Palyginti nedidelėje Mechiko aikštėje,
priešais senovinę baziliką kasmet, gruodžio 12 dieną susirenka šimtai
tūkstančių žmonių. Daugelis piligrimų atvažiuoja čia iš už tūkstančių
kilometrų.
Visi
laukia galimybės patekti į šventyklą ir pamatyti ją – Meksikos ir Lotynų Amerikos
karalienę Gvadalupaną. Čia jai lenkiasi visi – nuo mažiausio iki didžiausio. Nekaltos
mergelės ir narkokartelių vadeivos prašo jos atleisti nuodėmes. Šventosios
Marijos de Gvadelupės ikonos šventė švenčiama gruodžio 12 dieną ir Meksikos
gyventojams ši šventė yra svarbesnė net už Kalėdas.
Juan Diego Cuauhtlatoatzin
|
Šventė
pirmą kartą švesta 1531 metais, kai ant Tepejak kalvos indėnui Chuanui Diego stebuklingai
apsireiškė Dievo Motina. Dabar ši kalva
yra miesto ribose, bet tais laikais tai buvo neapgyvendintos teritorijos su į
šiaurę nuo pagrindinio actekų miesto retai išsimėčiusiomis gyvenvietėmis. Vienoje
iš jų buvo ispanų misionierių bažnyčia, į kurią ir atėjo Chuanas Diego. Kunigams
jis papasakojo, kad Šventoji Mergelė parodė vietą, kur turi būti pastatyta
nauja šventovė. Bet jie nepatikėjo ir pareikalavo įrodymų. Šventoji Mergelė
liepė indėnui kitą rytą grįžti į tą pačią vietą, kur jam bus duotas „ženklas“.
Tačiau jis turėjo likti namie dėl sunkios jį atėjusio aplankyti dėdės traumos. Chuanas
Diego mintimis nuolat kreipdavosi į Mariją, prašydamas jos užtarimo ir
pagalbos, kad giminaitis pasveiktų. Ir, kai jis išėjo iš namo, kad atsineštų
vandens, jam vėl apsireiškė Marija.
-
Atleisk, kad neįvydžiau tavo įsakymo ateiti! Bijojau, kad dėdė mirs, kol manęs
nėra – sušuko Chuanas.
-
Žinau, - atsakė Mergelė, - tai ne bėda, tavo dėdė šiandien pasveiks. Eik ant
gretimos kalvos ir atnešk ten augančių rožių. Suvyniok jas į savo apsiaustą,
kad niekas nematytų, ką neši.
Chuanas
Diego nuėjo rožių ir stebėjosi, iš kur jos ten gali atsirasti žiemą ir dar
tokiame aukštyje, kur auga tik kaktusai. Tačiau jis rado ten rožes. Nejausdamas
skausmo nuo spyglių priskynė pilną apsiaustą ir atnešė Mergelei Marijai. Ji
liepė nunešti jas bažnyčios vyresniajam.
- Niekas
be tavęs negali matyti, ką turi po apsiaustu. Išberko rožes po jo kojomis ir
jis pats išvys ženklą... – pasakė Marija ir dingo.
Kai Diego
išskleidė savo apsiaustą priešais prižiūrėtoją, joje pasirodė Dievo Motinos
atvaizdas.
Netrukus
mažos Tepejak bažnytėlės vietoje iškilo šventykla – Šventosios de Gvadelupės
Marijos bazilika. Jos įvaizdis skiriasi nuo kanoninio europietiško atvaizdo. „La
Morenitą“ – tamsiaodę Dievo Motiną supa tradicinė indėnų simbolika. Ji
apsisiautusi melsvai- žaliu apsiaustu, kuris išdabintas žvaigždėmis, o jos poza
primena borchija (indėnišką „Dangaus kelio“ atvaizdą toltekų sostinės Tula
griuvėsiuose) atvaizdą. Gvadalupana apsupta kalnų gėlėmis ir remiasi į Mėnulį
ir Saulę – tai Meksikoje populiarus ir garbinamas senoviškas Didžiojo Užtemimo
arba pradmenų jungties įvaizdis. Mėlyna Šventosios Mergelės apsiausto spalva
simbolizuoja Visatos gylį ir begalybę, žalia – sielos skaistumą.
Indėnai
„Tikrojo Dievo Motinos“ atvaizde įskaitydavo senovinius savosios religijos simbolius.
Šventosios de Gvadelupės Marijos himne apdainuojamas Tulos žlugimas ir naujojo
tikėjimo simbolizmas.
Žymiausių
pasaulio institutų mokslininkai daug metų negalėjo padaryti vieningą
išvadą apie ikonos dažų sudėtį. Joje
nerasta nei augalinės, nei gyvulinės, nei sintetinės kilmės dažų. Dievo Motinos akyse aptikti mikroskopiniai
žmogaus figūrų piešiniai – XVI amžiuje to nebuvo įmanoma padaryti. Figūrų
veidai yra stebėtinai panašūs į konkrečius istorinius personažus. Istorikai Marijos
de Gvadelupė apsireiškime įžvelgia gerai apgalvotą politinį jėzuitų bažnyčios žingsnį
atverčiant į katalikybę naujas tautas, nors iki galo paaiškinti jos atsoradimą
neįstengia.
Fizikai
jau daug metų fiksuoja iš Šventosios Mergelės figūros sklindantį infraraudonąjį
spinduliavimą.
Likus
maždaug savaitei iki pagrindinių iškilmių, tikintieji pradeda eisenas iš savo
namų ir darbo vietų. Žmonės procesijose būna apsirengę tautiniais rūbais, gieda
giesmes ir žengia paskui įvairiaspalviais kaspinais puoštus automobilius, ant
kurių įtaisytos gėlėse, balionuose ir dekoratyvinėse vytelėse skendinčios
ikonos. Kai procesijos pasiekia bažnyčia, prasideda pamaldos, o kitą dieną
viskas kartojama iš naujo.
Paskutinę
piligrimystės dieną – gruodžio 11-ąją po procesijos prasideda prabangi, iki
gilios nakties trunkanti šventė.
Pagrindinę
šventės dieną tradicijos puoselėtojai keliasi 5 ryto, kad visi kartu sudainuotų
Mergelei „Manjanitas“ (meksikietiškas sveikinimas su Gimimo diena). Po to
šventė tęsiama prie stalo.
Tomis
dienomis aikštė pavirsta į daugiatūkstantinę tikinčiųjų stovyklą. Gruodžio 12
dieną piligrimai atneša prie ikonos savo dovanas. Tai gali būtiu koks nors
daiktas, o gali būti ir daina arba šokis. Indėnų grupės iš kalnų kaimų atlieka
ritualinius ikiispaniškus šokius. Jie būna pasidabinę aukštais galvos
apdangalais, kurie simbolizuoja jungtį su dangumi. Tą dieną prieš bažnyčią
išsilieja gėlių jūra.
1990
metų gegužės 6 dieną popiežius Jonas Paulius II paskelbė Chuaną Diego
palaimintuoju, o 2002 metų liepos 31 dieną – šventuoju. Katalikų bažnyčioje
minimas gegužės 30 dieną.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą