… labiausiai pasaulyje troškau tapti profesionalia lakūne ir nei amžius nei lytis negalėjo man sukliudyti.
Elinor Smit jau paauglystėje buvo pasaulinės klasės pilotė, ko gero gerokai geresnė pilotė, nei išgarsėjusi Amelija Earhart.
Elinor Smit abiem rankomis
tvirtai laikė vairalazdę, kad kaip nors suvaldytų savo biplaną, kuris smiginėjo
ir kratėsi naktiniame danguje. Stipri
turbulencija metė lėktuvą žemyn, Elinor patraukė droselį ir jau kitas gūsis
sviedė nedidelį lėktuvėlį aukštyn. Ji nerimastingai pažvelgė į laikrodį. Iki 1929
metų sausio 31 vidurnakčio buvo likusi tik minutė. Jau praėjo 10 valandų, kai
Elinor negrabiai atpalaidavo
diržus, kad nors kiek pajudintu jau ilgas valandas mėšlungio apimtas kojas. Kaip
tik tuo metu turbulencija taip mestelėjo lėktuvą, kad ji beveik iki pusės iškrito
iš kokpito.
Drebančia širdimi šiaip me taip
vėl priveržė diržus ir pastebėjo, kad lėktuvo stabilizatorius užšalo vienoje
padėtyje.
Dar kelias valandas 17-metė mergina
desperatiškai kovėsi su nuovargiu, šalčiu, turbulencija ir techninėmis
problemomis. Ji apsuko ratą virš
Tačiau skrydžio nutraukimas
prieš aušrą buvo problematiškas. Nepaisant nemažos patirties (Elinor Smit mokėsi
skraidyti nuo 8 metų), ji dar niekada nebuvo tūpusi naktį ir nebuvo tikra, kad
jai pavyktų.
Tuo metu dar nebuvo išrasti
tobuli instrumentai, todėl piloto gebėjimai nutupdyti lėktuvą labai priklausė nuo
gilios jo paties nuovokos, o Smit žinojo, kad tamsa gerokai ją mažina. Pridėkit
prie to apledėjusį ir vos apšviestą lauką, lėktuvą su puspilniais degalų bakais
ir suprasit, kad mergina stovėjo potencialios katastrofos akivaizdoje. Prisimindama
tą naktį ji sakė, kad labiausiai bijojo ką nors užkliudyti..
Bet kokį pasirinkimą ji turėjo?
Ji negalėjo garantuoti, kad jos pilotuojamas lėktuvas nesitrenks į kažkieno namą.
Tad suėmusi keliais vairalazdę mėgino išlaikyti lėktuvą tiesiojoje, o ranka paėmė
signalinę raketą ir iššovė leisdama suprasti jos laukiantiems žemėje kad
atskrenda.
Beveik tuo pačiu metu Smit
pastebėjo kitą lėktuvą, kuris lėtai suko ratus kiek žemiau.Vėliau ji sužinojo,
kad tai buvo Armijos lakūnas Džimis Dūlitlas (Jimmy Doolittle), kuris grįžo iš bandomojo
skrydžio Filadelfijoje ir pastebėjo, kad ją ištiko bėda. Todėl dabar jis tamsią
naktį vedė ją tiesiu taku į aerodromą.
Bijodama patirti avariją ji
sumažino apsukas ir, sekdama Džimį palengva leidosi į užšalusį taką. Vėliau ji
pasakojo: "
Išbuvusi ore 13 valandų 16 minučių
ir 45 sekundes Elinor Patricija Smit nutūpė Mitčelo lauke pusę ketvirtos 1929
metų sausio 31-osios ryto. Miniatiūrinė ir strazdanota panelė pasiekė pirmąjį iš
daugybės vėliau pasiektų pasaulio rekordų.
Visgi jos vardas nėra žinomas
taip plačiai, kaip Amelijos Erhart. Bet nepaisant to Elinor Smit yra pripažinta,
kaip viena iš geriausių praėjusio amžiaus lakūnių. O daugelis laiko ją labiau
patyrusia už Erhart, kuri tapo legenda
Smit buvo viena iš ryškiausių ir
spalvingiausių ankstyvosios aviacijos lakūnių. Kino teatruose apie ją buvo
rodomos kino kronikos, o pirmieji laikraščių puslapiai paskelbė ją "jaunąja
oro karaliene". O 1930 metais kolegos lakūnai išrinko 19-metę Elinor Smit
geriausia šalies moterimi-pilote. Šiuo metu Elinor Smit vardas yra įrašytas
Smitsono Nacionalinio Aviacijos ir Kosmoso muziejaus Aviacijos aukso amžiaus
galerijoje.
Elinor Smit gimė 1911 metų rugpjūčio 17 dieną.
Jos atmintyje išliko vaikystės
prisiminimai, kasip prie pietų stalo tėtis
su stalo peiliu rodė, kaip valdomas lėktuvas.
Nuo tos minutės, kai Elinor
pirmą kartą pamatė lėktuvą (tada jai buvo 6 metukai) ji jau žinojo, kad nori būti
lakūne. Tai atsitiko tą dieną, kai ji su savo tėvais ir jaunesniuoju broliuku išsiruošė
į sekmadienio iškylą. Kelyje į Hiksvilį (
Elinor tėvas, estrados artistas
Tomas Smitas priėjo prie "Farman" piloto ir gana ilgai su juo kalbėjosi.
Savo autobiografijoje Elinor rašė:
"Aš mačiau Atlanto vandenyną, mačiau laukus, mačiau netgi sąsiaurį. Net
debesys tą ypatingą dieną prasivėrė, praleisdami šviesos šuorus, kurie nušvietė
kraštovaizdį ryškiai gelsvomis ir žaliomis spalvomis. Tą akimirką, kai piloto
valdomo lėktuvo ratai švelniai palietė aerodromo taką, aš jau žinojau, kad mano
ateitis - lėktuvai, o skraidymas toks pat neišvengiamas, kaip ir strazdanos ant
mano veido".
Tapti lakūne 1917 metais buvo
radikalus sprendimas bet kam, o ypatingai - mažai mergaitei. Juk nuo istorinio
brolių Raitų skrydžio praėjo vos 14 metų. Aeroplanai buvo labai primityvūs - juose
nebuvo radijo ir buvo vos keli prietaisai, o katastrofos buvo beveik kasdienybė.
Pilotai buvo laikomi kažkuo tarp nutrūktgalvių ir didvyrių, pasiruošusių rizikuoti
savo gyvybe vardan šlovės akimirkos. To laiko moterys nelabai troško taip
elgtis. Jų temperamentas nebuvo laikomas tinkamu skrydžiams, o vaikščioti
tepaluotomis tarp lėktuvų - ne moteriška. Be to niekas net negalėjo pagalvoti,
kad moteris vilkės kelnėmis!
Vos kelios moterys klojo savo
kelią į aviaciją. 1910 metais namų šeimininkė Besika Raiš (Bessica Raiche) pakilo
iš Hempstedo lauko savos gamybos lėktuvu iš bambuko ir šilko. Oficialioje
aviacijos istorijoje ji yra laikoma pirmąja savarankiškai skridusia moterimi.
Savo troškime išmokti skraidyti
Elinor turėjo dvi labai palankias aplinkybes: jos motina nevaržė dukros
galimybių
Ji buvo paauglė. Kasdien
keldavosi dar prieš aušrą, užsitempdavo megztas kojines, vilkdavosi plačias
brolio kelnes ir seną odinį švarką, šokdavo į šeimyninį automobilį (tėtis išmokė
ją vairuoti, kai Elinor buvo 11 metų) ir važiuodavo į Vantag (
Neilgai trukus šios pastangos
davė savo vaisių. 15-metė Elinor Smit tapo jauniausia pasaulio moterimi
atlikusia savarankišką skrydį, dar po metų ji buvo jauniausias JAV
licencijuotas pilotas. Praėjus vos mėnesiui
po licencijos įteikimo ji atliko nutrūktgalvišką skrydį, kuris apskriejo
pirmuosius viso pasaulio laikraščių puslapius.
Viskas prasidėjo 1928 metų rugsėjo
mėnesį, kai nežymus iš Vidurio vakarų atskridęs pilotas nusprendė, jog gali išgarsėti
praskridęs po Pragaro Vartų tiltu tarp Astorijos ir Wards salos. Šio triuko
vengė daugelis - mat šioje vietoje nuo
Nesuglumintas pilotas pradėjo
rodytis Kurtis aerodrome ir gyrėsi savo gabumais.
"Žinoma", - Elinor trūktelėjo
pečiais, nors neturėjo nė menkiausio
noro tai daryti. Bet netrukus ji sužinojo, kad kaskadininkas skleidžia gandus,
jog ji sutiko pakartoti jo skrydį ir išsigando..
"Tai buvo pašėlęs
sprendimas!" vėliau sakė pati Smit, kuri dabar matė tik vieną išeitį - įrodyti
kaskadininkui, kad jis neteisus. Ji nusprendė praskristi po keturiais tiltais -
pradedant Kvynsboro (Queensboro), po to - Viljamsburgo (
"The Daily News" netrukus
paskelbė apie numatomą Smit ir pavadino ją "nutrūktgalve". O buvęs
skrydžių instruktorius Paulis Rizo (Paul Rizzo) prisiminė, kad jie nusprendė,
jog Elinor yra pamišusi ir tikrai neteks lėktuvo.
Bet 17-metė Elinor Smit jau
buvo neišgąsdinama. 1928 metų spalio 21 dieną, po kelių savaičių trukusių skraidymų
tarp Manhaset įlankoje išrikiuotų jachtų stiebų, nuodugnia ištyrusi potvynių-atoslūgių
lenteles ir tiltų arkas, Elinor pakilo iš Kurtis aerodromo ir pasuko į Niujorką.
Kitos dienos "Daily News"
pasakojo likusią šios istorijos dalį:
"Vakar po pietų 17-metė
O laikraštis "Times" savo
straispnyje sakė, kad "... mis Smit buvo perspėta, kad Komercijos
Departamentas už šį triuką gali atimti piloto licenciją, bet ji atšovė, kad
geriau pasinaudos šia galimybe, nei apvils daugybę žmonkių, kurie tikėjo jos
planu". Skraidymo teisė jai buvo atimta tik 10-čiai dienų. Elinor išliko
aktyvi pilotė ir net turėdama 89 metus atliko savarankišką skrydį. Virdžinijos
valstijos Lenglio KOP bazėje ji pilotavo eksperimentinį lėktuvą C33 Raytheon
AGATE "Beech Bonanza".
Iki pat šios dienos Elinor Smit yra vienintelis asmuo su sausumos lėktuvu praskridęs po keturiais Niujorko tiltais. Kai kas tai laiko laimingu atveju. Pati Elinor šaipėsi, kad nors skrydis truko vos penkias minutes, dar ilgą laiką žmonės kreipėsi į ją, kaip į mergaitę, kuri praskrido po keturiais Niujorko tiltais.
Šis žygdarbis padarė iš jos įžymybę - jau tą patį vakarą Brodvėjaus kino teatruose buvo rodoma kino kronika apie jos skrydį. Bet Smit nepanoro ilsėtis ant laurų - ji troško tapti profesionalia pilote.
20-ųjų metų pabaigoje kelios
kompanijos nusprendė samdyti moteris jų lėktuvų demonstravimui. Mintis buvo
paprasta: "Jei gali skraidyti moteris, - gali bet kas". Nors mintis
ir diskriminuojanti, bet Smit čia konkuravo su maždaug 40-čia licencijuotų JAV
piločių.
1929 metų kovo mėnesį, praėjus
dviems mėnesiams po to kai 17 metė Elinor pasiekė moterų savarankiško skrydžio
ištvermės rekordą - daugiau nei 13 valandų, lakūnė iš Kalifornijos Luiza Taden (Louise
Thaden) aplenkė ją beveik 9-iomis valandomis. Tais pačiais metais kita moteris -
Feba Omli (Phoebe Omlie) pirmoji iš moterų pakilo į 7620 metrų aukštį.
Elinor neturėjo tokio pranašumo,
bet ji žinojo, kad norėdama gauti kontraktą turi ne tik profesionaliai
skraidyti, bet ir pasidaryti sau reklamą. Tad praėjus vos mėnesiui, kai Taden
sumušė jos ištvermės rekordą, Smit susigrąžino jį skraidydama virš Nassau
apygardos 26 valandas 23 minute sir 16 sekundžių. Dar vėliau, tais pačiais
metais ji ir pilotas iš Kalifornijos Bobis Trautas (Bobbi Trout) pasiekė dviejų
asmenų ištvermės rekordą išbuvę ore 42 valandas, o Elinor vėl buvo pirmoji
moteris pasaulyje - šį kartą ji pirmą kartą papildė lėktuvą degalais ore. Tai
buvo nelengvas triukas - iš virš jų skridusio lėktuvo buvo nuleista žarna, per
kurią pylė degalus. Menkiausias neatsargumas - ir niekas nebūtų jų išgelbėjęs.
Kiti pirmieji Elinor atvejai: ji buvo jauniausia tarp vyrų ir moterų - 18
metų, kai įgijo transporto piloto licenciją, leidžiančią jai skraidinti
komercinius keleivius. Tais pačiais metais ji tapo pirmąja ir ko gero
vienintele savo laiko lakūne, pilotavusia karinį lėktuvą. Admirolas Viljamas
Mofetas pakvietė ją į Hamptono įlanką išbandyti vieną iš mokomųjų laivyno lėktuvų.
Jis liko taip sužavėtas jos darbu, kad įteikė jai auksinius admirolo sparnus. Elinor
perdarė juos į žiedą ir nešioja iki dabar.
Kaip ir tikėjosi jos gabumų netrukus
prireikė - 1929 metais ji pradėjo dirbti vykdomąja lakūne kompanijoje "Irvin
Chute Co." ir su "Bellanca Pacemaker" po visą šalį skraidino "Irvin
Parachute Company" parašiutininkų komandą, kuri rengė parodomuosius šuolius.
Dar po metų ji tapo pirmąja moterimi lakūne - bandytoja Long Ailendo
kompanijoje "Fairchild Aviation Corp." Bet tuo pačiu metu ji siekė naujų rekordų ir 1929
metais lėktuvu "Curtiss Falcon" pasiekė pasaulio greičio rekordą (190.8
mylios per valandą).
Nuo 1930 iki 1935 metų NBC
radijas buvo nusamdęs Elinor komentuoti tarptautinius skrydžius ir oro
lenktynes.
1931 metais Smit buvo pirmoji,
pakilusi aukščiau nei 30000 pėdų (9144 metrai). Pirmasis bandymas vos nesibaigė
nelaime - 25000 pėdų aukštyje užgeso lėktuvo variklis. Mėgindama jį užvesti
Elinor netyčia nutraukė deguonies tiekimą ir apalpo. Lėktuvas krito 23000 pėdų (7000
metrų). "Kai atsipeikėjau, supratau, kad smingu į Hempstedo telkinį".
Ji įstengė nuskraidinti lėktuvą iki nelygios dirvos šalia Mitčelo aerodromo ir
pastebėjo, kad tiesiai prieš akis šmėstelėjo du medžiai. Vietoj to, kad trenktųsi
tiesiai į juos ("
Kitą dieną "The New York
World-Telegram" pirmame puslapyje didžiulėmis raidėmis pranešė: "18-metė
aviatorė išsigelbėjo palenkdama galvą". Laikraštyje teigiama, kad į katastrofos
vietą atbėgę žmonės pamatė ją vaikščiojančią aplink lėktuvą ir murmančią "Aš išprotėsiu. Aš išprotėsiu".
Nei vieno įbrėžimo neapturėjusi
Smit jau po savaitės pasiekė 34500 pėdų (10515 metrų) aukštį.
Bet iš visų jos apdovanojimų garbingiausias
teko 1930 metais, kai Amerikos Aviacijos skatinimo draugija paprašė visų licencijuotų
pilotų išrinkti geriausius JAV pilotus ir pilotes. Kai buvo suskaičiuoti
balsai, Elinor Smit apstulbo - ji išrinkta geriausia. Ji manė, kad geriausios
pilotės vardas atiteks Amelijai Erhart. "Tai buvo tokia didelė garbė - žinoti,
kad mano kolegos išrinko mane geriausia".
Praėjus dar vieniems metams
atsitiktinumas netiesiogiai nulėmė Smit skraidymų karjeros pabaigą. Vos 20-ies
sulaukusi panelė išvažiavo į
O įgaliotinis ir įstatymdavys
nuo Niujorko Selivenas suprato, kad jam patinka arši blondinė-lakūnė ir pakvietė
ją į pasimatymą.
Netrukus Smit pasitraukė iš aviacijos
ir liko namie auginti vaikus. Tačiau neliko nuošalyje nuo aviacijos. Ji
energingai stengėsi išsaugoti Lon Ailendo aviacijos istorijos liudijimus, buvo
tarp Ankstyvųjų Long Ailendo lakūnų draugijos steigėjų ir ypač prisidėjo
steigiant Long Ailendo aviacijos muziejų.
Praėjo beveik 25 metai, kol ji
vėl sėdo į piloto kėdę - 1956 metais KOP pakvietė ją pagelbėti apmokymuose Mitčelo
aerodrome. O 1960 metais ji pilotavo reaktyvinį mokomąjį lėktuvą T-33.
Bet netgi tada, kai ji jau
neskraidė, jos mintyse nuolat buvo skrydžiai. Jos dukra Patricija Seliven
prisiminė: "Net prie pietų stalo būdavo taip" - ir kraipė delną imituodama
lėktuvo skrydį. Tai buvo mėgstamiausia jos pokalbių tema.
Net senatvėje Elinor Smit
kartais kildavo į orą kartu su savo sūnumi iš Kalifornijoje šalia namų esančio
aerodromo. Bet niekas jai neatstojo tų laisvės dienų virš Long Ailendo.
"Tai buvo nuostabūs,
nuostabūs laikai," - ilgeisngai sakė Elinor. "Aš myliu kiekviena
akimirką".
Elinor Smit Seliven 2010 metų kovo
19 dieną
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą