“Gelbstintys” žodžiai gali
padaryti daugiau žalos nei naudos.
“Tai, ką išgyveni nėra taip baisu, kaip manai.
Jei turėtum didesnį tikėjimą ar pozityvesnį požiūrį, jaustumeis geriau.
Nusiramink ir neužmiršk, kad viskas yra į gera.
Aš tai žinau, nes esu patyręs baisesnių dalykų, tačiau juos įveikiau. Todėl gali man
paskambinti, jei reikės kokio patarimo ar pagalbos”.
Jei
šie žodžiai jums nekelia siaubo, jūs nesate buvęs neveiksmingos “pagalbos”
gavėju.
Man
yra tekę patirti nemažai bejausmių komentarų ir tai buvo labai skaudu. Bet jei
sąžiningai – ir pats ne kartą sakiau neapgalvotas pastabas.
Mes
visi norime paremti kenčiančius draugus. Mes visi trokštame pasiūlyti tobulas
įžvalgas, kurios perkeistų jų požiūrius. Mes visi norime padėti rasti džiaugsmą
kasdienybėje. Tačiau besistengdami paguosti, mes dažnai sakome visiškai ne tuos
žodžius ir vietoje to, kad sumažintume skausmą, jį tik padidiname.
Dalindami
tokią “pagalbą”, verčiame artimus žmones jaustis kaltinamais, vienišais ir nesuprastais.
Ir tada jų našta tik sunkėja. Ir jie pradeda abejoti, ar su kuo nors dar gali
dalintis savo išgyvenimais.
Būdamas
sužeistas ir žeisdamas kitus aš suvokiau, ko negalima daryti, kai tavo draugas
kenčia.
1. Sumenkinti
Yra
daugybė būdų menkinti kito žmogaus kančias. Didžioji tų būdų dauguma duoda
nutuokti, kad tai, ką patiria kenčiantis žmogus dar nėra taip baisu. Tai nėra
taip baisu, kaip atrodo, ne taip baisu, kaip kitiems ir ne taip baisu, kaip
galėtų būti.
Kaip
tai skamba:
- Įvertink savo palaiminimus. Tu turi už ką dėkoti. Žvelk į šviesiąją pusę.
- Tai yra niekis palyginus su badaujančiais Afrikos našlaičiais. Mano kaimynas daugybę kartų buvo kur kas sunkesnėse situacijose nei tu ir neprarado tikėjimo Dievu. Galėtum su juo pasikalbėti.
- Būk aukščiau to, ką patiri. Nesuprantu, kodėl tu taip sureikšmini.
Kaip
tai verčia jaustis kenčiantį:
Nesuprastas. Gali pasirodyti, kad dėmesio
nukreipimas padės pamiršti problemas, tačiau įprastai tai sukelia priešingą
poveikį. Kai žmonės sumenkina mūsų kančias, jie tik padidina skausmą. Mes
jaučiamės teisiami. Nepriimti. Tai verčia mus kuo nuodugniau papasakoti apie
savo vargą, gilintis į visas skausmingiausias vietas ir vien dėl to, kad išaiškintume, jog mūsų situacija
yra labai sunki.
2. Kritikuoti
Kritikavimas
yra ne kas kita, kaip nepalankus vertinimas ar nepritarimas. Kai gyvenimas
griūna, nepritarimas gali tapti skausmingiausiu dūriu tiesiai į širdį.
Kritikavimas sužeidžia tuo, kad kenčiantis yra neįvertinamas. Jis yra
nepakankamas, bedvasis. Kenčiantis žmogus trokšta meilės ir palaikymo, bet ne
pasmerkimo. Nei vienas negyvena tobulo gyvenimo ir nei vienam nereikia priminti apie
patirtas nesėkmes.
Kaip
tai skamba:
- Nenorėčiau to sakyti, bet gali būti, kad pats to nusipelnei. Galbūt pagaliau pasimokysi iš savo klaidų.
- Jei turėtum pakankamai tikėjimo, reikalai klostytųsi kur kas geriau. Tavo pasveikimas yra tavo paties rankose. Tau tereikia tuo patikėti.
- Aš jau pavargau nuo tavo skundų. Ar negali pakalbėti apie ką nors kita?
Kaip
tai verčia jaustis kenčiantį:
Beviltiškai. Patirti kritiką giliausioje
nesėkmėje reiškia patirti nusivylimą. Tikrai, mes negalime sveikti taip
greitai, kaip kiti. Gali būti, kad kiti pasitiki Dievu labiau, nei mes. Gali
būti, kad mes esame apsėsti savo problemų. Tačiau giliausioje kančioje mes
labiausiai trokštame malonės. Mes esame sužeisti ir toliau kenčiame. Mums labai
sunku išpainioti problemų kamuolį. Mums reikia padrąsinimo ir pritarimo, kad
galėtume pasipriešinti.
3. Moralizuoti
Nei
vienam kenčiančiam nereikia pamokslų. Ligoninėje netenkina aiškūs atsakymai.
Sakydami, kad nėra to blogo, kas neišeitų į gera, mes esame teisūs, tačiau per laidotuves
tai yra tušti žodžiai. Moraliniai pamokymai gali būti išmintingi, bet kai jie
ištariami netinkamu laiku, jie tampa
žudantys.
Kaip
tai skamba:
- Turime džiaugtis bet kokiomis aplinkybėmis.
- Viskas tik į gera. Vieną dieną tu tai pamatysi.
- Yra natūralios pasekmės. Negalima prieštarauti Dievo valiai. Bet jei išpažisni savo nuodėmę ir imsi keisti savo gyvenimą, Dievas tave laimins.
Kaip
tai verčia jaustis kenčiantį:
Vertinamu. Kančios pragare labai
nelengva pamatyti visą vaizdą. Be to kančia yra dar ir slėpinys ir niekas
negali žinoti iš kur tai kyla ir koks konkretus gėris gali iš to iškilti. Bet
kokie spėliojimai bus šalti ir bejausmiai. Kai reiks teologinių atsakymų, bus
jų paprašyta. Bet kai jie ištariami netinkamu laiku jie yra tik savimyliški.
4. Tikrinti
ir patarinėti
Pasigardžiavimas
smalsiu klausinėjimu yra varginantis. Ypač tada, kai reikalaujama papasakoti
apie nemalonias ir sukrečiančias aplinkybes. Bus kur kas geriau, jei palauksite
ir leisite atsigauti, kol pasidalinimas tokia informacija bus lengvesnis. O kai
žmogus išsipasakoja, stenkitės nepatarinėti. Patarimas gali būti naudingas, bet
sakydami, ką daryti kitam, nejučia puolate į puikybę. Mes negalime ištaisyti
situacijos ar asmens.
Kaip
tai skamba:
- Tai kas gi konkrečiai atsitiko? Kaip dabar jautiesi? Ką ketini daryti?
- Kodėl neini pasivaikščioti? Ar su kuo nors susitikti? Tau reikia prasiblaškyti nuo problemų.
- Ar bandei tą naują gydymą? Tau reikia pasirinkti kitą gydytoją! Mano kaimyno pusbrolis stebuklingai pagijo. Turėtum ir tu pabandyti daryti tai, ką darė jis.
Kaip tai verčia jaustis kenčiantį:
Neatsižvelgiama
ir pasmerkiama. Kai mes kenčiame, visi smalsūs
klausimai yra įkyrūs. Mums nereikia, kad užverstų patarimais. Ir kai kiti
nuolat sako, ką turėtume daryti, mes jaučiamės verčiami pasiaiškinti dėl savo sprendimų. Be
to nepageidaujami patarimai atrodo lyg kritika.
5. Išgaruoti
Kai
kurie dingsta iš akiračio, kai jų artimieji patiria tragediją. Jie vengia
susitikti, nes tai nepatogu. O jei
tenka, tada pokalbis būna trumpas ir dirbtinis. Jie pasiūlo miglotą pagalbą
arba iš viso nieko.
Kaip
tai skamba:
- Paskambink, jei ko nors prireiks…
- Tyla
Kaip
tai verčia jaustis kenčiantį:
Apleistas. Skausminga patirti ignoravimą
tada, kai draugų parama reikalingesnė nei bet kada. Žmonių buvimas yra
geriausia iš visų įmanomų dovanų. O jų išnykimas kančios metu yra daugiau nei
pastebimas ir net daugiau nei jaučiamas ir suvokiamas. Ir iš tikrųjų – kam gi
paskambinti, kai prireikia pagalbos, jei visi pasiūlymai buvo migloti ir
mandagūs.
Tai
ką mes turime daryti?
Kai
žmogus kenčia, vietoje to, kad pasiūlytume “pagalbą”, kuri iš tikrųjų tik
žeidžia, naudokite tris principus:
1. Sėdėkite
ir klausykite.
Išlieti širdį ir turėti, kas tai išklauso yra kur kas didesnė pagalba, nei
visi bet kada išsakyti paguodos žodžiai. Aš tiesiog noriu, kad kas nors su
manimi būtų. Kad verktų su manimi. Kad pasakytų, jog, dejà, bet gyvenimas išties
yra sunkus. Kad nesitikėtų, kad aš turiu tobulus teologinius sprendimus. Kad
leistų man bambėti ir žerti žodžių tiradas. Ir kokia nuostabi dovana, kai
nesijaučiu smerkiamas dėl
kiekvieno desperatiškai “išvemto” žodžio.
2. Pasiūlykite
labai konkrečią pagalbą. Lengviausia priimti konkrečius pasiūlymus: “Noriu kitą savaitę pakviesti
tave pietų. Ar tau tiktų antradienį, o gal nori kitą dieną?” Arba: “Ketinau
eiti į parduotuvę. Gal galėčiau tau ką nors parnešti?”
3. palaikykite
ryšį. Melskitės.
Rašykite žinutes. Paskambinkit ar aplankykit. Nuolat priminkite, kad
nepamiršote.
Visi
me sesame apleidę savo artimuosius kančioje. Ir visi savo sielvarte buvome
sužeisti ar nusivylę savo draugais ir artimaisiais. Mes negalime tobulai
paguosti ir mums nereikia jų “ištaisyti”. Vietoje to tiesiog pabūkime su
kenčiančiu žmogumi. Verkite su juo. Paremkite juos sielvarte. Tam kad pagytum, reikalinga
malonė.
Ir neužmirškite, kad kenčiantis žmogus nereikalauja
gelbėtojo. Jis jau Jį turi… kaip ir mes.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą