O be to nepanašu, kad 1913 metais, kas nors būtų galėjęs
perskristi
1919 metų pavasarį Niūfaundlende susirinko kelios komandos.
Jos lenktyniavo viena su kita
Tuo metu nebūdavo jokių aerodromų ir kol pilotai ieškojo
lauko, lėktuvas garlaiviu keliavo per vandenyną. Gegužės viduryje Alkoko ir
Brauno konkurentai skrido virš vandenyno beveik 20 valandų, kol variklio
gedimas privertė tūpti ant vandens. Laimei, netoli buvo laivas. Lakūnai buvo
išgelbėti. Kitų konkurentų lėktuvas sudužo dar nepakilęs į orą.
Pagaliau gegužės 26 „Vickers Vimy“ atgabentas į Niūfaundlendą.
Iš kovos jau pasitraukė dvi komandos ir prizas bent jau tuo buvo arčiau.
Alkokas ir Braunas gavo nedidelį lauką, kur pradėjo surinkinėti lėktuvą, bet
jis buvo per mažas jam kilti. Visos detalės buvo supakuotos į 13 dėžių ir per
dvi savaites, kol buvo surinkinėjamas lėktuvas, Alkokas rado tinkamą startui
lauką ir pasiuntė ten žmones, kad išrinktų akmenis ir užpiltų duobes, bei
paruoštų taką.
Iškentę kelias dienas trukusį blogą orą nusprendė užpildyti
lėktuvą degalais ir pradėti pirmąjį skrydį virš Atlanto be nutūpimų (JAV Karo
laivyno lėktuvas „Curtiss“ gegužės mėnesį jau nuskrido iš Niūfaundlendo į
Portugaliją, bet buvo 10-čiai dienų sustoję Azorų salose.
Tuoj po pakilimo ėmė blogėti. Netrukus per radiją Braunas
perdavė pranešimą: „Viskas prasideda gerai“ ir passkelbė, kad kelionė
prasideda. Deja, tai buvo pirmas ir paskutinis radijo pranešimas, nes netrukus
sugedo vėjo energija pakraunamas generatorius. Visą likusią kelionės dalį
pilotai liko be radijo ryšio.
Nors vėjas pūtė į nugarą taip didindamas skridimo greitį,
skristi reikėjo per rūką ir vadovautis tik prietaisų parodymais. Tai labai
vargino lakūnus. Nusileidus nakčiai Braunas įkalbėjo Alkoką kilti virš debesų,
kad būtų matomos žvaigždės. Tada Braunas pasinaudojo sekstantu ir taip nustatė
lėktuvo koordinates. Paaiškėjo, kad kursą reikia koreguoti – jų skrydžio
greitis yra 106 mylios per valandą, tai buvo greičiau nei jie planavo.
Bet greitai jie vėl įskrido į debesį, kur Alkokas prarado
orientaciją ir
Paryčiui „Vickers "Vimy“ pateko į didžiulę audrą. Ją praskridus prasidėjo
smulkus lietus su sniegu. Lėktuvą padengė plonas ledo sluosknis, jis pasunkėjo
ir tapo blogiau valdomas. Pilotai pastebėjo, kad pasikeitė variklių gausmas ir
sunaudojama daugiau kuro. Norėdamas palikti pavojingą apledėjimo zoną, Alkokas
ėmė kilti vis aukščiau, kol pasiekė 4000 metrų aukštį. Tačiau ir ten
apledėjimas nesibaigė. Storas ledo sluoksnis jau dengė ne tik sparnus, lėktuvo
spyrius, bet ir variklių oro angas... Braunas beregint suprato, kad jų padėtis
– sunki. Jis atsisegė saugos diržus, pasiėmė peilį ir išlipo iš kabinos ant
apatinio sparno. Laikydamasis spyrių bei atotampų priartėjo prie dešinio
variklio. Variklio oro anga buvo pazdengta ištisiniu ledu.
Ieškodamas išeities, Alkokas nusprendė gerokai nusileisti,
išeiti iš debesų ir surasti zoną, kurioje negrėstų apledėjimas. Apatinis debesų
padas buvo 300 metrų aukštyje. Ten dulkė smulkus lietus ir ledas pradėjo tirpti
nuo lėktuvo dalių. Galima buvo ramiai skristi toliau. Alkokas vėl paleido
variklius.
Dabar atrodė kad jau niekas nesukliudys sėkmingai užbaigti
skrydį. Ir iš tiesų - Brauno navigacija buvo tiksli ir po pusvalandžio
horizonte pasirodė žemė. Jie priartėjo prie nedidelių salelių į Vakarus nuo
Airijos krantų. Nuo kurso buvo nukrypta tik keliolika kilometrų. Toks
nukrypimas neturėjo jokios reikšmės trijų tūkstančių kilometrų kelyje.
Šturmanas džiaugsmingai plojo pilotui per petį ir iš visų jėgų šaukė,
bergždžiai stengdamasis perrėkti variklių gausmą.
Taip jau atsitiko, kad šio tikrai didvyriško skridimo
dalyviai kukliai grįžo prie savo darbų ir niekas nekėlė jiems tiek ovacijų,
kiek 1927 metais, žymiai vėliau ir tobulesniais lėktuvais Atlantą
perskridusiems – „Atlanto nugalėtojui“ Č. Lindbergui arba
K.Čemberlenui.. Piniginį laikraščio prizą Londone jiems įteikė Britanijos Karo
ir Aviacijos sekretorius Vinstonas Čerčiilis. Karalius Jurgis V suteikė abu
lakūnus pakėlė į riterius.
Tik kuklus paminklas didžiuliame aerodrome primena šį
didvyrišką skridimą. O Anglijos Enciklopedija rašo: „1919 metų birželio 14
dieną du buvę Anglijos karo lakūnai, pilotas D. Alkokas ir šturmanas A.Braunas
startavo dvimotoriu biplanu Vickers "Vimy" iš Harbom Grace
Niūfaundlende ir po 15 valandų 57 minučių skrydžio vidutiniu 190.7 kilometrų
per valandą greičiu, sunkiomis oro sąlygomis nuskrido 3041 kilometrą ir
nusileido vakarinėje Airijos pakrantėje. Tai buvo pirmasis aviacijos istorijoje
perskridimas per
2005 metais du lakūnai – Styvas Fosetas (Steve Fossett) ir
Markas Rebholcas (Mark Rebholz) pakartojo legendinį skrydį su „Vickers Vimy“
kopija.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą