Nors
Šventajame Rašte ir nėra išvardinti Rojaus Sode augę medžiai, mes galime beveik
neabejoti, kad tarp jų buvo ir granatmedis. Apie tai galime spręsti iš to, kaip
dažnai Viešpats Dievas mini šį vaismedį, ir kaip jis Jam prie širdies, nes į
prasmes įaudžiama tai, kas žmogui yra vertingiausia. Šventajame Rašte
granatmedis minimas 25 kartus ir visi kartai susiję su Pažadėtąją Žeme, jos
vaisingumu ar granato vaisių ženklais, kurie puošia sakraliausias žydų tautos
apeigas, šventikų aprangą ir šventyklas.
Granatmedžio
(Punica granatum) tėvynė – Šiaurės Afrikoje ir Vidurio Azijoje. Išvertus iš
lotynų kalbos jis vadintinas Punų granatu. Tačiau istoriškai išgarsėjo, kaip
„Kartaginos obuolys“. Legenda teigia, kad apie 825 metus prieš Kristų Kartaginą
įkūrę finikiečiai atsivežė su savimi ir granatmedžio sodinukus. O Punų garanto
vardą vaismedis gavo dėl Punų karų, kuriuose romėnai kariavo prieš Kartaginą.
Paradoksas, tačiau sunaikinę Kartaginą romėnai įmažino ją pavadindami
granatmedį „Kartaginos obuoliu“.
Romos
imperijos gyventojų dėka granatmedis paplito po visą Viduržemio jūros baseiną.
Tai tęsėsi iki pat viduramžių, kuomet 800-aisiais metais granatmedžio sodinukus
maurai atgabeno į Ispaniją, kur galop granato vaisius tapo Granados provincijos
herbo dalimi. XVI amžiuje buvo bandoma įveisti granatmedį Anglijoje, tačiau jam buvo nepakeliamos šaltos
žiemos. XVIII amžiuje ispanų misionieriai įveisė granatmedžius Kalifornijoje,
iš kur jis paplito po šiltuosius JAV rajonus.
Šiuo
metu visose subtropinėse šalyse yra kultivuojama daugiau nei 1000 granatmedžio
rūšių. Jie auginami Vidurio Rytų ir Viduržemio jūros šalyse, Kinijoje, Irane,
Azerbaidžane, Gruzijoje, Indijoje, JAV pietvakariuose, Kalifornijoje ir
Meksikoje. Laukinės granatmedžio rūšys auga kalnuotose Užkaukazės ir Vidurio
Azijos šalyse.
Granatmedis
gausiai žydi gegužės - rugpjūčio mėnesiais dideliais (2-5 cm skersmens), tamsiai
raudonos spalvos žiedais. Įdomu tai, kad vaisius užmezga tik 3-5% žiedų (beje,
jie ir pražysta 7-8 dienomis anksčiau, nei likę žiedai). Kadangi žydėjimas
trunka gana ilgai atsitinka ir taip, kad ant to paties medžio yra ir prinokusių
vaisių bei žiedų. Vėliau lapai
pažaliuoja ir užsimezga žalsvos spalvos vaisiai, kurie subręsta rugsėjo –
spalio mėnesiais. Tada galutinai sprogsta raudona oda ir pasirodo mažytės
raudonos sėklos. Granatmedis gali būti panašus į didelį krūmą, tačiau yra
neaukštas nuo 1,5 iki 5 metrų aukščio medis, nors kai kurie išauga iki 10-ies
metrų aukščio. Išskirtinės granatmedžio savybės – gausus vainikas ir galingos
šaknys, netgi pačiomis nepalankiausiomis sąlygomis aprūpinančios ant uolų ir
kalnų tarpekliuose augantį medį vandeniu ir mineralais.
Iki 300
metų išgyvenantis granatmedis yra šilumamėgis medis. Net labiausiai atsparios
jų rūšys nepakelia žemesnės, nei plius penkiolikos laipsnių temperatūros.
Vaisius mezga nuo trečių metų, o nuo 7-8 metų iki 30-40 metų yra labai
derlingi. Apie 50-60 metus derlingumas sumažėja.
Nuo
seno granatmedžio vaisiai buvo naudojami ir liaudies medicinoje. Indijos,
Tuniso ir Gvatemalos tautos džiovindavo granatų vaisių odeles ir darė antpilus gydymui
nuo kirminų ir įvairių opų. Įdomu dar ir tai, kad įvairūs granatų sulčių,
odelės ir sėklų mišiniai buvo naudojami tiek nėštumo isšaugojimui, tiek ir
kontraceptiniais tikslais, o taip pat gydant ginekologines ligas. Be to
įvairiomis granatų vaisų dalimis gydyta nuo gyvačių įkandimo, diabeto,
nudegimų. Gi pačių vaisių sultys gerina apetitą ir reguliuoja skrandžio ir
žarnyno veiklą, mažina cholesterolio kiekį kraujyje. Sklinda kalbos, kad jos
gerokai palengvina pagirias...
Tačiau
grįžkime prie Šventojo Rašto ir atidžiau pažvelkime į granatmedžio simboliką.
Visas Dievo Žodis yra nukreiptas žmogaus šventėjimo kryptimi. O pirmą kartą
granatmedžio vaisiai kaip tik ir minimi 28-ajame Išėjimo knygos skyriuje. 4-oje
eilutėje Viešpats liepia Mozei pasiūti kunigams aprangą. O vėliau detaliai
nupasakoja, kokia turėtų būti šio savito kunigiško drabužio Efodo skraistė (plg.
Iš. 28:33-34). Iš tiesų, kur jei
garbinimo apeigose iš tremties keliaujantys žmonės turės galimybę regėti taip
trokštamos žemės simbolius? Ne dėl grožio, o dėl priminimo Viešpats liepia dekoruoti
rūbus granatmedžio obuolius primenančiais gumulais.
Tačiau
kaip ir kodėl granatmedis tapo tokiu vertingu kelrodžiu? Iš tiesų jis dažnai
minimas ir šalia kitų medžių – alyvmedžio, vynmedžio, figmedžio. Istoriškai
aišku, kad tai yra pagrindiniai to regiono vaismedžiai, tačiau izraelitai, nors
paties Dievo pavadinti „kietasprande tauta“, prie Sinajaus kalno sudarė su Juo
Sandorą, nes jau gana ilgai klaidžiojo po dykumą ir niekaip negalėjo sugrįžti į
Pažadėtąją žemę, o jų atmintis vis dar tvirtino, kad joje teka medaus ir pieno
upės. Kai Mozės ir Aarono vedami izraelitai ėjo iš tremties, Zino dykumoje jie
sukilo prieš savo vadus, nes neturėjo vandens. Priekaištaudami Mozei jie
klausė: „Kodėl išvedėte mus iš Egipto, kad atvestumėte mus į šią baisią vietą,
kur nėra nei grūdų, nei figų, nei vynmedžių, nei granatmedžių? Nėra net vandens atsigerti!“ (Sk 20:5). Žinia,
kad troškulio kankinama bendrija paminėjo tai, kas svarbiausia jų gyvenimuose.
Tą
ir patvirtina jiems Dievas, siekdamas kad izraelitai ištikimai laikytųsi viso
Jo duoto doros įstatymo: „nes VIEŠPATS, tavo Dievas, veda tave į puikų
kraštą – kraštą upelių, šaltinių ir vandens, trykštančio slėniuose ir kalvose;
kraštą kviečių ir miežių, vynmedžių, figmedžių ir granatmedžių, kraštą alyvmedžių ir medaus“ (Įst. 8: 7-8).
Viešpats Dievas, patvirtino, kad Jis tikrai veda izraelitus gerovės ir
klestėjimo link.
Per dykumą izraelitus iš Egipto nelaisvės vedantis
Mozė, Viešpaties paliepimu pasiuntė dvylika vyrų iššžvalgyti Kanaano krašto. Tie,
dvylikos giminių vyrai pirmieji išvydo pažadėtąją žemę ir po keturiasdešimties
dienų grįžo atgal: „Pasiekę Eškolo slėnį,
nusikirto iš ten vynmedžio šaką su viena vynuogių keke, kurią ant karties nešė
du vyrai. Jie nešėsi ir granatmedžio
obuolių bei figų“. (Sk. 13:23) Tai buvo nuostabus medaus ir pieno šalies derlingumo
ir vaisingumo įrodymas, o granatos sėklos čia simbolizavo tos gerovės garantą –
Dievo įsakymus. Žydai tvirtina, kad granato vaisiuje yra 613 grūdų ir tiek pat
priesakų Dievas davė išrinktąjai tautai. Nuo to laiko savo maldose žydai prašo
Aukščiausiojo: „Kad geri mano poelgiai
būtų tokie pat gausūs, kaip granato
sėklos“, betarpiškai siedami gerovę su tvirtu ir nenukrypstamu sekimu Dievo
priesakais.
Tačiau
granatas yra ne tik derlingos žemės ir Dievo įsakų simbolis. Nuo seno jis
laikomas meilės, jausmingumo bei ugningos aistros simboliu. Todėl jis taip dažnai
minimas karaliaus Saliamono Giesmių giesmėje. Ši knyga gali būti vertinama
dvejopai – kaip jaunikio ir nuotakos grožėjimasis vienas kitu, kur apdainuojama
mylimoji: Tavo skruostai kaip dvi granato pusės, slepiamos šydo. (Gg
6:7). Iš tikro – pažvelkite į granato vaisių – ar ne panaši jo spalva į jaunos
merginos skruostų spalvą? Tai – nuostabūs ir nepakartojami, tikrai Dievo
įkvėpti palyginimai.
Tačiau
per matomus įvaizdžius Giesmių Giesmėje regime Dievo ir išrinktosios tautos
santykį. Pastaruoju atveju matome, kaip nuosekliai išsipildo tas dvylikos vyrų
atneštas ženklas, nes Saliamonas kalba taip: Tu esi malonumų sodas, kuris želdina granatmedžius ir geriausius vaisius; henos gėles ir nardo žiedus
(Gg 4:13). Stebina toks neatsiejamas šių dviejų reikšmių ryšys, jis toks
tvirtas, kad vietomis net persipina: Eikime
anksti į vynuogynus, pažiūrėkime, ar vynmedžiai jau išsprogo, ar jų žiedai jau
užmegzti, ar granatmedžiai jau
pražydo. Ten savo meilę tau dovanosiu. (Gg 7:13). Čia suprantame, kad
mylimojo ir mylimosios meilės ryšį išugdo Dievo dovanota Meilė žemei. Jie abu
kartu eina į tą žemę ir radę pražydusius granatmedžius tuokiasi vienas su kitu
ir su žeme, kurią pamilęs pats Dievas. Ar galite įsivaizduoti didesnį Meilės
vientisumą?
Tad
nenuostabu, kad tai yra ir dieviško grožio simbolis, todėl taip gausiai
granatmedžio vaisių motyvais buvo puošta Jeruzalės šventykla, žydų valdovų bei
šventikų mantijos ir net paties Saliamono karūna. Izraeiltai dar dykumoje
kruopščiai įvykdė Dievo nurodymus ir padarė kunigų rūbus: Ant žemutinio skraistės apvado padirbo granatmedžio obuolius iš plonos suktinių siūlų drobės, puoštos
mėlynais, violetiniais bei tamsiai raudonais siūlais. Padirbo taip pat varpelius iš gryno aukso ir pritvirtino tarp granatmedžio obuolių ant žemutinio
skraistės apvado, visur aplinkui tarp granatmedžio
obuolių. Pakaitomis varpelis ir granatmedžio obuolys, varpelis ir granatmedžio obuolys, visur aplink visą
žemutinį apvadą skraistės, skirtos vilkėti atliekant tarnybą, kaip VIEŠPATS
buvo Mozei įsakęs. (Iš 39: 24-26).
Jau
ir vėliau, kai karalius Saliamonas statė Jeruzalės šventyklą, jis taip pat gausiai naudojo granatmedžio motyvus jos
puošyboje: Jis šulus taip padarė, kad jie
turėjo dvi granatmedžio obuolių
eiles, aplink vienos galvenos pynių viršų, ant šulų esančioms galvenoms
apdengti. Panašiai padarė ir su kita galvena. (1Kar 7:18). O kai Hiramas
pabaigė karaliui Saliamonui visus darbus VIEŠPATIES Namuose, jis parengė
suvestinę, kur surašė visus reikmenis. Tame tarpe buvo: keturis šimtus granatmedžio
obuolių dviem girliandų pynėms, – po dvi eiles granatmedžio obuolių kiekvienai girliandų pynei, – dviem galvenų
rutuliams ant šulų apdengti; (1Kar 7:42). Štai, kaip kruopščiai ir
nuodugniai, su matematiniu tikslumu pasakojama apie kiekvieną detalę.
25-ajame
antrosios Karalių knygos skyriuje kalbama apie Jeruzalės sunaikinimą, kurį
surengė Babilono karalius Nebukadnezaras. Čia mes sužinome dar kitas detales, -
ne tik tai, kad šulai buvo variniai, bet ir jų dydį: Vieno šulo aukštis buvo aštuoniolika uolekčių. Viršuje jis turėjo
varinę galveną; galvenos aukštis buvo trys uolektys, o aplink galveną buvo
pinučiai su granatmedžio obuoliais,
padarytais iš vario. (2 Kar 25:17), gi pranašas Jeremijas nusako ir granato
obuolių kiekį: Granato obuolių buvo ant
visų šonų devyniasdešimt šeši. Iš viso aplinkui pinučius buvo šimtinė granato obuolių. (Jer 52:22-23).
Tačiau
toks derlingumą ir grožį simbolizuojantis granato vaisius minimas tik Senajame
Testamente. Naujojo Testamento knygose apie granatmedį neužsimenama, tačiau su
Krikščionybės paplitimu granato vaisius dažnai simbolizuoja prisikėlimą ir
amžinąjį gyvenimą, o granato sultys - kankinio kraują. Ar tik ne dėl to jų
beveik neįmanoma išskalbti! Galime ir čia ižvelgti lygiagretę su vaisinga ir
derlinga žeme – kankinių kraujas nebūna praliejamas veltui ir visada duoda
gausių vaisių.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą