Trumpa
labai populiaraus šventojo, kurio dažnai šaukiamasi, tačiau kurio gyvenimas ir
darbai yra mažai žinomi, biografija. Stebuklai ir šventas gyvenimas - tikėjimo
pavyzdys.
Antonio Guercino
(1591–1666) /
Šv. Antanas Paduvietis su Kūdikėliu Jėzumi
/ 1656 /Aliejus
ant drobės / 91 x 74 cm
|
Fernandas de Bulloes y
Taveira - kas jis? Kas galėtų suskaičiuoti, kaip dažnai į jį kreipiamasi kitu,
kur kas žinomesniu -Antano Paduviečio vardu!
Tiksliausia Šventojo
gimimo data būtų 1195 metai. Jis gimė Lisabonoje, Portugalijoje, ir buvo
kilmingos bei galingos riterio Martino di Alfonso šeimos pirmagimis. Tėvas sūnui
buvo numatęs jo aukštą kilmę atitinkantį gyvenimo kelią: vaikino laukė
karjera karybos srityje arba aukštajame magistrate. Tačiau Dievas jaunuoliui
turėjo kitų planų. Bręsdamas vaikinas vis labiau bodėjosi aukštuomenės
pasauliu, grįstu galia, išnaudojimu, o sykiu jo širdyje vis labiau stiprėjo
religiniai jausmai.
Apie vieną Antano
Paduviečio vaikystės įvykį pasakojama tokia istorija. Vieną dieną, patarnavęs
Lisabonos katedroje šv. Mišioms, Fernandas dar pasiliko pasimelsti tuščioje
šventovėje. Staiga jis išvydo iš chorui skirtos vietos išnyrančią pamėlusią
pabaisą, nuo kurios vaizdo jam pašiurpo oda - tai buvo piktasis. Berniukas,
nors ir labai išsigandęs, šiaip ne taip įstengė pirštu ant grindų marmuro
nubrėžti kryžių. Velnio regėjimas dingo, o akmenyje įsispaudęs kryžiaus ženklas
liko ten visiems laikams.
Fernandas lankė prie
Lisabonos katedros veikusią vyskupijos mokyklą, o sulaukęs penkiolikos, 1210
m. paliko šeimą ir įstojo į Lisabonos šv. Vincento augustinijonų vienuolyną.
Tačiau šeimos nuolat spaudžiamas atsisakyti ketinimo tapti vienuoliu ir
vienuolyno vyresniesiems leidus, po dvejų metų Fernandas paliko savo gimtąjį
miestą ir išvyko į Šv. Kryžiaus abatiją Koimbroje, tuometinėje Portugalijos
sostinėje, čia vaikinas pagaliau galėjo visiškai atsidėti teologijos studijoms
ir sulaukęs dvidešimt penkerių buvo įšventintas į kunigus šv. Augustino
regulos kanauninkų Augustinijonų ordine. Atrodė, jog Fernandas atrado taip
stipriai trokštą vidinę ramybę, tačiau...
1220-ųjų vasarį į
Koimbros šv. Kryžiaus bažnyčią buvo atgabenti penkių brolių pranciškonų,
nukankintų Marakeše, Maroke, palaikai. Jaunasis kunigas liko sukrėstas: tai
buvo penki šv. Pranciškaus sekėjai, neseniai atkakę iš Umbrijos ir ėję pareigas
ant Olivareso kalno. Tuos vyrus jis gerai pažinojo, dažnai su jais kalbėdavosi
apie Asyžiaus Neturtėlį, o dabar prieš save matė jų varganas, bet garbingas
relikvijas! Įkvėptas kankinių kraujo ir neturto idealo, kuriuo šie sekė,
Fernandas nusprendė palikti augustinijonų ordiną ir apsivilko šiurkštų
pranciškonų abitą. Kaip naujojo pasirinkimo ženklą savo krikšto vardą
vienuolis pasikeitė į Antaną - didžio abato, Vakarų vienuolinio gyvenimo tėvo,
dėl meilės Kristui palikusio visus savo turtus, garbei. Naujoko širdyje degė
kankinystės troškimas, ir kad jį numalšintų, Antanas sėdo į Marokan plaukiantį
laivą, pasiryžęs susigrumti su bedieviais ir pasitikti tą pačią garbingą dalią
kaip minėtieji penki pranciškonai.
Tačiau, pasirodo, ir
šis kelias nebuvo jam Dievo skirtas. Antano svajonė veikiai sudužo dėl
maliarinės karštinės: užuot miestų aikštėse skelbęs Kristų, vienuolis
kalendamas dantimis gulėjo patale. Jis buvo nugalėtas, bet karštinė, nors ir
labai pakenkė jo sveikatai, atvėrė Antano sielos akis ir padėjo suvokti, kad
jame ir vėl pabudo tas pats Fernandas, kurį jis manė jau savyje jau numarinęs:
ūmus vyras, kardą pakeitęs liežuviu, bet dar neparklupdęs paties nuožmiausio
savo priešo - puikybės, užmojo visuomet ir kad ir kas būtų imtis didvyriškų
žygių.
Aprimęs po
neišsipildžiusios afrikietiškos misijos, Antanas įlipo į laivą, kuris plaukė į
Italiją, nes norėjo dalyvauti mažųjų brolių generalinėje kapituloje
Porciunkulėje per 1221 metų Sekmines. Tačiau ir šį sykį, regis, viskas baigėsi
tyliai bei ramiai: niekas iš dviejų tūkstančių brolių neatkreipė dėmesio į
jauną brolį portugalą, kuris renginio dalyviams išvykstant pasijuto toks vienišas
ir visų apleistas. Jį pastebėjo tik Gracijanas, Romanijos provincijos ministras,
kuris, sužinojęs, kad Antanas yra kunigas, nusivežė jį Į Montepaolo vienuolyną,
netoli Forli. Čia būsimasis šventasis ir toliau gyveno pasislėpęs nuo
pasaulio kaip nuolankus brolis, dirbęs pačius kukliausius darbus. Tačiau jo
ilgą laiką slėptos šviesos nebebuvo įmanoma ilgiau išlaikyti uždengtos.
Tinkama proga pasitaikė
1223 m. rugsėjį. Su kitais broliais Antanas nuvyko į Forli dalyvauti kelių
brolių įšventinimo į kunigus apeigose. Tačiau paaiškėjo, kad nėra nė vieno,
kuris būtų pasirengęs perskaityti pagal apeigas priklausančią dvasinę
konferenciją būsimiems kunigams. Visiems atsisakius, atlikti šią tarnystę buvo
įpareigotas Antanas. Nors ir kalbėjo iš anksto nepasiruošęs, jis sugebėjo taip
uždegti klausytojus, kad visi liko apstulbę ir pakylėti tiek dėl pamokslo
gilumo, tiek dėl gausių nuorodų į Šventąjį Raštą. Nuo tos dienos iki
paskutinio savo gyvenimo atodūsio be jokių pertraukų tęsėsi būsimojo šventojo
„pamokslininko“ karjera. Antanas Paduvietis buvo ypač atsidėjęs dėstyti
broliams pranciškonams teologiją, turėdamas paties vienuolijos steigėjo
sutikimą, duotą viename garsiame laiške. Taip pat jis daug jėgų skyrė kovai su
erezijomis bei liaudies katechezei ir Kristui laimėjo daugybę sielų.
Yra išlikę daug
pasakojimų apie Antano Paduviečio kaip pamokslininko tarnybą 1223-1229 m.
Daugelis jų atskleidžia ir Antano gebėjimus padėti žmonėms pasveikti. Visų
pirmiausia minėtinas pamokslas žuvims Riminio paplūdimyje: miesto žmonėms nuo
jo abejingai nusigręžus, Antanas kreipėsi į jūros gyvius ir šie išniro iš
vandens jo pasiklausyti. Arba štai įvykis su mule. Vienam eretikui, neigusiam
realų Kristaus buvimą Eucharistijoje, Antanas metė iššūkį: pasiūlė jam
palaikyti savo mulę tris dienas neėdusią, o po liepė atnešti konsekruotą
ostiją. Eretikas priėmė iššūkį, ir jo mulė, nepaisant to, kad buvo peralkusi,
nė nepažvelgusi į jai atneštas šviežias avižas suklupo priešais švenčiausiąjį
Sakramentą. Šie ir daugybė kitų stebuklų praturtina mūsų šventojo biografiją ir
rodo jo nuolatinį dėmesį silpniesiems, prispaustiesiems, vargšams.
1230 m. gegužę Antanas
Paduvietis buvo išsiųstas į Romą pranciškonų ordino pertvarkymo reikalais. Čia
savo žodžiu ir pavyzdžiu jis kėlė paties popiežiaus Gregorijaus IX dvasią.
Paskutinius dvejus
metus šventasis buvo ypač atsidėjęs Paduvos miestui: nuolat ten pamokslaudavo,
klausė išpažinčių, globojo vargšus. Veronoje jis be baimės stojo tirono
Ezelino da Romano akivaizdon ir išlaisvino vieną Paduvos kapitonų. Taip pat
jis sugebėjo pasiekti, kad Paduvos magistratas atšauktų nemokių skolininkų
įkalinimą ir taip išgelbėjo daugybę beturčių nuo kalėjimo, o sykiu - nuo dar
varganesnio ir taip skurdaus jų gyvenimo.
Tačiau nors Antanas
buvo dar jaunas, jį pamažu ėmė apleisti jėgos. Išsekintas nuolatinių atgailų
ir triūso, būsimasis šventasis suvokė, kad artinasi mirtis. Paskutiniąsias
savo gyvenimo savaites jis praleido kaime šalia Paduvos, kur vienas geradaris
sukalė jam mažytę celę ant didžiulio riešutmedžio, ir ten, iš aukštai,
vienuolis dar galėjo keletą dienų pamokslauti, nors ir būdamas labai silpnas.
1231 m. birželio 13 d.
vidurdienį visiems broliams besėdint už stalo Antaną ištiko ūmus ir sunkus
viso organizmo kolapsas. Ligonis išreiškė norą mirti Paduvoje, tačiau dėl
sunkios jo būklės vežimas buvo priverstas sustoti Arceloje, šiauriniame miesto
priemiestyje. Mirštantysis buvo priimtas nedideliuose namuose, skirtuose šalia
esančiame klarisių vienuolyne dirbusiems kunigams. Ten, dar būdamas šviesios
sąmonės, jis priėmė Susitaikymo, Ligonių Patepimo ir Eucharistijos
sakramentus. Vakarėjant ir lūpomis paskutinį sykį kuždant himną Švenčiausiajai
Mergelei O gloriosa Domina, excelsa super sidera („O garbingoji Mergele,
išaukštinta virš žvaigždžių“) Antanas Paduvietis iškeliavo anapus. Jam buvo
trisdešimt šešeri.
Šventojo kanonizavimo
procedūra įvyko neįprastai greitai: byla buvo pradėta tų pačių 1231-ųjų liepą
o kitąmet gegužės 30 dieną popiežius Gregorijus IX Spoleto katedroje Antaną
Paduvietį pakėlė į altoriaus garbę. Šventasis nuo seno buvo pranciškonų ordino
garbinamas kaip Bažnyčios daktaras, o 1946 metų sausio 16 dieną popiežius
Pijus XII nurodė šiuo titulu (Doctor evangelicus - „Evangelijos daktaras“)
jį garbinti visoje Bažnyčioje.
Antonio Giancane / „Saleziečių žinios", 2008 Nr. 2
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą