Žozefas Mongolfje
|
Dar
1782 metais prancūzų mokslininkas, matematikas ir astronomas, akademikas
Lalandas rašė: „Galutinai įrodyta, kad žmogus negali pakilti ir išsilaikyti ore
plasnojančių sparnų pagalba, taip pat neįmanoma tam panaudoti tuščiavidurius
kūnus“.
Tuo
didesni kuklių mokslininko tautiečių, brolių Mongolfje nuopelnai. Jie ne tik
paneigė nuomonę, bet ir įrodė atvirkščiai.
Tai
atsitiko 1783 metais Prancūzijos Annone mieste. Žozefas (vyresnysis) ir Etjenas
(jaunesnysis) Mongolfje buvo labai gerbiami ir gerokai prakutę miesto
gyventojai. Jie turėjo popieriaus fabriką. Po miestą ėmė sklisti gandai, kad
abu fabrikantai ėmėsi keistenybių: iš popieriaus daro didžiulius balionus,
pripildo juos dūmais ir kad tie balionai net skraido ore.
Gandai
mažuose miesteliuose sklinda greitai, tad iš brolių pradėjo šaipytis. Kam jiems
to reikia?
Abu
broliai buvo pastabūs, protingi ir praktiški žmonės. Studijavo fiziką ir
chemiją, domėjosi kitais mokslais ir pastoviai taikydavo žinias praktikoje.
Stebėdami
plaukiančius danguje debesis, sugalvojo ir pagamino didelį balioną iš drobės,
pripildė jį karštu garu. Tačiau ne taip lengva... Garas čia pat atvėsdavo ir
dideliais lašais nusėsdavo ant audinio. Balionas pasunkėdavo ir netekdavo
keliamosios galios.
Tada
Žozefas prisiminė, kad ne taip senai, 1766 metais anglų mokslininkas Henry
Kavendišas veikdamas geležies pjuvenas sieros rūgštimi atrado labai lengvas
dujas, kurias pavadino „degiosiomis dujomis“. Jos buvo keturiolika su puse
kartų lengvesnės už orą ir puikiai degė. Tai buvo vandenilis.
Etjenas Mongolfje
|
Jei
vandenilis toks lengvas, tai gal gali pakelti balioną į orą ?
Tuo
metu jis buvo gana brangus, tačiau broliai gavo dujų. Bet ir vėl patyrė
nesėkmę: lengvos dujos beregint išsisklaidydavo per audeklą. Tada Žozefas ir
Etjenas mėgino daryti balionus iš popieriaus, tačiau ir jie nesulaikydavo
skvarbių dujų. Vėl nesėkmė...
Tuomet
nenustygstantis ir išradingasis Žozefas prisiminė karštą laužo orą ir paklausė
brolio:
- O
kas jei vandeniliu, o karštais dūmais?
Jie
pabandė. Valio ! Popierinis maišas išsipūtė nuo dūmų ir šilto oro bei pakilo.
Pergalė !
Nors
broliai stengėsi slėpti savo bandymus, apie tai greitai sužinojo miestiečiai.
Jie paprašė, kad Mongolfje parodytų savo keistą daiktą. Broliai paskelbė, kad pirmas
viešas baliono skrydis bus 1783 metų birželio 5 dieną. Jie kruoščiai ruošėsi –
pagamino didžiulį balioną iš audinio, kuris buvo išklijuotas popieriumi. Per
vidurį balioną sustiprino medžiagine juosta, nuo kurios tiesėsi virvės, kad
būtų galima laikyti pildant dūmais. O apačioje, ties kaklu, per kurį turėjo
patekti karštas oras, pritaisė medinį rėmą. Gavosi trijų aukštų namo dydžio
balionas ir svėrė jis 200 kilogramų.
Ir
štai išaušo paskelbtoji diena. Aikštėje susirinko beveik visi Annono gyventojai
– nuo seniausio iki jauniausio. Su nuostaba žvelgė į margintos medžiagos krūvą
ir nesuprato, kas bus toliau. O šalia buvo kraunamas laužas. Broliai paaiškino,
kad tuoj pripildys apvalkalą paprasčiausiais dūmais, tada jis išsities,
prisipūs ir pakils į orą.
Kad
ir kaip miestiečiai gerbė brolius Mongolfje, tačiau šį kartą abejojo ir atvirai
šaipėsi.
Bet
štai laužas įsiliepsnojo. Aštuoni pagalbininkai laikė šonines virves, o Žozefas
ir Etjenas pakėlė baliono kaklą virš laužo. Karštas oras pildė apvalkalą, šis
sujudėjo tarsi gyvas, ėmė kilti nuo žemės, tiesinti raukšles ir augti. Netrukus
virš minios išaugo didžiulis vienuolikos metrų skersmens kamuolys. Ant jo buvo
užrašyta “AD ASTRA”. Išvertus iš lotynų kalbos – “Į ŽVAIGŽDES”.
Matydama,
kaip aštuoni žmonės vos sulaiko pabaisą, minia sunerimo. Tada Žozefas paliepė
atleisti virves. Kamuolys ištrūko ir pakilo į dangų. Aikštė aiktelėjo!
To
dar niekas nematė. Žmonės džiūgavo, stebėjosi, sveikino brolius su sėkme. Diena
buvo rami ir balionas vis mažėdamas kilo virš miesto. Jis beveik pasiekė
debesis. Kai oras jame atvėso dingo keliamoji galia ir balionas ėmė leistis –
lėtai kaip parašiutas. Pirmieji nubėgo berniūkščiai. Už jų – ir suaugę.
Kamuolys nusileido netoli – per kilometrą nuo tos vietos iš kur pakilo. Žmonių
džiaugsmui nebuvo ribų. Džiūgavo ir broliai Mongolfje. Pagaliau išsipildė jų
svajonė!
Taip
1783 metų birželio 5 dieną Žozefas ir Etjenas Mongolfje bei jų miestelis
amžiams pateko į aviacijos istoriją. Žinia apie neįprastą skraidantį balioną,
kuris jo išradėjų garbei buvo pramintas mongolfjeru, žaibiškai pasklido po visą
Prancūziją. Netrukus tai tapo žinoma ir Paryžiuje.
-
Kas vyksta mano karalystėje? – nusistebėjo Prancūzijos karalius Liudvikas XVI.
– Kažkokios kalbos apie kažkokius brolius ir apie kažkokį skraidantį kamuolį...
Užklauskite mokslų Akademiją.
Visam
pasauliui žinoma Paryžiaus mokslų akademija nieko nežinojo ir klaidžiojo
spėlionėse. Nedelsiant į Annoną buvo pasiųsti pasiuntiniai, kurie brolius
Mongolfje pakvietė į Paryžių pademonstruoti savo išradimą. O kad negaišti laiko
Akademija pavedė mokslų ir amatų Konservatorijos profesoriui Žakui Šarliui
ištyrinėti gandus ir pareikšti nuomonę.
Vykdydamas
svarbų pavedimą Šarlis užsidarė savo kabinete ir aistringai (jam buvo 38 metai)
ėmėsi darbo. Tuo metu Paryžiuje įžymusis chemikas, Akademijos narys
Antuanas-Loranas Lavuazje kaip tik ir baigė Kavendišo „degiųjų dujų“ tyrimus ir
pervadino jas į vandenilį. Šarlis aišku žinojo, kad vandenilis – pačios
lengviausios dujos. „Vandenilis – štai kur reikia ieškoti paslapties!“ –
nusprendė. Per naktį jis padarė menamo Mongolfje skraidančio kamuolio projektą.
Oro baliono, kurio net matęs nebuvo.
Netrukus
Šarlis darė pranešimą mokslų Akademijoje, patvirtino savo teiginius brėžiniais,
moksliniu pagrindimu ir skaičiavimais. Mokslo vyrai pritardami linkčiojo
galvomis ir stebėjosi brolių Mongolfje genialumu. Dar niekas nežinojo, kad
įvyko klaida, kurios priežastimi tapo profesoriaus išsimokslinimas. Jis net
nepagalvojo apie karštus dūmus, kuriuos naudojo Mongolfje. Todėl Šarlis
faktiškai nepriklausomai nuo Mongolfje išrado aerostatą – vandeniliu pripildytą
apvalkalą.
Tačiau
jis apie tai nežinojo ir kaip ir visi Paryžiaus gyventojai nekntraudamas laukė
brolių Mongolfje ir jų skraidančio kamuolio.
Tačiau
keliai... Ok, jau tie aštuoniolikto šimtmečio Prancūzijos keliai! Jei jau
Paryžiaus gatvėse ekipažai skęsdavo purve, tai ką kalbėti apie provinciją? Per
liūtis strigdavo pašto diližansai, iki pilvo skęsdavo arkliai. Akademija
pasiūlė Šarliui pačiam vykti į Annoną, kaip dabar būtų sakoma – į mokslinę
komandiruotę. Tačiau ilgas kelias, duobėti keliai, laikas, kurį jis prarastų
apsprendė, kad jis atsisakė. Ir tada Šarlis nusprendė pats, nelaukdamas
Mongolfje atlikti bandymą su kamuoliu. Susisekė su broliais Roberais, iš kurių
vienas buvo išradęs kaučiuko skiedinį audinio prisodrinimui ir kartu su jais
ėmėsi darbo. Iš lengvo šilko padarė 4 metrų diametro apvalkalą nedideliam
balionui. O kad šilkas nepraleistų vandenilio, apvalkalą prisodrino tirpalu. Gavosi
gumuotas audinys. Tai, kas nepavyko broliams Mongolfje, pavyko profesoriui
Šarliui ir vienam iš Roberų.
1783
metų rugpjūčio pabaigoje vienoje Paryžiaus aikštėje susirinko minios žmonių
pažiūrėti skraidančio kamuolio. Jų nestabdė net liūtis. Pavyko pripildyti
balioną vandeniliu. Vos Šarlis davė komandą „Paleisk!“, balionas išsiveržė iš
rankų ir greitai nuskriejo link debesų. Publika žavėjosi. Tačiau reginys buvo
trumpas. Vandenilio balionas taip greitai kilo, kad jau po minutės nėrė į
debesis. Ir tada įvyko visiškai nenumatytas dalykas – balionas sprogo ir kaip
nebuvę...
Šarlis
iš karto suprato kokią klaidą padaręs. Juk mes gyvename oro vandenyno dugne,
kur pats didžiausias atmosferos slėgis. Kylant aukštyn oras vis retesnis,
slėgis krinta. Štai ir gavosi, kad greitai kildamas balionas papuolė į retesnę
atmosferą. O jo viduje buvo toks pat slėgis kaip ir žemėje. Jis ir pūtė balioną
iš vidaus vis stipriau ir stipriau, kol neišlaikė ir sprogo apvalkalas.
Tai
privertė Šarlį iš esmės susimąstyti apie baliono konstrukciją. „Įdomu, kaip su
šiuo uždaviniu susidorojo broliai Mongolfje?“ – galvojo Šarlis ir
nekantraudamas laukė jų atvykstant.
Pirmieji keleiviai
Pagaliau
1783 metų rugsėjo pradžioje Žozefas ir Etjenas Mongolfje atvyko į Paryžių. Su
savimi atsivežė naują, patobulintą mongolfjerą. Pagrindinė naujovė – apačioje
prie baliono tvirtinosi lengva apvali pintinė iš ievos šakelių, iš išorės
apklijuota tankiu popieriumi. Broliai įtikinėjo, kad toje pintinėje, kuri tarsi
balkonas kabojo po baliono anga gali skristi keleiviai. Jie labai norėjo
skristi patys. Tačiau laikraščiuose pakilo ištisa diskusija. Vieni rimtai
tvirtino, kad vos tik žmogus pakils nuo žemės iš karto mirs nuo širdies smūgio.
Kiti perspėjo, kad nuo aukščio gali apsisukti galva. Kai kurie vienuoliai
įkinėjo liaudį, kad jei kas nors išdrįs pakilti į dangų, tą pasieks Dievo
bausmė.
Vienu
žodžiu niekas nieko nežinojo. Tuomet nuspręsta patikrinti skrydžio poveikį
gyvūnams.
1783
metų rugsėjo 19 dieną pievelėje prie Versalio rūmų susirinko aukštuomenė su
karaliumi priešakyje. Čia buvo ir mokslininkai. O aplink sodą knibždėjo minios
žmonių. Visi norėjo pažiūrėti į skraidantį balioną.
Nesunku
įsivaizduoti Paryžiaus Mokslų Akademijos mokslininkų ir paties profesoriaus
Šarlio nustebimą, kai vietoje indų su sieros rūgštimi ir statinėmis su geležies
drožlėmis, pamatė, kaip broliai Mongolfje sukrovė didelį laužą ir pradėjo
pildyti balioną dūmais. Kai didžiulis mongolfjeras prisipildė karštu oru ir
ištaisė ornamentais puoštus šonus, broliai ant specialių grotelių pripylė
degančių medžio anglių, kad ir ore balionas gautų karšto oro, o apačioje
pakabino iš anksto paruoštą pintinę, kurioje pasodino antį, gaidį ir aviną.
-Leisk!
Balionas
didingai nuplaukė aukštyn. Vėjas pūtė jį prie artimiausio miško. Tada
karietomis iš paskos nurūko žiūrovai, raiteliai, nubėgo berniūkščiai ir suaugę.
Mongolfjeras nuskriejo maždaug keturis kilometrus, palietė medžių viršūnes ir
ėmė leistis. Vienas iš pirmųjų atjojo mokslininkas Pilatras de Rozje. Jis
įsitikino, kad gyvūnai sveiki ir puikiai jaučiasi.
-
Vadinasi, ir žmonės gali skraidyti balionu, - pasakė Pilatras de Rozje ir
tvirtai nusprendė siekti leidimo skristi. Tačiau nepavyko. Karalius Liudvikas
XVI nors ir žavėjosi skrydžiu, bet kategoriškai uždraudė skrieti žmonėms. Jį
įtikinėjo dvariškiai ir mokslininkai ir artimas draugas markizas d`Arlandas,
kuris svajojo apie pirmojo oreivio laurus, ir patys broliai Mongolfje. Tačiau
karalius buvo nepalenkiamas, ir rūpinosi savo pavaldinių gyvybe ir sveikata.
-
Kraštutiniu atveju, - pasakė jis, - galima leisti skristi dviem mirties bausme
nuteistiems nusikaltėliams. Jie jie liks gyvi aš pasigailėsiu jų ir leisiu
skristi kitiems. Tačiau kur girdėta, kad pirmąjį skrydį istorijoje atliktų ne
aistringi, apie dangų svajojantys entuziastai, o kažkokie žmogžudžiai?
Išgirdęs
šią naujieną Pilatras de Rozje pareiškė, kad jei karalius neleis skristi, jis
nusižudys negalėdamas matyti tokios neteisybės. O markizas d`Arlandas dėjo
visas pastangas, kad įtikintų karalių pakeisti savo sprendimą.
Visuomeninė
nuomonė buvo įkaitusi, tad Liudvikas XVI susvyravo. Norėdami įtikinti
abejojančius skrydžio saugumu broliai Mongolfje atliko bandymą. Pripildę
apvalkalą karštu oru ir pririšę jį tvirta virve, pakilo neaukštai. Pintinėje
sėdėjo Pilatras de Rozje ir jaunesnysis iš brolių – Etjenas Mongolfje.
Padejėjai palengva atleidinėjo virvę. Jie pakilo apie dvidešimt metrų ir
puikiai jautėsi. Pilatras de Rozje netgi mėgino valdyti skrydžio aukštį. Jei
oras atvėsdavo – mongolfjeras pradėdavo leistis. Rozje įmesdavo į pakurą
skiedrų, įpūsdavo ugnį, į balioną patenkantis karštas oras didindavo keliamąją
jėgą. Balionas vėl kildavo aukštyn.
Po
šių bandymų ir įkyrių prašymų karaliui neliko nieko kaip tik leisti skristi
žmonėms. Tačiau js kategoriškai uždraudė kilti patiems išradėjams. Vietoje
Etjeno Mongolfje buvo leista kilti markizui d`Arlandui.
Ir
štai 1783 metų lapkričio 21 dieną Paryžiuje įvyko pirmasis žmonių skrydis su
oro balionu. Mongolfjeras praskrido virš miesto pusės kilometro aukštyje.
Nenuilstantis Pilatras de Rozje vis pakurstydavo žaizdrą, tad balionas didingai
plaukė virš gatvių ir aikščių. Markizas d`Arlandas padėjo draugui ir net mojavo
skrybėle, iš aukštai sveikindamas tūkstančius miestelėnų, kurie su nuostaba
stebėjo pirmąjį žmonių skrydį.
Virš
miesto centro vos neatsitiko nelaimė. Iš žaizdro išpuolė anglys ir pintinė
užsidegė. Laimei gaisrą pavyko užgesinti ir, nors sudegė kelios pintinę
laikančios virvės, oreiviai sėkmingai nusileido Paryžiaus priemiestyje. Tauta
sveikino juos kaip nacionalinius didvyrius. Pilatro de Rozje ir markizo
d`Arlando vardai amžiams įrašyti į žmonijos istoriją, kaip pirmieji žmonės,
pakilę į orą su skraidymo aparatu.
Visoje
Prancūzijoje išaugo susidomėjimas oro balionais. Netrukus judėjimas pasiekė
kitas šalis. „Moksliškai“ įrodinėję skeptikai buvo sugėdinti. Svarbiausia buvo
įsitikinta, kad galima skraidyti. Broliai Mongolfje demonstravo savo skrydžius
daugelyje miestų ir ne kartą patys kilo į orą. Tai buvo didžiulė žmogaus žinių,
patirties, kantrybės ir nuoseklumo pergalė.
Viktor GONČIARENKO knygos "Kaip žmonės
išmoko skraidyti" vertė Arnoldas Stasiulis