Feliksas Tiškus
1936 m. gruodžio
mėn. 17 d. vakar Lietuvos pajūryje, ties Nida, audra į krantą išmetė danų
tristiebi motorburinį laivą „Amager“, kurio visą įgulą išgelbėjo Nidos pajūrinė
gelbėjimo stotis..
(Iš tuometinės spaudos)
Visais laikais jūrose
dužo laivai, skendo jūreiviai, žvejai, keliautojai. Nebuvo išimtis ir mūsų
nedidutė Baltijos jūra. Labai dažnai žmonės žūdavo ir visai netoli nuo, rodos,
ranka pasiekiamo kranto. Pagaliau 1865 m. buvo įsteigta Vokietijos
„Skęstančiųjų, laivams sudužus, gelbėjimo bendrovė“, kuri pradėjo statyti
gelbėjimo stotis Šiaurės ir Baltijos jūrų pakrantėse.
Stočių įgulos buvo
sudaromos iš pajūrio gyventojų, dažniausiai žvejų. Joms paprastai vadovavo
kranto prievaizdai arba žvejų seniūnai. Dalis stočių buvo aprūpintos gelbėjimo
laivais — tvirtomis irklinėmis valtimis su įtaisytomis jose „oro dėžėmis“.
Tokia valtis neskęsdavo ir vandens užlieta. Laivas buvo laikomas stoties
pastogėje netoli jūros, pastatytas ant specialaus vežimo, kad reikalui esant jį
iš ten būtų galima nugabenti prie kranto, kur gelbėtojai nuleisdavo jį nuo
vežimo į vandenį. Kitos stotys turėjo raketinį įtaisą (mortyrą arba mėtyklę),
kuriuo raketa su pritvirtintu prie jos plonu lynu būdavo sviedžiama per
nelaimės ištiktą laivą taip, kad sulipusi ant rėjų jo jgula galėtų sugauti lyną
ir juo iš kranto atsitempti stiprų trosą. Pritvirtinus trosą prie laivo stiebo,
„buvo galima žmones perkelti į krantą. Šiam tikslui naudotas specialus įtaisas,
vadinamas „bujakelnės“. Tai kamštinis gelbėjimo ratas su pritaisytu maišu iš
stipraus burių audeklo; maišo apačioje — dvi skylės, per kurias gelbstimasis
iškišdavo kojas. Šias gelbėjimo kelnes skrysčiu (blokeliu) pakabinus ant
transportinio troso, dviem virvėmis buvo galima „varinėti“ iš kranto į laivą ir
atgal. Tai labai padėdavo, kada laivas avariją patirdavo netoli kranto, nes
šiuo įtaisu buvo galima naudotis ir stiprios audros metu, kai gelbėjimo valtimi
pasiekti nelaimės ištiktuosius būdavo neįmanoma. 1910 m. bendrovė jau turėjo
128 gelbėjimo stotis — 48 prie Šiaurės jūros ir 80 Baltijos jūros pakrantėse.
51 stotis buvo aprūpinta gelbėjimo laivais, 18 — raketiniais aparatais, 59 buvo
vadinamosios „dvigubos“ stotys, turėjusios ir valtis, ir raketinius įrenginius.
Mūsų pajūrio ruože,
kuris priklausė Vokietijai, buvo įrengtos šešios gelbėjimo stotys su gelbėjimo laivais
ir raketiniais aparatais: Nemirsetoje, Karklininkuose, Melnragėje, Kopgalyje,
Juodkrantėje ir Nidoje. „Dviguba“ Juodkrantės gelbėjimo stotis stovėjo ant
apsauginės kopos prie senojo Nidos (nuo prieplaukos pamaryje jūros link) kelio
tęsinio. Prieš nutiesiant dabartinį kelią (1909 m.) išilgai visos Nerijos, buvo
važinėjama pačia jūros pakrante, pietinis išvažiavimas iš kaimo prie jūros buvo
vadinamas Nidos, o šiaurinis — Pašto keliu. Mat Nerijos pajūriu iš seno ėjo
pašto kelias iš Karaliaučiaus per Klaipėdą į Peterburgą, Juodkrantėje stovėjo
pašto stotis. Tik XIX a. pradžioje nutiesus Karaliaučiaus—Tilžės plentą, pašto
kelias buvo perkeltas į žemyną. Gelbėjimo stoties įgulą sudarė savanoriai iš
vietinių žvejų. Jai vadovavo Juodkrantės žvejybos inspektorius. Visus
gelbėtojus bendrovė buvo apdraudusi. Už žmonių išgelbėjimą jie gaudavo
premijas.
Kiekvieną vasarą būdavo
rengiamos gelbėtojų pratybos, per kurias jie stengdavosi vežimu gelbėjimo laivą
kuo greičiau nuvežti prie jūros ir nuleisti jį į vandenį. Pratybų su raketa
taikinys buvo atokiau nuo kranto įkastas aukštas laivo stiebas — gerai paleista
raketa turėdavo praskrieti virš stiebo skersinių.
Per pirmuosius 44 metus
šios bendrovės stotys išgelbėjo 3561 žmogų. įspūdingas skaičius! Tačiau jūra
nesiliovė rinkusi savo kraupią duoklę. Antai po vienos audrotos 1898 m. rudens
nakties tik Klaipėdos—Liepojos pajūrio ruože iš jūros negrįžo net 111 žvejų.
Vis nauji ir nauji žuvusiųjų kapai dygo pajūrio kapinėse. Neretai jos
priglausdavo ir svetimšalius, štai senosiose Juodkrantės kapinaitėse yra olandų
berniuko kapas, supiltas vėlyvą 1891 m. rudenį. Jis su savo tėvu škiperiu
leidosi kelionėn į Rytų Prūsiją, bet laivą audra ties Juodkrante išmetė į
seklumą. Kai gelbėtojams vargais negalais pavyko priplaukti prie laivo,
berniukas ant tėvo rankų jau buvo miręs. Šalia penkiolikmečio laivo jungos iš
Pomeranijos kapas. Jį 1906 m. rugsėjo mėn. kartu su kapitonu ir vienu jūreiviu,
įsikibusius į apvirtusio laivo kylį, įsišėlusi jūra blaškė ištisą savaitę visos
Juodkrantės akivaizdoje. Kai audra kiek aprimo ir gelbėtojai priplaukė valtimi
prie jų, vaikinas jau buvo miręs. Kiti du, nors visiškai nusilpę ir išsekę,
liko gyvi.
Gelbėjimo stotys ne
visuomet įstengdavo padėti net pačioje pakrantėje dūžtančių laivų įguloms, o
nelaimei ištikus toliau nuo kranto, pagalbos nebuvo iš kur laukti.
Antrojo pasaulinio karo
išvakarėse visos jūrų valstybės turėjo gelbėjimo stotis, aprūpintas ir
motoriniais gelbėjimo kateriais, kuriais buvo galima padėti ir toliau nuo
kranto skęstantiems laivams. Norvegijoje, Vokietijoje jos priklausė privačioms
bendrovėms, o TSRS, Suomijoje, Danijoje, Latvijoje buvo valstybės išlaikomos.
Estijos gelbėjimo stotimis rūpinosi Raudonasis kryžius, Švedijoje — dalis
stočių buvo valdžios žinioje, o dalis priklausė privačiai draugijai. Norvegija
turėjo 63 stotis ir 25 jūrinius katerius, Švedija — 38 stotis ir 11 katerių,
Suomija — 53 stotis ir 36 katerius, TSRS Baltijos jūroje —5 stotis, Vokietija
Baltijos jūroje — 65 stotis, Danija — 64 stotis ir 20 katerių, Dancigas—45
stotis ir 1 katerį, Estija — 27 stotis ir 3 katerius, Latvija—16 stočių ir 3
katerius, Lenkijoje buvo įsteigta gelbėjimo bendrovė ir 3 gelbėjimo stotys,
tačiau katerių iki karo jos taip ir nespėjo įsigyti.
Lietuva, 1939 m.
praradusi Klaipėdą su visomis jos pajūryje buvusiomis gelbėjimo stotimis,
likusiame pakrantės ruoželyje tarp Nemirsetos ir Alvikių neįstengė pastatyti nė
vienos stoties. Dar 1940 m. pradžioje spaudoje buvo įrodinėjamas būtinumas
išleisti įstatymą, kuris sureguliuotų laivų, žmonių bei krovinių gelbėjimą mūsų
pajūryje, ir įrengti dvi gelbėjimo stotis: Šventojoje ir Kunigiškiuose,
aprūpinant jas nors vienu motoriniu kateriu. Juk bet kuriuo metu avarija galėjo
ištikti ne tik praplaukiantį užsienio laivą — pajūryje gyveno apie trejetas šimtų
žvejų šeimų... Tačiau šis klausimas, kaip ir neatidėliotinai spręstinos pajūrio
žvejų gyvenimo problemos, iškeltos metais anksčiau paskelbtame memorandume
žvejybos reikalais, buvo užmirštas. Beje, šis memorandumas priminė ir tragišką
keturių žvejų žuvimą 1937 m. prie pat šventosios uosto molų. Žuvusieji, kaip
paaiškėjo, neturėjo nei žibinto, nei signalinio, vadinamojo miglos rage
pranešti apie jiems gresiantį pavojų. Neturėjo jie ir gelbėjimosi juostų. Bet
Šventosios uosto administracija ir po tokio šiurpaus įvykio nepasirūpino
tinkamai sutvarkyti gelbėjimo tarnybos ir kontroliuoti žvejus, kurie dažnai
leisdavosi į jūrą sukiužusiomis nedengtomis irklinėmis valtimis. Už pakilių
kalbų apie jūros, jūros žvejybos reikšmę kraštui, apie būtinumą susirūpinti
žvejų gyvenimo palengvinimu, slypėjo valdžios aplaidumas ir visiškas
abejingumas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą