Piteris
Breigelis vyresnysis / Palyginimas apie akluosius (Parabel der Blinden), 1568 /
medis, aliejus 86×154 cm / Kapodimonte muziejus, Neapolis
|
XVI
amžiaus pradžios Nyderlandų gyventojai savo kailiu patyrė visas tas nelaimes,
kurias atnešė Ispanijos užkariautojai. Trisdešimtmetis dailininkas matė, kaip
žlugo kažkada klestėję miestai. Bijodami religinių ispanų inkvizitorių
persekiojimų į kitas šalis išsilakstė Nyderlanduose prekiavę pirkliai. Eretikų
deginimas tapo įprastu reiškinių, o ištuštėjusiose pakelėse stovėjo dešimtys
kartuvių. Atvykus hercogui Albai šalis pavirto į milžinišką kalėjimą. Vos
kilusi sukilimų banga greitai užgeso.
Daugelis
menotyrininkų tuo aiškina ypatingai tragiškus paskutinius Breigelio darbus.
Dramatiška jo tautos kovos baigtis užgesino paskutinę viltį dailininko širdyje.
Jis jau netikėjo, kad yra įmanoma pergalė, ir, tarsi neturėdamas jėgų tapyti
tikrus įvykius, nukreipė savo meną į alegoriją.
Tuo
metu ir buvo sukurtas paveikslas „Aklieji“, kur Breigelio-žmogaus neviltis ir
Breigelio-dailininko didybė pakilo į pačias didžiausias aukštumas. Paveikslas
nukreiptas į bibliniame palyginime ištartus Kristaus žodžius apie neprotingą
akląjį, kuris pasišovė būti tokių pat neregių vedliu: „Ar gali aklas vesti aklą? Argi ne abu įkrinta į duobę?!“ (Lk 6,
39)
Jėzus
turėjo omenyje dvasinį aklumą. Tarsi primindamas šią aplinkybę Breigelis
paveikslo gilumoje pavaizdavo bažnyčią -
tai vienintelė vieta, kur aklieji gali būti išgydyti. Bet tam, kad peržengti
bažnyčios slenkstį, reikia būti reginčiu arba pasinaudoti reginčio pagalba.
Breigelio personažams neprieinama nei viena, nei kita.
Jo
paties išgyventi įvykiai tarsi privertė Breigelį prisiminti kalvinistų mokymą
apie tragišką visos žmonijos aklumą. Žmonijos, kuri nežino savo likimo ir yra
paklusni numatytų reginių valiai. Kraupi, net tik regejimo bet ir vedlio
netekusių benamių luošių vora lėtai ir
atsargiai atslenka iš paveikslo gilumos. Jie velkasi vienas už kito net
neįtardami, kad keliauja tiesiai į vandens pilną griovį. Netikėtai vedlys
suklumpa ir krenta ir paskui jį krenta ir juo sekantis aklasis.
Tuščių
akiduobių „žvilgsnis“ nukreiptas tiesiai į žiūrovą. Neišsipildžiusi neapykanta
ir žiauriai iššiepta šėtoniška šypsena pavertė jo veidą į kraupią kaukę. Jame
tiek daug bejėgiško pykčio, kad vargu ar kas nors imsi jį užjausti. Juo
sekantis svyruoja ir, netekdamas lygsvaros, mėšlungiškai ieško prapuolusios
atramos.
Paskutinieji
kol kas žengia ramiai, nes dar nenutuokia apie juos laukiančią bėdą. Jų veidai
kupini susitaikymo, kuris vos slepia bukumą ir paslėptą pyktį. Bet kuo toliau,
tuo netikresni darosi mėšlungiški gestai ir skuboti judesiai, o žemė slysta iš
po kojų. Visa tai dėl to, kad aklieji veda aklus, todėl, kad jie krenta ir tas
nuopuolis yra nešvengiamas. Akimirka tarsi sustojo. Greičiausiai jie kažko
klausia.
Siaubą
ir neviltį išreiškiantys veidai yra siaubingai išsigimėliški. Juose atsispindi
visos žmogiškosios ydos: pyktis, godumas, gudrumas, melagingumas ir
veidmainystė.
Breigelis
stengiasi išvengti perdėto dramatizmo: jo personažams greičiausiai negresia
žūtis – griovys nėra gilus. Visas įvykio siaubas sukoncentruotas ne siužete, o įvaizdyje
– lėtame, koja už kojos artėjime link duobės, siaubinguose gyvuose skirtingų
charakterių veiduose, kurie yra netekę bet kokio minties ar gyvybės šešėlio.
Žiūrovo
žvilgsnis tarsi aplenkia akluosius ir šokinėja nuo vienos figūros prie kitos, pagauna
savo nuoseklumu baisią jų veidų kaitą – nuo buko ir gyvuliško paskutinio aklojo
iki vis godesnių, vis gudresnių ir piktesnių pirmųjų.
Teisdamas
žmoniją už sumaištį ir nuodėmingumą dailininkas priešpastato jai gamtos harmoniją
ir grožį. Vis taip pat šviečia saulė, žaliuoja medžiai ir net žolė po aklųjų kojomis
yra švelni ir minkšta. Išilgai tylios kaimo gatvelės stovi jaukūs nameliai, o
gatvės gale matosi aštriabokštė bažnytėlė. Šviesus ir švytintis pasaulis yra
tarsi už žmogiškojo nesusipratimo ribų. Gamtos pasaulis yra amžinas, jame
viskas teisinga ir dėsninga. Ramus jo grožis leidžia užsmiršti žmogiškas ydas
ir nelaimes. Pačių aklųjų figūros tokioje aplinkoje dar labiau atstumia ir tuo
darosi dar baisesnės.
Šis
paveikslas yra paskutinis žinomas išlikęs Breigelio darbas. Ar tik nebuvo šis
paveikslas savotišku dailininko atsisveikinimu?
Ne. Breigelis
mirė 1569 metų rugsėjo 5 dieną Briuselyje (jam buvo keturiasdešimt) ir iki pat
paskutinių dienų tapė dar vieną paveisklą, kuris amnžininkų žodžiais tariant „buvo
pats geriausias jo kūrinys“. Tačiau iki mūsų dienų neišliko nei paveikslas, nei
jo aprašas. Žinomas tik pavadinimas – „Tiesos triumfas“.