Gėlės
lydi žmogų visą gyvenimą. Jau nuo seniausių laikų priimta gėlėmis sutikti ir
palydėti ypatingai svarbius svečius. Gėlėmis buvo sutinkamos kariuomenės, jomis
puošiami šventyklų altoriai ir žmonių namai. Gal todėl gėlės žiedas yra tapęs
ypatingu ženklu mūsų gyvenimuose ir kalba mums apie meilę bei pagarbą.
Henos žiedai (Lawsonia inermis) |
Biblijos
laikų Palestinoje nebuvo mums įprastų gėlynų. Medžių giraitėse, apdirbamų laukų
pakraščiuose ir tik retkarčiais – šalia namų augo laukinės gėlės. Jėzaus
laikais gyvenę žmonės buvo puikūs žolininkai ir naudojo augalus ne tik maistui,
prieskoniams, bet ir gydomaisiais tikslais – juk nei farmacijos nei poliklinikų
tada nebuvo. Ypač gausiai gėlės suvešėdavo nulijus pavasario lietui. O juk
vanduo yra nepamainomas Dievo išliejamos gyvybės šaltinis. Štai ir laiške
žydams sakoma: Jeigu žemė sugeria dažną
lietų ir iš jos prasikala želmenys, naudingi tiems, kurie ją dirba, tai ji
susilaukia Dievo palaimos (Žyd. 6; 7) – čia kalbama, kad želmenys yra
naudingi tiems, kurie dirba žemę, o ta nauda neįvyksta be Dievo pagalbos –
dažno lietaus. Šie abu veiksmai yra susieti – lietus yra Dievo palaima, bet tos
palaimos sulaukiama tik dirbant žemę. Dievo žodis nuolatos kalba apie
neatsiejamą Dievo ir Žmogaus bendrystę ir bendradarbiavimą, o Jo malonės dėka žmogus
išgydomas per augalus ir gėles.
Gėlės
kaip, ir kiti augalai Biblijoje minimos, kaip analogija arba tam tikrų savybių
apibūdinimas, kad skaitytojas iš konteksto suprastų Dievo žodį. Gėlės yra
trapaus gyvenimo ir grožio simbolis ir tradiciškai naudojamos tam, kad
perteiktų Dievo paguodą gendančiai žmogaus būčiai.
Kokios
gėlės ir augalai minimi Šventajame Rašte ir kokios jų savybės bei paskirtis?
Pamėginsime apžvelgti svarbiausias to meto augalus ir tuo pačiu šiek tiek
pažinti Biblijos laikų Izraelio bei Palestinos gyvenimą.
Meilės ir grožio ženklas
Paprastoji vandens lelija (Nymphaea alba) |
Lotoso žiedas (Nymphaea lotus) |
Karaliaus
Saliamono pastatyta šventykla, kurioje izraelitai manė esant Dievą ir soste
tarp kerubų viršum Sandoros Skrynios gyvena jo Artumas, buvo laikoma
švenčiausia vieta Žemėje. Jos aprašyme minimas dekoravimas gėlių žiedais: „Namų vidaus kedrų lentos buvo išgražintos
moliūgų ir žiedų taurelių raižiniais“ (1 Kar 6:18). Kaip matome įkvėptasis
autorius nenurodo konkrečių žiedų, tad galime manyti, jog menininkai savo darbe
panaudojo gausius pačių įvairiausių žiedų atvaizdus.
Izraelitai
gėles vertino dėl kvapo. Tai galima paaiškinti dar ir tuo, kad kvapas,
smilkymas yra žmogaus ir tautos pašventinimo ženklas. Tad vertindami gėlių
kvapus izraelitai atgailauja už tautos nuodėmes, Dievas gydo ją kvapais.
Giesmių giesmėje skaitome: „Juk žiema jau
pasibaigė, lietūs praėjo ir nuščiuvo. Žemė nuberta žiedais“. (Gg. 2:12).
Tai reiškia, kad mylimoji (Izraelis) jau paruošta mylimojo (Dievo) atėjimui –
pasibaigė sunkmetis, Dievas vėl gailestingai dovanojo gyvybę ir visa išrinktosios
tautos žemė pakvipo malonės kvapu ir pasipuošė malonės spalvomis.
Hibiskas (Hibiscus syriacus) |
Šventajame
Rašte nuolat kalbama apie žydinčias lelijas, migdolo, granatmedžio, vynmedžių
žiedus, nendres ir mandragoras, rožes, porus, mirtas, mėtas ir kitus
augalus. Daugelis iš šių augalų auga ir
mūsų laikais.
Šarono gėlė
Baltoji lelija (Lilium candidum) |
Todėl
suprantama, kad „Giesmių Giesmėje“ kalbama apie mylimąjį ir mylimąją ir šiuo
atveju įkvėptasis autorius derlingojo Šarono slėnio gėlę lygina su mylimuoju,
nes Izraelis yra slėnyje. Pats pavadinimas „Šarono gėlė“ išlieka paslaptimi.
Matyt tai buvo labai gražus, visus žiedus savo kvapu ir forma pranokstantis
žiedas, nuo seno laikomas visų žiedų žiedu. Jis buvo pinamas į religinių
švenčių ir iškilmių vainikus. Tai vienur tai kitur sutinkami teiginiai, kad tai
galėjo būti Hibiskas (Hibiscus syriacus), taurelinės jonažolės (Hypericum
calycinum L.), baltoji lelija (Lilium candidum), rytinėse Viduržemio jūros
pakrantėse augantis narcizas (Narcissus tazetta), kalnuotuose Sirijos ir Libano
vietovėse augančios kalnų tulpės (Tulipa montana) arba pajūryje augančios
Šarono tulpės (Tulipa sharonensis).
Senojo
Testamento vertėjas į lietuvių kalbą prelatas Antanas Rubšys savo komentaruose
spėja, kad Šarono gėlė galėjo būti jūrinis narcizas (Pancratium maritimum), mėgstantis
derlingąją Šarono lygumą, kuri driekiasi tarp Karmelio kalno ir Jopės palei
Viduržemio jūrą.
Tačiau
sutinkama ir tvirtinimų, kad tai galėjo būti dykumoje sutinkama viena iš rožių
atmainų. Per sausrą jos stiebas susiraito ir išrautas iš žemės rieda per
dykumą. Bet vos tik jis gauna drėgmės, - išsitiesia ir atgyja. Todėl žydai savo
tautą labai dažnai lygina su Šarono gėle. Žmonių darbas, meilė ir vanduo (Dievo
malonė) atgaivina apleistas ir sausas žemes, todėl jos tampa derlingomis.
Pražysta kaip gėlė ir nuvysta
Narcizas (Narcissus tazetta) |
Jobo
knygoje žmogaus gyvenimas su gėlės žiedu lyginamas jau kiek asmeniškiau: „Mirtingasis, gimęs iš moters, trumpai
tegyvena, bet vargo daug turi, pražysta kaip gėlė ir nuvysta, praskuba tarsi
šešėlis ir nesustoja“ (Job. 14:1-2). Čia gal galime aptikti pirmąsias
užuominas į gimtąją nuodėmę, dėl kurios žmogus tapo mirtingas ir gyvena kaip Dievas
prisakė: „.. tebūna už tai pasmerkta
žemė, – triūsu maitinsies iš jos visas savo gyvenimo dienas. Erškėčius ir usnis
tau ji želdins, maitinsies laukų augalais. Savo veido prakaitu valgysi duoną,
kol sugrįši žemėn, nes iš jos buvai paimtas. Juk tu dulkė esi ir į dulkę
sugrįši!“ (Pr. 3, 17-19).
Iš tikro nuodėmė apkartina ir sudarko žmogaus
gyvenimą. Todėl čia paminėtos ir usnys bei erškėčiai Todėl Jobas pasmerkia savo
laukus, jei yra padaręs nuodėmę: „...teauga
ten erškėčiai vietoj kviečių, piktžolės vietoj miežių!“ (Jb. 31; 40). Kova
su nuodėme yra žmogaus kasdienybė, bet toje kovoje jis negali išsiversti be
Dievo pagalbos.
Šarono tulpės (Tulipa sharonensis) |
Panašiai
ir nedoro žmogaus gyvenimas palyginamas su neprinokusiais vaisiais ir
byrančiais žiedais: „Nubarstys jis savo
neprinokusias vynuoges tarsi vynmedis ir numes savo žiedus tarsi alyvmedis“
(Job 15:33). Nuodėmingasis tampa nevaisingu, byra jo žiedai ir neprinokę
vaisiai. Tačiau įdomu ir tai, kad mirtį skelbiantys palyginimai vis dėlto atremiami
į grožio sąvokas. Matyt, kad suprastume, koks trapus yra nuodėmės pažeistas
žmogus ir kaip greitai jo grožis pranyksta.
Ir kam gi taip rūpinatės drabužiu?!
Jūrinis narcizas (Pancratium maritimum) |
Šiuo palyginimu mes kviečiami pasitikėti Dievu, nes jei jis pasirūpina lauko lelijomis, tai kur kas labiau rūpinasi žmogumi. Kaip jau matėme aukščiau – mums reikia triūsti Žemėje, rauti usnis ir erškėčius. Bet ar tai liudija, jog viską padarome patys? Mes galime tik paruošti žemę gaivinančiam Viešpaties gyvybės vandeniui, todėl čia ir siūloma nesirūpinti galutiniu pasiekimu, o daryti tai, kas priklauso padaryti dabar, nes visa kita bus pridėta. Jau ne kartą Šventasis Raštas liudijo apie tai, jog Dievas gaivina vandeniu iš Meilės tada, kai mes patys ruošiame save tos Meilės priėmimui. Iš tikro visi esame kuklūs Viešpaties vynuogyno darbininkai, o Jis tas vynuoges augina ir nokina. Dovanoja tuos vaisius mums – dovanoja daugybę mums reikalingų vaisių, kuriuos galime panaudoti maistui ir vaisui, rūbui ir pastogei. Tai jis užaugina medžius ir javus, gėles ir žoles. Tad nesirūpinkime savo drabužiu, pakaks, kad užlaikytumėte jį švarų.
Arnoldas Stasiulis
1 komentaras:
Nemaniau, kad gėlių simbolikoje yra tiek prasmės. Įdomus ir vertingas skaitinys.
Rašyti komentarą