Atlaidumas ir švelnumas
Santuokai nepakanka vestuvių dienos entuziazmo. |
Mūsų
visuomenėje nelengva prabilti apie vertybę, kuri turėtų būti kiekvieno - ir
poros, ir visų šeimos narių tarpusavio santykių paspirties taškas. Sunkumų kyla
dėl mūsų trapumo, nesugebėjimo numarinti savo puikybės, atsisakyti savų
argumentų, kad įsiklausytume ir suvoktume kito žmogaus tariamą žodį. Nėra nieko
nuostabiau kaip jaustis suprastiems, ir nėra nieko skaudžiau kaip jaustis
nesuprastiems - ypač tų žmonių iš kurių tikimės meilės.
Būti
atlaidžiam yra nepaprastai svarbu, nes gyvenime neįmanoma išvengti mažesnių ar
didesnių nesusipratimų. Kančios, konfliktų, krizių patirtys yra mūsų žmogiškojo
ribotumo ženklas: pasijuntame nuogi ir bejėgiai. Esame tobuliausi visoje
kūrinijoje, bet buvome sukurti iš žemės dulkių - apie tai mums primena Sukūrimo
istorija.
Atlaidumas
- tai ta tikrovė, kuri mums suteikia galimybę tiesti tiltus virš bedugnių
toliau bendrauti, nors atrodo, kad santykiai nutrūko visiems laikams. Tai tampa
įmanoma tik tada, jei stengiamės „tapti" švelnumu. Čia nekalbame apie
perdėtas švelnybes, saldybes, tariamai ilgesingą laikyseną, bet romų jautrumą,
švelnią ir atidžią meilę.
Švelnumas
yra priešingas dviems gana paplitusioms ir giminingoms elgsenoms, kaip antai
širdies kietumas - jį suprantame kaip barjerą, sieną, atšiaurumą, mąstymo
nelankstumą ir egocentriškas užsisklendimas savyje, dėl kurio nesugebame
atsigręžti į kitą žmogų, atsisakome plėtoti dialogą ir dalytis.
Atvirkščiai,
švelnumas - tai lankstumas, dėmesingumas, atverta širdis, sutikimas keistis.
Švelnumas nėra kažkas antraeilio, bet giluminis pašaukimas, kuris žmogų pada ro žmogiškesį,
meilingesnį, gebantį įsiklausyti, priimti, toleruoti, deramai gerbti save ir
kitą. Švelnumas turi persmelkti konkrečias mūsų gyvenimo situacijas.
Gyventi
puoselėjant švelnumą nėra kažkas savaimio - tenka atsidėti saviugdai. Kad
švelnumas augtų, žmogus turi siekti vidinės brandos ir atvirkščiai. Abi šios
savybės sustiprina viena kitą ir viena kitą išreiškia. Jei švelnumą suvoksime
būtent taip, išvengsime pavojaus supainioti jį su jausminės kompensacijos
paieškomis.
Taigi
švelnumas ir atlaidumas talpina vienas kitą savyje. Tai panašu į veidrodžių
žaismą, kai jie atsispindi vienas kitame, vienas kitame „gyvena".
Atlaidumas, netekęs švelnumo, išsektų dėl savo jausminės ugnies, o švelnumas be
atlaidumo taptų viso labo paviršutiniškų emocijų pliūpsniu.
Kad
krikščionių pora nuoširdžiai išgyventų aptartą patirtį, ji turi atsigręžti į
Jėzaus Kristaus Dievą į gailestingojo švelnumo Dievą. Evangelijos kvietimas:
Būkite gailestingi, kaip ir jūsų Tėvas gailestingas (Lk 6, 36) skamba tarsi
įsakymas - turime tapti Dievo švelnumo liudytojais) Dokumente Incarnationis
Misterium popiežius Jonas Paulius II tvirtina, kad „atlaidumas yra vienas iš
sudėtinių jubiliejaus šventimo elementų. Jame išryškėja Tėvo, kuris visus
pasitinka su meile, gailestingumo pilnatvė". Taigi atlaidumas tampa regimu
gailestingosios Dievo meilės ženklu.
Pranašas Ozėjas ir jo sutuoktinės neištikimybė
Keista
yra Ozėjo, kuris buvo pašauktas vesti Gomerę, istorija. Gyvenimo išbandymų
patyręs žmogus išgyvena tragišką santuokinio gyvenimo patirtį. Jo žmona Gomerė
išduoda jį, paleistuvauja.
Ozėjas
apmąsto kartų savo patyrimą ir stengiasi suvokti giliąją jo prasmę. Apšviestas
Dievo, jis atranda, kad liūdna ir skausminga jo istorija yra panaši į Dievo ir
Izraelio tautos, neištikimos sužadėtinės, santykį. Pranašas Ozėjas apmąsto beprotišką
Dievo meilę ir ištikimybę duotajam pažadui. Nuostabioje jo knygos ištraukoje
aukštinamas Dievo švelnumas ir jis vadinamas „pajauta":
Kai
Izraelis buvo vaikas, aš jį pamilau ir iš Egipto pašaukiau savo sūnų. Kuo
daugiau juos šaukiau, tuo labiau jie traukėsi nuo manęs, aukodami Baalams ir
degindami smilkalus stabams. Aš pats mokiau Efraimą vaikščioti, savo rankose
juos nešiojau, tačiau jie neprisipažino, kad aš jais rūpinausi. Siejau juos su
savimi pajautų saitais, meilės ryšiais. Buvau jiems kaip tie, kurie glaudžia
kūdikius prie skruosto. Nusileidau ligi jų, kad juos pamaitinčiau. <...>
Mano širdis neleidžia man to padaryti. Mano gailestingumas tau yra per stiprus.
Nebausiu tavęs degančiu įniršiu, ne-benaikinsiu Efraimo, nes aš esu Dievas, o
ne žmogus, - Šventasis tarp jūsų, - su pykčiu neateisiu. (Oz 11, 1-4.8-9)
Su
liūdesiu Viešpats prisimena rūpestį savo sūnumi Izraeliu išėjimo iš Egipto
dienomis: Kai Izraelis buvo vaikas, aš jį pamilau. Tekstas pasiekia apogėjų 8-9
eilutėse. Ką darys Dievas šio mylimo ir maištaujančio sūnaus akivaizdoje? Leis
jį ištremti? Pasmerks visiems laikams? Tos eilutės išsamiai atskleidžia Ozėjo
turimą Dievo įvaizdį. Jose išryškėja, kad prieš priimdamas sprendimą Dievas
kankinasi: Nebausiu tavęs degančiu įniršiu, nebenaikinsiu Efraimo, nes aš esu
Dievas, o ne žmogus, - Šventasis tarp jūsų, - su pykčiu neateisiu.
Dievo
veikimas radikaliai skiriasi nuo žmogaus veiksmų. Nors dėl savo begalinio
šventumo lieka nepasiekiamas, sykiu Viešpats yra toks artimas žmonėms, kad jo
švelnumas yra didesnis nei būtinybė įvykdyti teisingumą.
Žvelgti Dievo akimis
Ozėjo
ir Gomerės istorija nėra tik paprasta meilės be atsako istorija ir net ne
pasakojimas apie vyro kilnumą jo nevertos moters atžvilgiu. Iš pradžių Ozėjas
veikiausiai manė, kad jo santykis su Gomere turėjo padėti jai atsiversti.
Prireikė daug laiko, kol vyras suprato, kad jo misija buvo žmoną tiesiog
mylėti. Griežtas, norintis bausti, susirūpinęs Ozėjas turės pasikeisti ir tapti
susivaldančiu, kantriu žmogumi, kuris pažįsta Dievo veikimą, stengiasi eiti
Dievo nurodytu keliu ir ištverti sau skirtą pažeminimą kitų akyse, kad atkurtų
santykį galintį padėti tai moteriai.
Ozėjo
pasikeitimas yra jo teologinio atsivertimo pagrindas ir atspirties taškas.
Pranašas įgyja kitokią Dievo sampratą. Būtent tokia yra šios ištraukos,
apibendrinančios teologinio atsivertimo procesą, prasmė: „Vadinsi mane savo
vyru ir nevadinsi daugiau savo šeimininku (baaliu)“ (Oz 2, 18). Dievas daugiau
nebenori būti vadinamas šeimininku (tokia yra pirmoji jį reiškiančio žodžio
reikšmė), laimėjusiu tautą dovanomis, dėl kurių ši turinti jam tarnauti ir jį
garbinti. Dievas nori būti nuoširdžiai mylimas sužadėtinis, kuris ir pats myli
begaline besąlygiška meile, nelaukdamas atlygio.
Ozėjui
teko atsisakyti santykio, kuriama jis manė turįs teisę į visišką ištikimybę tik
todėl, kad pats padovanojo dovanų. Jani teko suvokti, kokiu keliu ėjo Dievas su
savąja tauta nepaisydamas tautos neištikimybės, Viešpats sutiko pradėti iš
naujo ir pasitenkinti netobulu tautos atsakymu.
Kaip
tik šito Dievas reikalauja iš kiekvieno iš mūsų, iš kiekvieno poros, iš
kiekvienos šeimos - žvelgti Dievo akimis. Jis mūsų prašo nežiūrėti taip. kaip
vyresnysis sūnus iš palyginimo apie sūnų palaidūną: „Vos tik sugrįžo šitas tavo
sūnus, prarijęs tavąjį turtą su kekšėmis, tu tuojau jam papjovei nupenėtą veršį“
(Lk 15. 30). Esame kviečiami stoti Tėvo pusėn. Tėvo veiksmai yra įkūnytas
švelnumas. Apkabinimas ir daugybė bučinių išreiškia atleidimą ir susitaikymą,
be to. Tėvas laiko sūnų sau lygiu, o ne vergu ar prastesniu už save. Atleidimas
yra pati didžiausia dovana: „Atveskite nupenėtą veršį ir papjaukite!
Puotaukime, linksminkimės! Nes šis mano sūnus buvo miręs ir vėl atgijo, buvo
pražuvęs ir atsirado“ (Lk 15,23-24).
Augti padedantis širdies atsivertimas
Kad
ir koks nelengvas būtų šis kelias, jis yra be galo svarbus poros ir šeimos
tarpusavio santykiams. Atlaidumas -tai tobula meilės dovana, nes jame išryškėja
Dievo laikysena žmonių atžvilgiu. Atlaidumas sutuoktiniui, kuris sužeidė širdį
ir sukėlė skausmą, tampa vidine būtinybe, kai asmuo yra pats patyręs Dievo
atlaidumą savo atžvilgiu. Tas. kuris nuolankiai pripažįsta savo klaidas ir
džiugiai priima Dievo atlaidumą, pajėgs suprasti suklydusį žmogų ir jam
atleisti Apaštalas Paulius primena efeziečiams: „Būkite malonūs, gailestingi.
atlaidūs vieni kitiems, kaip ir Dievas Kristuje jums buvo atlaidus“ (Ef 4, 32).
Kad
gebėtume taip elgtis, turime priimti tiesą, jog mūsų meilė nėra visuomet ir iš
karto tobula bei ištikima. Mūsų meilę silpnina nesutarimai, išbandymai ir
nuopuoliai, tačiau jiems niekuomet nepriklauso lemiamas žodis, jie tampa
atspirties tašku kūrybingai tobulinti savo santykius.
Krikščionys
sutuoktiniai negauna nuolaidų ar privilegijų, jie lygiai taip kaip ir visi
žmonės kartais nesutaria, daro mažų ar didelių klaidų, kurios sukelia nerimo
bei kančių. Sunkumų akimirkomis sutuoktiniai yra pašaukti elgtis kaip Ozėjas -
.eiti į dykumą".
Atlaidumas
nesumažina meilės vertės, bet ją atnaujina, nutyrlndamas mūsų sieloje polinkį
suversti kaltę dėl nesutarimo ant sutuoktinio pečių. Atlaidumas - tai ne
silpnumas, o stiprybė, nutraukianti agresyvumo grandinę.
Taigi
santykių krizės turi ir teigiamų aspektų. Jos sustiprina, padeda augti - ypač
tada. kai sutinkama pradėti viską iš pradžių ir pripažinti savo klaidas.
Tokiame vidinio atsinaujinimo kelyje dėl atlaidumo iš krizių ir konfliktų
ištrykšta pozityvi augimo galia. Sutuoktinių Ir šeimos narių bendrystė gali
būti atgaivinta, išsaugota ir ištobulinta tik dėl didžiulės aukos dvasios, kuri
yra gyvybingas įsiskiepijimas į Velykų slėpinį, o jame Kryžius nėra pabaiga -
tai kelias į Gyvenimą.
Šiame
kelyje labai reikšmingas vadinamojo olandų Katekizmo (tai katekizmas, parašytas
Olandijoje po Vatikano II Susirinkimo) tvirtinimas:
Kambaryje kabantis Nukryžiuotojo atvaizdas yra
daugiau nei puošybos elementas. Iš esmės jis reiškia, kad nėra nieko
beviltiška, jei tik stengiamės mylėti. Be to, tai reiškia, kad absoliutus
santuokos neišardomumas — net ir tais atskirais atvejais, kurie žmogaus akimis
žiūrint atrodo išties beviltiški ir beprasmiai - glūdi Kristaus, kuris mylėjo
iki kryžiaus mirties, meilėje. Taip, kaip Kristus neapleido žmonijos ir
Bažnyčios, kai jį kalė prie kryžiaus, taip ir kiekviena Viešpatyje sudaryta
santuoka savyje išsaugo Kristaus ir Bažnyiios tarpusavio ryšio neišardomumą —
net kai tas ryšys tampa nukryžiavimu. Jėzaus buvimas tikinčiųjų santuokoje a
priori neapsaugo jų nuo charakterių nesuderinamumo, klaidingo pasirinkimo.
sunkumų auginant vaikus, nervinės Įtampos, ligų. nuobodulio ir netgi nuo
kartais būtinio nuolatinio atsiskyrimo. Tačiau tikintiesiems tas Trečiasis
santuokos asmuo. t. y. Kristus, visuomet yra šalia. Kristus, kuris teikia
tvirtybės, vilties, paguodos, kuris moko. kad geriau yra duoti nei gauti. Tas,
kas įsipareigoja taip gyventi laimės dienomis, galės išsaugoti šią viltį ir
sunkią valandą.
Atlaidumas kaip vilties vartai
Dievo
Žodis mūsų prašo, kad taptume vilties vartais. Būdami atlaidūs galime suteikti
paguodą kitiems, nes patyrėme viltį. Mūsų pašaukimo pagrindą randame Ozėjo
pranašytės ištraukoje: „aš kalbėsiu jo širdžiai“ (Oz 2. 16). o tikslus vertimas
turėtų būti: aš kalbėsiu .ant jo širdies. Tai reiškia, kad Dievas atsiremia
mums į krūtinę, trokšta bendrystės su mumis. Todėl ir mes esame pašaukti
atsiremti į Dievo širdį. Tik jausdami jo širdies plakimą gebėsime atleisti.
Dievas
mums dovanoja atlaidumą. Jei įstengsime liudyti Dievo atlaidumą. o sykiu - ir
atlaidumo Dievą, tapsime kitiems pasitikėjimą keliančiais vilties vartais. Tik
taip galime būti tvirtai įsišakniję begaliniame Dievo gailestingume.
Viena
patarlė sako: “Viltis mato rugio varpą, kai kūniškos akys temato pūvančią sėklą“.
Būti viltį nešančia pora nereiškia paskęsti rožinėse svajonėse ir nepastebėti
sunkumų. Atvirkš&ai, viltis įsišaknija dramatiškose situacijose, viltis
negali nepaisyti pūvančios sėklos. Tačiau vis dėlto ji atgręžia mūsų akis į
gimstantį vaisių Dievuje.
Kun. Luca Tosoni
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą