Leonidas
PORICKIS
„Visas
pasaulis liko už mūsų, išskyrus paskutinę ribą – vandenyną...“ – tai
paskutiniai lakūnės Amelijos Erchart (Amelia Earhart) žodžiai laiške vyrui.
Pirmasis
moters skrydis palink pasaulį artėjo į pabaigą. 1937 metų liepos 4 dieną
Erchart ir jos šturmano Fredo Nunano (Fred Noonan) pilotuojamas „Lockheed
Electra“ turėjo paskutinį kartą tūpti prieš parskrendant į Oklendą. O prieš dvi
dienas, liepos 2 dieną AE (taip ją vadino draugai) ir šturmanas mažytėje
Ramiojo vandenyno Lae saloje su viltimi žvelgė į dangų virš aerodromo. Pirmą
kartą per paskutinę savaitę nusigiedrijęs oras žadėjo greitą sugrįžimą namo.
Prieš
akis – Houlendo sala, iki kurios – 4730 kilometrų. Už nugaros liko Florida,
Brazilija, Afrika ir Indija. Dėl degalų paaukota viskas – lėktuve 3028 litrai
benzino ir 265 litrai alyvos, minimalios vandens ir maisto atsargos, guminė
valtis, pistoletas, parašiutai ir raketinis šautuvas.
Vėliau
kalbėjo, kad Nunaną jaudino šiek tiek meluojantis lėktuvo chronometras, kai
reikėjo absoliutaus tikslumo. Vieno laipsnio paklaida tokiu atstumu skraidino
lėktuvą 45 mylias nuo tikslo. Šis skrydis, kaip ir dera tokiam buvo sudėtingas
ir neįprastas, o atkarpa nuo Lae iki Houlendo salos – pati ilgiausia. Atrasti
vandenyne vos pusės kilometro pločio ir 3 kilometrų ilgio salą – sudėtinga
užduotis net tokiam patyrusiam navigatoriui, kaip Nunanas
Bet
liepos 2 dieną „Lockheed-Electra“ pakilo į priešpaskutinį ir milžinišką šuolį į
tikslą. Po septynių valandų prie Houlendo krantų lėktuvo laukęs kranto apsaugos
kateris „Itaska“ („Itasca“) gavo patvirtinimą iš San Francisko – Erchart
lėktuvas pakilo iš Lae. „Itaska“ vadas radijo bangomis kreipėsi: „Erchart,
klausome Jūsų 15-tą ir 45-tą kiekvienos valandos minutę. Kas pusvalandį
perdavinėsim oro prognozes ir kursą“.
01:12
katerio radistas raportavo San Franciskui, kad iki šiol nėra jokių žinių apie
Erchart ir toliau perdavinėjo kursą bei oro prognozes. O pasaulis tuo metu jau
skaitė laikraščiuose išsamias didžiosios pilotės Amelijos Erchart biografijas.
Ji gimė 1897 metų liepos 24 dieną advokato šeimoje. Pirmojo pasaulinio karo
metais pajuto aistrą lėktuvams – Erchart tarnavo medicinos seserimi greta
aerodromo buvusioje ligoninėje. Maži ir nerangūs to meto lėktuvai nepaprastai
žavėjo Ameliją, kuri netrukus suvokė narsios profesijos dvasią ir nusprendė
mokytis skraidyti.
Prieš
skrydį aplink pasaulį Erchart rašė, kad nuo seno ji turėjo du troškimus: tapti
pirmąja moterimi perskridusia Atlanto vandenyną (nors ir keleivio vietoje) ir
tapti pirmąja moterimi pilote, perskridusia Atlanto vandenyną. Abu troškimai
išsipildė. 1928 metų birželio mėnesį ji perskrido Atlanto vandenyną iš JAV į
Angliją. Tą kartą Amelija sėdėjo keleivio krėsle. O po keturių metų, 1932 metų
gegužės 20 dieną pakartojo tą patį maršrutą ir po 13-os su puse valandos
nusileido Londonderyje.
Amelija
Erchart turėjo nugalėtojos pašaukimą. Be nutūpimų skrido iš Mechiko-Sičio į
Niujorką ir iš Kalifornijos į Havajų salas. Tais laikais tai buvo nepaprasti
skrydžiai. Ji pirmoji pakilo į 19000 pėdų aukštį ir tapo žymiausia moterimi
lakūne pasaulyje. Jei Amelija Erchart sakė, kad aviaciniai gesintuvai „Laks“
yra patys patikimiausi, tai visų pirma taip ir buvo, o antra – geresnės
reklamos ir būti negalėjo.
Taigi
naktį iš 1937 metų liepos antros į trečią, 2 valandą 45 minutės pirmą kartą
eterio tylą pažeidė Erchart balsas: „Debesuota.. Blogas oras.... Priešinis
vėjas...“ Tuomet „Itaska“ paprašė pereiti prie Morzės rakto. Nepasigirdo jokio
atsakymo. Tik 3:45 ausinėse vėl pasigirdo Erchart balsas: „Kviečiu „Itaską“,
kviečiu „Itaską“, klausykitės manęs po pusantros valandos...“
7:42
labai nuvargęs ir nutrūkstantis Erchart balsas:“Kviečiu „Itaską“. Mes kažkur
šalia, bet jūsų nematom. Degalų liko trisdešimčiai minučių. Mėginsim surasti
jus pagal radiją, aukštis – 300 metrų“.
Po
16-os minučių: “Kviečiu „Itaską“, mes virš jūsų, bet nieko nematom...“
„Itaska“
išsiuntė ilgą radiogramų seriją. Kiek vėliau: „Itaska“, mes jus girdime, bet
nepakankamai, kad galėtume nustatyti... (kryptį?)“. Tai buvo paskutinės
„Lockheed-Electra“ skrydžio minutės. Įgulos išsigelbėjimo galimybė buvo tokia:
po 4730 km ir 18 valandų skrydžio už 100 mylių nuo Houlendo degalų buvo likę
30-čiai minučių.
8:45
paskutinį kartą išgirstas Amelijos Erchart balsas. Ji nutrūkstamai šaukia:
„Mūsų kursas 157-337, kartoju, kartoju....Neša į šiaurę ... į pietus...“.
Baigėsi
pirmasis šios tragedijos aktas ir prasidėjo antrasis. „Itaska“ vadas manė, kad
tuščios „Lockheed – Elektra“ degalų talpos išlaikys lėktuvą ant vandens apie
valandą. Nedelsiant iškvietė hidrolėktuvą, o rytiniai laikraščiai jau spausdino
Erchart balsą girdėjusių radistų ir radijo mėgėjų liudijimus.
Iki
liepos 7 dienos JAV karinio laivyno laivai ir lėktuvai išžvalgė 100000
kvadratinių mylių plotą. Nepaisant to, kad paieškose dalyvavo lėktuvnešis
„Leksington“ nerasta nei lakūnų, nei katastrofos pėdsakų. Šis įvykis sukrėtė
pasaulį, kuris visą mėnesį sekė narsios moters skrydį aplink pasaulį.
Tuo
metu žurnalas „Flight“ paskelbė beviltišką straipsnį, beveik nekrologą...
„Neįmanoma net įsivaizduoti, kad tropikuose avarijas patyrę lakūnai yra
pasmerkti lėtai mirčiai. Lengviau tikėtis, kad nuo to laiko, kai ištuštėjo
„Electra“ bakai, jų baigtis buvo greita ir neskausminga“. Ir tai yra viskas,
kas 1937 metų liepos mėnesį buvo žinoma apie Amelijos Erchart žūtį. Kai kam
kilo įtarimai, kad Erchart ir Nunanas žuvo ne aviakatastrofoje, kad jie vykdė
specialią žvalgybos užduotį ir po avarijos pateko į japonų rankas, o šie ko
gero jau žinojo tikruosius skrydžio aplink pasaulį tikslus.
Adatos paieškos šieno kupetoje
1960
metais prasidėjo adatos paieškos šieno kupetoje. Šiuo atveju šieno kupetos
vaidmenį atliko visa Mikronezija. Netrukus Saipano įlankoje rastos lėktuvo
nuolaužos. Buvo manoma, kad tai Amelijos Erchart „Lockheed – Electra“. Tačiau
paaiškėjo, jog tai – japonų naikintuvo liekanos. 1964 metais ten pat rasti
žmonių griaučiai. Lakūnai? Antropologai davė neigiamą atsakymą – tai
Mikronezijos lakūnų griaučiai. Apklausti tie žmonės, kurie nors kiek žinojo ar
bent manė jog žino apie lėktuvo katastrofą. Pavyko išsiaiškinti kad iš Lee
Erchart skrido visai ne tuo maršrutu, apie kurį žinojo visas pasaulis. Vietoje
tiesaus kelio į Houlendą, ji pasuko į šiaurę, per Karolinos salyno vidurį. Ko
gero Amelija Erchart turėjo užduotį patikslinti japonų aerodromų ir laivyno tiekimo
bazių dislokaciją toje vandenyno dalyje,kuri dar nuo 30-ųjų metų pradžios
jaudino JAV. Buvo žinoma, kad prieš pradėdama agresyvų karą japonų žvalgyba
Ramiojo vandenyno salose intensyviai stiprina agentūrą ir ruošia nusileidimo
aikšteles lėktuvams bei šaudmenų sandėlius. Paaiškėjo ir tai, kad jos lėktuvas
buvo perdarytas, o 315 km/val greitį suteikiantys varikliai pakeisti
galingesniais.
Taigi,
įvykdžiusi užduotį Erchart laikėsi Kūros į Houlendą. Kažkur jau pusiaukelėje
lėktuvas pateko į tropinę audrą (o „Itaska“ kapitonas tvirtino, kad liepos 4
dieną Houlendo apylinkėse buvo puikus oras!). Todėl „Lockheed-Electra“ prarado
orientaciją ir pradžioje pasuko į rytus, o po to – į šiaurę. Paskaičiavus
lėktuvo greitį ir degalų atsargas išaiškėjo, kad katastrofa įvyko kažkur prie
Mili atolo krantų (Maršalų salų pietryčiuose). Iš ten ir gautas Erchart „SOS“.
Kai kurie radijo operatoriai maždaug tuo metu ir tame rajone girdėjo žūstančio
lėktuvo signalus.
Taip
pat žinoma, kad po dvylikos dienų japonų žvejų škuna rado kažkokius žmones.
Vietiniai gyventojai tvirtino, kad japonai du vyrus išvežė į Džaluit salą
(Erchart buvo su kombinezonu – tad supainioti nesunku). Be to spėjama, kad savo
odisėjos finale Erchart ir jos šturmanas pateko į Japonijos ginkluotųjų pajėgų
štabą Ramiojo vandenyno Saipano saloje. Dar daugiau – vienas žurnalistas netgi
rado Saipano gyventoją, kuris tvirtino matęs baltaodžius vyrą ir moterį, kad
moteris mirusi nuo ligos, o vyrui 1937 metų rugpjūčio mėnesį nukirsta galva. Du
desanto i Saipaną operacijoje dalyvavę jūrų pėstininkai savo interviu liudijo,
kad 1944 metais dalyvavo šturmo metu žuvusių amerikiečių kareivių ir karininkų
lavonų ekshumacijoje. Tarp jų buvo vyro ir moters lavonai su lakūnų
kombinezonais ir be atpažinimo ženklų. Jų lavonai nedelsiant perduoti armijos
patologijos instituto atstovams. Jūreiviams susidarė įspūdis, kad patologai
laukė būtent šių lavonų.
Tai
visa, kas pavyko sužinoti apie Amelijos Erchart žūtį po antrojo pasaulinio
karo. Deja, vienintelis, nepaneigiamas faktas – pačios Amelijos Erchart žūtis.
Oficialūs Japonijos ir JAV asmenys tyli apie šią keistą ir tragišką istoriją.
Vienintelis žmogus, nors kiek komentavęs šią katastrofą buvo admirolas Česteris
Nimicas. 1965 metais jis spėjo (vėl spėjo!), kad gali būti, jog Erchart ir jos
šturmanas privestinai tūpė Maršalų salose, kur juos ir pagrobė japonai....
O
pirmeivių martirologas skiriasi nuo kitų martirologų tuo, kad po naujų kelių
paieškos aukų vardais yra tik viena – gimimo data. Jų mirties data nežinoma
arba vietoje jos – klaustukas. Šiame sąraše duomenys apie Ameliją Erchart
atrodo taip: Amelija Erchart 1897 liepos 24 – 1937 (?). Šių žmonių žūties
paslaptingumas iškelia būtinybę nuolat aiškintis tragedijų aplinkybes.
Aiškinantis
Amelijos Erchart žūties priežastis galima atsisakyti nuo įprastų, kaip taisyklė
– nepagrįstų samprotavimų ir mėginti atkurti įvykius pagal turimus faktus.
Savaime suprantama, kad neįmanoma tvirtinti, jog išvados yra teisingos, bet vis
dėlto.
Priešpaskutinis
skrydžio aplink pasaulį etapas iš Lae iki Houlendo tiesiąja – 5400 km. Jei
manytume, kad Erchart skrido lanku iš Lae iki Truko salos (2250 km), nuo Truko
salos iki Mili atolo (2520 km) ir nuo Mili atolo iki Houlendo salos (1380 km)
gauname.kad visas nuotolis lygus 6150 km. Žinoma, kad lėktuvas išbuvo ore 18,5
valandos ir nuskriejo 4730 km. Vadinasi vidutinis jo greitis – 256 km/val.
Tokiu
atveju skrisdamas oficialiu maršrutu lėktuvas būtų tūpęs ant vandens už 670 km
nuo Houlendo salos – tai yra už 500 x 500 km kvadrato ribų, kuriame jų ieškojo
lėktuvai iš lėktuvnešio „Leksington“.
Skrendant
maršrutu Lae sala – Truko sala – Mili atolas – Houlendo sala tūpti turėjo Mili
atole (2250 + 2520 = 4770 km). Yra duomenų, kad Erchart lėktuvas buvo
perdarytas ir du 420 a.g. variklius pakeitė į galingesniais 550 a.g,
varikliais. Dėl to buvo galima 9% padidinti greitį, 19% - lėktuvo apkrovą ir 28%
- aukščio lubas. Kreiseriniu greičiu skrendančio lėktuvo skrydžio nuotolio
paskaičiavimas (6150 km) nors ir sutampa su aplinkinio kelio ilgiu, tačiau nėra
teisingas, kadangi neatsižvelgta į vėją ir kitas aplinkybes.
Žinoma,
kad Amelija Erchart pirmą kartą kalbėjo eteryje po 12-os skrydžio valandų. Kuom
galima paaiškinti tokį ilgą tylėjimą? Radijo ryšys būtinas tokio skrydžio metu,
nes visada galima sužinoti lėktuvo „vietą“ ir koreguoti skrydį. Lengviausia yra
manyti, kad Erchart vengė radijo ryšio, bijodama japonų pelengo. Per tas 12
valandų lėktuvas įveikė 3072 km. Laikraščiuose paskelbtame maršrute radijo
ryšys turėjo prasidėti virš vandenyno, ties 160-ąja lygiagrete, o skrendant
aplinkiniu keliu – prie Truko salos, tai yra iš karto po užduoties įvykdymo.
Matyt, apie tai reikėjo pranešti atskira (ko gero – šifruota) radiograma.
Tai,
kad lėktuvas pakilo 10-tą ryto galima paaiškinti tuo, kad reikėjo atsidurti
prie Karolinų salyno leidžiantis saulei, kai dėl šoninio pašvietimo atsiranda
demaskuojantys šešėliai, kurie yra būtini aerofotografavimui.
Pagal
paskutinę Erchart radiogramą galima spręsti, kad Erchart lėktuvas skrido
157-337 kursu į Houlendo salą SSO (ziuid – ziuid – ost), Tai yra beveik
statmenai į oficialų maršrutą.
Taigi,
versija apie tai, kad Amelija Erchart vykdė specialią užduotį yra panaši į
tiesą. Šį spėjimą patvirtina vėliau atsiradęs paslaptingumas ir pavienių
oficialių pareigūnų nenoras patvirtinti arba paneigti įvairius tikrų ir menamų
liudytojų parodymus bei gandus. Neabejotina ir tai, jog aptikę lėktuvą ore virš
Karolinų salyno japonai būtų pasistengę „pašalinti“ nereikalingus karinio
pasirengimo liudytojus. Galima manyti, kad „Lockheed-Electra“ buvo aptikta jau
po pirmos radiogramos, nustatytas jo kursas ir įsakyta perimti. Bet kuriuo atveju
oro žvalgyba užsiiminėjusi civilė lakūnė ir civilis jos šturmanas galėjo būt
apkaltinti šnipinėjimu su visomis iš to sekančiomis pasekmėmis.
Tad
gali būti, kad atsakymo į klausimą „Kas žino tiesą apie Ameliją Erchart?“
reikėtų ieškoti amerikiečių ir japonų slaptųjų tarnybų archyvuose.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą