brown ir Penny Skepko jau buvo beįeinančios į liftą, kai koridoriuje
pasirodė jų šefas Roy Penzellas. Jis paliepė palikti sužeistą Betty liftininkės
globai ir grįžti į kabinetą. Penzellas girdėjo, kaip užsidarė lifto durys.
Paskui pasigirdo garsus smūgis - liftas nukrito į šachtos dugną. Trūko pažeisti
jo lynai ir viduje buvusios moterys nugarmėjo iš 275 metrų aukščio į rūsį.
Šachtos dugne buvęs masyvus gumos buferis pramušė lifto grindis, o iš viršaus
užkritę plieniniai lynai sužalojo ir lifto lubas. Penzellas ir dvi jo
darbuotojos išsigelbėjo. Vėliau jie nusileido laiptais.
Tarp
66 ir 102-ojo aukštų Važinėjo 5 liftai — laimė, beveik visuose tuo metu
nebuvo keleivių. Nenugarmėjusios į prarają kabinos iš karto buvo užblokuotos
šachtose. Ant kai kurių jų lašėjo degantis aviacinis benzinas.
80-ajame
aukšte 36 metų liftininkas Abe Gluckas stovėjo prie savo lifto su bilietų
kontrolieriumi Samu Watkinsonu, kai juos pasiekė sprogimo garsas. Apmąstymams,
laiko nebuvo. Jų link jau lėkė ugnies kamuolys ir abu vyrai pasileido
koridoriais. 69 metų Watkinsonas negalėjo bėgti taip sparčiai kaip Gluckas. Jį
pavijo liepsna. Išgirdęs Watkinsono riksmą, Gluckas grįžo ir čiupęs už pakarpos
nutempė jį į tuščią kabinetą, ten Watkinsonas iš karto prarado sąmonę. Gluckas
nuvilko jį prie lango, nes buvo pilna tirštų dūmų.
Gluckas
blaškėsi per dūmus, kol pagaliau rado išėjimą į laiptinę. Jis grįžo prie:
Watkinsono ir šiaip taip nutempė jį kelis aukštus žemyn. Ten dar buvo
veikiančių liftų. Jie nusileido į 5-ąjį aukštį kur jų jau laukė gydytojas.
Prieš
pat katastrofą 102-ojo aukšto apžvalgos, aikštelėje stovėjo leitenantas
Allenas Aimanas. Jis mėgino ką nors įžvelgti pro tirštą rūką, kol staiga
apačioje pamatė tiesiai į pastatą lekiantį lėktuvą. Paskendęs mintyse Allenas
net išsigąsti nesuspėjo. Tik po akimirkos pasigirdus sprogimui ir sudrebėjus
pastatui, leitenantas suprato, kad jam nepasivaideno. Jis puolė su žmona
slėptis.
Iki
pat apžvalgos aikštelės 86- ajame aukšte kilo liepsnojančio benzino fontanai.
Ją pasiekė 79- ajame aukšte sudužusio lėktuvo dalys. Iš liftų šachtų į ją
veržėsi liepsna ir tiršti dūmai. Trys gaisrininkai išlaužė duris į galeriją, kurios
esant blogam orui būdavo uždarytos, nes kilusioje maišatyje niekas negalėjo
rasti raktų.
Bet
panika nekilo. Gal dėl to, kad iš garsiakalbių sklido lengva muzika.
Dangoraižio administracijos vadovas Frankas W.Powellas sukvietė turistus ir
skambant valso garsams nuvedė juos laiptais į saugią vietą.
Kompanijos
„Caterpillar Tractor“ patalpose 80-ajame aukšte muzikos nesigirdėjo. Arthuras
E.Palmeris ir D. J.Nordenas dirbo prie rašomojo stalo, kai bombonešis rėžėsi į
pastatą keliais metrais žemiau. Smūgis pamėtėjo Palmerį į viršų, pro langą jis
pamatė liepsną. „Japonai numetė bombą“, jis dar spėjo pagalvoti. Palmeris puolė
prie lango, bet per dūmus ir liepsną negalėjo įžiūrėti, kas darosi lauke. Į
kabinetą įbėgo liftininkė. Jos rankos ir kojos buvo apdegusios. Panikos apimta
moteris bandė iššokti per langą. Laimė, Palmeriui pavyko ją sugauti ir kiek
apraminti.
Palmeris
išėjo į koridorių. Bet iš liftų šachtų besiveržiantys tiršti dūmai privertė jį
grįžti į kabinetą. Jis suprato, kad visi trys atsidūrė spąstuose. Kad turėtų
kuo kvėpuoti, jie atidarė langus ir, radę nedidelį plaktuką, pramušė ploną
sieną į gretimą kabinetą. Kai skylė pasidarė pakankamai didelė, pro ją pralindo Nordenas. Paskui abu vyrai
prastūmė sužeistą merginą. Paskutinis pralindo Palmeris, Pasiekę laiptinę jie
nusileido beveik 30 aukštų žemyn, kur pamatė pirmą gelbėtojų brigadą.
9 val.
52 min. Nuaidėjo pirmoji gaisro pavojaus sirena. Lėktuvo katastrofą matė
šimtai žmonių, todėl jau po kelių sekundžių policijos ir gaisrinės telefonai
įkaito iki raudonumo.
Gaisrinės
pareigūnas Wiliamas Murphy nematė tarp dangoraižių pasiklydusio bombonešio, bet
išgirdo sprogimą ir pastebėjo dūmus. Nubėgęs prie Penktosios aveniu ir 30-osios
gatvės kampo, jis įjungė ten buvusią gaisro sireną. Po kelių sekundžių
dispečerinę pasiekė pavojaus signalas, perduotas iš paties „Empire State
Building“. Jį pasiuntė 73-iajame aukšte dirbęs statybininkas Williamas Sharpas,
kurį sprogimo banga nubloškė prie sienos. Šiaip taip atsistojęs Sharpas pasiekė
kastuvą ir su juo nuspaudė pavojaus signalą.
Tuo
tarpu kompanijos „Raytheon“, įsikūrusios 53-iajame aukšte, darbuotojui niekaip
nesisekė prisiskambinti į gaisrinę. Kai jo kolegos pro langus mėgino įžiūrėti,
kas dedasi, jis šoko prie telefono ir bandė pranešti apie nelaimę „La Guardia“
skrydžių kontrolei. Bet centrinės telefonų stoties darbuotojas pranešimą, kad
dangoraižį taranavo lėktuvas, palaikė nevykusiu pokštu. Tik po ilgų įtikinėjimų
jis patikėjo, kad skambinantis žmogus sako tiesą.
Apie
10 valandą 41 mašina iš 23 gaisrinių pajudėjo „Empire State Building“ link.
Viskam vadovavo Patrickas Walshas. Jo žmonės turėjo užgesinti patį aukščiausią
gaisrą pasaulyje. Jiems jau buvo tekę 1927 metais malšinti ugnį 40-ajame
aukšte, kai kilo gaisras „Sherry-Netherlands“ viešbutyje. Dabar jie turėjo
dirbti 280 metrų aukštyje. Gaisrininkai liftu pasikėlė į 60-ąjį aukštą, kitus
18 aukštų reikėjo lipti laiptais. Uždusę, nešdami sunkius gesintuvus ir
kvėpavimo aparatus jie galop pasiekė vietą, kur siautėjo ugnis. Kiti nusileido
į pastato rūsį, kur mėtėsi lėktuvo ir šeštojo bei septintojo liftų nuolaužos.
Ten dar tebedegė išsipylęs benzinas.
Keista,
bet taip smarkiai nukentėjusiuose aukštuose tebeveikė vandentiekis. Nė vienas
svarbus vamzdis beveik 100 kilometrų ilgio sistemoje nebuvo pažeistas, todėl iš
karto buvo galima paleisti vandenį. Bet daugiau bėdos kėlė ne ugnis, o dūmai.
Žmonės duso, kai kurie parado sąmonę.
Padėti
sužeistiesiems ėmėsi Belviu ligoninės gydytojai ir sanitarai. Gelbėjimo
operacijoje dalyvavo ir dvasininkai. Vieni atskubėjo iš netoliese buvusių
bažnyčių, kiti, dalyvavę Nacionalinės katalikų bendruomenės susirinkime ir
spėję išbėgti iš pastato, grįžo lydimi pagalbininkų ir sanitarų. Kai kurie
dvasininkai meldėsi prie apdegusių žmonių, su kuriais dar taip neseniai
kalbėjosi, palaikų.
Toje
vietoje, kur bombonešis atsimušė į pastatą, gelbėtojų brigados rasdavo vis
naujų katastrofos aukų. Dalyvavusiems kare suanglėję kūnai priminė neseniai
Europoje matytus vaizdus. Vis dėlto kai kuriuos žmones buvo galima laikyti
gimusiais po laiminga žvaigžde.
Katastrofos
metu 26 metų Haroldas J.Smithas sėdėjo savo kabinete 62-ajame aukšte. Pribėgęs
prie lango ir pažvelgęs į viršų, jis pamatė tris moteris, kurios išlindusios
pro langą mojavo rankomis. Jas jau supo ugnis ir dūmai. Išbėgęs į laiptinę
Smithas pastebėjo gaisrinės apsaugos skyriaus darbuotojus ir nuvedė juos į tą
aukštą, iš kurio pagalbos meldė moterys. Taip buvo išgelbėtos trys moterys ir
vienas vyras. Tai buvo Catherine O'Connor, dvi jos kolegės ir sunkiai sužeistas
Nacionalinės katalikų bendruomenės narys Josephas Fountainas.
Kai
gelbėtojų brigados skynėsi kelią pro smarkiai apgriautus aukštus, apatiniuose
jau dirbo 25 gydytojai, 24 medicinos seserys, 13 sanitarų ir 15 Raudonojo
Kryžiaus savanorių. Iš dangoraižio bėgantiems žmonėms jie suteikė pirmąją
pagalbą. 15 greitosios pagalbos automobilių be perstojo kursavo tarp
artimiausių ligoninių ir dangoraižio. Į gelbėjimo operaciją įsitraukė ir beveik
400 policininkų.
Viename
dangoraižio vestibiulių buvo įrengta improvizuota ligoninė. Vieni
nukentėjusieji buvo apsinuodiję dūmais, kiti - apdegę, tretiems - lūžę kaulai,
pasitaikė žmonių ir su plėštinėmis žaizdomis. Daug kam reikėjo pagalbos dėl
patirto šoko. Buvo ir nežmoniškai pavargusių, nes jie padėjo gelbėtis kitiems
arba turėjo nusileisti žemyn iš 70-80-ojo aukštų. Norint pasiekti gatvę iš
102-ojo aukšto, reikėjo nulipti net 1860 laiptelių.
Labai
operatyviai atėjo į pagalbą ir Raudonasis Kryžius. Praėjus vos kelioms
minutėms, kai nuaidėjo nelaimės sirena, dvi lauko virtuvės jau važiavo prie
pastato iš netoliese buvusios Centrinės stoties. Jos atgabeno 230 litrų
užplikytos kavos ir spurgų.
Niujorko
meras Fiorello La Guardia privažiavo prie rotušės, kai per jo automobilyje
įrengtą radiją nuskambėjo pranešimas, kad kviečiami gaisrininkai Meras paliepė
atšaukti visus susitikimus ir važiuoti į katastrofos vietą. Netrukus liftu
pakilęs į 60-ąjį aukštą jis jau lipo laiptais į viršų klampodamas per žemyn
žliaugiantį purviną vandenį. 79-ąjį aukštą meras pasiekė labai greitai ir savo
akimis matė, kaip ten gesinamas gaisras. Dangoraižyje La Guardia išbuvo daugiau
kaip pusantros valandos, nors, kaip vėliau pasakojo, ten „buvo karšta kaip
krosnyje“. Sužinojęs pirmąsias nelaimės smulkmenas, meras įpyko. „Nuolat jiems
kartoju, kad neskraidytų virš miesto!“ - šaukė jis mojuodamas kumščiais ir taip
garsiai, kad net apsaugos darbuotojai atsigręžė. Meras tuomet dar nežinojo, kad
katastrofos kaltininkas - karo lakūnas.
Iš
Detroito kilęs Donaldas Malony buvo 17 metų, bet jau 9 mėnesius dirbo sanitaru
Pakrantės apsaugos tarnyboje Konektikute. Tk diena jam buvo laisva ir Donaldas
buvo prie pat „Empire State Building“, kai pamatė į jį atsitrenkiantį lėktuvą,
tekinas puolė į artimiausią namą, kad ant jo neužkristų lėktuvo ir pastato
nuolaužos. Paskui nubėgęs į „Empire State Building“ pirmame aukšte buvusią
vaistinę pareikalavo skubiai duoti morfino, tvarsčių, adatų, švirkštų ir
pirmosios pagalbos vaistinėlę. Malony tą dieną vilkėjo Pakrantės apsaugos
darbuotojo uniformą, todėl ant jos užsiūtas raudonas kryžius jam atstojo
tarnybinį pažymėjimą. Vaistinės darbuotojas iškart viską padavė vaikinui.
Kartu
su Malony į pastatą įbėgę gaisrininkai pakvietė jį eiti kartu prie šachtose
liepsnojančių nukritusių liftų kabinų. Jie išmušė skylę šešto lifto kabinoje,
kritusioje net iš 75-ojo aukšto, nors rasti gyvų joje nesitikėjo.
Bet
Betty Lou Oliver ir jos draugės buvo gyvos, bet labai sunkiai sužeistos.
Moterys turėjo sąmonę. Vėliau ekspertai padarė išvadą, kad nepaprastai gerai
suveikusi automatinės apsaugos sistema neleido lifte buvusioms moterims
ištikšti nuo smūgio nukritus į Šachtos dugną. Suteikęs joms pirmąją pagalbą
Malony iš visų jėgų pasileido į viršų, kur rado sužeistų žmonių 70 ir 79-ajame
aukštuose. Vieną po kito jis nešė juos žemyn.
Praėjus
40 minučių nuo gelbėjimo operacijos pradžios, ugnis buvo užgesinta, o
gaisrininkai išvažiavę. Pro vandens užlietų aukštų langus palengva sklaidėsi
dūmai. Bet vis dar nebuvo žinoma, kiek žmonių katastrofos metu buvo 78 ir
79-ajame aukštuose, kiek jų suspėjo išsigelbėti ir kiek žuvo. Kai kurie kūnai
buvo taip smarkiai apdegę, kad nebuvo įmanoma nustatyti, tai vyras ar moteris.
Daug
sužeistųjų buvo paleista namo suteikus pirmąją pagalbą. Betty Lou Oliver dėl
sunkių lūžių ir didelių nudegimų net 18 savaičių pragulėjo Belviu ligoninėje.
Jau to šeštadienio popietę daugybė technikų, inžinierių, valdžios atstovų ir
kariškių susirinko prie dangoraižio įvertinti nuostolių. Netrukus pastato
savininkams ir nuomininkams Hugh A.Drumas pranešė, kad dangoraižiui nepadaryta
labai didelė žala.
Niujorkas.
„Times“ pastatas. 10 vai. „The New York Times“ miesto naujienų skyriui vadovavo
Davidas H Josephas. Jis dirbo prie rašomojo stalo, kai neregėtas sprogimas
sudrebino Manheteną. Josephas greitai sužinojo, kas atsitiko. „Times“ pastato
11-ajame aukšte įsikūrusios telefonų stoties darbuotojai pro savo langus
puikiai matė „Empire State Building“. Nusileidę žemyn, jie pranešė apie įvykį
Josephui. Tas tuoj pat pakeitė laikraščio maketą. Sekmadienio numeris, turėjęs
informuoti apie įvykius Japonijos fronte ir apie JAV Senato ratifikuotą
Jungtinių Tautų chartiją, iškart buvo skirtas katastrofai Manhetene aprašyti.
25 reporteriai jau buvo išskubėję į gaisrines ir policijos nuovadas, Raudonojo
Kryžiaus ligoninę, meriją ir „La i Guardia“ oro uostą.
|
Ernie Sisto |
Pirmame
puslapyje šalia tekstų reikėjo įdėti nuotraukų, nes jos skaitytojams daro
didžiausią įspūdį. Ernie Sisto, pamiršęs nuolat maudžiantį skrandį, jau tempė
sunkią fotografavimo kamerą į 81-ąjį aukštą. Pametęs sienoje žiojinčią didžiulę
lėktuvo išmuštą skylę, jis tuoj įstatė į aparatą plačiakampį objektyvą. Sisto
pavyko įkalbėti gaisrininkus, kad jie jį palaikytų už kojų, kol atsisėdęs ant
parapeto ir atsilošęs į bedugnę fotografavo. Viena jo padarytų nuotraukų buvo
įdėta pirmame laikraščio puslapyje per tris skiltis.
Tiems,
kurie turėjo radijo aparatus, nereikėjo laukti sekmadienio laikraščių
pasirodymo, kad sužinotų apie katastrofą. Kai kurios stotys pasakojo, kas
vyksta, vos ne iš įvykio vietos. Stoties WOR darbuotojas Edwinas P.Kenny, kuris
stovėdamas ant 25 aukštų namo stogo skaitė meteorologų pranešimus apie oro
sąlygas, savo akimis matė, kaip sudužo į aukščiausią pasaulio pastatą atsimušęs
bombonešis. Kenny nedelsdamas nubėgo į įrašų studiją ir papasakojo diktoriui
apie katastrofą. Tas, nutraukęs laidą, perdavė per radiją pirmąjį pranešimą.
Jis nuskambėjo beveik tą pačią akimirką, kaip ir pirmieji telefono skambučiai,
kviečiantys pagalbon gelbėtojus ir gaisrininkus.
Manhetenas.
Po dienos. Niujorkiečiai važiavo pažiūrėti į aprūkusią skylę aukščiausiame
pasaulio pastate. Daugelis stebėjosi, kad į jo sieną atsitrenkęs lėktuvas
padarė dangoraižiui palyginti tiek nedaug žalos. Stebėtasi ir tuo, kad taip
greitai pavyko užgesinti gaisrą ir kad gana nedaug žmonių turėjo apraudoti per
katastrofą žuvusius artimuosius. Baisu buvo net pagalvoti, kiek galėjo būti
aukų, jei Smithas būtų skridęs bombonešiu pirmadienį.
Vis
dėlto 14 žmonių žuvo, 25 buvo sužeisti, o materialiniai nuostoliai siekė beveik
milijoną dolerių. Tai buvo nepaprastai daug, nes 1931 metais pastatytas
dangoraižis kainavo 25 milijonus dolerių. Visus nuostolius apsiėmė atlyginti
kariškiai.
Sekmadienį
Šv.Patriko katedroje arkivyskupas Francis J.Spellmanas dalyvaujant 1000
tikinčiųjų aukojo pirmąsias mišias už žuvusiuosius. Tądien visi liftai jau kėlė
žmones iki 67-ojo aukšto. Tarp 67 ir 82-ojo aukštų važinėjo tik 5 liftai.
Apžvalgos aikštelės 86 ir 102-ajame aukštuose laikinai buvo uždarytos. Šiaurės
ir pietų sienose žiojinčios skylės buvo uždengtos lentomis ir plokštėmis.
Prireikė 12 mėnesių, kol „Empire State Building“ atrodė taip, kaip prieš
katastrofą.
Bet
taip ir nepavyko iki galo išsiaiškinti, kaip galėjo įvykti tokia nelaimė.
Kariškiai sudarė savo komisiją, bet konkrečių išvadų ji nepateikė. „La Guardia“
oro uosto administracijai nepavyko išsiaiškinti, kodėl apskritai tą dieną
bombonešiui B-25 buvo leista pakilti į orą.
Paaiškėjo
tik tiek, kad jau nuo pat pradžių Smithas skrido virš Manheteno nesilaikydamas
privalomo minimalaus 600 metrų aukščio. Niekas neatsakė į klausimą, kodėl jis
apskritai skrido per tokį tirštą rūką? Ar tai buvo kariškių lengvabūdiškumas,
ar paties lakūno, norėjusio pasipuikuoti prieš kolegas skrydžiu per visą šalį,
bravūra? O gal jis užsimanė kartu skridusiems vyrams „parodyti Niujorką“ ir
pateko į spąstus akmeninėse miesto džiunglėse?
Kai
kurie ekspertai tvirtino, kad sutriko varikliai. Be tam prieštarauja faktas,
kad bombonešis įsirėžė į dangoraižį lėkdamas 300 km per valandą greičiu. Vienas
liudininkas pasakojo, kad matė lėktuvą išleista viena važiuokle, „tarsi lakūnas
taip būtų stengęsis sumažinti greitį“. Kiti teigė, kad prietaisai klaidingai
rodė skrydžio aukštį, kas ir tapo tikrąja katastrofos priežastimi, nes dėl
tiršto rūko lakūnas nieko nematė.
Bet
Niujorkas nebūtų Niujorkas, jei jame nebūtų atsiradę žmonių, sugebėjusių iš
nelaimės pasipelnyti. Jau liepos 29 dienos rytą Edwardas Blodas ir dar du
astronomai mėgėjai nukreipė sa vo teleskopus, įrengtus ant dangoraižio 42-ojoje
gatvėje stogo, į „Empire State Building“. Kiekvienas už tam tikrą mokestį
galėjo pamatyti suniokotą aukščiausio pasaulyje pastato fasadą. Norinčių
atsirado daug. Prie teleskopų nusidriekdavo ilgos eilės.
Parengė
Daiva RŪKAITĖ
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą