Ilgą laiką buvo manoma, kad Amerikos armijos majoras Glenas Milleris žuvo 1944 metų gruodžio 15 dieną aviakatastrofoje virš La-Manšo. Tačiau vokiečių suvestinėse nebuvo minima apie virš sąsiaurio numuštą britų lėktuvą. Tad JAV armijos vadovybė nusprendė, kad lėktuvas nukrito į La-Manšo vandenis
Muzikanto draugai ir gerbėjai
nebuvo patenkinti oficialiais atsikalbinėjimais. Netrukus pasklidi neįtikėtini
gandai – Millleris buvo užmuštas muštynėse; su kontrabandininkais susijęs
lėktuvo pilotas nušovė Millerį ir nutūpė Prancūzijoje; Milleris buvo įtariamas
vokiečių šnipas ir
1983-iaisiais beveik po 40 metų tylos muzikanto brolis Gerbas Milleris
pareiškė, kad kompozitorius Glenas Milleris nežuvo aviakatastrofoje, o mirė
ligoninėje nuo plaučių vėžio. Gerbas Milleris sake, kad jo brolis iš tikrųjų tą
gruodžio rytą įlipo į lėktuvą. Tačiau kai po pusvalandžio lėktuvas nutūpė, jis
buvo nuvežtas į ligoninę, kur kitą dieną mirė. O versiją apie nukritųsį lėktuvą
sugalvojęs pats Gerbas Milleris, nes jo brolis norėjo numirti kaip didvyris, o
ne ligoninės lovoje. Įrodydamas savo teiginį Gerbas Milleris cituodavo
užkietėjusio rūkaliaus Gleno laiško ištrauką, kurį šis parašė 1944 metų vasarą:
„Aš esu visiškai išsekęs, nors valgau pakankamai daug. Man sunku kvėpuoti. Man
atrodo, kad sunkiai sergu“.
Jaunėlis Milleris teigė, kad
jei nebuvo katastrofos, tai nebuvo ir būtinybės skelbti paieškas ir atlikti
tyrimus. Meteorologinės tarnybos pranešė, kad gruodžio 15 dieną buvo 5
laipsniai šilumos. Vargu ar tokiomis sąlygomis galėjo apledėti lėktuvo sparnai.
Jis teigė, kad lėktuvo pilotas žuvo kiek vėliau – mūšiuose su vokiečiais. O
Glenas yra palaidotas bendrame kape vienose Anglijos kapinėse.
Šios versijos naudai kalba tas
faktas, kad iš tiesų paskutiniais savo gyvenimo mėnesiais Glenas Milleris kėlė
sužlugdyto, nervingo ir labai pavargusio žmogaus įspūdį. Jo orkestro
administratorius sakė, kad dirigentas buvo smarkiai sulysęs ir pagal užsakymą
siūta uniformą tiesiog kabojo ant jo. Karinio radijo režisierius Džordžas Vutas
prisiminė iki vėlumos vykusį pokalbį, kurio metu kalbėjosi apie pokarinius
planus. „Nežinau, kam gaištu laiką tokiems planams, - atsiduso Milleris. –
Žinai, Džordžai, mane apėmė siaubinga nuojauta, kad jūs, vaikinai, namo grįšite
be manęs“.
1985 metais šiomis versijomis
suabejojo buvęs Karališkųjų Oro pajėgų šturmanas Fredas Šou. Pamatęs filmą
„Gleno Milerio istorija“ prisiminė vieną karo kasdienybės sumaištyje pamirštą
epizodą ir pareiškė, kad lėktuvas kuriuo skrido įžymusis muzikantas papuolė...
po britų bombomis.
1944 metų gruodžio 15 dienos rytą Glenas Milleris ir pilotas, papulkininkis Normanas Besselas stoviniavo prie neišvaizdaus dviviečio monoplano C-64 Norseman Karališkųjų KOP aerodrome Twinwood (Kembridžširo grafystė). Tuo lėktuvėliu pilotas pažadėjo nuskraidinti Millerį į Paryžių, kur jo orkestras Kalėdų proga turėjo koncertuoti prieš sąjungininkų karius. Pradžioje į kelionę ruošėsi orkestro vadybinininkas Den Haynes. Paryžiuje reikėjo paruošti sales ir sąlygas Millerio orkestrui. Tačiau gruodžio 13 dieną nekantrusis kompozitorius nusprendė pats vykti į Paryžių. Oras buvo bjaurus ir nei vienas karinis lėktuvas nekilo į dangų. Kitą diena Haynes surado pažįstamą lakūną Norman F. Baesell, kuris gruodžio 15 dieną rengėsi į kontinentą privačiu generolo lėktuvu. Jis ir pakvietė Gleną Millerį kartu.
Kol jie laukė, aerodrome
pliaupė lietus ir buvo blogas matomumas Tiesa, virš kontinento oras gerėjo, tad
netrukus jiems buvo leista kilti. Kai Milleris pažvelgė į devynvietį lėktuvą
suabejojo. Pirmiausia sunerimo
Beveik tuo pačiu metu kitoje
KOP bazėje – Metvold savo variklius šildė 149 oro eskadrilės bombonešiai. Jie
ruošėsi antskrydžiui prieš stambų Vokietijos geležinkelio mazgą Zigene (50
mylių nuo Kelno). Vieno dvimotorio bombonešio „
Šaulys šūktelėjo, kad
monoplanas paniro ir paklausė ar matė kiti. Šie atliepė, kad matė...
Bombonešiai pasuko į bazę.
Tuo metu incidentui nesuteikė
svarbos: vyko karas - bombardavimai, mirtys ir pergalės ėjo ranka rankon.
Pagal įstatus apie įvykį reikėjo pranešti, tačiau niekas to nepadarė. Galbūt
Gali būti, kad Gleno Millerio
žūties priežastis būtų likusi paslaptyje, jei ne Fredo Šou pamatytas filmas, po
kurio jis prisiminė seną karo epizodą.
Netikėto liudininko F. Šou
memuarai suintrigavo specialistus. Buvęs karo lakūnas Alan Ross ėmėsi tyrimo.
Pirmiausia jis pasitikrino paties F.Šou duomenis, vėliau gavo Didžiosios
Britanijos gynybos ministerijos leidimą dirbti archyvuose. Ten jis ir rado
dokumentą, liudijantį, kad 1944 metų gruodžio 15 dieną vienas iš bombonešių
antskrydžių buvo nutrauktas dėl blogo oro.
Didžiosios Britanijos gynybos ministerija pasikvietė karo istoriką R.Nesbitą.
Šis kruopščiai patikrino faktus ir išaiškino, kad šturmanas F.Šou iš tikrųjų
galėjo neklysdamas nustatyti nukentėjusio lėktuvo tipą, nes Kanadoje mokėsi
skraidyti šiais lėktuvais. Istorikas taip pat nustatė, kad tą dieną virš
La-Manšo prapuolė tik vienas lėktuvas. Tačiau buvo dar vienas faktas, Reikėjo
jį patikslinti.
Pagal dokumentus Millerio
lėktuvas pakilo 1 valandą 55 minutės. „Lankasteriai“ pakilo 11 valandą 37
minutės, o į bazę grįžo 2 valandą 20 minučių po pietų. Pagal paskaičiavimus jie
negalėjo susitikti virš La-Manšo. Atsitiktinumo dėka pavyko išaiškinti ir šį
klausimą.
Kažkas prisiminė, kad karo
metais Anglijoje buvo įvedamas „žiemos laikas“, kuris valanda lenkdavo
Grinvičo. Jį ir nurodė „Norsman“ pilotas. Karo pilotai laiką skaičiavo pagal
Grinvičą. Tai reiškia, kad lėktuvas su Normanu Besselu ir Glenu Milleriu pakilo
12 valandą 55 minutės ir visai tikėtina, kad į bombų numetimo zoną galėjo
atskristi tuo pačiu metu, kaip ir grįžtantys „Lankasteriai“.
Didžiosios Britanijos Gynybos
ministerija oficialiai patvirtino šią išvadą ir nuėmė paslapties skraistę nuo
vieno iš didžiausių XX amžiaus muzikantų žūties.
Jurij Levčenko
Echo Planety 1989/14