Paskutiniais 2000 metų
mėnesiais Rusijos laikraščiuose šmėkštelėjo sensacingi pranešimai. Juose buvo
rašoma apie tai, kad Rusijos lakūnai sugebėjo įveikti amerikiečių lėktuvnešio
„Kitty Hawk“ priešlėktuvinę gynybą. Lėktuvnešis plaukiojo neutraliuose Japonijos
jūros vandenyse ir rengėsi dideliems manevrams, kuriuose turėjo dalyvauti
Japonijos gynybos pajėgos ir Pietų Korėjos laivynas.
Šiek tiek vėliau
Rusijos KOP vadas Anatolij Kornukov patvirtino faktą, kad rusų lėktuvas
praskrido virš lėktuvnešio denio ir net papasakojo kai kurias smulkmenas:
„Skrydžius atliko Tolimuosiuose Rytuose dislokuotos 11-os Oro armijos pilotai.
Jie skraidė žvalgybiniais lėktuvais Su-24MR, o juos lydėjo perėmėjai Su-27. Ne
iš pirmo karto pavyko prasibrauti iki lėktuvnešio. Tai atsitiko tuo metu, kai
„Kitty Hawk“ priiminėjo kurą iš tanklaivio“.
Rusijos gyventojams tai
nebuvo sensacija – jie tik džiūgavo, kad „mūsų lakūnai tai gali“. Sensacija
buvo už vandenyno. Kaipgi – juk kariškiai nuolat išdidžiai tvirtino apie
lėktuvnešių saugumą, o štai čia visiškai nekliudomai virš jo praskrenda rusų
naikintuvų pora. Jei tai būtų atsitikę, realiose kovinėse sąlygose, vandenyno
monstrui – galas.
Amerikiečių žurnalistai
nedelsiant pareikalavo susitikti su JAV Gynybos Ministerijos atstovu spaudai
Kenneth Beckon. Klausimai buvo labai konkretūs ir tiesūs. Iš brifingo
stenogramos matosi, kad spaudos atstovas smarkiai jaudinosi ir painiojosi savo
atsakymuose. Tačiau išaiškėjo kai kurios detalės – rusų lėktuvai tris kartus
artėjo prie lėktuvnešio. „Pirmą kartą jie buvo per kelias mylias nuo „Kitty
Hawk“. Antrą kartą – visai arti. Ir dar buvo trečias kartas.... Jie praskrido
virš lėktuvnešio“.
Žurnalistai buvo
nusiteikę agresyviai:
- Ar Gynybos Ministras
ir kiti ministrai paklausė rusų kame reikalas?
- Ne mes nepareiškėme
oficialaus protesto. „Šaltojo karo“ metais tokie incidentai buvo norma, tačiau
nuo to laiko nieko panašaus nebuvo.
Sensacija reikalavo
Pentagono pasiaiškinimo ir jis buvo pateiktas. Karinė žinyba niekaip nesuprato,
kodėl eilinis karinių apmokymų faktas iššaukė tokią reakciją. Jie nuramino
žurnalistus – lėktuvai buvo pastebėti, o laivo vadas sąmoningai rizikavo, nes
buvo įsitikinęs, kad Rusijos lėktuvai neturi piktų kėslų.
Tad kas teisus –
vyriausias vadas, kuris patvirtino, kad buvo pažeista priešlėktuvinė
lėktuvnešio gynyba, ar demonstracine ramybe reagavusi JAV karinė žinyba? Šito
neteks sužinoti. Incidentas buvo greitai pamirštas, tačiau visos detalės –
užslaptintos. Visgi galima mėginti išsiaiškinti ir nors priartėti prie įminimo.
Dėl to reikia prisiminti kai kuriuos amerikiečių lėktuvnešių ir Rusijos
(anksčiau – SSRS) aviacijos „santykių“ atvejus. Kariniai žaidimai ne visada
buvo saugūs.
1964 metų liepos 15
dieną iš žvalgybinio skrydžio virš JAV lėktuvnešio Japonijos jūros akvatorijoje
negrįžo lėktuvas Tu-16R.
1968 metų gegužės 28
dieną Norvegijos jūroje prapuolė dar vienas žvalgybinis sovietų lėktuvas. Apie
jo likimą nežinoma. Ryšys nutrūko tuo metu, kai pilotas raportavo, jog
patruliavimo zonoje aptiktas amerikiečių lėktuvnešis „Essex“. Pagal vieną
versiją lėktuvas skrido virš vandens ir, darydamas posūkį, sparnu kliudė jo
paviršių. Rusai įtaria, kad jį tiesiog numušė. Amerikiečiai neigia šį faktą,
tačiau parodė žemai skrendančio lėktuvo ir katastrofos vietoje kylančių Tu-16
gaisro dūmų nuotraukas.
Yra dar viena, legenda
tapusi versija. Paprastai žvalgybinius lėktuvus ore perimdavo iš lėktuvnešio
pakilę naikintuvai. Taip buvo ir šį kartą – amerikiečių pilotas priskriejo kuo
arčiau ir parodė Tu-16 vadui, kad šis atidarytų bombų liuką ir parodytų, jog jis
tuščias. Rusas įvykdė paliepimą. Amerikietis palindo po „pilvu“, įsitikino, kad
ten tik foto kameros ir vėl susilygino su žvalgybinio lėktuvo kabina. Jis
apsivertė ir parodė, jog ginkluotas raketomis oras-oras. Į tai Tu-16 atsakė
kraipydami savo patrankų vamzdžiais. Po tokių „mandagumo reveransų“ amerikietis
parodė ženklais:
- Tūpk.
Rusai nepatikėjo ir
perklausė:
- Leistis ant
lėktuvnešio?
- Yes.
- Ok, - parodė lėktuvo
vadas ir ėmė leistis. Čia reikia pasakyti, jog Tu-16 sparno mostas – 33, o
lėktuvo ilgis – 34 metrai. Ir štai šis monstras mažina greitį ir taikosi į
lėktuvnešio taką. Negana to – jis išleidžia važiuoklę, užsparnius ir
priešsparnius!!! Lėktuvo nosis pakyla. Sako, kad amerikiečių jūreiviai ėmė
šokinėti į vandenį – o denis yra maždaug 9 gyvenamo aukšto lygyje. Rusai
paskutinę akimirką pasuko pro šalį ir padidino greitį... Toliau versijos
išsisikiria – vieni sako, kad lėktuvas grįžo į bazę kaip nugalėtojai, kiti
teigia, kad darydamas manevrą jis rėžėsi į vandenį, treti – kad jį numušė
amerikiečių priešlėktuvinė gynyba.
1980 metų liepos 26
dieną į bazę negrįžo dar vienas Tu-16R. Jis taip pat vykdė lėktuvnešio žvalgybą
Japonų jūroje.
Buvo dar vienas
atvejis, kai denio naikintuvas Phantom F-4 mėgino perimti Tu-95 ir atsitrenkė į
jį. Amerikiečių lakūnai katapultavosi, o rusai vos vos atskrido iki bazės.
Kitą kartą du denio
naikintuvai F-18 pavojingai manevravo šalia rusų lėktuvo mėgindami nukreipti jo
skrydžio kryptį. Jie susidūrė ore – vienas pilotas žuvo, o kitas spėjo
katapultuotis. Nuo sprogimo apgadintas ir rusų raketnešis, tačiau jam pavyko
parskristi namo.
Vien 1989 metais denio
naikintuvai iš lėktuvnešių 33 kartus gaudė rusų žvalgybinius lėktuvus. Todėl
1972 metais Sovietų Sąjunga ir Jungtinės Valstijos pasirašė susitarimą „Dėl
incidentų atviroje jūroje ir oro erdvėje virš jos“. Jame buvo sakoma, kad
„kiekvienos šalies lėktuvų įgulų vadai privalo būti ypatingai atsargūs ir
sąmoningai nuovokūs artėdami prie kitos šalies lėktuvų, kurie skrenda virš
atviros jūros, ir kitos šalies laivų, kurie veikia atviroje jūroje, tame tarpe
prie laivų, kurie užsiėmę lėktuvų paleidimu ir priėmimu“.
Tačiau kaip rasti
atsargumo bei sveikos nuovokos ribą, kai reikalas liečia karinį prestižą?
Amerikiečių denio naikintuvų pilotai veikdavo energingai – jie priartėdavo prie
rusų lėktuvų ypatingai arti ir savo fiuzeliažais dengdavo fotokamerų
objektyvus. O žvalgybinių lėktuvų įgulų užduotis – prasiveržti prie
lėktuvnešio. Tiek vieniems tiek kitiems tai buvo rizikinga, bet būtina. Taip
buvo tikrinamas tariamo priešo kovingumas, jo reakcija į žvalgybos veiksmus
kontroliuojamoje oro erdvėje.
Mažiausias uždelsimas
kainuodavo karininkams tarnybines karjeras. Kai prie lėktuvnešio prasiveržė
Tu-16, buvo pakeista visa jo vadovybė.
Po 2000 metų rudens
incidento „Kitty Hawk“ vadovybė liko savo vietose: kapitonas Allen J. Mayers ir
aviacijos vadas Douglas McKlein liko savo pareigose. Na, o rusų lakūnai
Aleksandr Renev bei Michail Aristarchov buvo apdovanoti.
Sunku įsivaizduoti,
kaip JAV vadovybė užglaistė šį nemalonų įvykį. Aišku, kad buvo daug aiškintąsi
ir nuspręsta nesiimti jokių priemonių. Juk jei pripažintų savo kaltę, tektų
pripažinti, kad lėktuvnešiai nėra saugūs. O jų statyba – nepigi.
Tačiau panašu, jog rusų
lėktuvai pasirodė nelauktai. Nejaugi akyla tolimojo radiolokacinio aptikimo
sistema pražiopsojo? Tiek karo, tiek taikos metu aptikus svetimą oro taikinį iš
lėktuvnešio nedelsiant kyla pirmoji budinti naikintuvų pora, o antroji pora
lieka pilnoje parengtyje. Lėktuvnešio radijo lokatoriai gali patikti rusų
lėktuvus net tada, kai jie kyla iš aerodromo. Todėl denio naikintuvai turėtų
laukti žvalgybininkų ore. O rusų lėktuvai vadovaudamiesi „atsargumu bei sveika
nuovoka“, turėtų atsisakyti nuo minties prašvilpti virš lėktuvnešio denio.
Rusai nesutiko gaudytojų ir prašvilpė tiesiai virš laivo.
Tai matė juos radarai
ar ne? Rusų pilotai tvirtino, matę ant denio paniką. Amerikiečiai neigia. Bet
rusai siunčia jiems įrodymą – žiūrėkit, kaip prie lėktuvų bėga budinčios
grandies lakūnai. Panašu, kad rusų lėktuvai buvo pastebėti virš denio, o ne
anksčiau – prieigose. 11-os oro armijos vadas Anatolij Nagovicyn sakė, kad
lėktuvnešyje buvo skubiai kertamos komunikacijos, kuriomis vyko resursų
papildymas, o pats lėktuvnešis padidino greitį. Jų naikintuvai pakilo nuo denio
praėjus penkioms minutėms nuo rusų antskrydžio.
Tačiau JAV karo žinyba
tvirtino, kad rusų lėktuvai buvo pastebėti ir atpažinti, o lėktuvnešio vadas
„sąmoningai rizikavo“, - ji būtų ramiai tesęs degalų papildymą. Kam gadinti
inventorių?
Jei tai būtų atsitikę
prieš pora dešimtmečių, Sovietų Sąjunga išdidžiai apdovanotų didvyrius už tai,
kad šie eilinį kartą „išprausė“ arogantiškus ir savimylas amerikiečius. Tačiau
2000 metais Rusijos spaudos vertinimas nebuvo jau toks vienareikšmiškas. Kažkas
rašė, kad nereikia tokių rizikingų žaidimų, nes „šaltasis karas“ baigėsi.
Kažkas patarinėjo nežadinti „žvėries“ ir neversti jį imtis atsakomųjų
priemonių.
Oro armijos vadas
teigė, kad rizika buvo maža, o tarptautinio konflikto versija - išgalvota. Jis
pasakė: „Viskas buvo daroma taisyklių ribose“. Tai, kad pasauliniame vandenyne
tarp dviejų valstybių karo mašinų yra savo taisyklės – ne paslaptis. Ir todėl
Tolimųjų Rytų KOP ir PLG žvalgybos vadas Jurij Urlanov ramiai pasakė, kad jo
žinybai buvo būtina turėti šviežią informaciją apie operatyvinius pokyčius
aprūpinant užsienio ginkluotas pajėgas. Ir toks būdas tiko.
Paskutinė detalė. Ji
labiau charakteringa vaikams, nei suaugusiems vyrams. Atskridę į savo aerodromą
lakūnai išryškino juostas ir nusprendė pasidalinti nuotraukomis su savo
amerikiečių kolegomis. Įsivaizduokite – laivo vadovybė stebi kaip iš telefakso
aparato lenda popieriaus lapas, kuriame ryškėja iš viršaus nufotografuotas
„Kitty Hawk“ denis. Ir užrašas: „Hello, Kitty!”
Parengta pagal Viačeslav
Fiodorov straipsnį iš www.warlib.ru
panaudota medžiaga iš
www.legion.wplus.ne
Nuotraukos iš
legion.wplus.ne ir acig.org
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą