Vokiečių
aviakonstruktorius Ernst Heinkel gimė 1888 metų sausio 24 dieną Grunbach mieste
(Viurtembergo žemė). Savo darbą pradėjo kaip pameistrys automobilių
parduotuvėje, vėliau dirbo liejykloje. 1907 – 1911 metais mokėsi Štutgarto
Aukštojoje Technikos mokykloje. 1908 metais susižavėjo aviacija – jį įkvėpė
pirmieji Zeppelin`o dirižablių skrydžiai. 1909 metais aplankė Tarptautinę
Frankfurto skraidymo mugę. Pinigus traukinio bilietui gavo užstatęs mėgstamą
knygą „Mechanizmų elementai“. Tais pačiais metais pradėjo savo pirmojo lėktuvo
statybą – tai buvo Farmano tipo biplanas. 1911 metais skrisdamas tuo lėktuvu
patyrė avariją ir rimtai susižalojo. Bet jis buvo vienas iš nedaugelio žmonių
Vokietijoje, kurie patys pastatė ir skrido aeroplanu.
Vėliau dirbo konstruktoriumi pas F. Schnider.
Po to perėjo į „Albatros Aircraft“, o 1914 metais tapo lėktuvų statybos firmos
„Hansa und Brandenburgischen Flugzeugwerke“ techniniu direktoriumi ir
vyriausiuoju konstruktoriumi. Pirmojo pasaulinio karo metais sukūrė virš 30-ies
lėktuvų tipų Vokietijos ir Austrijos armijoms. 1918 metais Vokietija pralaimėjo
karą ir pagal Versalio sutartį jos aviacijos pramonė buvo apribota. Heinkel
įkūrė nedidelę gamyklą, kur gamino elektros įrangą.
Apeidamas sąjungininkų draudimą jis susirado
gamintoją Stokholme ir gamino lėktuvus Švedijoje. Svenska Aero AB pardavinėjo Heinkel
lėktuvus Švedijos KOP ir kitoms šalims. Už kiekvieną parduotą lėktuvą Heinkel
buvo mokami honorarai.
Kai 1922 metais sąjungininkai nugalėtojai
atšaukė savo apribojimus ir leido Vokietijai vėl gaminti lėktuvus,kurių greitis
neviršijo 169 km/val. Varnemiundėje įkūrė savo firmą „Ernst Heinkel Aircraft
Works“ ir pradėjo nuo hidrolėktuvo. Tokiais lėktuvais labai domėjosi japonai.
Jiems reikėjo nuo laivo kylančių lėktuvų, kurie galėtų vykdyti priešo paieškas,
po to grįžti ir nutūpti šalia laivo. Heinkel suprojektavo ir pastatė katapultą
hidrolėktuvų startui nuo jūros laivų. Konstruktorius išvyko į Japoniją ir
sukonstravo, bei įrengė eksperimentinę katapultą kreiseryje „Nagato“. 1927
metais ji buvo panaudota Atlantiniame laineryje „Bremen“. Ji buvo naudojama
pašto lėktuvo paleidimui. Tokiu būdu paštas būdavo pristatomas anksčiau nei
laivas pasiekdavo uostą.
1933 metais į valdžią atėjo naciai. Heinkel
nepatiko, kad jie privertė atleisti iš darbo žydų konstruktorius ir analitikus.
Tačiau tie patys naciai netrukus parėme ženklų Heinkel firmos išplėtimą. Nuo
1922 metų jis turėjo nedidelę gamyklą Warnemiunde prie Baltijos jūros. Dabar
buvo pastatytos dar dvi – prie Rostoko ir Berlyno. Talentingi broliai Siegfried
ir Walter Gunter ėmėsi vadovauti lėktuvų gamybai besiplečiančioje firmoje.
1930 metų pradžioje pastatė septynvietį
transporto lėktuvą He-70, kuriuo 1933 metais pasiekė greičio rekordą – 375
km/val. Pradžioje jis buvo skirtas pašto pervežimui, bet Luftwaffe turėjo savo
planų ir matė jame bombonešį. Kreiserinis šio lėktuvo greitis buvo 306 km/val.
Tais pačiais metais šiuo lėktuvu pasiekti dar septyni pasaulio rekordai.
Pasiremdami šiuo
pasiekimu broliai Gunter sukūre labai vertingą dviejų variklių bombonešį
He-111. Jis tapo pagrindiniu Luftwaffe bombonešiu. Heinkel gamyklos surinko
7300 vienetų. Naciai plačiai naudojo juos kovose prieš britus ne kartą smogdami
Londonui ir į kitus taikinius.
Anglai ir jų sąjungininkai JAV atsakydavo
galingų keturmotorių bombonešių atakomis. Jie skraidino didžiulius bombų
krovinius tolimais atstumais. Luftwaffe vadai labiau pasitikėjo pikiruojančiais
bombonešiais, nors šie galėjo gabenti tik kuklų bombų krovinį ribotu atstumu,
bet tiksliau pataikydavo.
Tačiau Heinkel vis dėlto pasiūlė Luftwaffe
sunkųjį bombonešį. Tai buvo He-177. Jis buvo didesnis nei amerikiečių B-17.
Vokietija pasigamino tūkstantį šių bombonešių. Jo variklai turėjo vieną prastą
savybę - užsidegti nepalankiausiu metu. Gamyba buvo pertraukta – Luftwaffe
reikalavo, kad ir šis lėktuvas tiktų pikiruojančioms atakoms.
Paskesniais metais sukūrė pikiruojantį
bombonešį He-50 ir naikintuvą He-51, kuris plačiai naudotas Antrojo pasaulinio
karo metu. Iki 1945 metų firmoje sukurta daugiau kaip 100 įvairių tipų lėktuvų
(mokomieji, keleiviniai, žvalgybiniai, bombonešiai, naikintuvai ir kt.)
He-178 pakilo 1939 metų rugpjūčio 27 dieną. |
Užsitikrinęs stabilias pajamas iš He-111 ir
He-177 pardavimų Heinkel galėjo realizuoti savo pomėgį dideliems greičiams. Jis
sukūrė He-100. Tai buvo naikintuvo prototipas, kuriuo dar 1939 metų kovo 30
dieną pasaulio greičio rekordas – 746,606 km/val. Tai buvo arti tos ribos kurią
gali pasiekti propeleriu varomas lėktuvas. Tapo aišku, kad greičiau lėktuvai
skraidys tik su naujais variklių tipais. Heinkel buvo pirmasis, sukūręs tokį
lėktuvą. Tai buvo raketa varomas He-176 ir He-178 su reaktyviniu varikliu.
He-178 pakilo 1939 metų rugpjūčio 27 dieną.
1941 metų balandžio mėnesį pakilo pirmasis
pasaulyje reaktyvinis naikintuvas. Tai vėl buvo Ernst Heinkel kūrinys – He-280.
Naikintuvas skriejo 930 km/val. greičiu 14996 metrų aukštyje. Tuo pačiu metu
Heinkel įsigijo Hirh variklių gamyklą Štutgarte ir pradėjo gaminti Ohain
reaktyvinius variklius. Tačiau jam trūko pajėgumų, kad galėtų įgyvendinti savo
įsipareigojimus pagaminti pakankamą kiekį He-280. Dėl to Luftwaffe atsisakė nuo
šio projekto.
He-219 |
Heinkel sukūrė He-219, kuris buvo pripažintas
geriausiu Luftwaffe nakties naikintuvu Antrajame pasauliniame kare. Galimas
daiktas, kad tai buvo geriausias nakties naikintuvas pasaulyje. Jis buvo
greitas, manevringas ir turėjo triuškinančią ginkluotę. Tik jis galėjo lygiomis
kovoti su greituoju britų De Havilland "Mosquito". He-219 turėjo nuotolinį
ginklų valdymą, hermetišką kabiną, pirmą kartą pas vokiečius panaudotas
vairavimo ratas priekinėje atramoje ir pirmą kartą pasaulyje operatyvinis
lėktuvas turėjo katapultuojamus krėslus.
He-162 |
Karo pabaigoje Heinkel dar kartą pabandė
užtemdyti dangų vokiečių reaktyviniais naikintuvais. Jis sukūrė fanerinį He-162
ir pradėjo jo gamybą požeminėje gamykloje. Kai prie Vokietijos sienų artėjo
Raudonoji armija ir jos sąjungininkai vakaruose tik per kelis mėnesius pavyko
suderinti masinę šių naikintuvų gamybą. Kapituliacijos dieną Heinkel buvo
pagaminęs 300 šių lėktuvų, tačiau tik keli pakilo – Reichui trūko degalų...
Po karo Vokietijos aviacijos pramonė buvo
sugriauta .Ernst Heinkel išlaikė savo kompaniją ir konstravo motociklus bei
dviračius. Nuo 1950 metų vadovavo lėktuvų statybos firmai Štutgarte. 1955
metais buvo nuimti apribojimai Vakarų Vokietijai. Atgimusi Heinkel firma
pradėjo surinkinėti užsienio konstrukcijų lėktuvus pagal licenzijas. Tame tarpe
buvo ir amerikietiškas dukart garso greitį viršijantis F-104G.
Ernst Heinkel mirė 1958 metų sausio 30 dieną
Štutgarte. Jo kompanija dar gyvavo kelis metus ir 1965 metais susiliejo su
didžiule VFW korporacija. Šis susijungimas ištrynė Heinkel vardą, kuris
išsilaikė 42 metus. Tačiau jis klesti kaip VFW padalinys.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą