1908
metais, kai Austrijos Vilendorfo (Willendorf) vietovėje buvo rasta akmens
amžiaus moters skulptūra, tas įvykis tapo archeologų „žvaigždžių valanda“. Savo
reikšme šis radinys buvo prilygintas žymiosios Nefertitės skulptūrinio atvaizdo
atradimui. Tik Vilendrofe rasta Venera (tame yra ir gera ironijos dozė, nes
pagal mūsų supratimą ji nebuvo patraukli) išsiskyrė hipertrofuotais
bruožais - didelėmis nukarusiomis
krūtimis, iki kelių nukarusiu apvaliu pilvu ir stambiais klubais. Tai nereiškia,
kad visos paleolito moterys atrodė būtent taip. Bet dar ir šiandien kai kuriose
Afrikos gentyse yra vertinamos devintame nėštumo mėnesyje esančios nuotakos (!),
kurios taip įrodo savo vaisingumą. O jei spręstume pagal piešinius ant uolų,
tai pirmykštės moterys buvo grakščios ir raumeningos ir nelabai skyrėsi nuo
vyrų.
Paleolito
laikų figūrėlė iki pat šių dienų saugo savo kilmės paslaptį. Didelėje Europos
dalyje – nuo pat Dono upės iki Pirėnų kalnų yra rasta apie 200 panašių iš kaulo
arba molio padarytų moters atvaizdų. Tačiau net ir skirtingose vietose ir
skirtingų būdu padarytos figūros turi vieną bendrą bruožą – visos jos vaizduoja
apkūnias hipertrofuotų formų moteris. Jų veidų beveik nesimato – yra tik
nežymus akių įrėžimas, vos matomos rankos ir storos, apkapotos kojos.
Tai
kas gi kūrė šiuos raritetus ir kokia buvo jų paskirtis? Nepasiteisino nuomonė,
kad tai buvo seksualūs senovės medžiotojų fetišai ar vaikiški žaislai.
Įminti
šią paslaptį ėmėsi austrų istorikai. 2008 metų balandžio mėnesį jie surengė spaudos
konferenciją ir knygos „Vilendorfo Venera“
prezentaciją Vienos muziejuje. Žinomiausias eksponatas buvo visapusiškai
ištirtas ir apžiūrėtas mikroskopu. 30-50 kartų padidintame vaizde buvo
ištyrinėta kiekviena 11-os centimetrų aukščio figūrėlės klostelė. Tada buvo
gauti nauji liudijimai apie jos sukūrimą. Paviršiuje esantys įrėžimai liudijo,
jog kūrėjas naudojo iš sustingusios lavos pagamintą rėžiklį. Ant moters galvos
uždėtas plaukų tinklelis ar kepuraitė. O rasti daymo pėdsakai liudija, kad ji
buvo ištepta raudonu moliu. Skulptūrėlės padaryta iš labai kieto ir reto akmens
oolito.
Knygos
autoriai apsilankė skaldykloje, kur buvo gautas akmuo. Tai yra dabartinės
Čekijos teritorijoje esanti gerai archeologams žinoma Stranska Skala kalva.
Ledynmečio metu čia gyveno medžiotojų gentys, apie ką liudijo ten rasti namų
apyvokos daiktai ir akmeninių krosnių liekanos. Kalvos viršūnėje rasti nedideli
oolito gabalėliai. Iš vieno panašaus gabalėlio padaryta už 130 km, Vilendorfe
rasta moters figūra. Tai buvo įprasta ledynmečio medžiotojų kelio atkarpa –
prieš 27-20 tūkstančių metų didžioji
Centrinės Europos dalis buvo padengta ledynais. Žvėrių kailiais apsirengę
medžiotojai ir jų šeimos klajojo ir ieškojo grobio – laukinių žvėrių. Jie buvo
ginkluoti ietimis ir užaštrinto akmens peiliais. Męedžioklės vykdavo šiltesnėse vietose, kur buvo augalinė
danga ir ganėsi mamutai, elniai, antilopės. Dalis genčių apsistodavo suradusi
palankias gyvenimui sąlygas. Kūrėsi primityvios gyvenvietės, kurios tapdavo
medžiotojų bazėmis ir moterų bei vaikų prieglobsčiu. Jose buvo formuojamas
savitas gyvenimo stilius, atsirasdavo nauji ritualai ir papročiai. O rastos
moterų figūros liudijo apie kultinį jų charakterį. Daugelis padabinta žiedais
ir apyrankėmis ir tai liudija, jog tos figūrėlės būdavo garbinamos.
Pirmykštę
istoriją tyrinėjantys mokslininkai vieningai teigia, kad ledynmetyje vyravo
matriarchatas. Motina nulemdavo šeimo gyvenimą. Kol vyrai ieškojo grobio, ji
gimdė vaikus ir suteikdavo jiems vardus, todėl giminystės klanai buvo
apibrėžiami pagal moteriškąją liniją. Taip per motinų ir senelių grandinę
nusitiesė pirmapradės motinos įvaizdis. Tai ir sąlygojo moters-giminės tęsėjos
kultą. Žinoma, kad paleolito žmonių gyvenimas buvo sunkus ir pavojingas, todėl
ypač buvo vertinamos tokios „vaisingos“ brandaus amžiaus moterys. Iš čia ir
kilo senovės figūrėlėse įkūnytas savo galinga krūtimi vaikus maitinančios
moters-naujo gyvenimo nešėjos įvaizdis. Didelis pilvas liudija apie naujų
palikuonių gimimą. Tyrinėtojai vieningai teigia, kad ledynmečio figūrėlės
vaduoja arba nėščias arba maitinančias motinas. Tokia ir yra Vienos muziejaus
žvaigždė – Vilendorfo Venera. Ją kūręs menininkas siekė ne tiek erotinių, kiek
kultinių motyvų atvaizdavimo. Čia akivaizdžiai matosi pagarbus požiūris į
brandžią moterį, kuri yra tarsi „nėštumo indas“.
Šiuo
metu „storulė“ yra eksponuojama Vienos gamtos-istorijos muziejuje. Norintys
gali įsigyti marcipanines ar muilo kopijas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą