Po
gėrio ir blogio pažinimo medžio pirmuoju Biblijos augalų sąraše minimas
figmedis. Tačiau tokia „laimė“ būti pirmam nebūtinai siejama tik su garbingais
dalykais. Taip atsitiko ir šiuo atveju, nes jei ne nuodėmė, figmedžio pirmenybę
galėtų užginčyti daugybė kitų augalų.
Kai
pirmieji žmonės suvalgė draudžiamą vaisių „tuomet
abiejų akys atsivėrė ir jiedu suprato esą nuogi. Jie susiuvo figmedžio lapus ir
pasidarė sau juosmens aprišalus“ (Pr 3, 7). Toks yra liudijimas apie Rojaus
sode augusį figmedį. Nemaži jo lapai patikimai dengė žmonių nuogumą, kuris buvo
suvoktas, kuris buvo suvoktas padarytos nuodėmės akivaizdoje. Ir iš tiesų
Šventajame Rašte figmedis vaidina ne paskutinį vaidmenį žmonių giminės
išgelbėjime. Matyt pirmieji žmonės tai nutuokė ir čia gana aiškiai įžvelgiamas
jų noras pasinaudoti šiuo medžiu. Ar tai neprimena paties Izraelio, kuris savo
nuodėmes nuolat dangstė įstatymų lapais? Deja, tiek figmedžio, tiek įstatymų
lapai tik pridengia nuodėmę, bet neišvaduoja nuo jos. Bet žmonėse vis dar gajus
posakis: „prisidengti figos lapeliu“, tai yra vaizduoti nekaltą.
Tiek
Šventajame Rašte minimas figmedis, tiek ir kiti Artimųjų Rytų medžiai bei
augalai yra tik tam tikros būsenos ar aplinkos ženklai, tačiau patys nelemia
žmogaus gyvenimo. Todėl labai svarbu atpažinti tuos ženklus, nes jais mums
pranešama Dievo valia. Štai Viešpats vedė išrinktąją tautą į gausų ir
pilnavertį gyvenimą: „VIEŠPATS, tavo
Dievas, veda tave į puikų kraštą – kraštą upelių, šaltinių ir vandens,
trykštančio slėniuose ir kalvose; kraštą kviečių ir miežių, vynmedžių, figmedžių ir granatmedžių, kraštą
alyvmedžių ir medaus“ (Įst 8, 7-8). Taigi tą puikų kraštą Dievas ženklina
labai konkrečiais ir žmonėms pažįstamais dalykais ir kievienas iš jų yra
konkreti būsimo jų gyvenimo aplinkybė.
Pranašo
Ozėjo lūpomis skelbiamoje bausmėje Izraeliui, Dievas primena apie protėvius: Lyg vynuoges dykumoje aš radau Izraelį. Lyg
pirmą vaisių ant pirmųjų metų figmedžio
aš pamačiau jūsų protėvius (Oz 9:10). O iš pranašo Jeremijo lūpų pasigirsta
Viešpats balsas, kad ir Judo tremtinius Babilone Jis laiko tokiais pat gerais,
o tuos, kurie pasiliko Judo karalystėje ir pabėgę į Egiptą negrįžo prie
sandoros Dievo, yra prilyginami prastosioms nevalgomoms figoms: „Taip kalbėjo VIEŠPATS, Izraelio Dievas: 'Aš
laikau Judo tremtinius, kuriuos išsiunčiau iš šitos vietos į kaldėjų kraštą,
tokiais gerais, kaip šios gerosios figos“ (Jer 24:5-6).
Manoma,
kad aplink Viduržemio jūrą paplitęs figmedis (Ficus carica) yra kilęs iš Mažosios Azijos ir nuo seniausių laikų
augintas dabartinės Sirijos ir Palestinos teritorijose. Skaičių knygoje minimi
Mozės siųsti žvalgai, kurie iš Eškolo slėnio atsinešė ir figų (Sk 13, 24).
Iki 6-9
m aukščio išaugantis figmedis dažniausiai minimas greta vynmedžio ir alyvmedžio,
kaip pagrindiniai Judėjos vaismedžiai. Ypač didelės figmedžių giraitės augo
Genazareto ežero pakrantėse ir Tiberiados apylinkėse. Beje, figmedis būdavo auginamas ir vynuogynuose: „Vienas žmogus turėjo savo vynuogyne
pasisodinęs figmedį“ (Lk 13, 6).
Tai buvo daroma dėl to, kad aplink blizgia žieve dengtą ir kreivą kamieną
vytųsi vynmedžio šakos.
Gausia
lapija dengtos medžio šakos yra plačiai išskėstos, o figmedžio lapai gana
platūs, todėl tokia lapija yra beveik neperregima. Gamtininkai tvirtina, kad
kai kurios figmedžio rūšys išaugina 100 – 120 cm ilgio ir 90 cm pločio lapus.
Jie nukrenta žiemos pradžioje ir taip figmedis vegetuoja iki pavasario.
Balandžio mėnesį pradeda skleistis pumpurai, kurie pranašauja vasarą: „Pasimokykite iš palyginimo su figmedžiu: kai jo šaka suminkštėja ir
sprogsta lapai, jūs žinote, jog artinasi vasara“ (Mt 24, 32). Šiais
žodžiais atskleidžiama ir biblijinė pranašiška šio medžio galia.
Taikos ir gerovės medis
Kaip
tik dėl tokios tankios lapijos ypatingai vertintas figmedžio teikiamas pavėsis,
kuriame malonu atsikvėpti ir jaustis saugiai. Taigi biblinis posakis „sėdėti po
figmedžiu“ metaforiškai išreiškė Dievo palaimą, Izraelio tautos gerovę ir taiką.
Tuo galime įsitikinti pažvelgę į penktą Pirmosios Karalių knygos skyrių, kur
pasakojama apie Saliamono valdžioje buvusias karalystes: „Per
visą Saliamono gyvenimą Judas ir Izraelis, nuo Dano iki Beer-Šebos, gyveno
saugiai, kiekvienas žmogus po savo vynmedžiu ir figa“ (1Kar 5, 5). Pranašas Michėjas kalbėdamas apie mesijinę
Judo karalystės paskirtį taip pat kalba apie Dievo palaimą: „Tuomet visi sėdės po savo vynmedžiais, po
savo figmedžiais, ir nebus kam jų
gąsdinti. Tai ištarė Galybių VIEŠPATIES lūpos!“ (Mch 4, 4). Pirmieji žmonės
figos lapais pridengę savo nuogumą manė esantys saugesni, tačiau jie
pasinaudojo tik lapais, tai yra – imitavo Dievo palaimą, o iš tiesų vyras ir moteris dangstė
savo nuodėmę, gi suteikdamas pavėsį Viešpats pasirūpina žmogaus saugumu pats ir
laimina jo gyvenimą.
Kita
Naujojo Testamento vieta kalba apie Pilypą, kurį Jėzus pasikviečia savo
mokiniu, o Pilypo draugas Natanaelis suabejoja Jėzaus išskirtinumu „Ar iš Nazareto gali būti kas gero?!“(Jn
1, 46), todėl eina pats pasižiūrėti. „Pamatęs ateinantį Natanaelį, Jėzus pasakė
apie jį: „Štai tikras izraelitas, kuriame nėra klastos“. O Natanaelis jam sako:
„Iš kur mane pažįsti?“ Jėzus atsakė: „Prieš pakviečiant tave Pilypui, kai
sėdėjai po figmedžiu, aš mačiau
tave“ (Jn 1, 47-48). Jėzaus įžvalga apie žmogų, kuriame nėra klastos, remiasi
to meto žmonėms įprastu ženklu, kad po figmedžiu besiilsintis žmogus gyvena Dievo
palaimintoje taikoje, o jo namai kupini gerovės.
Figmedžių
išnykimas buvo siejamas su didžiausiomis Dievo bausmėmis. Štai pranašas
Jeremijas perteikia mums ant savo tautos užsirūstinusio Dievo paveikslą: „Tikrai surengsiu jų pjūtį! – tai VIEŠPATIES
žodis. Nebus vynuogių ant vynmedžio nei
figų ant figmedžio, net lapai
bus nuvytę!“ (Jer 8, 13), nes Judo žmonės padarė nedorybę ir ėmė garbinti
stabus, o „šventyklos pranašas“ Joelis pasakoja apie Judo žemę nusiaubusius
skėrius, po kurių lieka nuvytę vynmedžiai ir nusvirę figmedžiai (Jl 1, 12). Abu
pranašai kvietė žmones atgailauti ir grįžti pas Viešpatį pasninku ir ašaromis.
Šie tiek įdomybių
Figmedis
yra vienas iš seniausių kultūrinių augalų. Archeologai teigia, kad Azijoje jis
buvo auginamas jau prieš 5000 metų, o daugiau nei prieš 2500 metų iki Kristaus
Egipto meistrai savo bareljefuose vaizdavo figų derliaus surinkimą. Tvirtais šaknimis giliai į žemę įaugusio ir
iki 10-20 m aukščio užaugančio figmedžio Ficus
carica vaisiai – yra kiek panašūs į kriaušes, sveria 20-75 gramų ir
pasižymi viena labai neįprasta savybe. Mes esame įpratę, kad vaisiai užsimezga
iš žiedų, tuo tarpu figos atsiranda anksčiau nei pražysta žiedai ir netgi
anksčiau nei išsiskleidžia lapai.
Nuo 100
iki 200 metų gyvenantis figmedis dera devynis mėnesius ir priklausomai nuo
klimatinių sąlygų veda vaisius nuo vieno iki trijų kartų per metus. Derėti pradeda antrais-trečiais metais,
o našiausias derlius pradeda derėti 7-8 metais.
Kol
žmonės išsiaiškino visas figmedžių auginimo ir jų apvaisinimo plonybes jie
patyrė daug nesusipratimų ir net anekdotinių situacijų. Ilgai niekas nesuprato,
kodėl tos pačios figos ant vienų medžių virsta į švelnaus skonio „maišelius su
uogiene“, o ant kitų medžių tokie patys vaisiai gelsta ir krenta žemėn.
Visa
tai dėl to, kad tiesiogine prasme šis medis neturi žiedų, o patys figmedžiai
yra dvilyčiai augalai. Vyriški medžiai suformuoja vyriškas kaprifigas, o
moteriški medžiai - figas. Na, o patys
žiedai yra mėsingo, nedidelę kiaurymę turinčio žiedsosčio viduje, todėl
nematomi. Per tą kiaurymę patenka mažytės (2-2,5 mm) vapsvos blastofagos,
kurios ir apdulkina žiedus. Blastofaga, arba kitaip - figų vapsva yra taip
tampriai susijusi su figmedžiu, kad jei nėra figmedžio, žūsta ir ji. Figmedžio
žiedsosčiai joms yra ir „santuokos rūmas“ ir „gimdymo namai“ ir prieglauda nuo
šalčio. Stebėtina vabzdžio ir medžio savitarpio pagalba ir abipusis
prieraišumas buvo šlifuojamas tūkstantmečiais...
Jau
Aristotelis žinojo apie blastofagas ir vadino jas „psen“. Tačiau jis nenutuokė
tiesioginės jų paskirties ir manė, kad patekdamos į nesunokusius vaisius
apsaugo juos nuo kritimo. Šią paslaptį ilgai bandė atskleisti ir Karlas Linėjus
ir iškėlė hipotezę, kad moteriškos lyties medžiai yra vienos rūšies figmedžiai,
o vyriškos lyties medžiai – kitos rūšies. Kai vienas gamtininkas atvežė figmedį
iš Turkijos į Kaliforniją ir pasakė, kad papildomai reikia atvežti į Ameriką ir
blastofagas, amerikiečiai gardžiai juokėsi.
Buvo
laikas, kai žmonės neigė vyriškų medžių svarbą, o tie, kurie ant moteriškų
medžių šakų kabindavo kaprifigas, b8davo negailestingai išjuokiami. Tačiau taip
elgėsi dar senovės graikai ir vyriškas kaprifigas laivais gabendavo iš vienos
Egėjaus jūros salos į kitą.
Šiuo
metu 100 moteriškų medžių pasodinami 5-6 vyriški ir to visiškai pakanka gausiam
derliui. Na, o senovėje galėjo būti ir taip, kad vieno žmogaus sode augo tik
moteriškos lyties medžiai, o kitame sode – vyriškos. Štai tada ir kildavo kaprifigų iškabinimo
būtinybė. Kitu atveju šeimininkas turėdavo iškirsti figmedžius ir pakeisti juos
kitais.
Figos – ir maistas, ir vaistas
Kiekvienas
figmedžio derlius pasižymi vis kitokiomis savybėmis. Jau pranašas Jeremijas
pasakoja apie dvi skirtingos vertės figų
pintines prieš Viešpaties šventyklą: „Vienoje
pintinėje figos buvo labai geros –
ankstyvosios, o kitoje pintinėje figos
buvo labai prastos, – tokios prastos, jau nebevalgomos“ (Jer 24:2). Taigi ankstyvieji
pavasariniai vaisiai yra patys gražiausi ir labai lengvai krinta nuo šakų, vos
tik jas pakratote. Šventajame Rašte randame patvirtinimą, kai pranašas Nahumas
kalba apie Ninevės sunaikinimą: „Visos
tavo tvirtovės yra kaip figmedžiai,
apkibę ankstyvosiomis figomis, – kam nors juos papurčius, figos krinta į valgytojo burną“ (Nah 3, 12). Žvelgdami į šiuos
palyginimus turime atkreipti dėmesį, kokie stiprūs ir gajūs būna pirmieji
vaisiai, tačiau vos tik juos sukrečia – tuoj byra žemėn. Ir čia atsekame
Izraelio tautos savybes – kietasprandžių tauta (ją gali simbolizuoti savo
kietumu tik kedrui nusileidžianti figmedžio mediena) krenta, vos tik ją sukrečia
eilinė neganda.
Gegužės
pabaigoje – birželio pradžioje ten pat, kur augo pavasarinės figos, subręsta
antras derlius. Sultingi vaisiai ilgai
kabo ant šakų ir gerai išsilaiko, tačiau visiškai netinka ilgiau laikyti. Iš
pavasarį užsimezgusių pumpurų išauga ūgliai, ant kurių rugpjūčio pabaigoje susiformuoja
vėlyvosios figos, o kai kurie vaisiai subręsta tik vėlyvą rudenį, kai medis
netenka lapų. Jei žiema pasitaiko švelni, figos renkamos net ir po jos. Šio
laikotarpio vaisiai būna didesni, tamsesni ir labiau pailgi nei pirmieji.
Sakoma, kad jie – patys skaniausi.
Anksčiau
valgydavo tik nukritusias nuo medžio figas, o ko nepajėgdavo suvalgyti –
džiovindavo. Biblijoje pasakojama apie tai, kad po Samuelio mirties Dovydas
išėjo į dykumą, kur jo vyrus paniekino toks turtingas pasipūtėlis Nabalas. Jo
žmonai pagailo Dovydo vyrų, todėl „skubiai
Abigailė paėmė du šimtus kepalų duonos, du vynmaišius vyno, penkias jau iškeptas
avis, penkis saikus pagruzdintų grūdų, šimtą kekių razinų ir du šimtus papločių
iš figų“ (1Sam 25,18)
ir maldavo atleisti.
Figos
buvo vertingos, ne tik kaip maistas, bet ir kaip vaistas. Kai karalius Hezekijas
sunkiai susirgo ir neturėjo vilties išgyventi,
jis meldėsi Viešpačiui. Izaijas išgirdo Viešpaties žodį, jog Hezekijas bus
pagydytas: „Tada Izaijas tarė: „Atneškite
figų šuteklį. Teatneša jį ir
teuždeda ant išbėrimo, kad jis išgytų“ (2Kar 20,7).
Taigi
figmedis vertingas dėl savo saldžių ir maistingų vaisių, dėl to nevaisingus
medžius paprastai iškirsdavo: „Štai jau
treji metai, kaip aš ateinu ieškoti šio figmedžio
vaisių, ir vis nerandu. Nukirsk jį, kam dar žemę alina!“ (Lk 13,7).
Pasmerktas figmedis ir tikėjimo
galybė
Didžiausią
mįslę apie figmedį užminė Jėzus: Anksti
rytą, grįždamas į miestą, Jėzus pasijuto alkanas. Pamatęs pakelėje vieną figmedį, priėjo prie jo, bet nieko
nerado, vien tik lapus. Ir tarė: „Tegul per amžius ant tavęs nemegs vaisiai!“
Ir figmedis bemat nudžiūvo. (Mt 21:18-19)
Iš tikro,
kodėl Jėzus dūrė pirštu ne į pirmą pasitaikiusį medį, o į figmedį? Ir kodėl tik
lapus radęs Jėzus pasmerkė figmedį nudžiūti? Tuo stebėjosi ir kartu ėję
mokiniai: „Tai pamatę, mokiniai nustebo
ir sakė: „Kaip galėjo tas figmedis taip ūmai nudžiūti?“ Kodėl vėl minimas figmedis,
tas mįslingasis ir mistiškas Šventraščio medis, apie kurį sukasi tiek daug
įvykių?
Šio
įvykio tikslas – įskiepyti dar vieną dorovinę tiesą mokinių (ir mūsų) širdyse
ir protuose. Visų pirma – kiek anksčiau Jėzus pyko ant fariziejų ir sadukiejų,
kurie prašė parodyti ženklą iš dangaus. Tąsyk Jis palydėjo juos tokiais
žodžiais: „Taigi jūs mokate aiškinti
dangaus veidą, o laiko ženklų – ne“ (Mt 16:3). Dabar tuos laiko ženklus Jis
parodo savo mokiniams – juk jie neabejotinai žinojo, kad figmedžiai sulapoja
jau po to, kai pasirodo pirmosios figos. Tačiau šio figmedžio lapai liudijo,
kad artinasi vasara, o vaisių - nėra. Tad akivaizdu, kad medis nevaisingas ir
Jėzaus prakeiksmas jam nudžiūti yra pagrįstas.
Ir
viskas? Ar Evangelijoje vieta tokiam vaizdeliui? Ką jis mums sako? Kad figmedis
nevaisingas? Ar tik tiek?
Čia
verta prisiminti pranašo Jeremijo pasakojimą apie dvi pintines figų – Viešpats
kalbėjo apie savo tautą, kuri Jam ištikima ir lygino ją su geromis figomis. Savo
vaisingumu figos simbolizuoja Dievo tautą. Sekdamas pranašų pavyzdžiu ir
simboliškai kalbėdamas apie figmedį Jėzus, pasinaudoja laiko ženklais, kad
parodytų, kokia nevaisinga yra tauta, kuri tik dangstosi įstatymų lapais. Piešiasi
labai konkreti analogija su pirmųjų žmonių nuodėme, kai norėdami paslėpti savo
gėdą jie taip pat dengė ją figmedžio lapais. Daugelis stengiasi išsiteisinti
darbais ir maldingumu, bet Viešpačiui reikalingi tikėjimo vaisiai ir neradęs tokių
Jis skelbia nuosprendį. Tačiau mokiniai čia regėjo tik išorinį faktą ir neišgirdo
perspėjimo: „Bet jei neatsiversite, visi
taip pat pražūsite“ (Lk 13,3).
Vėliau
apaštalai prašė sustiprinti jų tikėjimą, o
Jėzus jiems atsakė: „Jei
turėtumėte tikėjimą kaip garstyčios grūdelį ir įsakytumėte šitam šilkmedžiui:
‘Išsirauk ir pasisodink jūroje‘, – tai jis paklausytų jūsų“ (Lk 17,6).
Šilkmedis labai panašus į figmedį. Pažinodami figmedį ir prisiminę jo
nudžiūvimo atvejį mokiniai dabar jau aiškiai turėjo suprasti šį palyginimą. Tačiau
ar suprato Jėzaus mintį apie tai jog reikia išrauti iš savęs pyktį ir
negailestingumą? Jėzus rodė į konkretų medį, sakydamas „šitas“ ir duodamas
suprasti, kad turime galvoti apie konkretų pyktį ir negailestingumą, įsakydami
jiems išsirauti ir pasisodinti jūroje!
Kodėl figmedis?
Visų
pirma, figmedis turi labai stiprias ir gilias šaknis. Kaip tik dėl buvo labai
sunku jį išrauti, o kaitra ir temperatūrų kaita neturi įtakos augimui, nes savo
šaknimis šis medis siekia giliausius vandens sluoksnius. Atželia net figmedžio
kelmai, tad jis yra labai gyvybingas. Lygiai taip pat yra su ydų išrovimu – jos
laikosi savo šaknimis pačiuose giliausiuose žmogaus kloduose.
Antra
– sausa figmedžio mediena buvo naudojama karstų ir skrynių gamyboje, o pats
medis užauga gana greitai netgi sausros metu. Taip ir mūsų ydos – veši greitai
ir nekontroliuojamai, joms tinka bet
kokia aplinka ir sąlygos, jos, kaip ir tie karstai, išsilaiko ilgai ir negenda.
Karstas reiškia mirtį, mirtinos yra ir nuodėmės. Pyktis yra šėtono įrankis,
kurį jis naudoja dvasinio žmogaus numarinimui, o figmedžio mediena patikimai
užkonservuoja mirtį.
Trečia
– figmedžio vaisiai yra kartūs kaip kartūs ir nuodėmės vaisiai. Po nuodėmės,
kaip ir po figos kramtymo, išlieka kartėlis.
Ir
ketvirta – skirtingai nuo kitų vaismedžių, figmedį apdulkina tik vapsvos.
Apdulkinimas įvyksta tik tada, kai vapsva įkiša savo geluonį tiesiai į vaisiaus
šerdį. Taigi, kad užsimegztų vaisius, reikalinga jam „įgelti“ tik vieną kartą.
O kiek kartų reikia „įgelti“ žmogui, kad jo širdyje sukiltų pyktis? Ar neteko
girdėti: „Man jis jau vieną kartą įgėlė, daugiau to nenoriu“ – ir piktojo
vaisius jau užmegztas. Kai žmogus prabyla šitaip, piktoji nuodėmės vapsva jau
būna įgėlusi!
Į
apaštalų prašymą sustiprinti tikėjimą Jėzus atsako: „Jei turėtumėte tikėjimą kaip garstyčios grūdelį“. Tai reiškia, kad
pykčio įveikimui pakanka net mažiausio tikėjimo, tokio mažo, kaip garstyčios
grūdelis, kad nuoskauda ir pyktis pasisodintų jūroje.
Figos
medis turi ilgą ir painią istoriją Šventajame Rašte. Ši istorija eina per
nuodėmę ir gėdą, taiką ir gerovę bei vaisingą tikėjimą. Žemė kupina Dievo
ženklų.