Genialaus italų
mokslininko lr mąstytojo G. Galilėjaus biografijos tyrinėtojai jau XIX a.
pabaigoje atkreipė dėmesį į jo asmeninius užrašus, paties kartais vadintus
„namų atmintine“ (itališkai — Ricordi). Juose yra daug vertingų istorinių
duomenų, kitur neišlikusių arba sunkiai surandamų archyviniuose fonduose.
„Ricordi" sąsiuviniuose sužymėtos mokslininko asmeninės pajamos ir
išlaidos, paskaitų tvarkaraščiai, jo privačių pamokų sąrašai, tų pamokų lankytojų
sąrašai lr kt.
Mat, iki 1609 m., kol
sulaukė Padujos universiteto profesoriaus vardo ir tuo pačiu — pastovaus
atlyginimo, Galilėjus nebuvo materialiai pakankamai aprūpintas. Todėl vertėsi
įvairiais privačiais uždarbiais. Teikdavo pamokas, surinkęs klausytojų grupeles.
Panašiai uždarbiaudavo ir kiti profesoriai.
XVI a. pab.—XVII a.
pirmaisiais dešimtmečiais abiejuose Padujos universitetuose studijuodavo
nemažas būrelis studentų, kilusių iš tuometinės Lietuvos-Lenkijos valstybės.
Kartais, pasak lenkų tyrinėtojo J. Kovalčiko, tas būrelis būdavo net iki
dvidešimties asmenų. Tokio pasipildančio būrelio veikla įgavo tam tikras
organizuoto veikimo formas. Nuo 1592 m. Padujoje pradėjo veikti draugija,
pasivadinusi „Lenkijos karalystės ir Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės
Nacija“ (Natlo Regnl Polonlae et Magni Ducatus Lithuanlcie). Bene svarbiausiu
savo tikslu ji laikė savišalpą, materialinės pagalbos teikimą. Draugija
rūpinosi ne vien studijuojančiais, bet ir kitais čia atvykusiais asmenimis:
diplomatiniais pasiuntiniais, pirkliais, piligrimais ir pan. Padujos
universiteto senajame archyve šios draugijos išlikusiose metrikose vien
dvidešimties metų laikotarpiu (nuo 1592 iki 1612 m.) buvo įrašyti jai
epizodiškai priklausę 622 asmenys. Maždaug pusė jų — atvykusieji studijuoti.
Daug pavardžių rodo jų lietuvišką kilmę arba bent gyvenus tuometinės Lietuvos
ribose.
Ne visi norintys
mokytis galėdavo iš karto patekti į studentų gretas, o dalis ir patekusiųjų —
daryti reikšmingą pažangą. Įvairių būta kliūčių: pasiruošimo lygis, silpnas
mokslinių lotynų ir graikų kalbų mokėjimas ir kt. Tas kliūtis įveikti ir
padėdavo profesorių privatūs pagalbiniai kursai. Be to, Venecijos respublikos
moksliniai centrai (vienas reikšmingiausių buvo Paduja) anuomet garsėjo aukštu
karinės architektūros, fortifikacinės statybos technikos lygiu. Vėlyvojo
renesanso laikotarpiu šioje srityje skelbiamų naujausių karybos doktrinų požiūriu
venecijiečiai pirmavo tarp kitų Europos valstybių. Plačiai buvo žinomi ir
praktikoje taikomi B. Lorinio, A. Deliakvo (dell'Aqua) ir V. Skamocio
(Scamozzi) veikalai. Tad atvykę užsieniečiai pirmiausia stengdavosi patekti į
papildomus privačius tvirtovių statymo, naujų miestų-tvirtovių išplanavimo
pagrindų kursus. Kaip rodo lenkų tyrinėtojų archyvinių šaltinių naujos
studijos, daugumas XVII a. pradžios studentų, atvykusių iš Lietuvos ir
Lenkijos žemių, įskaitant ir tuos, kurie savo būsimą profesiją aiškiai siejo su
bažnytine karjera, šalia pasirinktų pagrindinių profesijos dalykų, Padujoje
studijavo ir karinę architektūrą (architectura militare).
XVII a. pirmajame
dešimtmetyje labai populiarios buvo privačios Galilėjaus pamokos— plačios
tematikos, aprėpiančios karinės inžinerijos, mechanikos, topografijos bei
astronomijos pagrindus. Per tas pamokas mokslininkas taip pat išmokydavo klausytojus
naudotis savo sukurtu instrumentu — masteliniu skriestuvu (circinium proportionis
arba compasso militare). Norintys galėdavo šitokį įrankį, pagamintą
mokslininko priežiūroje, įsigyti kartu su aprašymu. Tas skriestuvas buvo itin
naudingas architektų darbuose, karo inžineriniuose apskaičiavimuose,
planuojant naujas tvirtoves ir miestus.
Be to, Galilėjus rašė savo
mokiniams jo dėstytų dalykų vadovėlius. Turtingesniesiems juos parduodavo,
nepasiturintiems leisdavo nusirašyti. Kai kuriuos vadovėlius išspausdino, kiti
išliko rankraščiuose; iš pastarųjų itin žinomi du: „Trumpas dėstymas apie
karinę architektūrą“ (Breve istruzione all'architeciura militare) ir
„Veikalas apie tvirtoves“ (Trattato di fortificazione).
1599—1604 m. į Padują
iš Lenkijos ir Lietuvos žemių buvo atvykę apie 20 jaunuolių. Dauguma jų lankė
Galilėjaus privačiai dėstomą fortifikacijų kursą bei instruktyvinių paskaitų
ciklą, kaip naudotis praktikoje jo masteliniu skriestuvu. Iš paminėtos grupelės
vienuolika asmenų šį instrumentą įsigijo.
„Ricordi“ užrašuose 1603—1604 m. antrą kartą paminėti
Jonas Lietuvis (Giovanni Lituano) ir Stanislovas Liasockis iš Glevo,
lenkas, kaip labiausiai darą pažangą moksle ir aistringi Galilėjaus dėstymo
šalininkai. Lietuvių ir lenkų pavardės Galilėjui buvo pernelyg sunkiai
ištariamos ir užrašomos, todėl „Ricordi“ tiesiog buvo pažymimas vardas
ir tautybė arba šalis, iš kurios studentas kilęs. Due Polacchi cominciarono
fortificazione („du lenkai pradėjo mokslus apie tvirtoves“),
Uno
Lituano... („vienas lietuvis“) ir t. t.
Įdomu, kad „Ricordi” gana aiškiai skiriamas
lenkas, lietuvis ar rusas (Rutheno), kilęs iš tuometinės Lietuvos
kunigaikštystės žemių.
Kas gi tasai Glovanni
Lituano, uoliai studijavęs tvirtovių statybos meną?
Ta proga paminėtina dar
viena detalė. Kai kurie Galilėjaus palikimo tyrinėtojai pažymi, jog tiktai
savo pamėgtų mokinių ir svetimšalių tarpo vardus jis italindavo arba žymėdavo
mažybine forma privačiuose užrašuose.
B. Bilinskis savo pastarųjų
metų publikacijoje (straipsnių rinkinys iš lenkų mokslo istorijos, 1969 m.,
Vroclavas), patvirtino, kad tasai lietuvis buvęs Jonas Stanislovas Sapiega,
Leono sūnus. Tuometinėje feodalinėje Lietuvos valstybėje tai neeilinis asmuo,
didelių gabumų žmogus, valstybės veikėjas, perėjęs keletą žemesnių
administracinės karjeros pakopų, 29 metų amžiaus jau tapęs Lietuvos
kunigaikštystės didžiuoju maršalka. Senesnėje lenkų istorinėje literatūroje
jis rečiau minimas, mat, kaip ir jo tėvas, Jonas Stanislovas Sapiega buvo
nusistatęs prieš Liublino uniją.
Ar turėjo jis laiko lr
sąlygų panaudoti įgytas inžinerines žinias praktinėje veikloje,— kol kas sunku
pasakyti. Galilėjaus „Ricordi“ minimi dar pora kitų „Lituano“ arba
„da Lituanla“ laukia mūsų istorikų dėmesio. Juk ten, tarpe kitų, jau
išaiškintų, mokėsi ir Giedraičių, Valavičių šeimų atstovai.
Įdomus ir tas faktas,
kad Vilniaus senojo universiteto profesorius O. Krigeris savo civilinės ir
karinės architektūros kurse apie XVII a. vidurį jau mokė klausytojus naudotis
inžineriniuose darbuose masteliniu skriestuvu (compasso militare).
Šių eilučių autorius,
1973 m. gavęs progos, kad ir trumpai, apžiūrėti Padujos katedros vidų,
gerokai nustebo, išvydęs joje kelis antkapinius paminklus, bylojančius apie čia
palaidotus asmenis, žinomomis Lenkijos ir Lietuvos ribose pavardėmis. Ir dar
vienas įdomus faktas: Ufici galerijoje (Florencijoje), Lianci pusės eilėje,
trečio aukšto salėse tarpe kitų lenkų ir lietuvių kilmės didikų portretų kabo
ir Jono Sapiegos portretas. Muziejaus gidas, paklaustas, kaip čia atsirado kai
kurie Radvilų, Sapiegų, Sobieskių, Zamojskių ir kitų didikų portretai, paaiškino,
esą, per šeimyninius arba diplomatinius ryšius.
Ne mažiau intensyvūs
kultūriniai ryšiai praeityje su Italija išryškėtų, tiriant ir Bolonijos senojo
universiteto archyvus.
Mokslinių, kultūrinių
bei meninių sąveikų išaiškinimas padeda geriau suprasti progresyvių kultūros
tendencijų ištakas, teisingai nušviesti mokslinio progreso kelius.
STASYS ABRAMAUSKAS
Paduja —Vilnius
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą