Senolis
Kleopas (Ilija. Rumunija )
Šventieji
tėvai sako, kad žmogus eidamas link išganymo būna puolamas iš aštuonių pusių:
iš nugaros, iš priekio, iš kairės, iš dešinės, iš viršaus, iš apačios, iš
vidaus ir iš išorės.
Iš
nugaros
žmogus gundomas, kai jis vis prisimena savo anksčiau padarytas nuodėmes ir
piktus darbus, ir tokiu būdu vėl sugrąžina juos į savo sąmonę, mąstydamas apie
juos iki nusivylimo ar iki saldaus pasimėgavimo. Toks senų poelgių mąstymas yra
piktojo gundymas.
Iš
priekio
žmogus puolamas dažniausiai per baimes, kurios apima mąstant apie ateitį: kas
atsitiks jam arba pasauliui, kiek laiko dar gyvensime, ar turėsime ką valgyti,
ar nebus karų. Gąsdinamasi įvairiomis spėlionėmis, numatymais, pranašystėmis ir
visu tuo, kas sukelia mumyse baimę.
Iš
kairės žmogus
gundomas akstinais į įvairias nuodėmes; jis traukiamas į tokius poelgius ir
darbus, kurie aiškiai žinomi kaip nuodėmingi ir pikti, tačiau nepaisant to,
žmonės juos daro. Tai gundymas traukiant į atvirą ir sąmoningą nuodėmę.
Iš
dešinės būna
dviejų rūšių gundymai. Pirmas, kai žmogus daro gerus darbus ir elgiasi, sakytum
gerai, bet jo ketinimai ir tikslai būna blogi. Pavyzdžiui, gražiai elgiamasi ir
darbai geri, bet tai daroma iš garbės troškimo ar noro išgirsti pagyrimą, arba
tikintis sau kokios nors naudos. Taigi, gėris daromas iš garbėtroškos,
savanaudiškumo, godumo. Todėl darbai su tikslu, kuris nėra ir negali būti iš
Dievo, iš esmės yra gundymas, dangstomas blogis. Antrasis būdas – tai velnio
pasirodymas Dievu arba Dievo angelu. Tokį velnio apsireiškimą, patikliai
žmogaus priimtą, šventieji tėvai vadina velnio apgaule, suvedžiojimu.
Iš
viršaus
žmogus yra velnio gundomas, kai jis nors ir gali, bet neatlieka gerų darbų ir
nepuoselėja dorybių iš tingumo.
Iš
apačios
gundymas taip pat vyksta dviem būdais. Pirmasis, kai žmogus puola į žygdarbius,
neatitinkančius jo jėgų, ir neprotingai persitempia. Taip būna, kai kas nors
sirgdamas ima dar griežčiau pasninkauti, kas yra ne jo jėgoms, ar kitaip perlenkia
lazdą uolumu, kuris yra aukščiau jo fiziniu ir dvasinių jėgų. Toks uolumas
(užsispyrimas) yra nuolankumo trūkumas ir puikybė. Antrasis gundymo iš apačios
būdas yra tuomet, kai žmogus siekia įminti Švento Rašto ir Dievo slėpinius
neturėdamas reikiamo dvasinio ūgio. Tai būna tuo atveju, kai žmogus siekia pats
perprasti Dievo slėpinius Šventajame Rašte, kad galėtų aiškinti ir mokyti kitus
žmones, o tuo tarpu yra pats dvasiškai nesubrendęs. Reiškia, kad mums reikėtų
aiškinti tik tuos Šventojo Rašto slėpinius, kurie atitinka mūsų dvasinę brandą
(amžių) ir „valgyti" juos su karčiosiomis žolelėmis, tai yra su visu tuo,
ką mums atneša gyvenimas. Na, o didžiausi ir aukščiausi Šventojo Rašto, Dievo
mokslo Ir Dievo apvaizdos slėpiniai kaip tvirtas kaulas nesukramtomi pieniniais
dantimis. Juos įveikia tik ugnis, tai yra jie tampa
suprantami tik dvasinės brandos amžiuje žmonėms, kurie patyrę dvasioje ir yra
užgrūdinti Dievo kalvėje (patyrę ir meistriški dėl palaimintos dieviškos ugnies veikimo).
Iš
vidaus žmogus
gundomas tais dalykais, kurie yra jo širdyje, iš jos išeina ir gundo žmogų.
Mūsų Viešpats Jėzus Kristus yra aiškiai pasakęs, kad iš žmogaus vidaus, iš jo
širdies, kyla nuodėmingi, netyri ketinimai ir norai, kūno gašlumas, kuriais
žmogus gundomas (plg. Mt 15,19). Žmogų gundo ne tik velnias, bet ir žmogiškasis
pyktis, pikti kėslai, įpročiai, blogi norai, vidinis pritarimas nuodėmei ir jos
neigimas, kas išeina iš netyros širdies.
Iš
išorės:
aštuntieji velnio gundymo vartai atsiveria žmogaus viduje per išorinius dalykus
ir dingsta, tai yra per visa tai, kas patenka į žmogų iš išorės per jausmus,
kurie yra tarsi dvasios langai. Tie išoriniai dalykai nėra blogi patys savaime,
tačiau per jausmus jais žmogus gali būti gundomas ir išprovokuojamas blogiui ir
nuodėmei.
Tokie yra aštuoni gundymo būdai, nepriklausantis nuo to, ar žmogus gyvena pasaulyje , ar vienuolyne.
Tokie yra aštuoni gundymo būdai, nepriklausantis nuo to, ar žmogus gyvena pasaulyje , ar vienuolyne.
Su
šiais aštuoniais gundymais – iš nugaros, iš priekio, iš kairės, iš dešinės, iš
viršaus, iš apačios, iš vidaus ir iš išorės – reikia kovoti blaivumu, tai yra
dėmesingumu, atsargumu, dvasios ir kūno budrumu ir budėjimu, blaiviu pamatuotu
mąstymu. Reikia būti blaiviu ir mąstančiu, dėmesingai sekti savo mintis ir
poelgius, kita vertus, reikia nuolat maldoje tarti Viešpaties Jėzaus Kristaus
vardą, ir toji malda turi būti nepaliaujama. Kitais žodžiais tariant, šventieji
tėvai sako, kad kova prieš visus gundymus ir aistras yra štai kame: reikia
saugoti nuo pagundų savo protą ir kūną – tai mūsų rūpestis ir žygdarbis, kita
vertus, reikia nepaliaujamai malda šauktis į pagalbą Visagalį Viešpatį Jėzų
Kristų. Pagrindine laikoma Jėzaus malda: „Viešpatie Jėzau Kristau, pasigailėk
manęs nusidėjėlio".
Iš
knygos „Didysis senolis Kleopas, rumunų stebukladarys".
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą