Kosminio laivo "Challenger" katastrofa 1986 metų sausio 28 dieną
1986 metų sausio mėnesį saulėtame Floridos danguje sužibo ugninis kamuolys.
Kanaveralo iškyšulio inžinierių
ir mokslininkų komandai 1986 metų sausio 28 dienos rytas prasidėjo nuo
pasirengimo rūpesčių. Jau kelintą kartą tikrino „Challenger“ sistemas dar
vienam skrydžiui už Žemės atmosferos ribų.
Septyni astronautai, tame tarpe
ir Sharon Christa McAuliffe, pradinės mokyklos mokytoja, kuri varžybose su
tūkstančiais kolegų visoje Amerikoje iškovojo teisę dalyvauti kosminiame
skrydyje buvo paskutinį kartą instruktuojami. Daugybė žiūrovų ir žurnalistų
susirinko netoli starto komplekso ir laukė jaudinančio starto
Niekas iš jų net nenutuokė, kad
jau po kelių sekundžių nuo raketos starto atsitiks neįtikėtina – „Challenger“
sprogs suformuodamas ugninį kamuolį. Visa įgula žus, o kosminė Amerikos
programa sustos trims metams
Tą tragišką akimirką devynių
mylių aukštyje virš Floridos visiem laikams išgaravo atsainus žmonijos požiūris
į kosminius skrydžius. Visas pasaulis išgirdo vienos stebėtojos riktelėjimas:
„Dieve! Kas atsitiko?
Preliudija
Legenda tapusio „Challenger“
istorija prasidėjo dar naktį, kai temperatūra Floridoje nukrito iki neįprastai
žemos atžymos – minus 27 laipsniai. Jau ryte taip vadinama NASA „ledo komisija“
pradėjo tikrinti erdvėlaivį
Pirmą kartą skrydis atidėtas
1985 metų gruodžio 23 dieną, Jis buvo perkeltas į sausio 22 dieną, tačiau
7 valandą 56 minutės
astronautai užėmė savo vietas erdvėlaivyje. Tąčiau
Oro prognozė žadėjo giedrą
dangų ir minusinę temperatūrą. Pusę antros nakties speciali „ledo komanda“
nuvyko patikrinti erdvėlaivio paviršiaus.
Sausio 28 dienos
Šios pauzės metu antroji JAV istorijoje moteris – astronautė Judith A. Resnik
davė trumpą interviu. Nepaisant to, kad įguloje buvo septyni žmonės, Judith
pabrėžė, kad jie yra šešiese, vadinasi ji dalinasi šeštąją atsakomybės dalį už
visos ekspedicijos sėkmę. Profesionalė Resnik demonstratyviai atsisakė
pripažinti lygia sau Christa McAuliffe, kuriai tiesiog pasisekė. Juk pirmajam
savo skrydžiui Judith rengėsi net 6 metus.
Likus septynioms minutėms ir 30
sekundžių iki erdvėlaivio ir vieną milijardą dolerių kainavusių variklių
starto, atsvertos plieninės aptarnavimo konstrukcijos. Išorinis „Challenger“
kuro bakas savo aukščiu prilygo 10-ies aukštų namui ir talpino daugiau kaip
pusę milijono galonų skysto deguonies ir vandenilio.Dviejų starto greitintuvų
kieto kuro masė buvo didesnė nei milijonas svarų.
Sistema garsiai skaičiavo
starto sekundes, o susijaudinę žmonės garsiai kartojo. Starto metu 46 metų
laivo vadas Francis
R. (Dick) Scobee ir 40-metis pilotas Michael
J. Smith buvo skrydžio denyje. Už jų sėdėjo 36 metų
inžinierė-elektrikė Judith
A. Resnik ir 35 metų fizikas Ronald
E. McNair. Apačioje, viduriniame denyje buvo 39 metų inžinierius Ellison
S. Onizuka, 41 metų inžinierius-elektrikas Gregory
B. Jarvis ir 37 metų mokytoja Sharon
Christa McAuliffe.
Likus šešioms sekundėms iki
starto paleistas pagrindinis variklis. „Keturi...trys...du.... vienas....
Startas!”
1986 metų sausio 28 dieną
Sprogimas
Dar po trijų sekundžių NASA kameros užfiksavo stulbinantį reginį. Operatoriai pamatė tai, ko negalėjo įžiūrėti žiūrovai kosmodrome. Ties laivo viduriu tarp jo dugno ir išorinio kuro bako blykstėlėjo neryški, bet gerai matoma oranžinė šviesa. Dar akimirka ir... prasidėjo košmaras. „Challenger“ suliepsnojo. Praėjus 73,618 sekundėms po starto radiolokatorių ekranuose aiškiai matėsi daugybės nuolaužų trajektorijos.
Neįtikėtina, bet Hiustone, kur buvo kontrolinė komisija, oficialus skrydžio vadovas nežiūrėjo į monitorių. Vietoje to jis įsispoksojo į skrydžio programą. Jis kalbėjo ne apie tai, kas atsitiko, o apie tai kas turi atsitikti „Challenger“ pagal skrydžio grafiką ir parašytą tekstą. „Viena minutė penkiolika sekundžių. Laivo greitis 2900 pėdų per sekundę. Nuskriejo devynias jūrmyles. Aukštis virš Žemės – septynios jūrmylės“.
Milijonams televizijos žiūrovų,
kurie buvo apstulbinti, jo žodžiai skambėjo kaip užkeikimas.
Staiga vedantysis nutilo ir po minutės prislopintu balsu ištarė: „Skrydžio
koordinatorius ką tik pranešė, kad kosminis laivas „Chalenger“ sprogo. Skrydžio
direktorius patvirtino šį pranešimą“.
Kai pamėkliškas Y formos
debesis išsisklaidė virš kosmodromo, žiūrovai pajuto neišmatuojamą baimę.
Vašingtone, Ovaliniame Baltųjų Rūmų kabinete dirbo Prezidentas Ronaldas
Reiganas. Netikėtai jo kabinete pasirodė artimiausi patarėjai. „Įvyko rimtas
incidentas su kosminiu laivu“ – pasakė vice prezidentas George Bush.
Visuomeninių ryšių direktorius Patrick Buckennan buvo atviresnis: „Sere, sprogo
kosminis laivas“. Reiganas buvo priblokštas kaip ir visi amerikiečiai. Juk tai
jis priėmė sprendimą, kad pirmasis eilinis žmogus kosmose bus mokytoja.
Daugiau, kaip 11 000 mokytojų varžėsi
Nacionalinė tragedija
Amerikiečiai buvo sukrėsti . Per paskutinį ketvirtį amžiaus JAV astronautai atliko 55 skrydžius į kosmosą ir sėkminga baigtis buvo savaime suprantama. Dvidešimt keturi „shuttle“ skrydžiai įvyko sklandžiai. Visi laukė dvidešimt penktojo. Daugeliui atrodė, kad beveik kiekvienas jaunas žmogus po kelių mėnesių treniruočių gali skristi į kosmosą. Linksma ir energinga mokytoja Christa McAuliffe turėjo tapti naujos eros etalonu. Belieka tik gailėtis, kad ši puiki era egzistavo tik kelias sekundes.
Praėjusi rūstų trijų mėnesių
treniruočių kursą mokytoja buvo pasirengusi atlikti fantastinę kelionę.
Programa „Mokytojas kosmose“ apėmė mechaniką, fiziką, chemiją ir kosmines
technologijas. Christa tiesiai iš kosmoso turėjo vesti dvi 15-os minučių
pamokas ir paaiškinti vaikams, kaip veikia kosminis laivas, papasakoti apie
kosminių skrydžių naudą. Planuota išsiaiškinti Niutono dėsnių veikimą nesvarumo
sąlygomis, hidroponikos, chromatografijos ir putojimo procesus. Ketvirtą
skrydžio dieną pamokas šimtams mokyklų tiesiogiai iš „Challenger“ turėjo
transliuoti nekomercinė televizija PBS.
Deja, jai neteko pasinaudoti
šia galimybe ir vesti pamokas, kurios būtų įrašytos į švietimo istoriją. Vargu
ar „Challenger“ tragedija kur nors nuaidėjo garsiau nei
Sovietų Sąjungoje buvo
paskelbta, kad du krateriai Veneroje pavadinti dviejų žuvusių moterų vardais -
McAuliffe ir Resnik. Vatikane popiežius Jonas Paulius II paprašė, kad
tūkstančiai susirinkusių žmonių pasimelstų už amerikiečių astronautus ir
pasakė, kad tragedija iššaukė gilų liūdesį jo sieloje. Didžiosios Britanijos
ministrė pirmininkė Margareth Thatcher pažymėjo, kad „naujos žinios kartais
pareikalauja pačių geriausių žmonių aukos“. Pirmasis amerikietis apskriejęs
Žemės rutulį, senatorius John Glenn pasakė:„Mes buvome pirmieji ir visada
žinojome, kad kada nors ateis tokia diena, kaip šiandien. Juk mes dirbame su
tokiais dideliais greičiais ir su tokia energija, su kuria niekad nesusidūrė
žmonija“.
Visoje JAV teritorijoje žmonės
skirtingai išreiškė savo liūdesį. Los Andžele buvo vėl uždegta Olimpinė ugnis.
Niujorkas užgesino šviesas aukščiausiuose dangoraižiuose. Floridos pakrantėje
išsirikiavo 20 000 žmonių su fakelais rankose.
Kodėl?
Šalis gedėjo. O Kanaveralo
iškyšulyje JAV ir NASA pakrančių apsaugos tarnybos pradėjo „Challenger“
nuolaužų paieškas.
NASA ekspertams reikėjo išspręsti sudėtingiausią uždavinį – kas atsitiko? Tam
laikui išaiškėjo trys kryptys. Visų pirma mokslininkai jau turėjo filmą, kurį
nufilmavo 80 NASA kamerų ir 90 žurnalistų kamerų. Antra - egzistavo milijardai
kompiuterinių signalų, kuriais keitėsi pasmerkti astronautai ir skrydžių
valdymo centras. Ir trečia – jau buvo surinkta nemaža nuolaužų dalis.
Jau buvo prielaida, kad starto
išvakarėse aikštelėje susiformavęs ledas pažeidė erdvėlaivį – to ir bijojo
„Roquell“ inžinierius. Taip pat buvo įtariama, kad prieš kelias dienas
keliamojo krano strėlė atsitiktinai pažeidė išorinę kuro bako izoliaciją.
Tačiau paaiškėjo, kad kranas kliudė ne patį baką o paleidimo įrenginį.
Netrukus versijos ir įtarimai susikoncentravo ties galima kuro bako arba raketų
greitintuvų avarija.
Ekspertai patikslino, kad
kiekvienas mazgas galėjo iššaukti sprogimą. Sprogimą galėjo iššaukti ir degalų
nutekėjimas per trūkusią pagrindinę bako siūlę. Specialiai sukurta komisija
uždaruose posėdžiuose kamantinėjo aukščiausius NASA pareigūnus ir „Morton
Tayocol“ kompanijos inžinierius. Ši kompanija yra kieto kuro raketų nešėjų
tiekėja, manoma, kad jos ir iššaukė tragediją.
Tai, kas paaiškėjo sukėlė
komisijai šoką. Paaiškėjo, kad Kenedžio kosminio centro „Shuttle‘ skrydžių
vadovas Robert Sike ir „Challenger“ paleidimo direktorius Jeen Thomas net
negirdėjo, kad „Morton Tayocol“ inžinieriai dėl šalto oro prieštaravo prieš
„Shuttle“ startą iš Kanaveralo kyšulio.
Daugelis ekspertų palaipsniui
priėjo prie išvados, kad avarija įvyko
Tačiau kompanijos inžinierių
korpuso vadovas Allna McDonald atsisakė pasirašyti oficialų leidimą startui.
„Aš ginčijausi su jais iki užkimimo, tačiau nesugebėjau jų įtikinti“.
Ginčai užsitęsė ir tada
pirmasis kompanijos „Morton Tayocol“ vice-prezidentas Gerald Mayson paprašė 5
minučių, o paskambino tik po 2 valandų. Jis ir dar trys vice-prezidentai palaikė
startą. Faksimilinė sutikimo kopija buvo išsiųsta į NASA.
Kas gi vyko tas 2 valandas
„Morton Tayocol“ būstinėje? Sausio 27-os vakarą koncerno specialistai ryžtingai
protestavo prieš „Challenger“ startą. Tai buvo be ketvirčio devynios. Bet jau
vienuoliktą vakaro jie raštu užtikrina, kad nemato jokio pavojaus. Kompanijos
vice-prezidentas nutraukė telefono pokalbį su NASA, išklausė pavaldinių
pastabas ir paprašė, kad šie paliktų kabinetą, pareikšdamas, kad dabar reikia
priimti ne tiek inžinierinį kiek verslo sprendimą. Paprašęs pasilikti vyriausią
inžinierių Robert Lund griežtai pasakė: „Nusiimkite savo inžinieriaus kepurę ir
nors trumpam užsidekite biznieriaus cilindrą“.
Neįtikėtina, tačiau „Challenger“ starto dieną NASA praleido dar vieną progą
neįvykti tragedijai. Didžiulis, raketą palaikantis bokštas pasidengė ledu.
Kosminės agentūros atstovai susirūpino, kad ledas gali sužaloti ugniai atsparią
dangą ir tris kartus siuntė „ledo komandą“ patikrinti aikštelę. Informacija
apie nenormalias „šalčio dėmes“ ant dešinės raketos buvo praleista. O tai
reiške, kad guminiai žiedai patyrė didesnį atšalimą, nei ankstesnių skrydžių
metu.
Išvados
Viešo tyrimo metu Senato
mokslo, technologijų ir kosmose pakomitetyje senatorius Ernest Holding pasakė:
„Šiandien atrodo, kad to buvo galima išvengti“. Vėliau jis apkaltins NASA, kuri
„akivaizdu, kad priėmė politinį sprendimą ir nepaisydama stiprių prieštaravimų
paskubėjo su startu“. Vėliau NASA vadovai pripažino, kad kažkur nuo 1980 metų
juos neramino sandarinimo žiedų būklė raketose – nešėjose. Pavyzdžiui, pirmųjų
12-os skrydžių metu žiedai dalinai apdegė keturis kartus. Kosminė agentūra ėmė
naudoti naują sujungimų apsaugos glaistą.
Saugumo komisija nusprendė, kad
tragediją iššaukė „slėgio kritimas galiniame dešiniojo raketinio variklio
susjungime“, tačiau tuo pačiu metu pažymėjo, kad „priimant sprendimą padaryta
rimta klaida“. Ataskaitos reziume skamba taip: „Komisija nustatė, kad koncerno
„Morton Tayocol“ vadovybė reikalaujant Maršalo kosminio centro vadovams pakeitė
savo sprendimą ir davė sutikimą skrydžiui 51-L. Tai prieštaravo koncerno
inžinierių nuomonei ir padaryta su vieninteliu tikslu – įtikti stambiam
užsakovui“.
Komisija sukūrė rekomendacijas,
kurios jų manymu ateityje neturėtų iššaukti tragedijos pasikartojimą. Daugelio
puslapių ataskaitoje prezidentui Reiganui primygtinai buvo siūloma iš esmės
perdaryti, o ne modifikuoti „shuttle“ variklių sujungimus, bei patikrinti visus
kritinius erdvėlaivio mazgus. Pažymėta, kad NASA labai stengėsi kuo greičiau
paleisti „Challenger“
Komisija neapkaltino NASA
„Ateitis nėra laisva
nuo netekčių...“
„Jūsų mylimų žmonių auka iki
sielos gelmių sujaudino amerikiečių tautą. Nugalėdamos skausmą mūsų širdys
atsivėrė prieš sunkią tiesą: ateitis nėra laisva nuo netekčių...Dikas, Maiklas,
Džudi, Elas, Ronas, Gregas ir Krista. Jūsų šeimos ir jūsų valstybė apverkia
jūsų mirtį. Mes atsisveikiname su jumis, bet niekada jūsų neužmiršim“.
Paruošė Arnoldas Stasiulis
Nuotraukos iš interneto.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą