2005 metų rugpjūčio 14 dieną 12:20 vietos laiku Graikijoje katastrofą patyrė Kipro aviakompanijos "Helios Airways“ laineris Boeing 737-300, 5B-DBY. Juo skrido 115 keleivių ir 6 įgulos nariai. Graikijos TV duomenimis 110 keleivių – Kipro piliečiai. Visi žuvo. Tarp žuvusiųjų yra valstybės tarnautojų, visuomeninio sektoriaus darbuotojų, mokytojų, studentų, moksleivių, veterinaras, automobilių pardavėjas, draudimo tarpininkas, chemikas, vaisių pardavėjas, elektrikas, kolegijos mokytojas ir automobilių mechanikas. Jauniausia katastrofos auka tapo ketverių metukų Theti Nicolaou iš Kipro pietuose esančio Limasolio miesto.
Lėktuvas rėžėsi į kalną artėdamas
prie Atėnų oro uosto. Pagal nepatvirtintus duomenis prieš katastrofą vienas iš
pilotų neteko sąmonės – apie tai remdamasi Graikijos televizija pranešė
Reuters.
Lėktuvas įskriejo į Graikijos
oro erdvę
Vienas iš keleivių spėjo
pasiųsti SMS pranešimą savo broliui. Jam sakoma, kad lėktuvo pilotas yra
"pamėlęs" o keleiviai baigia sušalti. Tai kalba apie lėktuvo
išsihermetinimą dideliame aukštyje. Beje, vėliau apie SMS žinutę pranešęs
Sotirus Vitas buvo suimtas ir prisipažino, kad sumelavo, norėdamas atkreipti į
save žiniasklaidos dėmesį.
Praėjus pusei valandos nuo
pakilimo iš Larnakos oro uosto lainerio pilotas pranešė, kad neveikia kabinos
ventiliacija. Gali būti, kad ventiliacijos sistemos gedimas tapo kabinos
išsihermetinimo priežastimi. Naikintuvai lydėjo lainerį, kol šis atsitrenkė į
kalną už 400 metrų nuo gyvenamųjų Grammatika kaimo namų.
Graikijos gynybos ministerija
pranešė, kad katastrofa įvyko prie Kalamos oro uosto už 40 kilometrų į šiaurę
nuo Graikijos sostinės. Lėktuvas skrido reisu 522 iš Larnakos per Atėnus į
Prahą. Graikijos policija pranešė, kad lėktuve buvo 10 vaikų. Iš 115 keleivių
67 skrido į Atėnus, o 48 - į Prahą. Vėliau "Helios Airways"
pranešė, kad lėktuve buvo ne mažiau, kaip 48 vaikai. Galutiniame Kipro
aviakompanijos pranešime sakoma, kad lėktuvu skrido 22 vaikai nuo 4 iki 16
metų.
Kai kurie liudininkai teigia,
kad lėktuvas sprogo ore. Kadangi iki Atėnų aerodromo buvo likusios tik 5
skrydžio minutes, galimas daiktas, kad vienas iš F-16 numušė lainerį. Jei
nevaldomas lėktuvas būtų kritęs į miestą - aukų būtų gerokai daugiau. Nors Graikijos
KOP vaidai neigia davę įsakymą numušti Kipro lėktuvą, tačiau neprieštarauja,
kad buvo nusiteikę ryžtingai.
Iš karinių sraigtasparnių apžiūrėjus katastrofos vietą nepastebėta jokių judesių lainerio nuolaužose – lėktuvas visiškai sunaikintas, išliko tik uodega.
Graikijos televizija, remdamasi
Kipro civilines aviacijos tarnybomis pranešė, kad prieš skrydį buvo
remontuojama hermetizacijos ir radijo ryšio sistema. Kipro transporto ministras
interviu Graikijos informacinei agentūrai ETR pareiškė, kad sudužęs lėktuvas
turėjo gedimų variklyje, todėl ilga laiką buvo nenaudojamas.
Rugpjūčio 14 dieną
Paieškos operacijoje, dalyvavo
ne mažiau, kaip 100 gelbėtojų. Degančių lėktuvo nuolaužų gesinimui iškviestos
35 gaisrinės mašinos ir aštuoni lėktuvai. Gelbėtojams atsivėrė iš tikrųjų
kraupus vaizdas - smulkios nuolaužos, kūnai ir žuvusiųjų daiktai išmėtyti po
visą kalno šlaitą. Varikliai nukrito per 500 metrų vienas nuo kito. Už 200
metrų nuo vieno iš jų rado lėktuvo kabiną, o dar už kelių šimtų metrų - Boeing
uodegą. Degančiose lėktuvo nuolaužose žmonių kūnai apdegė neatpažįstamai. O du
prieš mirtį apsikabinusius ir apdegusius kūnus išvežė neatskyrę.
Kol kas pagrindinė katastrofos
priežasties versija - salono ir pilotų kabinos išsihermetinimas. Manoma, kad
prieš katastrofą kabinoje staigiai krito slėgis,
Rugpjūčio 15 dienos rytą buvo
rasti 83 kūnai iš 121. Žuvusiųjų kūnai vežami identifikuoti į specialiai
parengtą Atėnų ligoninę.
Tuo tarpu paaiškėjo, kad
lėktuvu skrido graikai, Kipro piliečiai ir 4 asmenų armėnų šeima.
Aviakompanijos "Helios Airways" lėktuvą, skridusį 522-uoju reisu,
pilotavo 50-metis kapitonas Martenas Hansas Jurgenas iš Vokietijos. Antrasis
pilotas buvo dešimčia metų jaunesnis kiprietis Pambos Charalambous.
Ekspertai šią katastrofą vadina
"keista", kadangi mato nemažai atvejų, kai išhermetinus lėktuvą
pilotai turi nemažai galimybių pažemėti iki reikiamo aukščio. Daugelis, (tame
tarpe ir hermetizacijos ir kondicionavimo) sistemų yra dubliuotos ir pradeda
veikti automatiškai. Visi sutinka ties vienu - lėktuvas iš tikrųjų
išsihermetino 11 000 - 12 000 metrų aukštyje, pilotai neteko sąmonės ir nuo 40
iki 120 minučių lėktuvas skriejo valdomas autopiloto.
Rugpjūčio 16 dieną Associated Press pranešė, kad apžiūrėję keleivių ir įgulos palaikus pataloganatomai nustatė, kad dalis iš jų, tame tarpe antrasis pilotas Pambos Haralambous ir palydovė buvo gyvi susidūrimo su kalnu metu - jie kvėpavo ir jų širdys plakė. Gydytojai negalėjo pasakyti ar šie žmonės turėjo sąmonę. Apie tai pranešė vyriausias patalogoanatomas Philippos Koutsaftis. Jis pridūrė, kad padaryti 26 žuvusiųjų skrodimai. Jų tarpe buvo ir antrasis pilotas bei dvi stiuardesės. skrodimų metu nustatyta, kad jie žuvo nuo daugybinių traumų po lėktuvo susidūrimo su žeme. Padaryta vienareikšmiška išvada, kad traumos gautos iki mirties ir tapo jos priežastimi.
Pilotai supainiojo perspėjimo
signalus apie nesklandumus lėktuve ir laiku nesuprato, kad krenta slėgis salone
ir kabinoje. Išsiaiškinti situaciją trukdė ir tai, kad lainerio pilotas buvo
vokietis, o antrasis pilotas - iš Kipro. Abu prastai mokėjo anglų kalbą,
kuri yra tarptautinė oro pervežimų kontrolės sistemoje.
Prieš skrydį lėktuvą aptarnavę
mechanikai perkėlė slėgio kontrolės rankenėlę, o pilotai patikrinimo metu to
nepastebėjo. 3000 metrų aukštyje suveikė pavojaus signalas pranešantis apie
krentantį slėgį. Abu pilotai nusprendė, kad signalas liudija apie tai, jog
aptarnavimo metu neteisingai atreguliuoti prietaisai. Iš tiesų apie šias abi
problemas perspėja toks pat signalas, tačiau
4200 metrų aukštyje
automatiškai išmestos deguonies kaukės. Tuo pačiu metu pasigirdo signalas apie
gedimus elektroninės įrangos aušinimo sistemoje. Pokalbių įrašai liudija, kad
tokia įvykių eiga sutrikdė pilotus. Matomai tuo metu lakūnai pasijuto blogai
Jie susiekė su palaikymo
tarnyba Kipre ir išsiaiškino, kad signalas
Tuo metu Boeing-737 jau skriejo
vedamas autopiloto. Laineris pakilo į užduotą aukštį ir tęsė skrydį link
Atėnų. Įveikęs maršrutą ėmė sukti ratus virš Graikijos sostinės.
Anksčiau oficiali versija
teigė, kad visi keleiviai ir įgula mirė dar ore po salono ir kabinos
išsihermetinimo. Tuo tarpu valstybinė Graikijos televizija, remdamasi kariniais
šaltiniais pranešė, kad "Boeing" stiuardas mėgino nutupdyti lėktuvą. Vienas
iš dviejų lėktuvą lydėjusių naikintuvų pilotas sakė, kad 23 minutes stebėjo,
kaip nežinomas vyras (gali būti stiuardas) iš pradžių atjungė lėktuvo
autopilotą, o vėliau ėmė palaipsniui leisti lėktuvą žemyn į Atėnų oro uosto
pusę. Graikijos žiniasklaida pranešė, kad tas žmogus buvo 25 metų lėktuvo
stiuardas Andreas Prodrom. Jis turėjo kelių valandų skraidymo stažą mažyčiu
lėktuvu "Cessna", tačiau nespėjo rasti darbo pagal specialybę. Kartu
su palydove Cheris Čaralambus pasinaudojo pernešamais balionais su
deguonimi, kurie buvo kabinoje. Būtent jis atjungė autopilotą, nusileido
lėktuvu iš 11000 metrų aukščio iki 600 metrų.
Kipro aviakompanija
"Helios" pripažino, kad sudužęs lėktuvas anksčiau turėjo
hermetizacijos problemų. Per šešis metus buvo vienas toks atvejis. Jis
nepasikartojo, todėl jokių abejonių
Rugpjūčio 21 dieną tardytojai
oficialiai paskelbė dviejų "juodųjų dėžių" duomenis. Iš pateiktos
informacijos paaiškėjo, kad lėktuvas išsihermetino lėtai. Susidarius išretintai
atmosferai 115 keleivių ir įgula galėjo kvėpuoti, tačiau trūko deguonies.
Graikijos vyriausybė paskelbė,
kad Boeing-737 nebuvo numuštas - tai patvirtino "juodųjų dėžių"
duomenys ir naikintuvų kovinių atsargų patikra. Be to jei lėktuvas būtų
susprogdintas, jo nuolaužos išsibarstytų didesniame plote.
Teismo medicinos ekspertų
duomenimis visi Boeing 737 skridę žmonės žuvo nuo smūgio į žemę. O vienas iš
keleivių - penkių metų berniukas kurį laiką buvo gyvas dar po to kai laineris
nukrito.