Henrich
Steinway gyvenimas ir pasiekimai yra chrestomatinis didžiosios amerikiečių
sėkmės pavyzdys. Tai istorija apie
imigrantą ir jo šeimą, kurie sunkaus darbo, ambicijų, pasiaukojimo, meniškumo
ir ne mažesnio genialumo dėka sukūrė tai, kas tikra.
Heinrich gimė 1797 metų vasario 15 dieną centrinės Vokietijos kalnuoto Harz regiono Wolfshagen kaime ir buvo jauniausias iš 12-os vaikų. Tai buvo tikrai neramūs laikai, kai Napoleono armija traukė per Vokietiją, o Wolfshagen kaimas net kelis kartus priklausė tai Prancūzijai, tai – Vokietijai. Heinrich tėvas ir vyresnieji broliai kariavo prieš Prancūzijos armiją. Keli broliai žuvo tame kare.
Steinweg šeima išgyveno sunkų
metą ir kai Prancūzija eilinį kartą užėmė jų kaimą, jie pasitraukė į kalnus ir
ten praleido visą žiemą. Jo mama ir keli broliai bei seserys neišgyveno ir
mirė. Į namus grįžo tik jis ir sesuo. Bet ji ištekėjo už kareivio ir išvažiavo.
Heinrich liko vienas. Jam buvo 8 metai. Laimei iš karo grįžo tėvas ir du likę
broliai. Tėvas dirbo miškininku.
1812 metais ištiko dar viena tragedija. Tėvas su
sūnumis ir pameistriais dirbo miške. Netikėtai kilo audra. Jie pasislėpė
miškininko trobelėje, į kurią trenkė žaibas. Tėvas ir du broliai žuvo.
Heinrichas išliko ir liko vienas. Jam buvo 15. Sulaukęs 18-os metų stojo
tarnauti į kariuomenę ir kovėsi prieš Napoleono armiją, dalyvavo
Laisvu nuo darbo metu jis
mokėsi staliaus ir baldininko amato, o taip pat vadovavo kariniam orkestrui.
Bandė daryti mandolinas ir citras. Kai buvo atleistas iš karo tarnybos stojo
mokytis pas
Jam buvo 22 metai, o vargonų
meistravimo mokslas užtrukdavo 7 – 8 metus. Goslare jis išbuvo vienerius metus
ir iškeliavo Seesen, kur atidarė baldų dirbtuvę. Pasitaikius progai taisydavo
vargonus.
1825 metais vedė Julianne
Tymer. Jai ir padovanojo pirmąjį savo paties sukurtą fortepijoną. Vietiniame
laikraštyje buvo rašoma, kad apeigų metu Heinrich pats grojo vargonais, o
sužadėtinė vėdino jį plunksnų vėduokle. Vėliau jie atėjo prie altoriaus ir ten
įvyko jungtuvių apeigos.
Ką tik sukurtoje šeimoje vienas
paskui kitą gimė dešimt vaikų. Iš jų suaugo devyni – šeši sūnūs ir trys dukros.
Vos tik paaugę vaikai stodavo į pagalbą tėvo darbuose. Kiekvienas buvo mokomas skirtingų
instrumento gaminimo procesų – nuo sugebėjimo parinkti medieną iki jau gatavo
instrumento suderinimo. Heinrich buvo griežtas ir reiklus mokytojas.
1836
metais jis užbaigė pirmąjį koncertinį rojalį ir su sūnumis įkūrė įmonę. Šį instrumentą meistras konstravo savo virtuvėje. Nuo
to laiko jis žinomas, kaip Steinway No.1 (dar meiliai vadinamas “The Kitchen
Piano”). Šiuo metu jis eksponuojamas Metropolitain muziejuje.
Visus instrumentus Heinrich
Steinweg rodydavo parodose ir mugėse, kur dažnai gaudavo aukščiausius
įvertinimus. Na, o pirmąjį fortepijoną už 300 markių įsigijo hercogas
Braunschweig. Tuo metu tai buvo labai dideli pinigai. Galima manyti, kad šis
faktas nulėmė aukštų kainų politiką. Heinrich ir toliau meistravo fortepijonus.
Per dešimt metų jis pagamino 482 muzikinius instrumentus.
Gana greitai šeima pasistatė erdvų ir gražų triaukštį namą su dirbtuvėmis. Šis namas iki šiol laikomas Seesen puošmena. Trys vyresnieji sūnūs – Theodor, Carl ir Heinrich jaunesnysis dar besimokydami mokykloje buvo nuolatiniais firmos darbuotojais. Visi Steinweg vaikai įgijo išsilavinimą, o kai kurie – ir aukštąjį.
Heinrich Steinweg troško kuo
labiau ištobulinti ir sukurti tobulą instrumentą. Todėl jis nusprendė kartu su žmona
Julianne ir 9 vaikais persikelti į Naująjį Pasaulį. 1850 metų birželio 29 dieną
jie atplaukė į Niujorką. Vokietijoje liko vyriausias sūnus C. F. Theodore
Steinweg.
Dar po trijų metų jis pakeitė
savo pavardę ir tapo Henry E. Steinway. Vardus pakeitė ir vaikai – Carl tapo
Charles, Wilhelm – William, o Heinrich jaunesnysis – Henry Jr. O Theodor grįžo
į Vokietiją ir ten tęsė šeimyninį verslą. Jis ir vyresnieji sūnūs kurį laiką
dirbo įvairiose Niujorko pianinų dirbtuvėse ir mokėsi prekybos meno. 1853 metų
kovo 5 dieną Henry, Charles ir Henry Jr. įsteigė “Steinway&Sons”. Sūnus
William į firmą priimtas 1856 m., O Albert - 1866 m.
Pirmasis “Steinway&Sons” fortepijonas (numeris 483) parduotas Niujorke gyvenusiai Griswold šeimai už 500 dolerių. Šiuo metu jis taip pat eksponuojamas Niujorko Metropolitain muziejuje.
Kompanija augo ir jau
pirmaisiais metais pagamindavo 2 instrumentus per savaitę, o per metus pardavė
74 fortepijonus. „Steinway“ instrumento kokybė buvo neprilygstama, o jau 1855
metų pasaulinėje “Crystal Palace” parodoje pelnė aukso medalį.
1859 metais firma parduodavo
500 instrumentų per metus. Tai nemažas kiekis netgi šiais laikais. 1860 metais
Manhetene atidaryta “Steinway&Sons” gamykla. Septintojo dešimtmečio
pabaigoje gamykloje dirbo 350 žmonių, o pardaviimai išaugo iki 1800 rojalių per
metus! “Steinway&Sons” darbuotojai daugiausiai buvo išeiviai iš Vokietijos, mat
tuo metu Niujorke vokiečių buvo daugiau nei Hamburge ar Frankfurte – apie 600 000 žmonių, todėl gamykloje buvo
bendraujama vokiškai.
Kompanijos vardas jau buvo
žinomas visoje Amerikoje. Tačiau jie nuolat tobulino savo instrumento kokybę, o
1862 metais žengė dar vieną drąsų žingsnį.
Tai buvo metai, kai Londone
vyko Tarptautinė Paroda. “Steinway&Sons” išsiuntė į ją keturis
fortepijonus. The New York Times rašė: “Tik pašvęstieji žino,
kas yra tose dėžėse. 256 pažvęstieji juokias iš minties, kad Amerika siunčia
fortepijomus į Londoną. Kai kas kalba apie anglies eksportą į New Castle, kai
kurie piktinasi jankių įžūlumu, o patys palankiausi mandagiai praeina pro šalį
ir maloniai linksi galvomis. Niekas net akimirkai nesuvokia, kad geležimi
kaustytose dėžese gali būti kažkas gero…”
Iš “Steinway” besišaipantys
europiečiai nustebo, kai amerikietiški fortepijonai pelnė pirmąjį prizą.
Instrumentas buvo pripažintas tarptautiniu mastu. Sugrįžę į Niujorką savininkai
nedelsdami emė planuoti kompanijos plėtrą.
1863 metų sausio 26 dieną
“Times” rašė: “Žinomi fortepijonų gamintojai, ponai iš "Steinway&Sons”
įsigijo didelį žemė plotą šalia Irwing Hall ir besitęsiantį nuo keturioliktos
iki pankioliktos gatvės. Jie nori pastatyti parodų sales savo verslo
pristatymui. Taip pat numatė ir gražią koncertų salę, tinkamą kamerinei
muzikai, kurioje tilptų 500-600 žmonių. Tokia salė jau senai reikalinga”.
Pasirinktas
rajonas – madinga Union Square aikštė, kurią supo privatūs plytiniai ir rudojo
akmens namai. Steinway & Sons viena iš pirmųjų pradėjo prekybą savo pačios
gaminiais, tačiau pasirinkimą nulėmė ne vien Irwing Hall kaimynystė. Labai
svarbu, kad visai šalia buvo ir elitinis Manheteno Operos teatras.
Architekas
John Kellum suprojektavo pastatą taip, kad jis sklandžiai įsiliejo į šiaurinę
14-os gatvės namų eilę. Bet išsikišęs gražaus itališko fasado portikas pažeidė
viešosios nuosavybės ribas. 1893 metų
kovo 23 dieną prie pastato susirinko Bendroji Taryba ir nagrinėjo klausimą apie
viešosios erdvės pažeidimą. Vyrai nusprendė taip:
„Ponams iš „Steinway&Sons“ suteikiamas leidimas praplatinti pagrindinio
įėjimo kolonadą šiaurinėje Keturioliktos gatvės pusėje ne daugiau kaip šešiomis
pėdomis nuo gatvės linijos“. Taryba leido suprasti, kad ateityje ko gero teks
nugriauti išsikišusį portiką, o dabar Bendrosios Tarybos nutarimu leidžiama
tęsti pradėtus darbus.
1866 metais William Steinwey įgyvendino genialią mintį ir atidarė koncertų salę “Steinway Hall” (71-73 East 14th Street). Joje tilpo 2000 žmonių. Ši salė greitai tapo kultūriniu centru ir kurį laiką buvo Niujorko filharmonija (kol atsidarė “Carnegie Hall“). William kvietė pasaulinio garso pianistus, rengė jų turus (neretai jie buvo varginantys). Tokiu būdu jis garsino savo firmos produkciją. Taip aštunto dešimtmečio pradžioje JAV koncertavo Arthur Rubinshtein. Per 239 dienas jis surengė 215 koncertų. Jis išvargo, tačiau tūkstančiai amerikiečių pažino fortepijonus ir klasikinę muziką. Kiek vėliau panašų turą padarė ir lenkų pianistas Ignacy Jan Paderewski, per 117 dienų koncertavęs 107 kartus. Netrukus visame pasaulyje ėmė atsidarinėti kitos koncertų salės.
Firmos vairą perėmė jo sūnūs Theodore ,William ir Albert. Kiekvienas įnešė neįkainojamą indėlį ir nulėmė kompanijos ateitį.
Albert Steinway iki tol tarnavo
armijoje ir tapo brigados generolu.
Ilgai
Vokietijoje gyvenęs Theodore Steinway Amerikoje laikėsi vokiškų firmos valdymo
tradicijų. Jis buvo neeilinis inžinierius ir inicijavo daug techninių naujovių
ir ženkliai ištobulino mechaninę instrumento dalį ir pelnė 45 patentus. Įdomu
ir tai, kad ir gyvendamas Amerikoje kalbėjo vokiškai.
Trečiasis brolis William Steinway buvo rinkodaros genijus ir įtakingas pilietinis lyderis. Jis tapo visuomeniniu kompanijos veidu. Įstojo į demokratų partiją ir ilgai bičiuliavosi su Prezidentu Groover Cleveland. Politinė William veikla pasitarnavo kompanijos gerovei. Kalbant šiuolaikine kalba jis darė Steinway&Sons „piarą“. Be to jis praplėtė savo verslą į transporto ir automobilių sferą. Jis ketino gaminti ir pardavinėti Amerikoje “Mercedes” automobilius ir netgi nusipirko patentą iš paties Gottlieb Daimler, Konektikuto valstijoje jau buvo pradėta bendra automobilių gamyba. Tačiau viską nutraukė ankstyvą William Steinwey mirtis. Jo palikuonys pardavė William akcijas tam pačiam Gottlieb Daimler.
Siekiant padidinti patrauklumą kitose
rinkose William Steinway iniciatyva, 1875 m. Londone atvėrė duris pirmasis užjūrio
„Steinway Hall“, o 1880 m. siekiant patenkinti didėjančius „Steinway Pianos“ poreikius,
William įkūrė Hamburgo gamyklą. Iki šiol tai yra vienintelė firmos gamykla už
JAV ribų.
Tuo pačiu metu William Steinway
nusipirko didelį žemės plotą Long Ailende ir perkėlė gamybą iš Manheteno.
Erdviose žemėse pastatė gamyklą ir ištisą darbininkų miestelį – gyvenamuosius
namus, paštą, biblioteką, parką, vaikų darželį, viešą baseiną ir gaisrinę. Ta
vieta imta vadinti “
1876 metais firmos kapitalas
sudarė 8 milijonus dolerių. Faktiškas bendrai valdomos kompanijos vadovas
William Steinway surengė reklaminę kampaniją ir kreipėsi į žymiausius to meto
muzikantus, kad šie įvertintų “Steinway” rojalius. Pilnus žavesio atsiliepimus
atsiuntė Richard Wagner, Hector Berlioz, Camille Saint-Saëns, broliai Nikolai
ir Anton Rubinstein ir daugelis kitų.
Be to William paskelbė
“Steinway” fortepijonus įsigijusios aukštuomenės sąrašą. Tarp jų buvo Rothschild,
Ispanijos karalienė,
Nepaisant didelių išlaidų
socialinėms reikmėms, “Steinway&Sons” klestėjo ir nešė pelną
savininkams. Tokiomis salygomis augo ir paties William Steinway interesai. Jis
ieškojo naujų veiklos krypčių. Tokiu pelningu verslu žadėjo tapti visuomeninio
transporto plėtra. Ar žinote, kad kiekvieną kartą važiuojate 7-ąja linija iš
Kvinsio į Manheteną, pravažiuojate Steinway Tunelį? Tai irgi William Steinwey
projektas.
Buvo nuspręsta, kad Manheteną ir „Steinway Village“sujungs arklių traukiamas tramvajus. Bet tam reikėjo pastatyti tunelį po East River. Tai buvo vienintelis būdas sujungti šias dvi vietas, nes iki tol jas jungė tik Bruklino tiltas. 1892 metais pradėta tunelio statyba. Bet iškilo nemažai finansinių problemų, be to statybvietę nuolat ištikdavo griūtys. Todėl 1893 metais statybos buvo sustabdytos ir atnaujintos tik 1902 metais, po staigios William mirties. Tunelis baigtas 1907 metais, tačiau jo šeimininkas negavo licenzijos keleivių pervežimui ir 1913 metais pardavė jį miestui. Pirmasis elektrinis traukinys prariedėjo tuneliu tik 1915 metais.
1925 metais 57-oje gatvėje,
visai netoli nuo gamyklos atidarytas naujasis “Steinway Hall”. Netrukus suodina
ir prastai kvepianti gatvė tapo
Naują “Steinway Hall” sukūrė
žinomi architektai
Kompanijos veikla neišvengė sunkumų. Svarbiausia problema – karai ir jų pasekmės. Pirmojo pasaulinio karo metu teko ženkliai apriboti
gamybą amerikietiškoje gamykloje ir pardavinėti anksčiau pagamintus rojalius.
„Didžiosios depresijos“ metu gamyba sustabdyta dviem metams. Tačiau tokiu
sunkiu metu firmos vadovybė stengėsi neprarasti savo darbuotojų ir juos
palaikyti.
Antrojo
pasaulinio karo metais Niujorko gamykla visiškai sustabdė gamybą, nes
instrumento gamyboje buvo reikalingi strateginiai metalai – plienas, varis,
bronza. Visa tai buvo nukreipta į karinę pramonę. Na, o „Steinway“ gamino
komplektuojančias lėktuvų dalis, o taip pat ir karstus. Šalia to vyriausybė
užsakė mažus lengvus pianinus. Jie buvo dažomi chaki spalva ir talpinami
specialiose dėžėse, kurias lengvai pernešdavo keturi kareiviai.
Hamburgo
gamykla gyveno ne geriau – per visą karą pardavė tik kelis fortepijonus, o
pagamino ne daugiau kaip 100. Karo pabaigoje liepta atiduoti karinei pramonei visą
paruoštą medieną. O vieno sąjungininkų antskrydžio metu į gamyklą nukrito
kelios bombos ir vos nesugriovė visų pastatų. Po karo gamykla buvo atstatyta
pasinaudojus Maršalo plano pinigais.
1955
metais firmos prezidentu tapo Henry Steinway. Jis buvo paskutinis vadovas, kilęs
iš šeimos. 1972 metais nuspręsta šeimyninį verslą perduoti į svetimas rankas.
Kompaniją nupirko korporacija CBS. Steinway nuosavybėje liko Hamburgo skyrius.
Jis išsaugojo nepriklausomybę.
1988 metais „Steinway&Sons” pagamino 500 000 fortepijoną. Išvaizdą sukūrė dailininkas Wendell Castle. Ant jo užrašyti 832 pianistų ir 90 orkestrų pavadinimai. Jų tarpe – Van Cliburn, Vladimir Horowitz ir Billy Joel.
Dar
po šešių metų kompanija Hamburge įsteigė C. F. Theodore Steinway koncertų technikų
akademiją (C. F. Theodore Steinway Academy for Concert Technicians) arba
tiesiog Steinway Academy.
2000
metais buvo pagamintas 550 000-asis
fortepijonas. 2017 metais paskelbta, kad 1800 pianistų iš viso pasaulio yra
oficialūs “Steinway” artistai. Tai reiškia, kad jie koncertuoja tik su “Steinway&Sons”
instrumentais ir turi savo asmeninius “Steinway” fortepijonus, kuriuos jiems
padovanojo gamykla. Jų tarpe yra skirtingų žanrų – klasikinės muzikos, džiazo, pop ir roko atlikėjai.
Tai - Daniel Barenboim, Harry Connick Jr., Billy Joel, Evgeny Kissin, Diana
Krall irLang Lang. Nemirtingais „Steinway“ atlikėjais tapo Irving Berlin,
Benjamin Britten, George Gershwin, Vladimir Horowitz, Cole Porter ir Sergei
Rachmaninoff.
Niujorke
gaminami fortepijonai skirti Amerikos rinkai, o Hamburgo gamykla teikia juos
likusiam pasauliui. Svarbiausiais laikomi trys fortepijono gamybos kriterijai –
konstrukcija, gamybos būdas ir medžiagos. Nuo pat pradžių „Steinway&Sons”
be išlygų laikėsi šių trijų kriterijų ir sukūrė unikalią “ Steinway sistemą“, kuri
taikoma kuriant instrumentus Niujorko ir Hamburgo gamyklose. Nuo pat gamybinio
proceso pradžios kiekvienas instrumentas apsupamas gilia pagarba, kokios vertas
tobulas meno kūrinys. Kiekvieno foretpijono gamybos tikslas – tobulas
instrumentas. To reikalauja „Steinway“ filosofija. O ji skelbia: „Sukursime
geriausiai įmanomą fortepijoną“. Iš tiesų kiekviename fortepijone yra 12000
detalių, jis gaminamas ne trumpiau nei metus. Pagamintas fortepijonas lygiai
100 dienų laikomas patalpoje, kur nuolat palaikoma 29,5 laipsnių temperatūra ir
45% drėgmė.
2008
metais Hamburgo gamykloje pagamintas brangiausias pasaulyje fortepijonas „Sound of Harmony”, kainavo 1,5 milijono dolerių.
Šiandien neįmanoma įsivaizduoti geriausių koncertų salių be „Steinway“. Daugybė profesionalių pianistų ir muzikantų pasirinko šiuos fortepijonus, juos turi geriausios muzikos mokyklos. „Steinway&Sons” tapo geriausių muzikos instrumentų sinonimu. Savo laiku Arthur Rubinshtein pasakė: “ Steinway” yra “Steinway” ir nieko panašaus pasaulyje nėra”.
Parengė Arnoldas Stasiulis
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą