General Sherman |
Amžinai
žaliuojantis kiparisas (Cupressus sempervirens L.) priklauso tokiai medžių
šeimai, kuriai tenka garbė turėti savo gretose atskirą, didžiausią ir
aukščiausią pasaulio medį – Sekvojos nacionaliniame parke esančią Gigantišką
Sekvoją. Jo amžius - daugiau nei 2700
metų. Šis, 1487 m³ tūrio ir 1910 tonų sveriantį kamieną turintis medis
pavadintas generolo Šermano vardu. Kamieno skersmuo ties pagrindu - 11,1 metro,
apimtis 31,3 metro, o aukštis - 83,8 metro. Tai pačiai medžių šeimai priklauso ir
storiausias pasaulio medis – Montesumos Kiparisas.
O be šių rekordų kiparisas yra antrasis medis pagal
ilgaamžiškumą. Šios šeimos medžiai
plačiai paplito po pasaulį ir yra sutinkami nuo poliarinės Norvegijos iki Pietų
Čilės. Jis auga Tibeto kalnuose – aukščiau neuga jokie medžiai. Vidutinis
kipariso amžius - 200-300 metų, bet kalnuose galima aptikti ir 2000 metų senumo
medžių. O štai Graikijoje, prie Spartos beveik tris tūkstančius metų auga 52
metrų aukščio kiparisas, kurio kamienas yra 3,7 metro skersmens.
Yra
apie 14 kiparisų rūšių, tačiau labiausiai žinomos dvi – horizontalusis (jo
šakos yra horizontalios) ir piramidinis
(jo šakos prigludusios prie kamieno). Paprastai šis tiesų, 60-70 centimetrų
skersmens kamieną turintis medis išauga iki 30 metrų aukščio. Jis nėra reiklus
gruntui, gerai atlaiko sausras ir šalčius. Kipariso mediena yra tanki, tvirta
ir aromatingai kvepia. Istorija išsaugojo liudijimą, kad iš kipariso medienos
buvo pastatytas Aleksandro Makedoniečio laivynas.
Laukinėje
gamtoje paplitusi horizontalioji kipariso forma (f. horizontalis). O piramidinė
(f. stricta) yra išvesta ir auginama dirbtiniu būdu. Kipariso lapai – tamsiai
žali. Sulaukęs 5-6 metų medis veda apvalius 3,5 cm skersmens, ant trumpų
šakelių kabančius kankorėžius. Kasmet priauga po pusę metro, toks augimas tęsiasi
apie šimtą metų. Kiparisas yra nereiklus, lengvai prisitaiko akmenuotoje ir
kalkinėje dirvoje, pakelia drėgmės trūkumą ir ilgalaikes sausras. Atlaiko
trumpalaikius, iki -20°С šalčius. Beje, šalčiams atsparesnė yra horizontalioji
kipariso atmaina.
Kipariso
pavadinimo kilmę atsekti nesunku – taip graikai vadino dabartinę Kipro salą,
kur ir dabar gausu šių medžių.
Cupressus sempervirens |
Cupressus leylandi |
Kiparisas
pasižymi daugeliu savybių, todėl suprantama, kad jo mediena turėjo būti ir buvo
laikoma išskirtine. Ji yra atspari
vabzdžiams, todėl jau Bizantijos laikais iš jos gamindavo ikonas, kryžius ir
karoliukų vėrinius. Kaip žinome ikonų tapyba labai paplito Rusijoje. Bet po to
kai žlugo Konstantinopolis, nutrūko ir kipariso medienos tiekimas, todėl vietoj
jo pradėta naudoti liepa. Manoma, kad iš čia ir kilo plačiai paplitęs rusiškas
žodis „lipovyj“, kas reiškia – pagamintas iš liepos, netikras.
Šis
medis buvo svarbus visoms tautoms, tad nenuostabu, kad Šventajame rašte jis
taip pat užima pagarbią vietą. Kai kurie biblistai teigia, kad pirmą kartą
kiparisas minimas jau Pradžios knygoje, kaip medžiaga Nojaus laivui. Nusprendęs
tvanu užlieti žemę, Dievas išsirinko savo kartoje teisų vyrą Nojų ir jo šeimą ir
sudarė su juo sandorą. Jis pamokė Nojų, kaip pasidaryti arką: „Statyk sau arką iš gofero medžių, padaryk
arkoje perdaras ir užglaistyk ją iš vidaus ir iš lauko derva“ (Pr 6:14).
Gofero medžiai minimi Šventajame rašte tik vieną kartą, tad nėra galutinai
aišku, kas tai per mediena. Čia biblistų nuomonės išsiskiria – vieni teigia,
kad tai galėjo būti kiparisas, kiti mano, kad tai – kedras. Vienoje Talmudo
knygoje sakoma, kad Nojus auginęs kedrus ir juos nupjovęs. Tačiau šis medis
auga kur kas ilgiau ir yra gerokai sunkiau apdirbamas.
Izraelio
archeologai pirmenybę teikia kiparisui, mat kedras augo Libane, o kiparisai
buvo palitę plačiau. O senieji rabinai,
teigia, kad Nojaus arkai naudotas kedras, mat jis nuo seno – Asirijos ir Egipto
laikų buvo laikomas tinkamu laivams. O jei tikėtume vertimais, tai graikų
kalboje kiparisas yra vadinamas gofer. Tad lieka neaišku, kuris medis buvo
vadinamas gofero vardu, aišku tik, kad tai turėjo būti smalinga, drėgmės
nesugerianti ir nepūvanti mediena – kiparisas, kedras, eglė ar pušis.
Biblijoje
šie abu medžiai – kiparisas ir kedras dažnai yra minimi kartu. Pasakojama, kad
karalius Saliamonas naudojo kiparisą Jeruzalės šventyklos statyboje ir paprašė
Tyro karaliaus Hiramo, kad atsiųstų medienos, į ką šis atsakė: „Hiramas
pasiuntė Saliamonui žodį: „Aš gavau
žinią, kurią man siuntei. Aš patieksiu tau visus kedro ir kipariso rąstus,
kurių tau reikia“ (1 Kar 5:22). O vėliau savo pažadą įvykdė: „Hiramas tad patiekė Saliamonui kedro ir
kipariso rąstų, kiek tik jam reikėjo“ (1 Kar 5: 24). Mes matome, kad abu medžiai buvo labai
vertinami, nors kiekvienas buvo naudojamas skirtingai. Paties Saliamono
rašytoje Giesmių giesmėje jis nurodo, kur kokia mediena naudota: „...mūsų namų sijos iš kedrų, gegnės iš
kiparisų“. (Gg 1:17). Dėl savo kvapo ir gražaus rausvo atspalvio jis
puikiai tiko vidaus apdailai: „Jis
išgrindė ir Namų aslą kipariso lentomis“ (1 Kar 6:15). ”Įėjimui į Didžiąją navą jis padarė panašias staktas iš alyvos medžio,
keturkampes, ir dvigubas duris iš kipariso“ (1 Kar 6: 33-34). Plinijus
tvirtino, kad rausvas kipariso medienos atspalvis niekada nepranyksta, todėl
dabar aišku, kad kipariso mediena buvo tikra Šventyklos puošmena, kaip
pranašavo Izaijas: „Libano šlovė ateis
pas tave drauge su kiparisais, klevais ir pušimis, kad papuoštų mano Šventyklą
ir suteiktų grožį vietai, kur ilsėsis mano kojos“. (Iz 60:13).
Pranašas
Ezekielis skelbia Viešpaties žodį Egipto faraonui ir jo gaujoms, klausdamas – į
ką šis esąs panašus savo didybėje? Palyginimui pateikia Asiriją, kuri buvo lyg
Libano kedras, kuriam neprilygo net kiparisai Edeno sode: „...kiparisai neprilygo jam savo šakomis, –
platanai negalėjo girtis jam šakelėmis, joks medis Dievo sode nebuvo toks
gražus kaip jis“ (Ez 31:8). Tai liudija, kad kiparisas buvęs Rojaus sode.
Ten
pat Ezekielis rauda dėl Tyro ir kaltina jį pagyromis dėl savo grožio. Tyras
skelbėsi esąs gražus, lyg laivas, kurio statytojai naudojo kiparisą denio
paklotui:: „Irklus tau padarė iš Bašano
ąžuolų, o tavo denį iš Kitimų salų pušies, inkrustuotos dramblio kaulu“ (Ez
27: 6). Kitimo sala – tai Kipras, o jame augo kiparisai, kurie galėjo būti
vadinami ir pušimis. Tačiau: „Tavo
irklininkai nuirklavo tave į atvirą jūrą. Rytys sutriuškino tave atviroje
jūroje“ (Ez 27: 26) ir Tyras guli jūrų sutriuškintas vandenų gelmėse. Tai
gražus perspėjimas mums, kai imame naudoti savo puikybie kilnias medžiagas ir
tapatinti save su jomis.
Todėl
pranašas Ozėjas skelbia Viešpaties žodį, kviečiantį Izraelį į nuoširdų
atsivertimą, nes: „Tai aš, kuris išklauso ir
rūpinasi tavimi. Aš esu lyg amžinai žaliuojantis kiparisas, –
tavo ištikimybė ateina iš manęs“. (Oz 14,9). Visa, ką
turime gražaus, ateina iš Viešpaties, todėl taip raudojo dėl Tyro paklydimų
pranašas Ezekielis. Turime būti išmintingi, ir nesipuikuoti. Dėl to Šventajame
Rašte ne kartą yra iškeliama išmintis. Štai dvidešimt ketvirtajame Siracido
knygos skyriuje „Išmintis pati gieda savo
šlovės giesmę ir savimi didžiuojasi savo tautoje“ (Sir 24;1). Ir čia matome, kad net
visa grindžiančią Išmintį išaugina pats Dievas: „Išaugau <...> lyg kiparisas ant Hermono kalno“. (Sir 24,13).
Jėzaus globėjas Juozapas
buvo dailidė. Manoma, kad šio amato jis pamokė ir Jėzų, tad galim teigti, kad
Jam buvo pažįstama kvepianti ir tvirta kipariso mediena ir Jo rankos ne kartą
apdirbinėjo šį taurų medį.