|
Dailininkas priklauso dviem šalims —
Šveicarijai, kurioje jis gimė ir kurią mylėjo, ir Prancūzijai, kur brendo,
mokėsi meno ir kūrė, kuriai ištikimas liko visą gyvenimą. Nors dirbo dailininkų
avangardistų grupėje, išliko realistu, gal kiek susipainiojusiu simbolizmo
idėjose, bet neišsižadėjo sveiko proto, aštraus žvilgsnio, tikslaus potėpio.
Mėgo grafiką, daug dėmesio skyrė medžio graviūrai. Plačiai paplitę Paryžiaus
gatvių vaizdeliai, intymiojo gyvenimo scenos puošniuose interjeruose. Nemažai
laiko skyrė literatūriniam darbui, rašė kritinius straipsnius apie parodas ir
teatrų premjeras, kūrė pjeses, retkarčiais lipdė skulptūras, parašė porą
romanų (vienas jų — autobiografinis — „Kankinantis gyvenimas").
Intensyviai tapyti pradėjo gan vėlai, apie
1900-uosius metus. Kūrė portretus, peizažus, vieną kitą kompoziciją mitologinėmis-istorinėmis
temomis. Nedidelė dailininkų grupė „Nabi“ („Pranašai“), kuriai F. Valatonas
priklausė, išpažino griežtą, beveik vienuolišką tvarką, senovinius ritualus,
turėjo slaptą, tik nariams suprantamą kalbą. K. Valatonas nesistengė laikytis šios
tvarkos, bet kai kuriuos grupės neigiamus įvaizdžius, spalvas ar nuotaikų
nuobiras pasiimdavo ir, pridėjęs truputį ironijos, pateikdavo žiūrovams. „Nabi“
grupė nariai garbino baltas lelijas ant balto kalnų sniego, baltas gulbes
putotose jūros bangose.
Ir tada ryškiai dalioje pajūrio pievoje žydėjo
baltos lelijos, kai jaunutė ir nepaprastai graži Finikijos karaliaus Agenoro
duktė Europą, lydima žaidimų draugių, atbėgo pasigrožėti jų baltumu, pasidžiaugti
galingu jūros alsavimu. Ir auksinę, dievo Hefaisto dovanotą pintinėlę atsinešė
— ruošėsi suskinti puokštę dievams. Nusimetė baltus drabužius, panirdama į
mėlynus jūros vandenis. O kūnas jos buvo rausvas ir kvepiantis
lyg hiacinto stiebas. Laiminga ir nerūpestinga Europa giedojo giesmes Laisvei
ir Meilei,— gyvenimas buvo gražus, tėvų namai saugūs ir geri. Nerūpestingai
žaidė Europa, nors praėjusią naktį ir buvo ją aplankęs keistas pranašiškas
sapnas: dvi paslaptingos moterys — vieną jų atpažino esant Azija — tempė ją į
save, norėdamos pasiglemžti, pagrobti. Nebuvo jos šiurkščios Europai. Saldžiu
balsu senoji Azija žadėjo jai puikų gyvenimą, santarvę ir bendrus namus. Sapne
Europa lyg ir išsigando, bet nubudusi tą išgąstį užmiršo. Tik neužmiršo savo
kėslų tas, kuris ir buvo šį sapną siuntęs — Olimpo dievų valdovas griausmavaldis
Dzeusas. Įsižiūrėjo jis Europą, gal net pamilo. Ir užsigeidė ją turėti savo
garbėtroškiškoms (tokia nepaprastai patraukli ji buvo!) užmačioms tenkinti.
Taigi mato Europa — išpūtęs galingas šnerves,
akis paslėpęs po nuleistais vokais (kad neišsiduotų), per žalias lankas ateina
didžiulis baltas jautis.
Neišsigando Europa. Ko gi jai bijoti — jos tėvas
galingos prekijų ir išminčių valstybės valdovas, šalia sesės ir draugės.
Nuleido jautis galingą galvą, priklaupė prieš mergaitę — pakvietė sėstis ant
plačios nugaros. Neatsispyrė Europa, įsikabino į paauksuotus ragus ir — tiek ją
tematė tėvas, brolis, sesės.
Jautis puolė į putotus vandenis, parplukdė
išsigandusią Europą į negyvenamą salą, ten ir atšventė meilės naktį. Neilgai ji
buvo galingojo numylėtinė,— jis buvo nepastovus, daugianoris, o ramus Europos
grožis bei padorumas greit atsibodo valdovui. Ir liko Europa viena, pamesta ir
paniekinta, su kūdikiu ant rankų.
Tokia tad sena legenda, pavaizduota šiame
paveiksle.
Kaip žmonės sako — nieko nėra naujo po Saule.
Kartais tik iškyla užmiršti dalykai, kuriuos mes linkę vadinti jau šių dienų
istorijomis.
LAIMĖ LUKOŠIŪNIENĖ
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą