Laurensas GRINAS
Pietų Afrikos kilmės autorius yra surinkęs įdomios
medžiagos apie Juodąjį kontinentą. Keliautojas ir žurnalistas L. Grinas priėjo
išvadą, kad europiečiai dar nėra išaiškinę nemaža keistų reiškinių.
„Žmonės taria, kad žino Sacharą, — šnabždėjo
mirdamas iš troškulio prancūzų generolas Laperenas. — Niekas jos nežino. Aš ją
perėjau dešimtis kartų, o vienuoliktąjį ji mane nugalėjo.“
Niekas
nežino Sacharos. Štai kodėl apie ją paplito tiek legendų. Tai didžiausioji
pasaulio dykuma — daugiau kaip trys milijonai kvadratinių mylių [kiti
mokslininkai nurodo ne 5 mln. km2, o 7 mln. km2] sauso
smėlio okeanas. Antrą valandą vidudienj čia galima iškepti kiaušinį ant smėlio,
o antrą valandą nakties — sušaldyti jį. Joje yra karščiausieji pasaulio
rajonai, kuriuose žmogus be vandens miršta po devyniolikos valandų.
Pažinojau
žmonių, mirusių iš troškulio šioje dykumoje. Tai labai liūdna istorija.
Pagalvojus apie ją, mano širdis ir dabar susispaudžia nuo skausmo. Bet
nurodysiu tik vieną faktą, kuris mane tebestebina nuo tos dienos, kai sužinojau
šios tragedijos detales. Dingo dvylika Pietų Afrikos piliečių. Kai juos surado,
vienuolika buvo jau negyvi. Jie mirė labai greitai. Išsigelbėjo tik vienas.
Ištisą savaitę jis klaidžiojo dykumoje be vandens. „Likęs gyvas rimtai serga,“ įsiminiau
sakinį. Buvo vasaros pradžia. Man atrodė stebuklas, kad vienas vis dėlto išliko
gyvas.
Vasarą
Sachara — baisiausia pasaulio vieta. Karštis svilina akis. Jei skrendate
lėktuvu, bekraštė nuoga dykuma baugina daugiau, negu bet kuris vandenynas. Bet
iš viršaus dykuma yra tik trumpas kito pasaulio mirksnis. Lėktuve jūs esate
baltų debesų ir mėlyno dangaus valdžioje. Pilkas smėlis apačioje — tiesiog
niūrus vaizdas, švystelėjęs už lango. Kai pastebi ten žmones, jie atrodo kitos
planetos būtybėmis.
Netgi
kai lėktuvas skrenda žemai, visa atrodo netikra. Kaimeliai palei Nilą panašūs į
fortus, apsuptus žemės pylimais. Matyti, kaip laivų meistrai dirba senoviškas
valtis ir tuoj pat viskas dingsta. Akimirkai pasirodo cukrašvendrių plantacijos
ir raudoni žydinčių aguonų lopai. Jie taip pat nerealūs, kaip ir senovės
miestai, kapai ir šventyklos, nekropolis ir paminklai. Visą laiką apačioje
vingiuojasi žalia juosta, gaubianti didžiosios upės krantus. Tačiau dargi ir
Nilas iš dešimties tūkstančių pėdų aukščio [3 km] atrodo menkas upeliūkštis.
Tikrovė
prasideda tik žemėje. Karštis ribuliuoja ir akina. Jis tiek įskaudina, kad
negali būti netikroviškas. Kaip žmonės gyvena šiame pragare? Išbuvau dykumoje
pakankamai ilgai, kad suprasčiau tai.
Visą
Šiaurinę Afriką užima didžiausioji pasaulio dykuma Sachara. Skaičiais pažymėtos
straipsnyje minimos vietovės: 1 — Tobrukas, 2 — EI Alameina, 3 — Siva. 4 —
Dachla, 5 — Kufra, 6 — Timbuktu
|
Taip,
Sachara — baisi dykuma. Bet štai jau du tūkstančiai metų per ją keliauja
kupranugarių vilkstinės. Čia nusidriekia seniausi prekybiniai karavanų keliai.
Kupranugariai, apkrauti druska, maišais su druska, žingsniuodavo per
nepakeliamo karščio žemę! Su šiomis prekėmis, atstojančiomis pinigus, jie ėjo
per kopas nuo oazės iki oazės. Druska, dramblių kaulai, vergai. Štai turtai,
privertę žmones rizikuoti savo gyvybe dykumoje. Kai pagalvoju apie griaučius
daugelio tūkstančių vergų ir nelaimingų eunuchų, priverstų leistis j tokias
keliones, nesigailiu, kad tiek daug vergų pirklių žuvo iš troškulio.
Tur
būt, tūkstančiai pirklių ir daug tūkstančių karių yra palikę savo kaulus
dykumoje. Prieš penketą amžių iki mūsų eros čia žuvo ištisa armija, pasiųsta karaliaus
Kambizo į Sivos oazę. Pereito šimtmečio pradžioje iš Timbuktu į Viduržemio
jūros pakrantę iškeliavo dviejų tūkstančių kupranugarių ir tiek pat žmonių
vilkstinė. Nė vienas žmogus, nė vienas kupranugaris neatvyko į paskyrimo vietą.
Kupranugarių vilkstinė keliauja per smėlynus |
Senovėje
vilkstines vesdavo aklieji keliavedžiai. Dykumos takai persisunkę kupranugario
kvapu. Smėlio audros galėjo užpustyti pėdas, Jaet kvapas likdavo — silpnas,
tačiau vis dėlto pakankamas jautriai aklo vadovo nosiai. Kas mylią jis imdavo
saują smėlio ir uostydavo ją. Žemėje, kurioje nėra jokių ženklų, neregys buvo
naudingesnis už regintįjį.
Keletą
amžių iki radijo telegrafo atsiradimo Sacharoje stambiuose prekybos centruose —
Timbuktu ir Kanoje, Kaire ir Chartume — pasitaikydavo žmonių, kurie
išpranašaudavo vilkstinės atvykimą. Netgi dabar nuošaliose oazėse galima
aptikti senius, iš anksto pasakančius, kokią dieną ir valandą tarp palmių
pasirodys nauji žmonės, įdomu, ar šie pranašavimai pakankamai dažnai
pasiteisina, idant nebūtų priskiriami prie paprastų sutapimų?
Kažkada
Sacharos tyrinėtojais ir šeimininkais yra buvę tuaregai. Šie musulmonai
senovėje buvo krikščionys, ir iki šiol jų balnus puošia kryžius. Jie kasdavo
šulinius ir imdavo mokestį už vandenj. Bet nuo vienuoliktojo amžiaus juos ėmė
išstumti arabai. Arabų vilkstinės būdavo milžiniškos. Penkiolikos tūkstančių
kupranugarių karavanas pajėgdavo nugabenti į Timbuktu pusantro tūkstančio tonų
ryžių, sorų ir karčiųjų kolos riešutų. Grįždavo jis su auksu ir druska. Kasmet
iš Kairo speciali dvylikos tūkstančių kupranugarių vilkstinė keliaudavo į
kalnakasybos centrą Takedą vario lydinių.
Keturioliktame
amžiuje Mansa Muša, Malio mandigonų tautos karalius, vadovavo didingai
kavalkadai, kuri iš Vakarų Afrikos per visą Sacharą vyko į Kairą, o paskui į
Meką. Valdovas jojo arkliu, o penki šimtai jo vergų nešė aukso lydinius, vertus
milijonų svarų. Mansa Musa sėkmingai nukeliavo ten ir atgal, bet daugelis
žmonių žuvo pakelyje. Šitaip gimsta legendos apie Sacharos lobius.
Senovinėse
„knygose apie lobius" (egiptiečiai astrologai jas mielai parduotų jums)
kalbama apie karaliaus Kambizo turtus. Jau minėjau apie jo armiją, pasiųstą į
Sivą sunaikinti Jupiterio Amono Šventyklos, ir tragiškai žuvusią iš troškulio.
Nepaisant to, Kambizas vis dėlto užkariavo Egiptą. Jis turėjo vario rūdynų ir
smaragdo kasyklų, o Sacharoje savo žemėse rasdavo natūralius aukso gabalus,
sakoma, sulig moliūgu. Tačiau nepaisant astrologų pagalbos, šie turtai iki šiol
nesurasti.
Garsiame
arabų rankraštyje „Knygoje apie paslėptus perlus“ nežinomas XV a. autorius smulkiai
aprašo keturis šimtus dykumos vietų, kuriose esą paslėpti lobiai. Ir daugiau
kaip pusamžį archeologai keikė šio kūrinio autorių. Rankraštis buvo 1907 m.
išleistas Kaire prancūziškai. Beveik visos vietos, nurodytos jame, buvo arti įvairių
senovės paminklų. Beieškodami lobių, vandalai pridarė pastariesiems
nepataisomos žalos.
Labai
dažnai lobių ieškotojai pakliūdavo bėdon. 1922 m. trys žmonės — Hameris,
Rusekas ir Fokleris — išvyko kažkokiu slaptu tikslu į Libijos dykumą ir buvo
pagrobti senusitų genties. Moterys kankino Foklerį ir Hamerį, o paskui nužudė
juos. Pusgyvis Rusekas, paženklintas karšta geležim, pabėgo į Dendero oazę.
Kitą
nelemtą ekspediciją organizavo vokietis Erichas Baumgartneris, kariavęs
hitlerinėje Romelio armijoje. Po antrojo pasaulinio karo jis nuvyko į Egiptą.
Ištarnavęs keletą metų garlaivininkystės kompanijoje, sutaupė pinigų, nusipirko
detektorių, dinamito ir automašinų. 1952 m. jis iškeliavo maršrutu, kuriuo 1874
m. jau buvo praėjęs jo tėvynainis Rolfsas, nes tikėjo, kad pastarasis aptiko
karaliaus Kambizo kasyklas.
Sprendžiant
iš darbininkų pasakojimų, Baumgartneris kažką atrado. Tačiau darbininkai nepadėjo
jam kasinėti. Jie tarė, kad jis ardo seną šventyklą, saugomą džino arba
piktosios dvasios. Tada Baumgartneris pakišo dinamitą. Tačiau užtaisas pasirodė
kiek perdidelis. Milžiniška kopa prasmego, palaidodama po savim ir ieškotoją.
Abejotina,
ar Sacharoje begalima surasti nors vieną „užmirštą oazę“, turinčią kokią nors
vertę, nors paskutinė iš jų buvo aptikta ir pažymėta žemėlapyje tik tarp
pirmojo ir antrojo pasaulinio karo. Legendos apie oazes atsiranda įvairiai.
Atidūs stebėtojai sekdavo palminių balandžių bei varnų skraidymo kelius ir
nuspręsdavo, kad jie atlekia nuo kažkokio nežinomo vandens šaltinio.
Taip
vienas žmogus stebėjo, iš kur į jo oazę atskrenda balandžiai ir kompasu nustatė
kryptį. Paskui nušovė keletą balandžių ir išskrodė juos. Visų skrandyje rado
alyvų. Tada išradingasis žmogus sugavo keletą vietinių balandžių ir ėmė šerti
juos alyvomis. Kas valandą jis užmušdavo po vieną balandį ir ištirdavo jo
skrandį. Pagaliau jis pastebėjo, kad ką tik užmušto balandžio skrandyje alyvos
suvirškintos lygiai tiek, kiek ir alyvos nušautųjų svetimų balandžių
skrandžiuose. Šis paukštis skraido 25 mylių per valandą greičiu, o jis nustatė,
kad atskridusieji iš dykumos balandžiai buvo suvalgę alyvas prieš devynias
valandas. Tada žmogus iškeliavo kompasu pasižymėta kryptimi ir kupranugariu įveikė
apie 225 mylių nuotolį. Jis susilaukė pelnyto atlyginimo, atsidūręs iki tol
nežinomoje oazėje su alyvmedžiais.
Kufros
oazę, j kurią baltasis žmogus pirmą kartą pateko tik 1921 m., atrado pastabus
beduinas iš Obejados oazės, esančios gerokai į šiaurę nuo Kufros. Beduinas
stebėjo varną, reguliariai išskrendančią į pietus ir po kurio laiko grįžtančią į
Obejadą. Vadovaudamasis vien tuo, beduinas narsiai leidosi į kelią ir pagaliau
pasiekė finikines palmes bei vandenį. Šitaip buvo atrasta Kufra. Sis atradimas
pasirodė labai vertingas, nes oazė teikė maistą ir vandenį pačioje rytinės
Sacharos širdyje Ji tapo ne tik vilkstinių prieglobsčiu, bet ir rojaus sodu,
kuriame įsikūrė didelė gyvenvietė. Naujoji oazė buvo tikras lobis.
Iki
ją atrandant, Kufros rajone žūdavo daug vilkstinių. Kopų viešpatijoje tenka
keliauti tarp aukštų smėlio keterų. Jei oazė yra kitoje kopos pusėje, jos
neįmanoma aptikti net ir už kelių šimtų jardų [1 jardas = 0,91 m]. Žinojau
žmonių, mirusių iš troškulio už šešiasdešimties mylių nuo oazės. Ir visai
netoli buvo šulinys. Mylios nuotolyje pro juos praėjo tyrinėtojų partija,
tačiau kopos dengė mirštančiuosius žmones.
Legenda
apie Zerzurą [„paukščiukų oazę“] yra plačiausiai žinomas pasakojimas apie
Libijos oazes. Daug ekspedicijų išvykdavo ieškoti šios vietos. Londono
privilegijuoto klubo „Zerzura" nariai [į jį priimdavo tik tuos, kurie buvo
dalyvavę paieškose] prie pietų stalo šnekučiuodavo apie šią nesurandamą oazę.
Ilgus metus Karališkosios geografijos draugijos žurnalas skelbdavo Zerzuros
oazę geografinių pavadinimų sąraše. Ir pagaliau paslaptis buvo atskleista.
Romantiškas
„Zerzuros" vardas pirmą kartą minimas arabų rankraštyje prieš 700 m.
„Knygoje apie paslėptus perlus“, atnešusioje tiek nelaimių, taip pat ypač
viliojančiai aprašoma Zerzura. Pateiksiu tik vieną ištrauką:
„Nuo
šio paskutiniojo vadžio (išdžiūvusi upės vaga) prasideda kelias, atvedęs į
Zerzuros miestą, prie jo uždarų vartų. Šis miestas baltas, kaip balandis, o ant
jo vartų išraižyti paukščiai. Paimkite raktą iš paukščio snapo ir atrakinkite
miesto vartus, įeikite ir ten rasite didžiulius turtus, o taip pat karalių ir
karalienę, miegančius savo pilyje. Neprieikite prie jų, bet paimkite turtus.“
Zerzura,
apie kurią pereito šimtmečio pradžioje rašė seras Gardineris Vilkinsonas, ne
tiek pasakiška. Jis išgirdo apie Juodųjų oazę, pavadintą taip todėl, kad ši į
vakarus nuo Nilo oazė buvo užimta juodų žmonių, atėjusių nežinia iš kur. Jie
pagrobė keletą vyrų ir nusivedė juos į dykumą. Vilkinsonas, autorius, vertas
pasitikėjimo, tarė, kad Juodųjų oazė gali būti Zerzura.
Tais
laikais, kai Prancūzijos Ekvatorinėje Afrikoje .prekybiniai karavanai
keliaudavo j Egiptą per Kufrą, atkakliai sklido gandai apie arabus, paklydusius
dykumoje ir netikėtai patekusius j nuostabią oazę. Joje tarp palmių kilo
auksinis minaretas ir saulės spinduliuose blizgėjo ežeras. Bet, matyt, dykuma
juos apgavo savo miražais. Atgal šie arabai taip ir negrįžo.
Mūsų
amžiaus pradžioje Hardingas Kingas iškeliavo į vakarus nuo Dachlos oazės, kur
girdėjo daug pasakojimų apie Zerzurą. Buvo kalbama, kad į Dachlą iš smėlynų vėl
atvyko paslaptingieji juodieji žmonės. Kingas sutiko du beduinus, pasakojusius,
kad matė nedidelę oazę su palmėmis ir griuvėsiais ten, kur žemėlapyje buvo
pažymėta balta dėmė.
Daug
metų žmonės galvojo, kad lekiantis smėlis, artėjąs prie Dachlos, yra prarijęs
Zerzurą. Kopos gali vėl persikelti tolyn ir atidengti prarastąją oazę, bet kas
gi žino, kada tai įvyks? 1932 m. vasarą jaunas tyrinėtojas seras Robertas
Kleiton-Ist-Kleitonas su automašinomis ir nedideliu lėktuvu iškeliavo ieškoti
Zerzuros. Iš lėktuvo lakūnas pamatė ir nutraukė platų slėnį su akacijomis. Dėl
baisaus karščio ir vandens trūkumo buvo per daug rizikinga nutūpti, todėl
tolesni tyrinėjimai atidėti iki žiemos. Bet tyrinėtojas kažkuo užsikrėtė
dykumoje ir mirė. Tuo reikalas ir baigėsi.
Vis
dėlto po kurio laiko du aviacinės ekspedicijos nariai pasiekė šį slėnį,
nepažymėtą žemėlapyje. Vienas jų, P. A. Kleitonas, aptiko į rytus nuo jo dar
slėnį, o kitas rado vakaruose trečiąjį slėnį. (Tai buvo apie 1952—1954 m.)
Kelionėje buvo sutiktas senas arabas, ilgus metus gyvenęs Kufroje ir kaip
niekas kitas gerai žinojęs dykumą. Arabas tikino, kad šie slėniai, pastebėti iš
lėktuvo ir vėliau tyrinėti, yra Kufros gyventojų žinomi kaip vadi Zerzura.
„Slėnyje veisiasi kalnų avinai, lapės, bet ypač daug paukščių. Dėl to slėnis ir
pavadintas vadi Zerzura,“ — pasakė senis.
Vienas
iš labiausiai prityrusių ir drąsių Libijos tyrinėtojų, „Zerzuros“ klubo
prezidentas, majoras R. A. Begnoldas tada nusprendė, kad šie vadžiai [vėliau
pažymėti žemėlapyje Gilf Kebiro vardu] ir yra legendarinė Zerzuros oazė. Bet
jis pažymėjo, kad oazės vardo kilmė vis dar neaiški, nes ji atsirado arabų
rankraščiuose daug amžių iki tol, kai arabai aptiko šią vietą. „Aš vis
tebemanau, kad Zerzura — vienas iš daugelio pavadinimų, teikiamų legendariniams
miestams, susikuriantiems per ilgus amžius fantazijoje tų žmonių, kuriems
paslaptinga didžiausioji Šiaurės Afrikos dykuma buvo neprieinama,“ — užbaigia
Begnoldas.
Kas
yra skraidęs nedideliame aukštyje viršum Afrikos dykumų, turėjo pastebėti ten
daug vėžių. Atrodo, tarytum kai kurios dingsta begalybėje, ir tai daugiausia
jaudina. Prieš dvidešimt metų aš pats palikau pėdsakus dykumoje. Ir nors jų neįmanoma
atrasti, norisi tarti, kad jie vis dar išsilaikė, šiame sausame rajone pėdsakai
išlieka daugiau kaip 100 metų. Karteris Vilsonas, šio šimtmečio pradžios
aukštas Egipto valdininkas, aptiko Napoleono armijos gurguolių vėžių, paliktų
1798 m., žygiuojant iš Salchudžio j Kantarą. 1909 m. Rasel-paša rado patrankų
ratų pėdsakus; iš tų patrankų buvo šaudoma 1882 m. mūšyje ties Tel-al-Kebira.
Per pirmąjį pasaulinį karą kautynėse su senusitais Vakarų dykumoje pirmą kartą
buvo panaudotos automašinos — ir iki šiol nuošalesnėse vietose randamos jų
siaurų padangų vėžės. Specialistas gali surasti mūsų amžiaus trečiojo
dešimtmečio dykumų tyrinėtojų Kemalio ed-Dino vilkikų vikšrų atspaudų ir Omaro
Tusuno triašių automašinų vėžių. Beduinas-pėdsekys sugeba parodyti beveik
kiekvienos sustojimo vietos, kiekvieno mūšio su smėliu, kiekvienos stovyklos
pėdsakus. Aptikęs naują kupranugario pėdsaką jis, be abejo, parodys, kur
miegojo žmonės, kur jie atliko rytinę maldą, kur jų kupranugariai ėjo iš lėto,
o kur pradėjo bėgti.
Senus
automašinos pėdsakus esu matęs ne tik Sacharoje, bet ir Pietvakarių Afrikoje —
pajūrio dykumoje Nimbe ir raudonojoje dykumoje Kalacharyje. Bet aš manau, kad
šiaurės Afrikos dykumos daug ilgiau išlaiko žmogaus įsibrovimo ženklus.
Keliautojai
palieka ir kitokių savo kelionės pėdsakų negyvos dykumos plotuose. Lakūnai mato
išilgai daugelio Sacharos kelių saulėje blizgančius butelius. O autokelias į
pietus nuo Tanžero tiek nusėtas buteliais, išmestais iš autobuso, kad ten
nereikalinga jokių kelio ženklų. Bet visų įdomiausias butelis Sacharoje buvo,
mano supratimu, tas, kurį minėtasis Rolfsas paliko akmenų krūvoje į pietus nuo
Sivos. 1922 m. tą butelį atrado Kernai ed-Dinas ir perskaitė jame esantį
kreipimąsi: „Ar kada nors čia dar žengs žmogaus koja?“
Geologai
iki šiol nepajėgia išaiškinti Sacharos smėliu okeano kilmės. Vienu metu buvo
manoma, kad senovėje čia būta jūros. Bet paskui ši hipotezė atkrito. Kažkada
Sacharoje buvo rojus. Šiandien išnykę miestai tada turėjo vandens, juose virė
gyvenimas. Netgi drambliams pakako vandens. Prieš penkis tūkstančius metų
Sachara ėmė džiūti, bet ten vis dar išsilaikė atviri žole dengti plotai, krūmokšniai,
išsilaikė gvvybė.
Pagaliau
upės išseko ir virto balomis. Gyvuliai susitelkė aplink oazes ir jau nebegalėjo
jų apleisti. Antilopė ir gazelė, šakalas ir lapė, strutis ir putpelė, antis ir
flamingas seniau braidydavo, kur norėjo. O paskui tik paukščiai begalėjo
skraidyti viršum bevandenės dykumos.
Oazė iš lėktuvo |
Ekspedicijos
randa daugybę įrodymų, patvirtinančių, kad Sacharoje kadaise būta vandens. Toli
nuo oazių, vietovėse, kur dabar nėra nė vieno žmogaus, mokslininkai ant uolų
atrado ir nukopijavo raudonus ir baltus piešinius, vaizduojančius galvijus.
Buvo atkasti akmeniniai požemiai ir ištirti griaučiai, ant kurių atrasta
karolių iš brangakmeniu ir stručio kiaušinio lukštų. Tyrinėtojai aptiko
nugludintus akmens kirvukus, grūstuves ir girnas. Aišku, jog kadaise čia buvo
didelės gyvenvietės. Iš girnų galima spręsti, kad ten, kur dabar viešpatauja
vien smėlis, senovėje buvo auginami grūdai. Kokie gi žmonės medžiojo Sacharos
rojuje? Kas tie nežinomieji uolų piešinių autoriai? Tai taip pat paslaptis.
Tačiau yra tariama, kad senovės Sacharoje, dar gerokai iki pasirodant berberams
ir arabams, gyveno negroidinė rasė. Taigi ir Sachara turi savo kontrastus.
Kadaise čia veisėsi krokodilai.
Oazių
šaltiniuose iki šiol randama žuvies, o kalnuose — berberinių avių. Tai vis
labai skirtingų klimatinių epochų liekanos. Ir beveik visur — smėlis,
nesuvokiamas smėlis, prarijęs senovės rojų. Libijos dykumoje keliautojui
nepaprastą įspūdį palieka smėlynai, nes tai visų didžiausieji smėlio plotai
pasaulyje, ir smėlis čia guli labai giliai. Norėdamas pasiekti faraono
Tutanchamono kapą. Hovardas Karteris buvo priverstas pašalinti ketvirtį
milijonų tonų smėlio, bet tai tik lašas smėlėtame Libijos dykumos okeane.
Smėlis
gali tapti baisus. Milžiniškos geltonos kopos nusidriekia į tolį lygiagretėmis
virtinėmis, ketera už keteros. Jos nutolusios viena nuo kitos .per vieną-dvi mylias,
siekia 200 pėdų (60 m) aukščio ir tęsiasi kokia trisdešimt mylių.
Tik
senusitai jaučiasi čia kaip namie. Šis religinis beduinų ordinas buvo įkurtas
daugiau kaip prieš 100 metų vieno iš pranašo Mahometo įpėdinių. Senusitai iš
seno vertėsi vergų prekyba. Sacharoje pirmojo pasaulinio karo metu jie kovojo
prieš Anglijos ir Pietų Afrikos kariuomenę, o antrajame pasauliniame kare
palaikė Britanijos ekspedicinį korpusą.
Šie
rūstūs žmonės nežino, kas yra alkoholis, tabakas ar kava, bet mėgsta arbatą.
Senusitai-dykumos
keliavedžiai turi nepaprastą sugebėjimą orientuotis vietoje. Krypties
pakeitimas nesutrikdo jų, nes kiekvieno vadovo galvoje yra savarankiškas kompasas.
Ir netgi tamsią naktį, atsidūrę nežinomoje vietovėje, senusitai uztikrintai
eina reikalinga kryptimi. Niekas nežino Sacharos, bet senusitas-keliavedys
beveik niekada joje nepaklys. Gal būt, dėl to jis turi būti dėkingas savo
kupranugario instinktui. Pasakojama, kad kupranugaris visada suras kelią atgal
į oazę, kurioje kada nors yra ganęsis. Daug kartų vilkstinės būdavo išgelbėtos
dėl to. jog kupranugaris lyg nujausdamas perimdavo keliavedžio vaidmenį.
Niekas
nežino Sacharos, ir visur aplink oazes smėlyje palaidotos paslaptys, štai Sivos
oazė. Jos namai iš žemės ir druskos prilipę vienas per kita prie didžiulės
uolos. Sis žmonių skruzdėlynas iškyla viršum šventovės orakulo, prie kurio
pasitarti atvykdavo Aleksandras Makedonietis. Netoli Sivos yra kitų senovinių
miestų, vis dar laukiančių archeologų. Kažkur prie šios oazės slypi ir
dingusiosios senovės smaragdų kasyklos. O Sivos palmių miškeliai jau trisdešimt
amžių teikia geriausius pasaulyje finikus.
Tai
tikrai nuostabi dykuma.
Mokslas ir gyvenimas 1967/07
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą