Albinas Rekašius
Apie dėmesį elgetoms
kai kuriose apeigose mažai rašyta, labiau buvo domimasi elgetavimo problemos
socialine puse. Apie elgetas kalendorinėse apeigose, pasakose, taip pat
lietuvių mitologijoje savo darbuose mini N. Vėlius, M. Gimbutienė ir A. J.
Greimas.
Šiame straipsnyje
pabandysime interpretuoti tuos išmaldos davimo atvejus, kai pastebimas ryškus
apeigiškumas, o duodamą išmaldą galima aiškinti ne tik (ir ne tiek) kaip
socialinę paramą nuskurdusiam, o kaip auką, ikikrikščioniško ritualo dalį.
Pirmiausia reikėtų pažymėti tris šalpos rūšis: išmalda — tai, ką elgeta gauna,
„išmeldžia“ kaime šiokią dieną (truputis duonos, lašinių, miltų, keletas
bulvių, kiaušinių ir kt.); pagerinta Išmalda - tai, kas elgetai duodama per
krikštynas (gimtuves), vestuves, vardines, darbų pabaigtuves ar kai kurias
kalendorines šventes (pvz., per Velykas — gabalas pyrago, dešros, mėsos ir
kitų valgių, kurie pasitiekiami savo šeimai ir svečiams); auka — su apeiginiais
niuansais duodama du, tris kartus per metus, dažniausiai per Žolinę, Visus
Šventus, Vėlines, kartais per Kalėdas, šermenis ir mirusiųjų atminimus
(devintines, trisdešimtines, keturiasdešimtines arba metines). Skiriasi ir tai,
kas duodama, ir davimo pobūdis — specialiai vežama arba nešama aukoti. Kaip
matysime toliau, apeiginė auka nuo kitų šalpos formų skiriasi sakrališkumu
bei archajiškumu. R. Rimantienės nuomone, „Auka (...), vienas seniausių kulto
elementų — dovana dievams ar dvasioms, tikintis, kad prašymas ar pageidavimas
išsipildys. Auka atsirado pirmykštėje bendruomenėje. Lietuvoje atsekama nuo
ankstyvojo neolito (IV tūkstantmetis pr. m. e.), bet greičiausiai buvo
praktikuojama ir anksčiau. Aukos buvo skandinamos, deginamos, užkasamos į
žemę, padedamos tam tikroje vietoje“ (TLE, t. I). Šiame straipsnyje aptarsime
dar vieną, tikriausiai vėlesnį ir gal pakeitusi mus aukojimo būdus — dalijimą,
dovanojimą bei šio reiškinio specifiką.
Kalendorinių švenčių
aukos
Sakrališkumas būdingas
ne visų kalendorinių švenčių šalpai, o tik aukščiau minėtoms. Švenčių auka
turi senas ištakas. Tą rodo ne tik archeologiniai duomenys, bet ir aukojimo
tradicijos, išlikusios net iki šio amžiaus vidurio. Elgetai suteikiamas
sakralinio asmens statusas, jo prašoma pasimelsti už mirusius, už ligonius,—
kad išvengtų įvairių nelaimių. Už tam tikrą užmokestį (auką) elgeta
įpareigojamas atlikti sakralinį veiksmą (apeigą). Tomis dienomis elgetos
nevaikšto po kaimus (išskyrus retas išimtis), t. y. „neubagauja“, auka jiems atvežama
specialiai, lyg privalomas atlygis. Tai tikriausiai vėliau galutinai
įtvirtino paprotinė teisė. Pabrėžtina, kad aukojimo apeiga — dviplanis
reiškinys: profaniškas (buitinis maisto davimas) ir sakralinis (ypatingas aukojimo
laikas, aukos paskirtis ir prasmė).
Žolinės aukos. Turimais duomenimis, per Žolinę dažniausiai
aukojami grūdai ir duona. Duodama naujo derliaus rugių ir kviečių bei šviežiai
keptos duonos, kuri raikoma dideliais gabalais arba storomis riekėmis, kepamos
nedidelės bandelės (Tverečiaus apylinkėje jos vadinamos „kukelėmis“).
Kapčiamiesčio apylinkėje elgetoms kepama duona turėjo specialų pavadinimą
„dziedaduonė“ (plg.: „Kalėdų diedas“, Vidurio ir Rytų Lietuvos Užgavėnių
vyriškos būtybės iškamša vadinama „diedu“, „diedeliu“). įdomu, kad „dziady“
baltarusių ir lenkų kalba reiškia protėvį, jo vėlę, o čekiškai „nebožtik“ —
„velionis“ artimas „nebožak“ — vargetai. Dažniausiai pasitaikantis pavadinimas
XX a. pirmoje pusėje — „Ubaginė duona“. Tverečiaus apylinkėse pasakojama, kad
didelius duonos kepalus lauždavo į keturias dalis ir dalindavo, prikepdavo
„kukelių“ tiek, kiek toje šeimoje būdavo mirusiųjų, kartais duonoje pirštais
padarydavo tiek įspaudų, kiek mirusiųjų, už kuriuos turi elgetos pasimelsti.
Matyt, „pasotinutas“ turėjo būti kiekvienas velionis. Galbūt ir pats elgeta
galėjo būti suprantamas kaip velionio persikūnijimas. Tverečiaus apylinkėse
teko užrašyti tokį pasakojimą: „Kai mirė mano pamotė, aš nuvažiavau Adutiškin,
turėjau namie kepto pyrago gabaliuką, (...) nunešiau ubagėliui .(...),- kad
pasimelstų už Paulinos sielą. Rytojaus dieną susapnavau ją, (...) sakė: „Labai
tau ačiū už pyragą!" Panašūs tikėjimai mitologinių sakmių forma užrašyti
daugelyje Lietuvos vietų. Iš XVI a. žinoma, kad mirusiajam į karstą įdėdavo
duonos, o elgetos pavaišinimas, remiantis senąja pasaulėjauta, gali atitikti
mirusiųjų vaišinimą, nes, N. Vėliaus nuomone, „Elgetoms atitekdavo vėlėms arba
jų dievui skirtas maistas“. Apeigine auka galima laikyti ir naujo derliaus
grūdus. Dažniausiai aukodavo rugių ir kviečių grūdus, kuriuos per Žolinę
veždavo šventinti, vėliau sumaišydavo su sėklai skirtais grūdais. įdomu, kad
dalį grūdų atpildavo kunigui, o kitą išdalindavo elgetoms. Tiesa, kartais grūdų
ūkininkai duodavo ir šiaip paprastą dieną, bet nenoriai, nes buvo brangu. Iš
archeologinių duomenų, senųjų aprašymų žinoma, jog grūdų dažnai aptinkama
įkapėse, grūdais būdavo barstoma laidojant.
Retesniais atvejais per
Žolinę duodavo „saują linų“, avies kulšį. Duoną ir grūdus elgetos imdavo tik
per Žolinę, o kitais kartais prašydavo pinigų. Beveik nepasitaikydavo, kad per
Žolinę elgetos būtų „kieminėję“, kaip kad atsitikdavo, per Kalėdas ar Velykas.
Kur šios šventės
ištakos? Manyčiau, jog seniausiose rugiapjūtės pabaigtuvių apeigose,
išsilaikiusiose net iki XX a. vidurio. Krikščioniškuoju laikotarpiu galėjo
sutapti arba būti suderintos su katalikiškos bažnyčios liturgija ir su šv.
Marijos dangun ėmimo švente. Taip yra atsitikę su daugeliu kalendorinių švenčių,
„sukrikščioninti“ ir atskiri tautosakos kūriniai. Pagonybės laikotarpiu šias
apeigas atlikdavo arba jas organizuodavo ir joms vadovaudavo žyniai. Senajai
religinei sistemai irstant, šias funkcijas pasidalijo krikščionių dvasininkai
ir elgetos (buvę žyniai?). Rekonstruoti šios tradicijos pokyčius sudėtinga,
tačiau toks funkcijų pasidalijimas XIX a. antroje — XX a. pirmoje pusėje —
realybė. Galbūt pirmaisiais krikščionybės gyvavimo Lietuvoje šimtmečiais, kol ji
dar nedominavo lietuvių tautos gyvenime, vykstant konfrontacijai tarp dviejų
pašaulėžiūrų, lietuviai valstiečiai mieliau atiduodavo auką pavargėliams
(išstumtiesiems, netekusiems ankstesnio statuso, bet žmonių gerbiamiems
žyniams?), o vėliau apeiga virto paprotinės teisės įtvirtinta tradicija.
Visų Šventų ir
Vėlinių aukos. Šių švenčių
aukojimai pasižymi ypatingu dėmesiu mirusiesiems, lygiai kaip ir Kūčių,
šermenų bei atminimų apeigose svarbiausi yra mirusieji, protėvių vėlės, kurios
dažnai įsivaizduojamos zoomorfiškai — paukščiais ar gyvuliais. Tai senojo
nekrokulto atspindžiai.
Dažniausiai
pasitaikanti, auka — prieš šias šventes papjauto gyvulio skerdiena. Tiesa,
kartais, kaip ir per Žolinę, aukodavo duonos. Dar mūsų amžiaus pradžioje buvo
pjaunama avis arba avinas. Elgetoms veždavo kulšis, turtingesni — visą avį, iš
anksto sukapotą gabalais (Lygumos, Luokė, Kairiai, Varniai, Skirsnemunė).
Žemaitijoje paskerstos avies mėsos buvo vežama ir Kalėdų rytą. Tokia auka, kiek
galima spręsti iš negausios medžiagos, būdingesnė Vidurio Lietuvai ir
Žemaitijai. Dėsninga, kad, kaip ir per Žolinę, taip ir per Visus Šventus,
Vėlines elgetos „tik ant šventoriaus būdavo, nevaikščiodavo niekur“, „sėdėdavo
ir giesmes giedodavo, melsdavosi prie kapinių vartų abipus tako ir kapinių
koplyčios“. Duo dant išmaldą buvo prašoma melstis už mirusius,
kartais ui paliegusius, ligonius.
Įdomiai Visus Šventus
ir Vėlines yra aprašiusi kraštotyrininkė Leokadija Pašikūnaitė.
„Senovėje per Visus
Šventus ir Vėlinių dieną visų kaimų vargingieji seneliai susieina prie
bažnyčių ir susėda. O žmonės važiuodami i bažnyčią visi sulig vienu — vieni
daugiau, kiti mažiau atveža ką nors ubagams. Kiti papjaudavo avį ir
išdalindavo. Atveždavo ragaišio, duodavo vieną kitą kapeiką. Kiti veždavo
alaus su bačkele ir prisipylė uzboną eidavo per ubagų eiles su stikline“.
Įsidėmėtina, kad alus
visose senosiose lietuvių šventėse buvo vartojamas kaip ritualinis gėrimas, o
jo nuliejimas - auka protėvių vėlėms. Tokie paliudijimai užfiksuoti
senuosiuose rašytiniuose šaltiniuose. Matyt, traukiantis iš paprastų žmonių
gyvenimo aukojimo mirusiems ir jų globėjams tradicijai, tos aukos (avies kulšis,
duona, alus) atiteko elgetoms.
Šermenų (atminimų)
aukos. Būdingiausia šermenų
auka — mirusiojo drabužiai (Kapčiamiestis, Luokė, Skirsnemunė, Tverečius,
Varniai). Jie elgetai paaukojami per šermenis, tik po laidotuvių arba vėliau,
per atminimus. Dažniausiai jie atiduodami elgetai, pirmajam užsukusiam po šeimos
nario mirties. Tiesa, kartais atiduodavo ir šiaip vargingam žmogui — kaimynui,
giminaičiui, davatkėlei (Varniai). Dar ir dabar žmonėse gyvas posakis
„smertelni marškiniai“. Tuo pasakomas visos kaimo bendruomenės požiūris ir į
kitus velionio naudotus daiktus. Dažnai elgetoms atiduodavo ir smulkius
reikmenis — vyrų skutimosi įnagius, kartais batus. V. Propas, remdamasis
stebuklinių pasakų analize, įvairių tautų papročių aprašymais, apavą
interpretuoja kaip būtiną dalyką, be kurio neįmanoma patekti į mirusiųjų pasaulį.
Elgetoms taip pat buvo atiduodami velionių moterų karoliai, šukos, skarelės ir
kitokie mažmožiai. Archeologiniai duomenys rodo, kad ikikrikščioniški
palaidojimai ypač turtingi įkapių. Galbūt vėliau, įsigalint Lietuvoje krikščionybei,
tai, kas anksčiau buvo dedama laidojant, atitekdavo elgetoms.
Dar po Antrojo
pasaulinio karo kai kur būdavo sudeginami net ir užkrečiama liga nesirgusių,
„savo mirtimi“ mirusių žmonių ne tik drabužiai, bet ir kai kurie daiktai
(velionio jaunystės laikų skrynios, kuparai, lovos ir pan.). Tokį elgesį
mėginama aiškinti buitiškai racionaliai — nereikia, trukdo, seni ir t. t.
Tačiau iš rašytinių šaltinių bei archeologinių tyrinėjimų žinoma, kad
velioniui pomirtiniame gyvenime prisireikšiantys daiktai būdavo deginami,
skandinami ar užkasami. Beveik iki pat šių dienų Lietuvos kaime šalia drabužių
ir daiktų aukojimo elgetoms, siekiant pamaloninti mirusįjį, gyvavo ir
istoriškai seniausia aukojimo forma — velioniui priklausiusių daiktų deginimas.
Velionio drabužių ir
kai kurių daiktų išdalinimas elgetoms susisieja su ikikrikščioniškomis
mirusiųjų, kilmingų ir turtingų žmonių turto dalybomis, kai būdavo surengiamos
žirgų lenktynės: toliausiai nuo velionio namų padėdavo geriausią dalį, kurią
gaudavo pirmas ją pasiekęs raitelis. Galima prisiminti ir buitines pasakas,
kuriose gudrus prašalaitis (kareivis, muzikantas, čigonas) iš kvailokos našlės
apgaule išvilioja įvairių gėrybių, pažadėjęs nunešti mirusiam jos vyrui. Tai
ne vien žaismingi kūrinėliai — juose slypi archajinė prasmė, kuri aiškėja
palyginus minėtus personažus su elgetomis — jie visi genetiškai artimi
„svetimo“ prasme, o jumoristinį atspalvį įgavo vėliau, kai ilgainiui
sakrališka virto profanišku. Matyt, elgetos, kaip ir paminėti personažai, buvo
labai artimi mirusiųjų pasauliui, skirtingai nuo kitų žmonių, labiau kontaktuojantys
su to pasaulio atstovais ir senojoje lietuvių pasaulėjautoje laikyti
tarpininkais tarp gyvųjų ir mirusiųjų.
Lakoniškiausiai ir
turbūt aiškiausiai aukos elgetai prasmė išsakyta lietuvių patarlėje:
„Geriausia malda — išmalda“, senyvo žmogaus palydėta komentaru: „Dievą geriau
paprašyti — duok ubagui“ (Tverečius). Ši patarlė-metafora slepia daugiau
archajiškos informacijos nei pasakyta žodžiais. Ikikrikščioniškoje lietuvių,
kaip ir kitų tautų, religijoje dievų paslaugos, protėvių pagalbos galima buvo
tikėtis tik atlikus konkretų veiksmą — aukojimą. Krikščionybė teigia, kad
kiekvienas į Dievą, gali kreiptis tiesiogiai ir bus išklausytas. Tačiau per
šimtmečius susiklosčiusi kultūra negali pasikeisti iš karto, viena religija su
savo apeigomis negali staiga pakeisti kitos, todėl kurį laiką jos egzistuoja
greta, susipina, perima viena kitos bruožus ir tokiu pakitusiu, mišriu pavidalu
dar ilgai išlieka.
Panašiai yra atsitikę
ir su aukomis elgetoms; tuo pat metu aukojama dviem skirtingoms institucijoms:
ikikrikščioniškai ir krikščioniškai (senai-naujai; savai-svetimai). Aukojimas
elgetoms — ne tik krikščioniška labdara, socialinė parama skurstantiems, bet ir
pagoniškų apeigų fragmentas, transformuotas senosios pasaulėjautos reliktas.
Tikėtina, kad nagrinėtose kalendorinėse šventėse ir šermenų apeigose elgetos
susiję su mirusiųjų pasauliu. Elgetos atlieka tarpininko funkcijas tarp
skirtingų erdvių: profaninės (buitiškos, kasdienės, kurioje gyvena žmonės) ir
sakralinės, kurioje gyvena protėvių vėlės ir dievai — mirusiųjų globėjai, o
aukojimas elgetoms sietinas su senovės lietuvių apeigų aukomis. Minėtų kultūrų
sandūroje (o gal kiek anksčiau) elgetą pradėta įsivaizduoti kaip mirusiųjų
dievo įsikūnijimą ar pasiuntinį, galbūt kaip mirusio protėvio inkarnaciją,
nes, anot S. Tokarevo, „elgeta socialiai toks pat, kaip ir miręs biologiškai“.
Maždaug tuo pat metu elgeta galėjo būti laikomas ir derlingumo dievybės
inkarnacija (Žolinės aukos, aukojimo laikas ir paskirtis). O galutinai irstant
senovės lietuvių religinei sistemai, elgeta galėjo perimti dalį žyniams
priklausiusių funkcijų.
Mokslas ir gyvenimas
1990/10
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą