Paskutinieji XIX a. ir
pirmutinieji XX a. dešimtmečiai Lietuvos istorijai labai reikšmingas
laikotarpis, kurį galima apibūdinti žemaičių bajorų žodžiais „ką amžiai
pagadino, laikas yra atstatyti“. Tiesa, atstatinėjama buvo visą XIX šimtmetį,
bet energingiausiai ir ryžtingiausiai buvo veikiama minėtais dešimtmečiais.
Net dabar sunku įsivaizduoti, kokio visuomenės susitelkimo, vienybės, bendro
reikalo supratimo reikėjo tikslui pasiekti!
Šiais sudėtingais
dešimtmečiais ypatingos reikšmės turėjo spauda. Lietuva tuo metu buvo engiama
ir išnaudojama labiau negu kitos Rusijos imperijos tautos. Lietuviškas raštas
ir lietuviškos mokyklos buvo uždrausta. Tik spauda galėjo žadinti ir telkti
šiaudinių pastogių gyventojus. Toje sunkioje gadynėje pagrindinį ir didžiausią
darbą nuveikė „Aušra“ ir „Varpas“.
„Aušros“ uždavinys buvo vienyti lietuvius ir
skatinti juos būti lietuviais, pritraukiant ir benutautėjančius. Propaguoti
gimtąją kalbą. Remiantis garbinga ir didvyriška senove, papročiais,
tradicijomis, ugdyti tautinę sąmonę ir tėvynės meilę. Būti vertais „tėvų
milžinų“. Tam buvo reikalinga tautinė vienybė. Patriotiniai straipsniai,
eilės, pilnos tėvynės meilės ir ilgesio, lietuviškos žinios ne tik iš Lietuvos,
bet ir iš užjūrio kėlė tautinę sąmonę ir visus lietuvius vienijo bendram darbui
dėl Lietuvos laisvės.
„Aušra“ siekė išsaugoti
ir apginti tautinius reikalus. „Juk ir mes esame tokie pat žmonės kaip ir mūsų
kaimynai ir norime visomis teisėmis, priklausančiomis visai žmonijai, lygiai
su mūsų kaimynais naudotis“ („Aušra“, 1, 4).
„Aušra“ brangi tokia,
kokia ji buvo. Tačiau gyvenimas visuomet konkretus. Lietuva ūkininkų kraštas.
Nesprendžiant žemės, duonos, ekonominių ir politinių ateities klausimų, vien
romantizmas ir tautinis misticizmas ilgainiui tapo nepępuliarūs. „Aušros“ bendradarbių
ir bičiulių ėmė mažėti, o kaimo žmonėms jos tematika nelabai buvo suprantama.
Tiesa, paskutiniuose „Aušros“ numeriuose jau prasiskverbia
realistinių-pozityvistinių apraiškų, ypač redaguojant J. Andziulaičiui-Kalnėnui.
Bendradarbių ir
redaktorių nesutarimas dėl krypties vedė prie separatizmo, o skaitytojų
mažėjimas — prie žurnalo žlugimo. Reikėjo naujo, visuomenės lygį ir laiką
atitinkančio leidinio.
Idėja leisti naują
žurnalą gimė Varšuvos lietuviams studentams. Prie jų prisidėjo vienas kitas
lietuvis valdininkas ir laikraščio „Kraj“ bendradarbis, patyręs spaudos darbuotojas
J. Adomaitis.
1888 m. susibūrė
Varšuvos studentų draugija „Lietuva“ su sava visuomenine programa, paremta
aktualiais dabarties uždaviniais, kuriuos įgyvendinti galėjo padėti spauda.
Negausus Varšuvos lietuvių būrelis, daugiausia studentai suvalkiečiai ir
keletas lietuvių valdininkų, nustojus eiti „Aušrai“, pasiūlė dr. J.
Basanavičiui nebeatgaivinti „Aušros“: „ligonis“ ir liks ligonis, nebus populiarus,
juo nepasitikės, reikia naujo.
Tada atsirado „Varpas“.
„Varpo“ krikštatėvis buvo dr. Jonas Gaidys-Gaidamavičius, aukštaitis nuo
Aluntos, patekęs į suvalkiečių teisininkų, kalbininkų ir daktarų sambūrį.
Kartu su J. Adomaičiu-Sernu jie buvo pirmieji redaktoriai, turėję literato
gabumų ir nemažai rašę. Tačiau „Varpas“ buvo dr. V. Kudirkos gyvenimas, jo
kūdikis, kūrybos aistra ir viltis.
Žinoma, pirmiausia V.
Kudirka — rašytojas, o ne visuomenės veikėjas. Minint 130-ąsias jo gimimo
metines ir „Varpo“ šimtmetį, pasirodė mokslininkų ir menininkų darbų apie šio
kilnaus žmogaus gyvenimą ir veiklą. Man gi norėtųsi pažiūrėti, kokia buvo
„Varpo“ visuomeninė kryptis.
Draugija „Lietuva“
nebuvo partija, bet ji turėjo programą, realią, praktišką, atitinkančią visų
lietuvių lūkesčius. „Varpas“ buvo tiesioginis programos vykdytojas, pasilikęs
sau absoliučią idėjinę laisvę. Programa buvo sudaryta pozityvizmo įtakoje.
Labai negausi Varšuvos lietuviškoji inteligentija lenkų judėjime nedalyvavo,
bet šio to iš jų pasimokė. J. Šliūpas rašė: „Lietuviškas to meto mūsų jaunimo
patriotizmas stūmė juos nuo svetimų. „Proletariato“ ir „Narod. Volios“ organizacijose
dalyvavo bajoriškas jaunimas, sulenkėję lietuviai, kurie mokėsi lietuvių kalbos
vien dėl to, kad galėtų vesti socialistinę propagandą Lietuvos valstiečių
tarpe... Dar turėčiau pridėti, jog mūsų liaudies vaikai nedalyvavo, kiek
žinau, nei „Proletariato“, nei „Narod. Volios“ veikloje. Ten veikė bajorų
vaikai, ypač lietuviai suvalkiečiai laikėsi toliau nuo revoliucijos krypsnio.
„Proletariatas“ lietuvių neskyrė nuo lenkų, todėl lietuviai nesidėjo prie jų
nei, tur būt, nerėmė to judėjimo. O man jis nepuolė širdin, kaipo einąs ne iš
mūsų pačių tarpo. Kiek galėjau kreipiau reikalą į lietuviškas vėžes. Didelės
pasekmės tai negalėjo turėti, taip trumpai man su bajorais tesibroliaujant;
gana to, kad bajorai Petrapily mano triūsu bent lietuviškai mokytis buvo
pasižadėję“.
Pagrindiniai programos
punktai tokie:
1.
Tautinis švietimas — knygų, laikraščių aktualiais gyvenimo klausimais
leidimas, besimokančio jaunimo šelpimas;
2.
Tautinės sąmonės ugdymas. Lietuvio statusas, kalba, teritorija,
istorija, papročiai, tradicijos, etninis klausimas;
3.
Socialiniai-ekonominiai klausimai.
Sprendžiant
pastaruosius klausimus, svarbiausias dėmesys buvo skiriamas valstiečiams, nes
Lietuva — valstiečių kraštas, jie buvo tautos dauguma. Nuo šio luomo gyvenimo
lygio priklausė viso krašto padėtis. Buvo nuspręsta prie „Varpo“ organizuoti
priedą ūkininkams arba atskirą laikraštj. Toks laikraštis pasirodė 1890 m.—„Ūkinykas“.
Jo paskirtis — ūkininkavimo mokykla valstiečiams. Jame buvo teikiama gausi informacija,
patarimai valstiečiams įvairiais ūkininkavimo reikalais: žemdirbystės, gyvulininkystės,
sanitarijos, amatų ir verslų bei prekybos. Taip pat buvo rekomenduojama
verstis pagalbinėmis žemdirbystės lakomis: sodininkyste, daržininkyste,
žuvininkyste, bitininkyste. Šiem tikslui visi inteligentai buvo raginami ruošti
ir spausdinti populiariu literatūra, nedideles knygeles įvairiais valstiečiams
rūpimais klausimais.
N (P. Vileišis — S. J.)
rašė: „Šiandien, kaip anksčiau prieš kokų 10—15 m. rūpinomės pakelti
patriotizmą ir pratinti bei išmokyti žmones skaityti, bet neaiškiname, kokia nauda
iš skaitymo, kur nuves mus tas patriotizmas... Ne tas tikrai myli Lietuvą,
kuris giria Vytauto genijų, dega platoniška meile Lietuvai, jos žmonėms, bet
tas, kuris didžiai stebėdamas žvalgosi, kas gero kitur, kuris siekie sužinoti,
ko nori kiti, kad galėtų nurodyti gaires savo tautiečiams“.
Opus buvo emigracijos
klausimas. Sunkus pragyvenimas, įvairios nesėkmės vertė lietuvius ieškoti
laimės kitur. Kai kurie važiuodavo svetur, norėdami užsidirbti pinigų, kad grįžę
nusipirktų ūkius. Sulaikyti emigracija galima buvo ne pamokslavimu, patarimais,
o konkrečiomis priemonėmis — duodant žemės bežemiams ir mažažemiams. Reikėjo
supirkti žemes iš kitataučių ne tik Lietuvos pakraščiuose, bet ir pačioje Lietuvoje,
taip pat jos nepardavinėti kitataučiams. Reikėjo reikalauti, kad caro administracija
panaikintų žemės pirkimo apribojimą (pirkti leista tik 60 dešimtinių).
Neskirstyti ūkių i
atskirus mažus ūkelius, geriau išmokėti dalis, kad Lietuvoje įsivyrautų
vidutinis ūkis (A. Rimka), todėl nepridera lietuviams tampytis po teismus dėl
žemės. Reikalinga radikalesnė negu 1861 m. žemės reforma (J. Vileišis).
Valstiečiams reikalingas prieinamas kreditas. Žemę galima supirkti kolektyviai.
Reikia steigti koopertiniais pagrindais kredito draugijas, tiekimo-realizavimo
kooperatyvus. Prekybininkams ir pramonininkams įvesti progresyvinį mokestį (P.
Leonas).
Neieškoti laimės
užjūryje, kame daugelis patenka į didelį vargą. Laimė čia, tarp mūsų,
Lietuvoje, mūsų darbo rankose, susiklausyme ir vienybėje.
Vis dėlto pagrindinis
„Varpe“ gvildenamas klausimas buvo tautos savarankiškumas, valstybės reikalas.
„Varpo“ nuomonę šiuo klausimu išsakė dr. Jonas Gaidys-Gaidamavičius 1889 m.
liepos 22—23 dienomis Baltrušiuose varpininkų susitikime.
„Ar mums aišku, kokį
mes galutinį tikslą turime, savo šį darbą dirbdami? Juk aišku, kad mes
siekiame savo valstybinio gyvenimo“. Visi susirinkusieji šiuos žodžius priėmė
kaip seniai puoselėjamus ir visiems gerai suprantamus, kaip vienintelę lietuviams
alternatyvą.
„Varpas“ pripažino
tautos klasinę sudėtį, tačiau jos nelaikė antagonistine. Tautinio solidarumo
pagrindas demokratinis. Atskiros kryptys ar susibūrimai (partijų tada dar nebuvo)
netrukdė bendram tautiniam reikalui, o tik išjudino visus. „Tautiškam atsipeikėjimui
reikalinga politinė kova už liuosesnį būvį ir ekonomiška kova už geresnį,
turtingesnį būvį, bet ranka priešininkų tvirta, prieš vėją nepapūsi!" (J.
Vileišis). J. Vileišis tautos egzistavimo klausimą siejo su siekimu
įsitvirtinti rinkoje. Pasak jo, „tautybė — ne kas kita, kaip stengimasis prie
naudingesnių produkcijos sąlygų arba troškimas prašalinti visas varžomąsias
tiesas kapitalizmo plitimui“.
Tik suvereni valstybė
gali spręsti politines-ekonomines ir socialines problemas. Dideliam darbui
reikalingos visos tautos jėgos, visų raštingumas, visų sąmoningumas.
Neraštingas politinėje veikloje nedalyvauja. Todėl svarbu politinis lietuvio
sąmoningumo ugdymas, apšvieta, kad galėtų priešintis carinei priespaudai, nes
nugalėti galima tik tuomet, kai priešinsis visa tauta. Luomų vienybė — tautos
tvirtumo laidas (P. Leonas). Reikia išjudinti visą liaudį, tai inteligentijos
darbas, protų judėjimas, o tik po to pilietinis-politinis. „Išmokyti lietuvius
lietuviškai mįslyti! Mieris mūsų — tarnauti Lietuvai, negi skirtingoms lietuvių
partijoms. Reikia duoti kelią tam, kas nauja ir pažangu. Vergija pažanga,
baudžiava taip pat pažanga, istorinė kategorija, bet švęsti jos panaikinimą
nėra reikalo. Lietuvai ji be žado!“ (P. Leonas).
Nepaliko „Varpas“
ramybėje ir tų, kurie lietuviškumui, Lietuvos reikalams buvo atbukę, o tokių
buvo nemažai.
Ginti savo tautinius
interesus kiekvieno žmogaus teisė. Tą pripažino ir pažangi carinės Rusijoj
visuomenė, iš kurios mokėsi daug ko ir mūsų inteligentija. Lietuvoje tautinį
atgimimą spartino ir carinė priespauda, ir visuomeninė mintis aprašomu metu
sparčiai plito po visą kraštą.
Kas negerbia, negina
savųjų, tas negerbia ir kitų tautų teisių, o kas šliaužioja, tą galima ir
trypti.
Valstybė, kokia ji bebūtų,
jei engia joje gyvenančias kitas tautas, anksčiau ar vėliau (istorijoje daug
pavyzdžių) subyra, kaip kortų namelis.
Religijos klausimai
„Varpe“ nebuvo keliami. Buvo laikomasi tokios taktikos: bažnyčia sau,
tautiniai reikalai sau. Katalikybė su tautybe nebuvo tapatinamos.
Katalikiškos spaudos
darbuotojai nemėgo varpininkų, jų leidžiamų knygų, laikraščių ar žurnalų. Todėl
neatsitiktinai varpininkų gretose tebuvo vos keli kunigai „iš jaunimo“, nors
prenumeravo „Varpą“ daugelis. Jaunieji kunigai taip pat buvo pavaldūs bažnytinei
vyresnybei, kuri katalikybės reikalus laikė aukščiau bet kokio tautiškumo.
V. Kudirka siekė tautos
vienybės ir su dvasininkija, tikinčiaisiais ir netikinčiaisiais. Jis rašė:
„Visa lietuvių draugija (visuomenė) tai viena šeimyna su vienokiais troškimais,
vienokia kalba, bet ne tokia vieninga kaip čekai. (Tautinis išsivaduojamasis
judėjimas vyko ir Čekijoje tuo pačiu laikotarpiu.— S. J.). Lietuvos
negelbės nei caras, nei popiežius, nei kitos svetimos politiškos srovės, mes
patys savyje turime pagelbos ieškoti.
Kiekvienas iš mūsų turi
žinoti, kur Lietuvis verkia, o kur džiaugiasi, kur vargsta, o kur turtuose,
kur apleistas ir nuskriaustas, katrą brolį reikia gelbėti, o nuo katro prašyti
pagelbos; turime žinoti jausmus, mislis ir darbus visų lietuvių, idant aišku
būtų, ant ko galima yra remtis, norint apginti savo tėvynę ir suteikti jai
laimę" („Tėvynės varpai“ (R. II).
„Varpo“ skyrius
„Tėvynės varpai“ buvo V. Kudirkos tribūna, dažniausiai jis vienas jį ir
užpildydavo. Čia buvo pateikiama plačiausia informacija, polemizuojama, pajuokiama
ir guodžiama. Buitiniams įvykiams pavaizduoti V. Kudirka pasitelkdavo jumorą
ir satyrą. Nors, kaip pats prisipažįsta, satyrą kur kas sunkiau rašyti nei
pamokslą, reikia mokslo ir išminties, o takto kur kas daugiau kaip kitiems
žanrams.
„Tėvynės varpai“ duoda
plačias galimybes V. Kudirkos pažiūroms ir asmenybei pažinti, parodo, kuo
gyveno visa tuometinė Lietuve.
„Tėvynės varpai“—tai
„Varpo" istorija.
„Varpo“ puslapiuose
kelta dar viena labai skaudi Lietuvai problema — mišrių šeimų klausimas. Su
tuo buvo susijęs mergaičių švietimas. Išsilavinusių lietuvaičių buvo maža.
Todėl inteligentų šeimų dažnai pasitaikydavo mišrių. Kaime reikalai klostėsi
paprasčiau ir mišrių šeimų buvo nedaug. Nors Lietuvos moterys buvo
raštingesnės nei vyrai (Kauno gubernijoje), bet mergaičių mokykla dažniausiai
prie ratelio, geriausiu atveju pas „daraktorių“.
Betgi didžiausia
nelaimė lietuviškai šeimai buvo rusinimas per cerkvių mokyklas, kurios buvo ir
mišrių šeimų kūrimo mokykla.
Didžiausias vaidmuo
šeimoje priklausė lietuvei motinai, o ją reikėjo mokyti. Nedaug ką ji galėjo
duoti vaikų lavinimui; išskyrus tautinę sąžinę, dorą ir meilę darbui. „Buvo
gadynė, kai lietuvės gimdė ir auklėjo lietuvius. šiandien lietuvės gimdo tik
vaikus, nes tautišką instinktą pametė, o Lietuvos reikalų nebepažįsta.
Ateityje, tikiu, netolimoje, lietuvės vėl gimdys ir auklės lietuvius— kada
pažins Lietuvos reikalus per apšvietą. Todėl būtinas ir mergaičių švietimas“,—
rašė „Tėvynės varpuose“ V. Kudirka.
Ne tik rusinimo, bet ir
lenkinimo pasekmės Lietuvoje buvo skaudžios: daugelio sulenkėjimas, menkas
tautinis atsparumas, vengimas kalbėti lietuviškai, savųjų pavardžių
iškraipymas, siekiant prisitaikyti, pataikauti, buvo neretas reiškinys tuo
metu. „Tokių piliečių,— rašė V. Kudirka,— niekada neišteisins Lietuva“.
Dabar kitas metas.
Turime viską ir viskas priklauso nuo mūsų. Nieks nepadės, nepasiūlys, jei
patys nedirbsime, nesieksime ir nesaugosime. Visų mūsų bendras troškimas ir viltis,
kad nepasikartotų praeities negandos, kad gyvuotų mūsų kalba, raštas, klestėtų
nacionalinė kultūra, žaliuotų Lietuvos girios ir tekėtų tyras vanduo Lietuvos
upėmis!
Mintis apie „Varpo“
visuomeniškumą baigiu F. Šilerio „Giesmės apie varpą“ motto — vivos voco,
moriuos pfango, fulgura brango (gyvuosius šaukiu, mirusius
palydžiu, audras tildau).
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą