Kai vyko Ignaco
Lojolos,Teresės Avilietės, Pranciškaus Ksavero, Izidoriaus Artojo ir Pilypo
Nerio beatifikacija, sąmojingi italai kalbėjo:,,Popiežius paskelbė
-Šventaisiais keturis ispanus ir vieną šventąjį.“ Tai suprantama, nes Pilypą
Nerį dar jam gyvam esant žmonės vadino šventuoju. Šis kunigas buvo popiežių (jų
pergyveno penkiolika), kardinolų, Romos aristokratų, garsių menininkų bei
pirmiausia paprastų žmonių nuodėmklausys ir tikras draugas. Jam nebuvo svarbus
žmogaus politinis statusas, pats kelis kartus griežtai atsisakė kardinolo
purpurų. Gyveno skurde, mito duona, vaisiais ir vandeniu, bet nepaprastai paisė
švaros ir higienos. Buvo mistikas, apdovanotas neeiliniais gebėjimais, tačiau
labai nemėgo, kai apie tai buvo kalbama, vengė pasakotis ir pats. Jis gyveno
nuolat apsuptas žmonių, tačiau labai mėgo ir vienatvę, nes tada galėjo melstis
ir kalbėtis su Viešpačiu.
1515 metų liepos 21
dieną, šeštadienį, Florencijos notaro Francesco ir jo žmonos Lucrezijos da
Mosciano šeimoje gimė berniukas, kurį pakrikštijo Filippo Romolo vardu. Be jo,
augo dar dvi sesutės. Tuo metu Teresė Avilietė buvo keturių mėnesių, jaunuolis
Ignacas Lojolą džiaugėsi gyvenimo teikiamais malonumais, o 37-erių Tomas Moras
- tarnavo Anglijos karaliui Henrikui VIII. Po dvejų metų Martinas Lutheris
prikals savo tezes prie Vitenbergo pilies bažnyčios durų.
Greit mirė berniuko
motina, tačiau su pamote jis puikiai sutarė. Tėvas pasižymėjo kategorišku būdu,
buvo karštas politinio veikėjo ir Bažnyčios reformatoriaus, dominikono
Girolamos Savonarolos gerbėjas, žavėjosi alchemija ir, aišku, palankumo iš
valdančiosios Mediči šeimos nesulaukė. Tad materialiai Neriai vertėsi visai
kukliai.
Vaikas savo prigimtimi
buvo miestietis. Jis klaidžiojo po daugybę Florencijos bažnyčių, kartais
pasukdavo į užmiesčio bažnytėles, ieškojo vienumos ir nuošalios vietos maldai.
Ypač susidraugavo su dominikonais jų vienuolyne, kur pasisėmė daug žinių.
Tačiau atėjo metas rinktis gyvenimo kelią ir tėvas išsiuntė Pilypą pas
giminaitį prekiją, kad jis išmoktų pirklio amato. Vietovė vadinosi San
Džermanas ir buvo Kasino kalno papėdėje. Tačiau čia Pilypas išmoko ne pirklio
amato, o liturgijos ir atsiskyrėliško gyvenimo. Pilypas surado savo gyvenimo
kelią. Tada jis patraukė į Romą.
To meto Roma toli gražu
nebuvo patrauklus miestas. Ji buvo mažesnė už Londoną ir Paryžių, purvina visom
to žodžio prasmėm. Atstumiančiai elgėsi ir dvasininkija. Ji skendėjo
prabangoje, gyveno pasaulietiškai, net popiežių elgesys buvo daugeliu požiūrių
nederamas.
Pilypas čia 17 metų bus
pasaulietis, glausis florentiečių kolonijoje. Jis apsigyvena pas muitininką
Galeotto Caccia ir tampa dviejų jo sūnų mokytoju. Už tai gavo labai kuklų
mažutėlaitį kambarėlį ir retkarčiais po maišą grūdų, iš kurių kaimynas kepėjas
prikepdavo jam duonos. Toji duona, sauja alyvuogių ir šulinio vanduo buvo visas
jauno žmogaus maistas. Jau tada jis buvo apsisprendęs gyventi neturte. Tuo pat
metu Pilypas pradėjo teologijos ir filosofijos studijas. Pradėjo skaityti ir
visą gyvenimą skaitys Tomo Akviniečio raštus.
Jaunas žmogus
patraukdavo aplinkinius savo nuoširdumu, itin geru būdu ir puikiu humoro
jausmu. Nei viena jo diena nepraeidavo be daugybės pokštų, išdaigų. Beje, abu
linksmojo mokytojo mokiniai, muitininko sūnūs, vėliau pasirinks gyvenimą,
pašvęstą Dievui: vienas taps kunigu, o kitas - vienuoliu kartūzu. Kai berniukai
buvo išmokyti, Pilypas pradėjo keistą keliauninko-maldininko-eremito kelią
Romoje! Būdamas labai komunikabilus ir linksmas, jis greit užmegzdavo pažintis
su žmonėmis ir savaime ėmė burtis skaitančių ir aptariančių Šventąjį Raštą
būrelis. Tai buvo gyvos diskusijos, kuriose pasisakydavo visi dalyviai.
Gatvėse Pilypas žaisdavo su vaikais, ir žaidimai baigdavosi... evangelizacija.
Pradėjo piligrimines keliones po Romos bažnyčias. Su būriais maldininkų
traukdavo iš vienos į kitą giedodami liaudiškas šventas giesmes, vadinamas
Laudi. Nors nuolat būdavo žmonėse, jis ieškojo vienatvės, atsiskyrimo, kad
galėtų melstis ir būti su Kristumi.
Pilypo Sekminės
Ideali vieta niekieno
netrukdomam melstis buvo Šv. Sebastijono katakombos. Ten Pilypas dažnai
praleisdavo ištisas naktis. Manoma, jog tai truko 10 metų. 1544-ai- siais per
Sekmines čia Pilypas nepaprastai karštai meldėsi Šventajai Dvasiai. Staiga jis
pamatė į jo kūną besiveržiantį ugnies kamuolį. Parpuolęs maldavo: „Dieve,
užtenka, daugiau nebegaliu!“ Jo krūtinė išsiplėtė, o širdis ėmė taip plakti,
kad buvo girdėti už kelių žingsnių. Nuo kūno ėmė sklisti stiprus karštis. Šis
fenomenas išliko visam gyvenimui. Joks gydytojas negalėjo paaiškinti, iš kur
tas nuo Pilypo sklindantis karštis, kodėl taip nenatūraliai garsiai plaka
širdis ir tokia išsiplėtusi krūtinės ląstos kairioji pusė. Tik vėliau, mirus
Pilypui Neriui ir padarius jo kūno skrodimą, paaiškėjo, kad šonkauliai buvo
išlinkę išorėn, padarydami vietos neįprastai didelei širdžiai,
Pats Pilypas nenorėjo
kalbėti apie šį įvykį ir prasitarė apie tai tik prieš mirtį vienam mokiniui.
Bet manoma, kad būtent tada Šventoji Dvasia ir padarė Pilypą Nerį savo įrankiu.
Šis įvykis katakombose jo mokinių vėliau buvo pavadintas Pilypo Nerio
Sekminėmis.
Aktyvus
apaštalavimas
Dar iki įvykio Šv.
Sebastijono katakombose Pilypas pradėjo aktyviai apaštalauti ligoninėse, ypač
Šv. Jokūbo, kur gulėjo nepagydomai sergantieji. Dievo žodį jis skelbia
aikštėse, turguose, krautuvėlėse, mokyklose, dirbtuvėse ir greit įgyja
neapsakomą populiarumą. Pigiais batais, sudėvėtu abitu, bet visada
nepriekaištingai švarus ir tvarkingas, šis linksmas, nuolat sąmojus laidantis
ir pokštus krečiantis žmogus užkariauja romiečių širdis. Jis susidraugauja su
Ignacu Lojola, Pranciškumi Ksaveru. Visi trys dirba Šv. Jokūbo ligoninėje, kur
nešvaroje ir skurde merdi valkatos, o dažnai ir kriminaliniai nusikaltėliai.
Talkininkai savanoriai valo palatas, mazgoja ligonius, maitina ir skelbia
jiems Dievo žodį. Šios veiklos Pilypas Neris neatsisakys iki senatvės, kol tik
leis jėgos. Tokios pastangos kitų neliko nepastebėtos ir padėtis dar Pilypui
gyvam esant ligoninėse pagerėjo, nes ėmė atsirasti vis daugiau ja
susirūpinusių.
Kunigas
1551 metų gegužės 23
dieną 36-erių Pilypas Neris įšventinamas į kunigus. Išsikelia iš muitininko
Caccia ir persikelia gyventi prie Šv. Jeronimo bažnyčios esančiuose namuose.
Čia jo kambarėlyje susirenka tiek žmonių, kad sėdėti tenka ant grindų. Publika
marga - nuo elito iki skurdžių. Skaitomas Šventasis Raštas, diskutuojama jo
temomis. Durys atviros visiems: dieceziniams kunigams, klierikams,
pasauliečiams, vienuoliams.
Pačiam Pilypui visą
laiką būdingi du dalykai: pašaukimas kontempliuoti ir veržimasis apaštalauti.
Be to, Pilypas turi nuodėmklausio charizmą. Per dieną jis išklauso po
keliasdešimt išpažinčių. Penitentai pakyla nuo klausyklos kitais žmonėmis.
Išpažinčių jis klausys iki paskutinių savo gyvenimo dienų. Žmonės galėjo ateiti
išpažinties ir į jo kambarėlį. Išpažinčiai Pilypas skyrė ypatingą reikšmę. Niekada
žmonių nebardavo, stengdavosi juos suprasti, padėti išspręsti problemas, dėl
kurių jie nusidėjo. Tarp jo ir penitentų užsimegzdavo artimas ryšys, kuris
truko dešimtmečiais.
Jo žavesys ir
patrauklumas buvo tokie didžiuliai, kad Pilypą pažinoję amžininkai rašė: „Jis
traukė žmones kaip magnetas,“ Tas „magnetas“ - tai beribis Pilypo gerumas,
neišsenkamas humoras, meilė bei supratingumas. Iš jo spinduliuote spinduliavo
džiaugsmas, ir pats būsimas Šventasis sakydavo, kad linksmam žmogui lengviau
priartėti prie Dievą
Didžiulis Pilypo Nerio
populiarumas kėlė nemenką dalies dvasininkų pavydą. Šventajam teko perbristi per
šmeižtų, pavydo, pykčio, gundymų
jūrą. Piktasis irgi bandė kaišioti
jam koją. Dėl to jis niekada niekam nesiskundė, išskyrus Nukryžiuotąjį. Į visas negandas atsiliepia ilga ir nuoširdžia malda, melsdamasis
tol, kol blogis nuo jo pasitraukdavo.
Senatvėje sunkiai
sergančiam Pilypui gautas specialus popiežiaus leidimas aukoti Mišias atskirai
(bet pagrindinė priežastis prašant šio leidimo buvo labai užsitęsiančios Pilypo
švenčiamos Mišios bei ekstazė jų metu. Jį apimdavo toks širdies plakimas, kad
turėdavo atsiremti alkūnėmis į altorių. Kai kurie autoriai rašo, jog būta ir levitacijos
atvejų: aukodamas šv, Mišias, Pilypas prie altoriaus pakildavo nuo grindų).
Oratorija
Pirma rimta oratorijos
kaip institucijos pradžia buvo tuomet, kai Pilypas 1564 m. gavo šv. Jono
bažnyčią ir buvo paskirtas jos rektoriumi.
O atsirado ji Pilypo
kambaryje, pradėjus rinktis 8 -10 jaunų žmonių grupei. Po Šventojo Rašto
skaitymo prasidėdavo pokalbiai. Pats Pilypas kalbėdavo labai paprastai, aiškiai, visiems suprantamai.
Jis tiesiog spinduliuodavo. Pokalbiuose dalyvaudavo visi. Užsibaigdavo jie
malda. Netrukus kambarys tapo per ankštas.Tada žmonės ėmė rinktis tam tikslui
pritaikytame bažnyčios sandėlyje. Tuo metu ir atsirado pavadinimas „oratorija“.
Dabar jau ateidavo ne tik jaunų amatininkų, bet ir kardinolų, Romos
aristokratų, Kai su kitais menininkais įsitraukė ir didieji kompozitoriai Giovanni
Pierluigi da Palestrina ir Giovanni Animuccia, atsirado ir muzikos. Pilypas
pratino oratorionus prie muzikos, taip pat gamtos grožio suvokimo.
Inkvizicija
Kardinolas Romos
generalvikaras Virgilio Rosari
gana ribotas ir griežtas, sužinojo, kad Pilypas yra ant laužo sudeginto
Savonarolos gerbėjas, Be to, jam nepatiko Pilypo draugystė su dominikone Tai
buvo pirmasis Pilypo oratorijos sunkmetis.
Tačiau dėl staigios kardinolo mirties viskas savaime susitvarkė.
Mirus popiežiui Pijui
IV, popiežiumi išrinktas dominikonas Pijus V, kuris savo artimiausiais
bendradarbiais taip pat pasirinko dominikonus.
Atrodytų, Pilypo sunkumai baigėsi. Tačiau naujajam popiežiui (kaip, beje, ir
ankstesniajam) nepatiko nei Pilypo laisvumas, nei pasauliečių Šventojo Rašto
studijos, kurios jam kėlė
sąsajas su protestantizmu (šis buvo tuometinės Bažnyčios skaudulys ir baimė), o ir jo piligrimystės po bažnyčias labai priminė valkataujančių sektantų
charizmininkų būrius, nepaklusnius Bažnyčios hierarchams, - Pilypo laikais tokių
būrių būta ne vieno. Tai
buvo antrasis oratorijos sunkmetis, 1569 m, net buvo manoma, kad Pilypui reikės palikti
Romą, Tačiau šventasis buvo nuolankus ir karštai meldėsi, nepaisydamas
nemalonių.
Tačiau po Pijaus V
mirties Bažnyčiai vadovauti išrenkamas palankus oratorijai popiežius į
Grigalius XIII. Pagaliau 1575 m. oratorionai oficialiai įsisteigia ir gauna
leidimą statyti savo bažnyčią. Nors neturėjo jokių lėšų, jau 1577 m. Naujoje
bažnyčioje (Chiesa Nuova), tiesa, nebaigtoje, buvo aukojamos pirmosios
Šv Mišios.
Pilypas sensta
Jis sensta gražiai.
Oratorijos plinta po visą Italiją, nors Pilypui tai ir nelabai patinka, Jis
dažnai išgydo žmones, jį jau atvirai ir viešai romiečiai vadina šventuoju.
Pilypo nuolankumas žavi ir įkvepia, Nuo 1586 m. jis vis dažniau ima sirgti,
darosi uždaresnis, Ką gi, perkoptas septyniasdešimtmetis...
Kai sueina 78-eri,
Pilypą vis labiau traukia vienatvė. Su jo paties sveikata irgi įvyksta
stebuklų, kurių liudininkais buvo gausus būrys žmonių, 80-aisiais gyvenimo
metais prasidėjo kraujoplūdžiai, bet jis vis vien aukojo šv. Mišias.
1505 metų gegužės 26
dieną, per Devintines, Pilypas meldėsi su jį aplankiusiais kardinolais, klausė
kelių išpažinčių, - jos buvo tarsi tėviško atsisveikinimo ženklas, Viena
paskutinių jo frazių, kuri galėtų būti šventojo palikimas mums, buvo: „Viskas
yra tuštybė; kas nori kažko kito, nei Kristaus, pats nežino, ko nori...“
Apie pirmą valandą
nakties, prieš pat savo mirtį, tėvui Antonio pasakė jau išeinąs. Pastarajam
išskubant šauktis gydytojų pagalbos, tepasakė: „Reikia mirti, Nebesistenkite su
savo vaistais. Aš mirštu.“ Skubiai susirinkusiai bendruomenei meldžiantis, jis
kilstelėjo ranką norėdamas palaiminti ir užmigo Viešpatyje,
Vienas iš jo penitentų
įrengė Pilypui Neriui Naujoje bažnyčioje koplyčią ir nuo 1602 m, jo kūnas
ilsisi ten.
Beatifikuotas 1615 m,,
kanonizuotas 1622 m Jo dieną Katalikų Bažnyčia mini gegužės 26 d.
Jau penkeri metai
Oratorijos bendruomenė įsikūrusi Lietuvoje, Vilniuje (Antakalnio g, 4), jos
durys atviros visiems, kuriems artima džiaugsmo apaštalo - šv, Pilypo Nerio -
dvasia.
Parengė Vanda IBIANSKA
Artuma 2013 m. birželis
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą