Daržovių parduotuvės vedėjas vitrinoje tarp svogūnų ir morkų pakabino lozungą: „Visų šalių proletarai, vienykitės!“
Kodėl
jis tai padarė? Ką norėjo paskelbti pasauliui? O gal jį iš tikro apėmė visų
šalių proletarų suvienijimo idėja? Ir jo užsidegimas toks stiprus, kad jis
jaučia nenumaldomą būtinybę supažindinti visuomenę su savo idealu? Gal iš tiesų
jis nors minutėlei susimąstė apie tai, kaip įgyvendinti tokį suvienijimą ir ką
jis reikštų?
Aš
ne be pagrindo manau, kad didžioji dalis daržovių pardavėjų net negalvoja
skelbti savo pasaulėžiūros vitrinų lozungais.
Šį
lozungą jam atvežė iš valdybos kartu su svogūnais ir morkomis ir jis patalpino
vitrinoje paprasčiausiai dėl to, kad taip daroma jau daug metų. Taip daro visi
ir taip turi būti. Jei jis to nedarytų, turėtų nemalonumų: jam gali pareikšti
papeikimą, kad neturi „apiforminimo“, o kai kas gali apkaltinti ir nelojalumu.
Jis taip pasielgė todėl, kad čia toks reikalas, nuo kurio priklauso ar sugebėsi
išgyventi, todėl, kad tai viena iš tūkstančio „detalių“, kurios užtikrina
sąlyginai ramų gyvenimą „vienybėje su visuomene“.
Kaip
matome semantinis iškelto lozungo turinys daržovių pardavėjui yra neaktualus ir
jei jis vis dėlto kabina lozungą vitrinoje, tai visai ne dėl to, kad trokšta
supažindinti visuomenę su šia idėja.
Tačiau
tai nereiškia, kad jo veiksmas neturi jokio motyvo ir yra beprasmis, kad jis
niekko niekam tuo lozungu nepraneša. Šis lozungas vykdo ženklo funkciją ir neša
nors ir paslėptą, bet labai konkrečią informaciją. Žodžiais tai galima
išreikšti taip: „Aš, daržovių pardavėjas XY, esu čia ir žinau, ką man reikia
daryti; aš elgiuosi taip, kaip iš manęs tikisi, ašv esu patikimas ir man nėra
ko priekaištauti, aš paklusnus ir turiu teisę į ramų gyvenimą“. Savaime aišku,
kad ši informacija turi ir savo adresatą: ji yra nukreipta „aukštyn“, į
vyresnybę ir tuo pačiu metu tarnauja kaip skydas, kuriuo pardavėjas gali
prisidengti nuo atsitiktinių skundikų.
Vadinasi
savo tikrąją esme šis lozungas tvirtai įrašytas į pačią žmogišką daržovių pardavėjo
egzistenciją: jis atspindi gyvybinius interesus. Bet kokie tie interesai?
Pastebėkim,
kad jei jam būtų liepę pakabinti lozungą „bijau, todėl esu išskirtinai
paklusnus“, jam nebūtų nesvarbus semantinis turinys, nepaisant to, kad jis kaip
tik sutaptų su paslėpta lozungo prasme. Greičiausiai jis kaip nors išvengtų
talpinti savo vitrinoje tokią nedviprasmišką informaciją ir žeminti save. Jam
būtų nemalonu ir gėda. Ir tai suprantama: jis vis dėlto žmogus ir turi
asmeninio orumo jausmą.
Ženklas
padeda žmogui paslėpti „žemiausius“ paklusnumo pagrindus, o tuo pačiu ir „žemiausius“
valdžios pagrindus. Ir visa tai slepiasi už „pakylėto“ fasado.
Tuo „pakylėtu“
yra ideologija.
Ideologija,
kaip įsivaizduojamas santykio su pasauliu būdas, žmogui siūlo iluziją, kad jis,
kaip ir visi kiti yra ori ir dorovinga asmenybė ir tuo pačiu metu palengvina
galimybes tokiu nebūti. Tai kaip kažko „viršasmeniško“ ir netikslingo
butaforija, leidžianti apgauti savo sąžinę ir slėpti nuo pasaulio ir nuo savęs
tikrąją savo padėtį ir visiškai negarbingą „modus vivendi“. Tai yra šydas, po kuriuo žmogus gali slėpti
savo „prarastą būtį“, savo išorę ir savo prisitaikymą prie šios būsenos. Šiuoalibi
naudojasi visi – nuo daržovių pardavėjo, kuris iš baimės gali slėpti už užuolaidos
tariamą visų šalių proletarų suvienijimo interesą iki pat aukščiausio rango
funkcionieriaus, kuris dėl intereso likti valdžioje, gali apsirengti tarnavimo
liaudžiai žodžiais.
Esminė,
ta pati „alibistinė“ ideologijos funkcija pasireiškia tuo, kad žmogus, ta posttotalitarinės
sistemos auka ir ramstis, būtų penimas iliuzijomis,
kad jis yra pilnoje harmonijoje su žmogiškumu ir visuotine tvarka...
Štai
kodėl posttotatlitarinėje sistemoje ideologija vaidina tokį svarbų vaidmenį:
tai sudėtingas detalių, perdavimų, valdymlo svirčių ir gretutinių manipuliavimo
instrumentų agregatas, kuris nepalieka jokios galimybės atsitiktinumui ir
daugeriopai apsaugo valdžios vientisumą. Valdžia tiesiog neįsivaizduojama be
šio universalaus ‚alibi“ ir kiekvienos grandies „alibi“ agregato.
Tarp
postotatlitarinės sistemos ketinimų ir gyvenimiškų ketinimų yra praraja. Tuo
metu, kai gyvenimas visa savo esme siekia pliuralizmo ir spalvingumo,
nepriklausomos savikonstitucijos ir saviorganizacijos, ir laisvės išsipildymo,
posttotalitarinė sistema atvirkščiai – reikalauja monolitiškumo, uniformos,
disciplinos. Kai gyvenimas trokšta kurti vis naujas „neįtikėtinas“ struktūras, posttotalitarinė
sistema priešingai, primeta „lengvai nuspėjamas būsenas“. Tai liudija, jog sistemos
esmė yra orentacija į save pačią, į tai, kad visą laiką kaip galima tvirčiau ir
besąlygiškiau būti „savimi“, tuo kuo ji yra ir nuolat plėsti savo veiksmų ratą.
Ši
sistema tarnauja žmogui tik tiek, kiek yra būtina, kad žmogus tarnautų jai.
Visa, kas yra „virš to“, t.y. kai žmogus viršija jam iš anksto apribotą padėtį,
sistema tai supranta, kaip jos užuolimą. Ir ji yra teisi: kiekvienas toks
išsišokimas neigia ją kaip principą. Vadinasi, galima sakyti, kaip gali
pasirodyti iš pirmo žvilgsnio, vidinis posttotalitarinės sistemos tikslas nėra valdžios
išlaikymas valdančios grupės rankose. Jos save saugojantis siekimas, kaip
socialinis fenomenas yra pajungtas, kažkam „aukštesniam“, kažkokiai aklai
sistemos savieigai.
Ideologija,
tas ‚alibistinis“ tiltas tarp žmogaus ir sistemos užpildo prarają tarp sistemos
ketinimų ir gyvenimo ketinimų. Ji veidmainiauja, kad sistemos reikalavimai kyla
iš gyvenimiškų poreikių. Tai yra konkretus „miražas“, kuris pateikiamas, kaip
tikrovė.
Posttotalitarinė
sistema savo pretenzijomis kausto žmogų kiekviename žingsnyje, bet tai daro
baltomis pirštinaitėmis. Todėl gyvenimas joje persisunkė veidmainyste ir melu:
biurokratijos visavaldiškumas vadinamas liaudies visavaldiškumu, darbo liaudies
vardu yra pavergiama pati darbo liaudis; visapusiškas žmogaus pažeminimas yra
pateikiamas, kaip jo išlaisvinimas; izoliavimas nuo informacijos vadinamas jos
prieinamumu; valdžios manipuliacijos – visuomeniniu valdžios kontroliavimu, o
valdžios savivalė – teisinės tvarkos palaikymu; kultūros slopinimas – jos vystymu;
imperinių įtakų plėtimas – kaip pavergtųjų palaikymas; nelaisvas žodis – kaip aukščiausia
laisvės forma; rinkimų komedija – kaip aukščiausia demokratijos forma; nepriklausomo mąstymo draudimas – kaip moksliškiausios
pažiūros pasulyje, okupacija – broliška pagalba. Valdžia yra savo pačios melo
nelaisvėje, todėl ji turi meluoti ir falsifikuoti. Ji falsifikuoja praeitį. Falsifikuoja
dabartį ir ateitį. Falsifikuoja statistinius duomenis. Daro vaizdą, kad neturi
visagalio ir viskam pasirengusio policijos aparato. Apsimeta, kad gerbia
žmogaus teises. Apsimeta, kad nieko nepersekioja. Apsimeta, kad nebijo.
Apsimeta, kad neapsimeta.
Žmogus
neprivalo tikėti šiomis mistifikacijomis. Bet jis turi elgtis taip, lyg tikėtų
ar bent tyliai kentėtų ir sugyventų su tais, kurie manipuliuoja.
Jau po
to jis turi gyventi mele.
Jis
neprivalo priimti melą. Pakanka, kad jis priimtų gyvenimą su juo ir jame.
Jau
tuo jis stiprina sistemą, pripildo ją, daro ją tokią, kokia ji yra.
Mes
matėme, kad tikroji daržovių pardavėjo lozungo reikšmė niekaip nesusijusi su
tuo, kas sakoma tekste. Daržovių pardavėjas tik deklaravo savo lojalumą
vieninteliu būdu, kuris gali būti suprantamas valdžiai: tai yra jis priėmė
numatytą ritualą, priėmė „miražą“, kaip tikrovę, sutiko su „žaidimo taisyklėmis“.
Bet sutikęs su jomis jis ir pats įsijungė į žaidimą, tapo žaidėju, leido, kad
žaidimas tęstųsi, kad jis paprasčiausiai būtų...
Valdžiai
ideologija, kaip tikrovės interpretacija, galų gale visada pajungta jos pačios
interesams; todėl ji turi ribotą tendenciją emancipuotis nuo tikrovės ir kurti „miražą“,
ritualizuotis. Totalitarizmo sąlygomis niekas nekliudo, kad ideologija vis
labiau toltų nuo tikrovės ir palaipsniui virstų į tai, kuo ji tampa posttotalitarinėje
sistemoje: į „miražą“, tik į ritualą, formalizuotą kalbą, kurioje nėra
semantinio kontakto su realybe ir pavirstų į ritaulinių ženklų sistemą, kuri
pakeičia tikrovę į pseudo tikrovę.
Toks
„ritualo diktatas“ veda link to, kad valdžia tampa anonimiška; žmogus beveik
visada ištirpsta ritualuose, susižavi jais ir dažnai ima rodytis, kad ritualas
egzistuoja savaime. Ar ne būdinga visiems valdančios posttotalitarinės sistemos
oligarchijos lygiams tai, kad individualybes vis labiau išstumia beveidės
lėlės, šabloniškos ritualų tarnaitės ir valdžios rutina?
Vakarų
sovietologai dažnai pervertina atskirų asmenybių vaidmenį posttotalitarinėje
sistemoje ir nepatebi, kad jos lyderiai, nepaisant tos didžiulės valdžios,
kurią jiems suteikė centralistinė sistema, - dažnai yra ne kas kita, kaip tik
akla sistemos funkcija. Mūsų patirtis liudija, kad sistemos „išsikėlimas“
pasireiškia stipriau, nei atskiro asmens valia; jei kas ir turi individualią
valią , tai būna priverstas slėptis po ritualine-anonimine kauke, kad gautų
šansą valdžios hierarchijoje. O jei jis vis dėlto toje hierarchijoje pasieks
savo ir pabandys įgyvendinti savo sumanymus, tai anksčiau ar vėliau „išsikėlimas“
savo didžiule inercija nugalės jį ir jis arba išvytas iš valdžios arba bus
priverstas palaipsniui atsisakyti savo individualumo, susilieti su „išsikėlimu“
ir tapti jo tarnu, kuris beveik nesiskiria nuo tų, kurie buvo iki jo ir nuo tų,
kurie ateis po jo (prisiminkim, pavyzdžiui Husako arba Homulkos evoliuciją).
***
Kodėl
mūsų daržovių pardavėjas turėtų kabinti vitrinoje savo lojalumo ženklą? Argi
jis neparodė savo paklusnumo įvairiais vidiniais tarnybos būdais? Juk profsąjugos susirinkimuose jis visada
balsavo taip, kaip reikėjo; dalyvavo įvairiuose rungtyniavimuose; visada
ateidavo į rinkimus; ko gero ir „antichartiją“ pasirašė. Kodėl jis turėtų
deklaruoti tai visaliaudiškai? Juk pro jo vitriną einatys žmonės nė už ką
nesustos, kad perskaitytų, jog pardavėjo nuomone visų šalių proletarams reiktų
vienytis. Jei jūs paklausite prie vitrinos stabtelėjusios pani, kas joje buvo,
ji tikriausiai papasakos, kad ten buvo pomidorų, bet vargu ar prisimins lozungą –
ji net nesuvokė, kad jis ten yra...
Jei
visas miestelis bus nusėtas lozungais, kurių niekas neskaito, tai mes turėsim
mažą visuomeninio „savitotalitarizmo“ pavyzdį. Posttotalitarinės sistema visus
įtraukia į savo valdžios struktūrą, paverčia žmones į savitarpio totalitarizmo
įrankius.
Vaclavas HAVELAS
Vaclavas HAVELAS
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą