Vienas garsiausių
pasaulio architektų Antonio Gaudi XIX a. pabaigoje - XX a. pradžioje Ispanijai
pažėrė keletu architektūros perlų. Jo projektuoti pastatai primena mistinius namus
ir žavi fantastiškomis formomis. Dauguma jų įtraukti į UNESCO saugomų objektų
sqrašq.
Architektas A. Gaudi
gimė 1852 m. Ispanijoje valdininko šeimoje.
Būdamas penkerių berniukas
susirgo reumatu, todėl nebegalėjo žaisti su bendraamžiais. Norėdamas išeiti
kiek toliau nuo namų, Antonio buvo priverstas joti asilu. Būdamas kone
pririštas prie namų jis turėjo begalę laiko tyrinėti gamtą, jos formas.
Spėjama, kad būtent grožėjimasis gamta, jos tyrinėjimas padiktavo A.Gaudi
savitą, originalų architektūros stilių.
Studijuodamas
Barselonos aukštesniojoje architektūros mokykloje jaunasis architektas
sulaukė pirmojo didelio užsakymo - jis gotikos ir renesanso stiliumi suprojektavo
„Casa Vincens“, tapusį architekto vizitine kortele.
Per visą kūrybos
laikotarpį Gaudi išplėtojo jausmingą, išsiskiriantį netaisyklingomis
linijomis, kone siurrealistini stilių, dėl ko jis ir buvo pavadintas Ispanijos
novatoriškojo meno pradininku. Šiek tiek prisilaikydamas formalių reikalavimų,
ispanų architektas sugebėjo sugretinti negiminingus stilius ir pakeitė architektūros
taisykles.
Casa Batllo |
Stiliaus originalumas
architektui nepadėjo išvengti vargšo dalios. Apie 1912 m. Barselona išgyveno
ekonominį nuosmukį. Tai turėjo įtakos ir A.Gaudi finansinei padėčiai. Mat tuo
metu sustojo „La Sagrada Familia“ ir „La Colonia Guell“ statyba - ji buvo
tuometinis architekto pajamų šaltinis. Netrukus mirė ir Gaudi rėmėjas Eusebi
Guello - architektas liko be finansinės paramos.
A.Gaudi tiek nuskurdo,
kad negalėdavo susimokėti už kelionę miesto taksi - jų vairuotojai menininko
vengė iš tolo. Skurdžiaus dalia architekto neapleido iki gyvenimo pabaigos.
Architektas mirė 1926 m. Barselonoje.
„Casa Batllo“
architektas suprojektavo 1907 m. Vietiniai gyventojai pastatą.vadina „Casa dels
Ossos“ - namu, pastatytu iš kaulų. Iš tiesų žiūrint į šį kūrinį gali įžvelgti
elementų, primenančių žmogaus skeletą ir vidaus organus. Šį pastatą
architektas suprojektavo vidutiniam sluoksniui priklausančiai šeimynai.
Namas priskiriamas
moderniajai architektūrai. Pirmas namo aukštas stebina neįprastais ornamentais,
netaisyklingomis langų formomis, „išplaukusiais“ akmens lipdiniais. Didžioji
pastato išorės dalis puošta mozaika iš daugybės apdaužytų keraminių plytelių,
nuspalvintų nuo auksinės iki žalsvai melsvos spalvos. Stogas primena europietišką
drakoną ar dinozaurą, o pastato viršus, besibaigiantis bokštu su kryžiumi,
simbolizuoja šv.Jurgio kalaviją, smingantį į drakoną.
Pastatas „Casa Mila“
geriau žinomas La Pedrera vardu, kuris katalonų kalba reiškia akmenų
skaldyklą. Šis pastatas Barselonoje iškilo 1907 m. pagal Regerio Segimono de
Milos užsakymą. Pastatas unikalus tuo, kad jame nėra nė vienos tiesios
linjjos. Jis dažnai lyginamas su lavos bangavimu arba smėlio kopomis.
Labiausiai išsiskiria namo stogas, forma primenantis mėnulio pjautuvus ir dekoruotas
kone mažytėmis mozaikinėmis plytelėmis.
Žvelgiant į pastatą galima
drąsiai sakyti, kad jis greičiau primena skulptūrą nei įprastą namą. Tačiau
anų laikų barseloniečiai vienbalsiai tvirtino, kad šis A.Gaudi šedevras
baisus, todėl jį ir praminė akmenų skaldykla. Šiandien „Casa Mila“ laikomas
Barselonos pasididžiavimu ir įtrauktas į UNESCO saugomų pastatų sąrašą.
„Park Guell“ - sodų
kompleksas, išsiskiriantis unikaliais architektūros elementais. Šiam pasaką
primenančiam parkui pastatyti prireikė 14 metų. Pirmieji lankytojai ten įžengė
1914 m. Parko pastatai originalūs - jų puošnumas ir mozaikos raštai
lankytojams iškart krinta į akis. Architektūra pasižymi fantastiškos formos
stogais, papuoštais neįprastais bokšteliais, derančiais prie parko gamtovaizdžio.
Pagrindinis parko akcentas - terasa, apjuosta ilgu suolu, primenančiu jūros
gyvatę.
Į parko architektūrą
A.Gaudi įpynė daug Katalonijos menui būdingų motyvų, religijos, mitologijos
ir senosios poezijos elementų.
Anksčiau parko
lankytojus pasitikdavo dvi originalaus dydžio dirbtinės gazelės, viduramžių
Ispanijos poezijoje simbolizuojančios jaunus įsimylėjėlius, tačiau per karus
jos buvo sunaikintos.
„La Sagrada Familia“
(Šventosios šeimos) vardu pavadinta didžiulė bazilika, ko gero, laikoma neįprasčiausiu
ir unikaliausiu A.Gaudi kūriniu. Ji suprojektuota XIX a. pabaigoje. Įpusėjus
bažnyčios statyboms kilo ginčas tarp projekto rėmėjų ir pirmojo jos architekto
Francesco de Villaro. Šis projektas 1883 m. buvo atšauktas. Pakviestas A.Gaudi
ją perprojektavo visiškai kitu stiliumi. Tuo metu bazilika stovėjo plynuose
laukuose. Ją nuo Barselonos skyrė kone pusantro kilometro.
A.Gaudi Šventosios
šeimos bazilikos projektą rengė apie 40 metų. Dėl gerokai užsitęsusių statybų
jis net pašmaikštaudavo: "Mano užsakovai ne itin skuba“. Architektas
mirė taip ir neįgyvendinęs šio projekto.
Pagal užsienio
spaudą parengė Laura ČYŽIŪTĖ
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą